Pitäisi vaihtaa uudet polttimot. Kävin Motonetissä ja möivät ei oota. Parin viikon odottelulla saa tilattua. Onko Tre seudulla mitään muuta paikkaa? (Paitsi Saab huolto).
Ei ole tarvinnut aikaisemmin Xenoneita vaihtaa, mutta nyt alkaa oikean puolen valo särisemään (hyvin on kestänyt, sillä orkkis polttimo 110 000 KM mittarissa) Miten toi vaihto menee? Joku oli kirjoitellut että helpompaa kun H4:sen vaihto. Hieman epäilyttää, sillä H4:n vaihdan Saabiin alle minuutissa.
Viimeksi muokannut eklunto1, To Syys 07, 2006 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Polttimoita voit kysellä vaikka:
-Varaosamaailma Oy Hatanpään valtatie 48 B 33900 TAMPERE 03 254 5737
-Osaset Hatanpää Lokomonkatu 25 33900 TAMPERE 03-348 8000
Vaihtoa voit kysellä vaikka:
-Autofit Hatanpää Lokomonkatu 25 33900 TAMPERE 03-348 8010
-Autokorjaamo Hilvola & Salminen Ky. Sammonkatu 64 33540 TAMPERE
03-2552491(yksityinen saab-asiantuntijakorjaamo)
pajunen3 kirjoitti:Polttimoita voit kysellä vaikka:
-Varaosamaailma Oy Hatanpään valtatie 48 B 33900 TAMPERE 03 254 5737
-Osaset Hatanpää Lokomonkatu 25 33900 TAMPERE 03-348 8000
Vaihtoa voit kysellä vaikka:
-Autofit Hatanpää Lokomonkatu 25 33900 TAMPERE 03-348 8010
-Autokorjaamo Hilvola & Salminen Ky. Sammonkatu 64 33540 TAMPERE
03-2552491(yksityinen saab-asiantuntijakorjaamo)
Osasilla oli 9-5:n sopivia Philipsin polttimoita.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Kattelin tuossa oman auton valoja ja huomasin, että lämmettyään valot alkavat värisemään/vlkkymään, eivätkä kovin ole vakuuttaneet tehollaan. Onko tuo merkki polttimoiden hiipumisesta? Huoltohistorian mukaan lamppuja ei ois vaihdettu ja mittarissa kohta 230 tkm.
Mulla Xenonit alkoivat ensin värisemään, siitä parikuukautta eteenpäin ja silloin tällöin ei syty ekalla yrittämällä ja nyt on väri alkanut muuttumaan punertavaksi. Syksy tulee niin uutta polttimoa eteen. Aattelin motonetistä hommata, pikkusen halvemmat kuin esim. Länsiautossa.
ps. en ihan uskois, että orkkis polttimoilla ajais ton 230tkm. Mulla kesti just ton 120tkm.
Just näin.
Eli ei niiden kestoa voi kilsoilla määritellä vaan ajalla eli kuinka kauan kynttilä palaa. Lisäksi tietty vielä ulkoiset olosuhteet. Laadunvalvonta tuntuu ainakin orkkis xenoneilla toimivan, kun huomasin vasemmanpuoleisen polttimon alkavan oireilemaan eli väpättämään ei siitä mennyt kuin viikko niin oikea poltin alko väpättää samalla tavalla.
Autoni on taittanut etupääsä pitkää matka-ajoa, joten sytytyksiä ja sammutuksia on kilometreihin nähden ollut vähän. Ja onhan entiset kuskit voinu olla sumarifriikkejä
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Tulin just autolla pihaan ja ulkona alkaa olemaan hämärää. Täytyy todeta että kyllä huomaa eron vanhojen ja uusien polttimoiden välillä. Vaihto oli yllättävän helppoa. Philipsin polttimot ovat vähemmän siniset kuin alkuperäiset. Sininen valo lienee parempi sumuisella kelillä?
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Onko noilla Osrameilla ja Philipseillä sitten käytännössä mitä eroa valotehossa? Pikkasen erinäköisiä ainakin ovat ja ilmeisesti tuossa värilämmössä on vähän eroa, mutta näkyykö noin pieni ero käytännössä? Philips 4300 K ja Osram 4250 K
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Joo, siis tarkoitan luonnollisin ajovaloksi. 4000K ja 6000K ei niin hyviä kun 5000. Moni on ylistänyt viistonnista ja vaihtanut itselleen, vaikka se 4300K onkin lähimpänä päivänvaloa. Itselle otan kanssa kyseiset.