Renkaan pultit
Renkaan pultit
Veikeä yllätys taas, johan tuota rahaa alkoi liikaa taskussa ollakin. Ihmettelin kun edestä alkoi kuulua outoa rumpsuttavaa ääntä. Sitten alkoi koko auto täristä, nipin napin sain ajettua kotipihaan. A vot, vasemman eturenkaan pulteista yksi hukkunut jonnekin, kaksi oli katkennut keskeltä ja ne viimeisetkin kaksi sai melkein käsin pyöritettyä pois. Mikä ihme aiheuttaa, muissa renkaissa pultit oli niin kireällä että ei meinannut ristikkoavaimella auki saada (itse asiassa se avainkin vääntyi ennen kuin pultit aukesi). Tänä kesänä sudittu näillä pulteilla (Saabin peruskamaa vuodelta -98) ja Saabin aluvanteilla joku 12 000. Onko kokemuksia, onko esim. liika kireys katkaissut vai onko ne vain löystynyt yksi kerrallaan ja alkaneet katkeilla. Vai onko pulteilla joku kilometriraja mitä ne kestää, tässä varmaan originaalit kiinni ja mittarissa jo 308 000.
kiinnitys
Pyörän navan kosketuspinta ja vastaava kohta vanteessa puhdistettava, samoin sylinterimäinen kohta navassa. Rasvaa ei saa laittaa tasopintaan mutta sylinterimäiseen kohtaan tulee laittaa hieman valkovaseliinia tms. Kiristys ohjeiden mukaan 110Nm momenttiavaimella.
Tasopinnan putsaus ja rasvattomuus aikaansaa voiman välittymisen pinnan kautta paremmin ja vähentää pulttien rasitusta, nehän eivät sitten enää joudu välittämään kiihdytys/jarrutusvoimia.
Tasopinnan putsaus ja rasvattomuus aikaansaa voiman välittymisen pinnan kautta paremmin ja vähentää pulttien rasitusta, nehän eivät sitten enää joudu välittämään kiihdytys/jarrutusvoimia.
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
- Paikkakunta: Tikkakoski
Ja muistathan Saabin asiakastyytyväisyysohjelman. Malleihin, joissa on kesävanteet aluilla ja talvirenkaissa peltivanteet, vaihtavat veloituksetta uudet pultit irtoprikalliseen malliin, itse kävin vaihtamassa parisen vuotta sitten pultin löystyttyä, muistaakseni 9-5T antoi vihjeen. Prikattomissa kartiopulteissa löystymis-/katkeamisvaara käytettäessä ristiin teräs- ja aluvanteita. Löytyy jonkin vuoden WIS:stäkin, joku varmaan voi kaivaa tarkemmat tiedot, jos vaikka muistan väärin...
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Ei taida enää olla pulttikampanja voimassa. Näin ainakin ilmoteltiin GM:ltä ja huollossa kaupattiin muovitulppia mutterin päähän. Pikkasen kyllä kaikki oli pihalla noista irtoprikallisista pulteista. Puhuivat vaan ruostumisesta, vaikka koitin ehdotella mahdollista löystymistäkin...
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
GM customer care ei löydä ko. numerolla yhtään mitään. Ne ei kyllä löydä mitään muutakaan eli ei halua kertoa. Tällä hetkellä voimassa olevia kamppanjoita on ainoastaan DI-kasettien vaihdot.15013 jos ei aero ja käytät alu ja peltivanteita.
Huolto tarjoaa muovitulppia, pultteja ei enää kuulemma vaihdeta kun uudetkin ruostuu. Löystymisestä ei ollut koskaan kuullutkaan. Ja ruostumisteoriaa tarjottiin huoltoneuvojalle myös GM:ltä puhelimessa, ikinä koskaan mistään löystymisestä kuullutkaan:)...
Eli en saanut uusia pultteja millään konstilla, vaikka kuinka yritin tingata.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
- Paikkakunta: Vantaa
Vieläkö pyörän pultteja on vaihdettu?
Olin tammikuussa yhteydessä Oulun Aineeseen asiasta, mutta ne höpisivät jotain 16” jarruista ja ettei vaihtokampanja koskisi tätä autoa (9-5 2.3t vm. 2001). Autossa on kesärenkaat Saabin 16” aluvanteilla ja talvirenkaat 15” peltivanteilla.
Olin tammikuussa yhteydessä Oulun Aineeseen asiasta, mutta ne höpisivät jotain 16” jarruista ja ettei vaihtokampanja koskisi tätä autoa (9-5 2.3t vm. 2001). Autossa on kesärenkaat Saabin 16” aluvanteilla ja talvirenkaat 15” peltivanteilla.
#3504
900i 16v -89 ja
9-5 2,3 t -01
900i 16v -89 ja
9-5 2,3 t -01
Minä sain tämän vuoden keväällä uudet pultit Kokkolassa merkkiliikkeestä. Ei tiskillä suoralta kädeltä luvannut mutta selvitteli asian niin kuin lupasi ja uudet pultit tuli "takuuseen". Vanhat pultit piti antaa takaisin. Ei paha kun ottaa huomioon, että autokin on -98. Talvirenkaat peltivanteilla ja kesätassut Saabin omilla aluilla.
9-3 SC 1.8t -06
Mä puolestaan kyselin asiasta Oulun Auto Åströmiltä ja selvittelivät asiaa. Uudet pultit kuulemma vaihdetaan jahka ne jostain löytyvät. Ainakaan vielä ei ole kuulunut mitään vaikka aikaa on kulunu jo pari kuukautta. Pitänee kysellä kohta kun talvirengaskausikin taas koittaa.
Kamppanjan voimassaolon tarkistivat ja samaten alustanumeron kuuluuko oma autoni kamppanjan piiriiin.
Kamppanjan voimassaolon tarkistivat ja samaten alustanumeron kuuluuko oma autoni kamppanjan piiriiin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Yritin kanssa saada noita pyöränpultteja vajaa vuosi takaperin jo oli kampanjanumeronkin täältä foorumilta niin vastattiin merkkihuollosta ja GM finlandilta ettei moista kampanjaa koskaan ole ollutkaan, mikä nyt tietysti on täyttä bullshittia.
Löytyy esim. täältä:
http://www.internetautoguide.com/auto-r ... index.html
Löytyy esim. täältä:
http://www.internetautoguide.com/auto-r ... index.html
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Yritinpä vielä uudemman kerran noita uusia pyöränpultteja (kampanja SAAB 9-5 15013, http://www.internetautoguide.com/auto-r ... index.html), mutta valtuutetun saab huollon ja GM Finlandin vastaus on edelleen, että kyseinen kampanja ei ole enää voimassa. Ihmettelenpä vaan kovasti, että pultit on jäänyt vaihtamatta vaikka auto on käytetty jokaisessa määräaikaishuollossa merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan. Huollon unohdus yritetään maksattaa asiakkaalla, jos haluaa uudet pultit. Sama koskee myöskin takaisinkutsua: 2002 SAAB 9-5 STEERING:LINKAGES:KNUCKLE:SPINDLE:ARM Ei ole tehty aikanaan ja nyt tehdään vain asiakkaan maksamana. Aika kevyt suhtautuminen turvallisuuteen maahantuojalla ja huolto haluaa maksattaa omat unohduksensa asiakkaalla, kun tarkastuksia/vaihtoa ei ole aikanaan tehty, kun valmistaja on ollut mukana talkoissa.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Moro,
Olen mainninnut turvallisuusriskin, mutta ei vaikutusta. Linkissä onkin juttua, että jos käyttää alumiini ja peltivanteita pyörän napaan tulee ruostetta joka aiheuttaa pienemmän voiman navan ja vanteen väliin joka voi johtaa pultin murtumiseen josta seuraa pyöran irtoaminen. Mutta ei auta, kampanja ei ole enää voimassa suomessa...
Summary:
ON CERTAIN PASSENGER VEHICLES, IF AN OWNER CHANGES THEIR WHEELS/TIRES BETWEEN SUMMER AND WINTER USING A STEEL WHEEL IN THE WINTER AND AN ALLOY WHEEL IN THE SUMMER, IT IS POSSIBLE FOR RUST AND CONTAMINATION TO BUILD UP ON THE WHEEL HUB DURING THE STEEL WHEEL USAGE.
Consequence:
THESE FRACTURES WOULD RESULT IN WHEEL BOLT BREAKAGE, ALLOWING THE WHEEL TO DETACH FROM THE WHEEL HUB, INCREASING THE RISK OF A CRASH.
Olen mainninnut turvallisuusriskin, mutta ei vaikutusta. Linkissä onkin juttua, että jos käyttää alumiini ja peltivanteita pyörän napaan tulee ruostetta joka aiheuttaa pienemmän voiman navan ja vanteen väliin joka voi johtaa pultin murtumiseen josta seuraa pyöran irtoaminen. Mutta ei auta, kampanja ei ole enää voimassa suomessa...
Summary:
ON CERTAIN PASSENGER VEHICLES, IF AN OWNER CHANGES THEIR WHEELS/TIRES BETWEEN SUMMER AND WINTER USING A STEEL WHEEL IN THE WINTER AND AN ALLOY WHEEL IN THE SUMMER, IT IS POSSIBLE FOR RUST AND CONTAMINATION TO BUILD UP ON THE WHEEL HUB DURING THE STEEL WHEEL USAGE.
Consequence:
THESE FRACTURES WOULD RESULT IN WHEEL BOLT BREAKAGE, ALLOWING THE WHEEL TO DETACH FROM THE WHEEL HUB, INCREASING THE RISK OF A CRASH.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Katkesihan ne
Eli palaillaan nyt vielä asian tiimoilta kun kerran keskustelun aloitinkin. Mulla siis kesärenkaissa Saabin 16" alut, talvella 15" peltihärpäkkeet. Ja autohan oli siis nyttemmin 334t kirinyt 2,3t vm98. Kireyksistä en tiedä, kun edellinen omistaja oli nää alle laittanut. Pulteista 2 nätisti poikki ja kolmas on jossainpäin Keski-Suomea, kaksi alkanut hakkautua irti muttei katkenneet. Että poikkikin ne menee. Nyttemmin alla jotkut irtonaisella kartiolla varustetut pultit, aiemmathan oli kiinteät kartion osalta. Ja kustannus nyt ei ollut paha, jotain 40 euroa kaikkien renkaiden pulteista.