Etupään kolina ja vaihdelaatikko!
Etupään kolina ja vaihdelaatikko!
Yritin haulla etsiä tietoa,mutta ei löytynyt... onko kenelläkään ollut vastaavaa?Eli kun ajaa hidastetöyssyyn,kuuluu oikealta puolelta kolahdus aina satunnaisesti... alustatasta ei muuten kuulu mitään nitinöitä eikä natinoita... Toinen kysymys koskisi manuaali laatikkoa. Vaihteet tuntuvat välillä takkuavan. Ei meinaa saada pakkia päälle ja joskus muillakin vaihteilla esiintyy samanlaisia ongelmia. Olisko öljyjen vaihdosta apua vai onkohan synkronointi menossa jo paskaksi?? Niin ja auto on 9-5 Aero wagon -00/01 Aj.156tkm Autossa olisi vielä takuita jäljellä,mutta liikkeeseen kun menee ja valittaa vioista,niin eivät aina oikein osaa tehdä mitään,ellei itse tiedä kertoa mistä vika johtuu... Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
Re: Etupään kolina ja vaihdelaatikko!
Kolahduksiin todennäköisesti syynä pyöräntuennan koiranluut, yleinen tapaus.simppas kirjoitti:Yritin haulla etsiä tietoa,mutta ei löytynyt... onko kenelläkään ollut vastaavaa?Eli kun ajaa hidastetöyssyyn,kuuluu oikealta puolelta kolahdus aina satunnaisesti... alustatasta ei muuten kuulu mitään nitinöitä eikä natinoita... Toinen kysymys koskisi manuaali laatikkoa. Vaihteet tuntuvat välillä takkuavan. Ei meinaa saada pakkia päälle ja joskus muillakin vaihteilla esiintyy samanlaisia ongelmia. Olisko öljyjen vaihdosta apua vai onkohan synkronointi menossa jo paskaksi?? Niin ja auto on 9-5 Aero wagon -00/01 Aj.156tkm Autossa olisi vielä takuita jäljellä,mutta liikkeeseen kun menee ja valittaa vioista,niin eivät aina oikein osaa tehdä mitään,ellei itse tiedä kertoa mistä vika johtuu... Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
Manuaalivaihteiston takkuaminen, yleinen tapaus tämäkin. Etenkin pakille ja ykköselle laitettaessa usein ongelmia.
Saabilla ollut näitä ongelmia kaikissa malleissa kautta tuotantohistorian. Lootaöljyjen vaihto VOI EHKÄ auttaa. Itsellä öljyjen vaihto hiukan helpotti takkuamista ja etenkin pakkasilla menee nyt pykälät paremmin silmään.
Pakille laitettaessa pikku vinkkinä voi kokeilla pitää kytkintä n. 3 sek. pohjassa ennen kytkemistä, voi mennä tällöin paremmin. Tai sitten käyttää kolmosen kautta jolloin synkat sopivassa asennossa pakkiin nähden.
Korjaushan tähän auttaisi myös mutta tuppaa olemaan hinnakkaita nuo vaihteistoremontit kun laitetaan uutta tavaraa sisään. Hintaluokka ~1000€. Tietysti kannattaa yrittää takuuseen saada, jos kerran vielä sitä jäljellä.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Pakkimekanismin hajoaminen on varsin yleistä GM-Saabeissa. Aikansa takkuaa ja lopulta ei pakki mene ollenkaan silmään, jolloin et saa avaimia virtalukosta pois... Korjaus vaatii vaihdelootan irroittamisen. Kannattaa vaatia korjaamaan takuuseen, jos vain mahdollista. Toinen juttu on sitten se, että osaavia Saabin vaihteistonkorjaajia on aika harvassa...
Eski
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Kyseessä on varmaan saabin perinne jota ei voi katkaista. Jo 96:ssa keppiä piti murjoa että pakkilukon sai kunnolla päälle. Myöhemmin 99:ssä keppiä piti painaa taaksepäin ja sitten vääntää avaimella lukkoon, muuten avain lähti pois vaikka vaihde jäi vapaalle. Katsastusmiehet tykkäsi valtion monopolin aikaan vetkutella niitä. Joskus saivatkin avaimen pois vaihde vapaalla ja siten hylättyä koko auton.
9000CS 2,3
Re: Etupään kolina ja vaihdelaatikko!
Motonetistä löytyy:tami kirjoitti: Kolahduksiin todennäköisesti syynä pyöräntuennan koiranluut, yleinen tapaus.
KALLISTUKSEN VAKAAJAN OSIA SAAB 9-5
Hinta / 1 kpl ("koiranluu")
9-5 Etuvakaajan yhdystanko. . . . . . . . . . . . . . . . . 18-1371 16.90 ???
Ylläoleva osa varmaankin kyseessä? Itselläni kolisee myös.. mikä noista "koiranluista" kuluu, onko niissä joku kumiosa tms joka väljenee?
Re: Etupään kolina ja vaihdelaatikko!
Itsellä oli vaihdelaatikko-ongelma, meni myyjän piikkiin. Loota remontoitiin Vähämaalla Hyvinkäällä, tuolla juttua: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=#379349simppas kirjoitti:Yritin haulla etsiä tietoa,mutta ei löytynyt... onko kenelläkään ollut vastaavaa?Eli kun ajaa hidastetöyssyyn,kuuluu oikealta puolelta kolahdus aina satunnaisesti... alustatasta ei muuten kuulu mitään nitinöitä eikä natinoita... Toinen kysymys koskisi manuaali laatikkoa. Vaihteet tuntuvat välillä takkuavan. Ei meinaa saada pakkia päälle ja joskus muillakin vaihteilla esiintyy samanlaisia ongelmia. Olisko öljyjen vaihdosta apua vai onkohan synkronointi menossa jo paskaksi?? Niin ja auto on 9-5 Aero wagon -00/01 Aj.156tkm Autossa olisi vielä takuita jäljellä,mutta liikkeeseen kun menee ja valittaa vioista,niin eivät aina oikein osaa tehdä mitään,ellei itse tiedä kertoa mistä vika johtuu... Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
Nyt menee kylmänä ykkönen ja kakkonen vähän huonosti päälle, ihan kuin kytkin ei irrottaisi kunnolla, täytyy käydä kyselemässä.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 94
- Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
- Paikkakunta: pietarsaari / vaasa
no niin
vakaajan kumit on vaihdettu, mutta ei korjannut kokonaan ongelmaa..
vaihto onnistui ilman apurungon löysäämistä. tarvittiin vain monen kokoisia ja pituisia hylsyjä, ja puolitoista tuntia aikaa..
Keula kylläkin kolisee vieläkin. seuraava kohde on ilmeisesti sitten iskarin yläpäät? vai onko muuta mahdollisuutta, kun kerran koiranluut ja vakaajan kumit on vaihdettu?
vakaajan kumit on vaihdettu, mutta ei korjannut kokonaan ongelmaa..
vaihto onnistui ilman apurungon löysäämistä. tarvittiin vain monen kokoisia ja pituisia hylsyjä, ja puolitoista tuntia aikaa..
Keula kylläkin kolisee vieläkin. seuraava kohde on ilmeisesti sitten iskarin yläpäät? vai onko muuta mahdollisuutta, kun kerran koiranluut ja vakaajan kumit on vaihdettu?
Mainitsit että "kuuluu oikealta puolelta kolahdus aina satunnaisesti"...
Mitä tarkoittaa tuo satunnaisesti?
Kuuluuko kolahdus jos auto on seisonut yön yli ja ajat heti kohta töyssyyn vai pitääkö olla kilometrejä jo takana? Vai kuuluuko samasta töyssystä useamman kerran peräjälkeen ajettaessa joskus kolahdus ja toisella kerralla sitten ei.
Iskarikin vois oireilla kolinanakin jos se on jo tosi huono, mutta sitä ei välttämättä huomaa "kylmällä autolla".
Mitä tarkoittaa tuo satunnaisesti?
Kuuluuko kolahdus jos auto on seisonut yön yli ja ajat heti kohta töyssyyn vai pitääkö olla kilometrejä jo takana? Vai kuuluuko samasta töyssystä useamman kerran peräjälkeen ajettaessa joskus kolahdus ja toisella kerralla sitten ei.
Iskarikin vois oireilla kolinanakin jos se on jo tosi huono, mutta sitä ei välttämättä huomaa "kylmällä autolla".
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 94
- Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
- Paikkakunta: pietarsaari / vaasa
Mulla ääni kuuluu esim. ns. nimismiehenkiharoissa, mitä on sorateillä.. Ei riipu siitä onko autolla ajettu vai ei. Normaaliajossa äänetön, mutta juuri nimismiehenkiharat ja isommat töyssyt ja esimerkiksi asvaltissa olevat vauriot saavat tämän äänen kuuluviin.. Auton ei siis tarvitse niiata että ääni kuuluu..
Kolinaa kuuluu täälläkin, 2 tapausta: 99 95tkm ja 00 100tkm.
En tiedä mitään mutta mä olen alkanut epäillä hammastankoa. Kolahdus kuuluu (ja tuntuu ratissa) kun ratti on käännettynä, jarrutuksen jälkeen kiihdyttäessä melkein saletti.
Ei kuitenkaan ole mielestäni vetari, iskarit on vaidettu. Mulla siis voisi olla myös koiranluu tai appari mutta edellisten valossa ei tunnu todennäköiseltä. Joten, onko hammastangossa ollut jotain?
Tai siis rattiakseli, siitä onkin paljon tällä palstalla (käytä hakua)
T/Pekka
En tiedä mitään mutta mä olen alkanut epäillä hammastankoa. Kolahdus kuuluu (ja tuntuu ratissa) kun ratti on käännettynä, jarrutuksen jälkeen kiihdyttäessä melkein saletti.
Ei kuitenkaan ole mielestäni vetari, iskarit on vaidettu. Mulla siis voisi olla myös koiranluu tai appari mutta edellisten valossa ei tunnu todennäköiseltä. Joten, onko hammastangossa ollut jotain?
Tai siis rattiakseli, siitä onkin paljon tällä palstalla (käytä hakua)
T/Pekka
9-5 SE 3.0t -99
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
Re: Etupään kolina ja vaihdelaatikko!
mullakin pakki välillä rusahtaa ja ykkönen ei mee helposti päälle ainakun vaihtaa vauhdissa pienemmälle (pienissä nopeuksissa).
sitte tuo tänään ajoin auton montulle kotona ja totesin että vuotaa vaihdelaatikon välistä hiukan öljyä, viime viikolla putsasin sen saman paikan ja nyt taas se on hiukan märkä.
öljy ei siis tule vaihdelaatikon ja moottorin välistä vaan siitä seuraavasta halkeamasta "vaihdelaatikon laipasta" tai mikä lie. missä syy, auttaisko ku vaihtais vaa tiivistee, tai onko siellä edes mitään tiivitettä...?
ja sitte noista saapin kolinoista, mulla samaa vikaa, varsinkin kun kylmästä auton ottaa niin kolina kuuluu herkemmin takapäästä, ja jos on painoa hiukankin enemmän niin varmasti kolisee.
etupäähän auttoi "koiranluiden" vaihto
sitte tuo tänään ajoin auton montulle kotona ja totesin että vuotaa vaihdelaatikon välistä hiukan öljyä, viime viikolla putsasin sen saman paikan ja nyt taas se on hiukan märkä.
öljy ei siis tule vaihdelaatikon ja moottorin välistä vaan siitä seuraavasta halkeamasta "vaihdelaatikon laipasta" tai mikä lie. missä syy, auttaisko ku vaihtais vaa tiivistee, tai onko siellä edes mitään tiivitettä...?
ja sitte noista saapin kolinoista, mulla samaa vikaa, varsinkin kun kylmästä auton ottaa niin kolina kuuluu herkemmin takapäästä, ja jos on painoa hiukankin enemmän niin varmasti kolisee.
etupäähän auttoi "koiranluiden" vaihto
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
Re: Etupään kolina ja vaihdelaatikko!
itsellänikin "kolahti" ja tuntui ratissa hieman.vaihdoin raidetangon päät kummallekkin puolelle/uloimmaiset.johan loppu kolinat 9-5 Raidet pää V/O/U. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17-6049 11.50 kpl motonetilla.