t vai T

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
vakio9-5
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2004 09:58

t vai T

Viesti Kirjoittaja vakio9-5 »

Vuoden -04 alusta saakkahan 9-5:een on tullut tarjolle 2.3T, joka asettuu aiempien 2.3t:n ja Aeron väliin teholtaan. Jatkossa tarvii siis olla huolellisempi esim. myynti-ilmoituksissa sen T-kirjaimen käytössä, jotta tulee esitettyä asia oikein. Nykyisinhän vielä esim. lehti-ilmoituksissa on lähes pelkästään käytössä iso T-kirjain.

Kysyisin viisammilta, mistä se tehon ja väännön ero matalaviritteisempään 2.3 -litraiseen on peräisin, ahtopaineellako pelkästään? Ahdoissahan on varsin pieni ero (0.4 vs 0.45 bar).
Entä onkos muutoin voimansiirron tai vaihdelaatikon suhteen eroja. Entäs jarruissa? Saabin esitteessä mainitaan, että "joissakin tehokkaammissa malleissa on jäähdytetyt levyjarrut myös takana". Onko kyseinen malli siis niitä tehokkaampia malleja (aeron ohella)?

Sitten vielä se keskikulutuksen ihmeellisyys (esim wagon): 2.0 t 9.2L, 2.3 t 9.1L, 2.3T 9.6L, Aero 9.0L??? Mikäs tuon "hyppäyksen" selittää?
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: t vai T

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

vakio9-5 kirjoitti: Sitten vielä se keskikulutuksen ihmeellisyys (esim wagon): 2.0 t 9.2L, 2.3 t 9.1L, 2.3T 9.6L, Aero 9.0L??? Mikäs tuon "hyppäyksen" selittää?
Mä päättelisin ton siten että 2.0 on liian pieni kone painoon nähden kun 2.3t on väännöltään huomattavasti parempi, 2,3T lykkää aika lailla soppaa koneeseen että saa ne paremmat tehot pienellä ahtimella ja Aerossa on isompi ahdin joten se antaa paremman hyödyn vääntöjen ja tehojen suhteen.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

2,3T

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

2,3T mallissa on sama ahdin kuin Aerossa..
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 2,3T

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

-valomerkki- kirjoitti:2,3T mallissa on sama ahdin kuin Aerossa..
Kuis se ottaa mehuu sitten noin paljon enemmän kun aero :?:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

voiko välityksissä olla eroa? Aerossa pitemmät, pienempi kulutus?
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

En usko, että välityksissä olisi eroa?

Aika turha malli kyllä tällä hetkellä tuo Aero, jos ei sitten rahaa ole oikeasti sen verran ylimääräistä. Onhan Aero kuitenkin Aero :)
STCF #3
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: t vai T

Viesti Kirjoittaja Toby »

vakio9-5 kirjoitti:Vuoden -04 alusta saakkahan 9-5:een on tullut tarjolle 2.3T, joka asettuu aiempien 2.3t:n ja Aeron väliin teholtaan. Jatkossa tarvii siis olla huolellisempi esim. myynti-ilmoituksissa sen T-kirjaimen käytössä, jotta tulee esitettyä asia oikein. Nykyisinhän vielä esim. lehti-ilmoituksissa on lähes pelkästään käytössä iso T-kirjain.
Itsekin ajelen 2,0t :llä, jonka myynti-ilmoituksessa luki 2,0T ! Se on aina ensimmäinen testi, onko myyjä Saab-ihmisiä oikeasti vai ei. Minullahan myyjä kehui myös SE-varustelua (-02 mallisessa Linearissa!)

Vielä enemmän ottaa päähän, kun jopa LänsiAuto merkkiliikkeenä myy pääkaupunkiseudulla Saabeja, joissa on "Sensotronic"-vaihteisto! On liian vaikeaa oppia kirjoittamaan Sentronic ! (Onneksi Sensonic on niin harvinainen eikä 9-5:ssä esiinny ollenkaan..)

Mutta itsekin hämäännyin ensin, kun ilmoituksissa alkoi näkyä 9-5 Line -malleja. Mietin ensin, että onkos tuo joku kampanjamalli, josta en ole kuullutkaan. :oops: Tajusin vasta, kun LänsiAuton korjaamokuitissa tuo luki oman kärrymi kohdalla: Eli yksinkertaisesti rivi loppuu kesken ja Linear katkeaa kahta kirjainta liian aikaisin. :idea:

EDIT: potkis kävi laittaa lainaukset kuntoon
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

9-3Tid kirjoitti:voiko välityksissä olla eroa? Aerossa pitemmät, pienempi kulutus?
Tutkiskelin kerran EPC:ltä Aeron ja muiden eroja. -00 alkaen tekniikka on muuten samaa, mutta Aerossa siis eri ahdin (mitsu), kytkin sekä tietysti boksi. Putkikin sama muuten, mutta viimeinen "koristepätkä" takapönttöineen erilainen. -04 mallia EPC:lläni ei ole.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

2,3T

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Maptunillla 2,3T ja Aeron viritykset ja tehot ovat 1:1.
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: 2,3T

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

-valomerkki- kirjoitti:2,3T mallissa on sama ahdin kuin Aerossa..
Saapin speksisivujen mukaan Aeron ja 2.3T:en koneet näyttävät
"identtisiltä".....mikä lie salaisuus?
Vastaa Viestiin