Huohotinpäivitys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Huohotinpäivitys

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

Mistä tietää että on uusin 55561200 päivitys tehty.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Vastaan omaan kysymykseen

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

Löysin foorumista kuvan minkälainen sen uuden pitäisi olla ja mulla ei ainakaan ollut niitä lisä letkuja. Kun auton vie 150tkm huoltoon niin vaidetaanko päivitys maksutta vai onko se maksullinen.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuulemani mukaan joihinkin huohotinongelmista kärsiviin autoihin niitä on laitettu takuuseen, mutta itse ainakin maksoin osista noin 50 euroa ja asennuksen. Homma tehtiin PCS:llä jarru- ja puslaremontin yhteydessä, joten en tiedä tarkalleen kauan asennukseen meni, mutta arvelisin sen olevan korkeintaan tunnin lisähomma huollon yhteydessä.

Eski
Arcer
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Huohotinpäivityksen asennuksessa mennee 0.6h. Taitaa mennä takuuseen vain jakopääremontin yhteydessä.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Joku täällä raportoi, että huohotinpäivitys oli huollon yhteydessä maksanut 200 euroa, joten aika kalliita minuutteja on, jos 0.6 tunnista veloitetaan 150 eur.

Eski
Arcer
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Olen kysellyt tuota päivitystä useammasta paikasta ja arviot on vaihdellut 0.6-1h, kukaan ei sentään ole kehdannu 2 tuntia ehdottaa...
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Kallis

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

Mä soitin tänää Variston Länsiautoon ja arvio oli noin 300-350e. Töitä oli 2h-2,5h. 8O 8O 8O
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: Kallis

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

j.suuronen kirjoitti:Mä soitin tänää Variston Länsiautoon ja arvio oli noin 300-350e. Töitä oli 2h-2,5h. 8O 8O 8O
Itse tehtynä 9-3:een noin 30min tupakki tauolla ja josta puolet oli ihmetelyä mikä letku menee minnekkin. Varistossa huohotin paketin hinta oli 60 luokkaa heinäkuussa.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Kysyin kans tuota huohotinpäivitystä(55561200) autooni, siihen kun ei ilmeisesti ole tehty mitään päivitystä. Kannattais kuulema vaihtaa kans osat: 55560445, 55560463, 30551929 ja 9399973.
Ja mitähän nää jälkimmäiset osat oikein on, kun ei tiennyt varaosamyyjäkään:?: Luki vaan jostain. :roll:
No hinnaksi sain 120e(siis osat), pelkkä 55561200 n.60e
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Omia tutkailuja

Viesti Kirjoittaja Julle »

Joo, eli käytin irti sen venttiilikopasta lähtevän letkun. Oli jotenkin pehmeä kopan puoleisesta päästä joten lyhensin sitä, nyt ei painu littuun.

Letku oli suhteellisen puhdas ja puhallus tuotti porinaa öljypohjassa.
Sitten tämä toinen letku joka tulee rautaputkeen kiinni, tämä oli hyvinkin puhdas, mutta puhallus teki vain paineen putkeen ja ilma tuli takaisin.

Onko tuo normaalia toimintaa?

Sitten kysyisin mitä tarkoittaa siinä konepellin alla olevassa numero-kirjain lätkässä merkinnät 1 C on merkki 4 C on merkki 5 BjaC on merkitty?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Omia tutkailuja

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Julle kirjoitti:Joo, eli käytin irti sen venttiilikopasta lähtevän letkun. Oli jotenkin pehmeä kopan puoleisesta päästä joten lyhensin sitä, nyt ei painu littuun.

Letku oli suhteellisen puhdas ja puhallus tuotti porinaa öljypohjassa.
Sitten tämä toinen letku joka tulee rautaputkeen kiinni, tämä oli hyvinkin puhdas, mutta puhallus teki vain paineen putkeen ja ilma tuli takaisin.

Onko tuo normaalia toimintaa?

Sitten kysyisin mitä tarkoittaa siinä konepellin alla olevassa numero-kirjain lätkässä merkinnät 1 C on merkki 4 C on merkki 5 BjaC on merkitty?
Pönttö on tukossa siitä turbolle menevän letkulähdön kohdasta, siinä on jokin 4mm:n reikä, omaani porasin 6.5mm:n reiän ettei menisi niin helposti tukkoon.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Viesti Kirjoittaja Julle »

Jaahas, eipä ihme, että letku on puhdas. Mistäs kautta tuon pöntön saa pois? Yläkautta ainakin meikäläisen kourille näyttää ahtaalta. Elikkä mitäs kautta tuo nyt sitten huohottaa, jos tuo pönttö on tukossa?

Pitääpä lähteä kattelemaan poranteriä.

Nyt sitten kokeilin käynnissä ollessa, niin ilmaa tulee siihen rautaputkeen menevästä letkusta vähän, mutta jos pidän sormea putken päässä esim 10s niin ilmaa tulee reilummin, kai se on sitten auki ainakin osittain.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Julle kirjoitti:Jaahas, eipä ihme, että letku on puhdas. Mistäs kautta tuon pöntön saa pois? Yläkautta ainakin meikäläisen kourille näyttää ahtaalta. Elikkä mitäs kautta tuo nyt sitten huohottaa, jos tuo pönttö on tukossa?

Pitääpä lähteä kattelemaan poranteriä.
Pöntön saa yläkautta pois, on kiinno kahdella 8mm:n pultilla joissa 13mm:n kanta. Toki altapäinkin varmaan pääsee käsiksi sinne mutta auto pitäisi melkein saada kunnolla ylös, alla makaamalla ja ropeltamalla oli aika hankala homma, yläpuolelta menee helpommin.

Kyllä siitä toisestakin letkusta pitäisi mennä ilma läpi, ei tosin ihan yhtä helposti tuon pienen kuristuksen vuoksi, mutta kuitenkin.
Ruotsin pohjat suosittelivat ainakin vuosi sitten parhaaksi vaihtoehdoksi ns. mod.2:sta eli tuon pöntön pikkureiän poraus 6mm:iin (itselläni oli vain 6.5mm:n terä silloin), ja venakopan letkunipan poraus 3-milliseksi, sekä tietty tarkista onko imusarjalle menevä takaiskuventtiili kunnossa.

Itse vaihtoin myös kaikki ne pntön letkut kunnollisiksi, paljon alkuperäisiä paksummiski ja paksuseinämiseksi koska alkuperäiset menevät lötröksi ja lyttyyn, etenkin se imusarjan välistä luikerteleva "käärmes", laitoin molemmat letkut menemään imusarjan sivusta. tein ne Motonetin valmiista letkupätkistä joissa oli kulmia.

Kaikista viimeisin öljyloukkoviritys näyttää senverta lopunajan kehitelmältä ettei taatusti voi toimia :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

ng900aero kirjoitti: Pöntön saa yläkautta pois, on kiinno kahdella 8mm:n pultilla joissa 13mm:n kanta. Toki altapäinkin varmaan pääsee käsiksi sinne mutta auto pitäisi melkein saada kunnolla ylös, alla makaamalla ja ropeltamalla oli aika hankala homma, yläpuolelta menee helpommin.
Jostain syystä ammattilaiset irroittavat loukon alakautta, mutta tietysti jos ottaa silmän käteen, niin ehkä sitä voi yläkauttakin rassata...
Itse vaihtoin myös kaikki ne pntön letkut kunnollisiksi, paljon alkuperäisiä paksummiski ja paksuseinämiseksi koska alkuperäiset menevät lötröksi ja lyttyyn, etenkin se imusarjan välistä luikerteleva "käärmes", laitoin molemmat letkut menemään imusarjan sivusta. tein ne Motonetin valmiista letkupätkistä joissa oli kulmia.
Uudet letkut eivät mene lyttyyn, mutta öljy muuttaa letkut ajan mittaan lakritsiksi, jolloin letkut on uusittava.
Kaikista viimeisin öljyloukkoviritys näyttää senverta lopunajan kehitelmältä ettei taatusti voi toimia :lol:
Perusteluja? Luulenpa, että ovat Saabilla ihan tosissaan yrittäneet keksiä ratkaisua tähän ongelmaan. Ei ole ihan halpaa hupia vaihtaa moottoreita takuuseen... On tuo päivitys ainakin joissakin autoissa auttanut mm. öljyvuotoihin ja savutukseen.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tokia alakautta sen loukon saa irti mutta ei onnistu oikein auton alla makaamalla vaan auto pitäisi saada kunnolla ylös. Itse asiassa käsin ropeloimalla niihin pultteihin pääsee hyvin yläkauttakin.

Eikös jossain jo varoteltu tuon uusimman päivityksen huonoudesta?
Näytti vaan senverran monimutkaiselta viritelmältä että en itse ainakaan moista asentaisi, toki saattaa toimia jossain insinöörin piirustuspöydällä.
Toivotaan kuitenkin että olisivat saaneet siitä toimivan niin olisi tämäkin ongelma melkein ratkaistu.
Se customoitu öljypohja kuulostaa aika hyvältä idealta kun pääsisi putsaamaan öljysihdin moskasta vaikka vuosittain.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin