Ilmastointi / ACC ongelmia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kapsu
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Marras 17, 2003 15:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Ilmastointi / ACC ongelmia

Viesti Kirjoittaja kapsu »

Elikkä autona 9-5 2.3 t vm. 2002, kilsoja 87.000. Viikonloppuna ilmastointi/puhallinlaite sanoi yhtäkkiä kaput (mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut).

Nyt ACC:n näyttö on kokoajan off-tilassa, enkä saa sitä millään ilveellä auto/econ tai muuhunkaan tilaan. ACC:n näyttössä siis pelkkä OFF -teksti ja näyttö nyt poikkeuksellisen kirkas/valoisa (liekö tuo mihinkään vaikuttava asia).

Yritin ohjeiden mukaisesti kalibroida ACCn uudelleen, painamalla yhtäaikaa AUTO ja OFF nappeja (virrat päällä/auton käydessä)...ei vaikutusta, ei anna edes vikakoodeja.

Tarkistin kaikki puhaltimeen/ilmastointiin vaikuttavat sulakkeet sekä konepellin alta että kuskin puoleisesta kojelaudan päästä. Kaikki sulakkeet kunnossa. Sama juttu releiden kanssa (konepellin alla), vaihtelin niitä ristiin (kaikki samanlaisia), eikä tuntunut toimintaan olevan vaikutusta. Vai onko esim. hansikaslokeron alla (kuten tonnarissa) lisää sulakkeita / releitä, jotka mun pitäisi tarkistaa....

Elikkä mitä mun kannattaa testata seuraavaksi ? Vai osaatteko jo heti suoralta kädeltä sanoa mitä pitää uusia - koko ACC:n näyttö ? vai olisiko jokin kosketushäiriö ? Voiko esim. ilmastointilaitteen kylmäaine olla vähissä ja tämän johdosta sulkee koko järjestelmän myös puhaltimen ?

...talvi tulee ja olisi varmaan hyvä saada ainakin puhallin toimimaan ; )

kapsu
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Auttaisiko kylmäbootti eli akusta kaapeli pois 5 minuutiksi? Ei ainakaan maksa mitään kokeilla.
9000CS 2,3
kapsu
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Marras 17, 2003 15:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja kapsu »

Kiitos vinkistä....ei tosin auttanut. Mittasin samalla akun lepotilan jännitteen, joka oli 12,6 V....joten ongelma ei ainakaan johdu vajaatehoisesta akusta.

Eli uusia vinkkejä kaivataan.....
baab
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Tammi 18, 2004 20:25

Viesti Kirjoittaja baab »

Oletko tarkistanut ACC yksikön takana että liitin on kunnolla kiinni.
kapsu
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Marras 17, 2003 15:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja kapsu »

Ok, sinne seuraavaksi. Mitenkä purkuoperaatio, ilmeisesti radio irti ekaksi ?
kapsu
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Marras 17, 2003 15:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja kapsu »

Kävin Länsiauton Olarin pikahuolto-pisteessä, yrittivät lukea techillä ilamastointilaitteen vikakoodit, mikä ei sitten onnistunut....

....mutta kokeiltiin uudella ACC-ohjauspaneelilla ja saatiin laite toimimaan. Uuden ACC-yksikön hinta Saabilla vaatimattomat 450 euroa, eli kysymys kuuluu saako näitä joistain halvemmalla ? Korjaako joku Suomessa näitä ACC-yksiköitä.....vai pitääkö mun alkaa epätoivoisesti itse purkaamaan ACC-yksikköä ; )

Löytyisikö joltain mahdollisesti käytettyä ACC:tä myyntiin ? Auto siis 9-5- vm. 2002.

kapsu
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä taida kannattaa tuoltakaan tilata:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1895

Etsi nyt ainakin http://www.varaosahaku.fi ja jos ei sieltä löydy, niin Ruotsista SDCC:ltä tai Bildelsbasenista luulisi löytyvän... Tilaus Ruotsista onnistuu trolli.nu kautta.

Eski
kapsu
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Marras 17, 2003 15:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja kapsu »

Joo, kiitos vinkeistä.

Trollin kautta lähti ruotsiin jo aamupäivällä tilaus. Käytetyt ACC:t olivat ihan inhimillisissä hinnoissa :)

kapsu
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

toimitettuna kotiin noin 140-150 eur.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Noniin.. kun asiasta alettiin puhua niin minulla päätti ilmastointi tänä aamuna olla puhaltamatta ilmaa ollenkaan. Ei auttanut resetointi. Toiminnot näytössä menee niinkuin ennenkin, puhalluksen voimakkuusnäyttökin liikkuu, napit toimii jne. rupelit ei vaan pyöri ja ilmaa ei tule. Mikähän tuossa sitten..
Se muutaman sekunnin jurina ääni kuuluu kyllä kun painaa auto tai off.
9000CS 2,3
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuulostaa siltä, että puhaltimen moottori ei pyöri ollenkaan.

Eski
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Eski kirjoitti:Kuulostaa siltä, että puhaltimen moottori ei pyöri ollenkaan.
Eski
Näin sen täytyy olla kun mitään ääntäkään ei kuulu. Seuraava kysymys on tietenkin että onkohan se rikki vai jotain lievempää.
9000CS 2,3
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Eikö tuo resetointi (kalibrointi?) ilmoittanut vioista? Vois kuvitella, että jos puhallinmoottorin piiri on "auki", niin diagnostiikka haistaisi sen?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Puhallin löytyy sen pyyhkijöiden alla olevan muovin alta, siis konehuoneen puolelta. Onhan noista juttua ollut täällä ennenkin... Saattaa olla vain hiilet finaalissa ja ne on mahdollista vaihtaa. Hiilet maksaa muutaman euron ja uusi puhallin muutaman satasen.

Eski
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Niin se on se muovi mitä ei saa irti rikkomatta kiinnikkeitä?
juu ei tullut mitään virhekoodia, se 0 oli näytöllä koko kalibroinnin ajan.
Tuleekohan virhekoodi jos moottori on sökö?
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin