Käynnistysongelma lämpimänä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Kupaasi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 13:26
Paikkakunta: Tampere

Käynnistysongelma lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Kupaasi »

Pitipä sitten tämäkin ongelma kokea. Kävin kaupassa n. puoli tuntia ja Saabi ei lähtenyt tämän jälkeen käyntiin. Startti pyöri iloisesti mutta mitään ei tapahtunut. Koitin vajaat kymmenen starttia mutta ei mitään. Juuri ennen kuin hinausauto saapui koitin ns. viimeisen kerran ja lähtihän se heti käyntiin ja ilmassa oli selvä bensan haju, joten voisiko tämä viitata kastuneisiin tulppiin? Tätä ennen kone oli ollut noin puoli tuntia ilman että yritin starttailla.

Kun pääsin kotiin sammutin koneen ja yritin heti uudestaan käyntiin ja sama ongelma toistui, kone pyörii mutta ei starttaa. Nyt jännitän lähteekö Saab aamulla käyntiin.

Eli mikä voisi olla ongelmana kun näyttäisi siltä että lämpimänä ei lähde käyntiin mutta kylmänä kyllä, ellei sitten se ollut sattumaa että starttasi? Luin aikaisempia threadeja ja siellä on esitetty DI-kasettia ja kampiakselin asennon tunnistinta.

Saab on 9-5 Aero vm. -02 ja sillä on ajettu 138tkm. Huollot on tehty ajoillaan. DI-kasetti vaihdettiin kertaalleen n.90tkm:n kohdalla.
9-5 Aero -02
900 Aero -89
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Eipä kannata starttailla pitkään. Tuota menoa pääset kattikauppaan...
Jos saat auton merkkuhuoltoon, pyydä niiltä testi-DI-kasetti ja kokeile sillä. Ainakin sain veloituksetta kokeilla Lahdessa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tevisu kirjoitti:Eipä kannata starttailla pitkään. Tuota menoa pääset kattikauppaan...
Jos saat auton merkkuhuoltoon, pyydä niiltä testi-DI-kasetti ja kokeile sillä. Ainakin sain veloituksetta kokeilla Lahdessa.
Salliiko Trionic siis bensansyötön vaikka kipinä olisi kadoksissa, miksi ihmeessä??? 8O
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

ng900aero kirjoitti: Salliiko Trionic siis bensansyötön vaikka kipinä olisi kadoksissa, miksi ihmeessä??? 8O
Kai se sallii....

Kuva
Kuva

...ainakin omassanikun kävi noin... :wink:
saabturbo9-5w
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 21:58
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja saabturbo9-5w »

mehiläispesän räjäyttänyt, ettäs kehtaat :lol: :lol: :lol:
SAAB 9-5W 2.0T 141kW +-1 bar boost
Kupaasi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 13:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kupaasi »

Tänä aamuna ongelma toistui. Aamulla ei mitään ongelmaa töihin lähdössä, mutta kun pääsin perille kokeilin startata ja ei lähde. Eli kylmänä starttaa mutta lämpimänä ei.

Vielä kaipaisin vinkkejä missä vika voisi olla koska en luota paikalliseen Metro-Autoon kovin paljoa.
9-5 Aero -02
900 Aero -89
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Toisaallakin käsitelty ja osalla porukasta vastaavaa ongelmaa aiheuttanut kampiakselin asentotunnistin.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

DI-kasetti on helppo testata ensin, mutta epäilen kyllä vahvasti sitä kampuran asentotunnistinta. Yleensä DI-kasetti kärvähtää pimeäksi kerrasta eikä temppuile tuolla tavalla.

Eski
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Viesti Kirjoittaja artako »

Asentoanturivian voi testata jäähdyttämällä moottorin lohkoa anturin kohdalta kylmällä vedellä silloin kun moottori ei kuumana lähde käyntiin. Jos vika on asentoanturissa kone käynnistyy heti jäähdyttämisen jälkeen. Itse varmistuin viasta näin ennen kuin vaihdoin uuden anturin. (Merkkiliikkeen testerissä vika ei löytynyt)

Pari päivää ajelin sitten vesipullot mukana tilattua anturia odotellessa. Yhden kerran vettä tarvittiinkin kun auto sammui liikennevaloihin.
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
Kupaasi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 13:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kupaasi »

Ongelma on nyt korjattu kun vaihdettiin kampiakselin asentoanturi. Hintaa operaatiolle paikallisesssa Metro-Autossa tuli 200e, josta n. puolet anturin hintaa. Kiitoksia vinkeistä, niistä oli apua :)
9-5 Aero -02
900 Aero -89
Vastaa Viestiin