Pörr-pörr ääni

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
pac
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 00:04

Viesti Kirjoittaja pac »

Doddih, tuo "surina" tai sirinä tai summerin ääntä muistuttava juttu paikallistettu ja korjattu. Apukuskin lämmönsäätimen askelmoottorin akseli oli uinut ulos ja rattaat eivät osuneet toisiinsa joten läppä oli koko ajan kuumaa-asennossa. Akseli takaisin sisälle (meni ihan sormivoimin) ja loppui pörinä ja vikakoodit. Se muuten antoi vikakoodin 1___10 eli läppä jumissa (Jammed Flap)-koodin eikä sitä tyypillistä 1___08:a... Mutta toimii. Tuo meitin ACC muuten antaa välillä vikakoodia 1___11 ja sitä ei tuosta saab9-5.comin listasta löytynyt, onko kellään tietoa mikä se mahtaa olla? :shock:
#3474 Heidi
9-5 -00 2.0t SE Wagon
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

pac kirjoitti:Tuo meitin ACC muuten antaa välillä vikakoodia 1___11 ja sitä ei tuosta saab9-5.comin listasta löytynyt, onko kellään tietoa mikä se mahtaa olla? :shock:
Muistaakseni tuo 11 oli koodi siitä ettei moottorilla ollut yhteyttä läppään? Ainakin näin muistan omassa -00 2.0t:ssäni olleen....
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja o--o »

Ihan vaan infoa jos kiinnostaa. Oman pörinän korjauskuitissa lukee mm näin:
Vikakoodit: B2495 (Askelmoottori, ilmaseos. Vasen läppä löysä) ja
B2496 (Askelmoottori, ilmaseos. Läppä juuttunut).
Vianmääritys, säätömoottori jumissa, viallinen säätömoottori uusittu, ACC ohjainyksikkö kalibroitu....(jne)

Oma läppä oli koko ajan kylmä-asennossa ja kun ulkona oli kova pakkanen, niin autossa istuminen oli kidutusta.
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re:

Viesti Kirjoittaja anttimak »

o--o kirjoitti:Ihan vaan infoa jos kiinnostaa. Oman pörinän korjauskuitissa lukee mm näin:
Vikakoodit: B2495 (Askelmoottori, ilmaseos. Vasen läppä löysä) ja
B2496 (Askelmoottori, ilmaseos. Läppä juuttunut).
Vianmääritys, säätömoottori jumissa, viallinen säätömoottori uusittu, ACC ohjainyksikkö kalibroitu....(jne)

Oma läppä oli koko ajan kylmä-asennossa ja kun ulkona oli kova pakkanen, niin autossa istuminen oli kidutusta.
Kiinnostaa!

Itselläni puskee kuskinpuolelle pelkkää kylmää ja vänkärille normaalisti. Vikakoodit antoi: " Koodi: B2495 vasemman sekoitutusläpän säätömoottori juuttunut auki"

Meneekö moottori uusiksi vai saako sitä jumiutumaa korjattua kotikonstein? Mitä ylempää luin niin ilmeisesti vain akseli hypännyt pois ja näin ollen läppä on koko ajan auki ja ulkoilma puskee kuskille? ja istuminen todellakin on kidutusta jos pakkasta päälle yli -20 ..
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja o--o »

anttimak kirjoitti:
o--o kirjoitti:Ihan vaan infoa jos kiinnostaa. Oman pörinän korjauskuitissa lukee mm näin:
Vikakoodit: B2495 (Askelmoottori, ilmaseos. Vasen läppä löysä) ja
B2496 (Askelmoottori, ilmaseos. Läppä juuttunut).
Vianmääritys, säätömoottori jumissa, viallinen säätömoottori uusittu, ACC ohjainyksikkö kalibroitu....(jne)

Oma läppä oli koko ajan kylmä-asennossa ja kun ulkona oli kova pakkanen, niin autossa istuminen oli kidutusta.
Kiinnostaa!

Itselläni puskee kuskinpuolelle pelkkää kylmää ja vänkärille normaalisti. Vikakoodit antoi: " Koodi: B2495 vasemman sekoitutusläpän säätömoottori juuttunut auki"

Meneekö moottori uusiksi vai saako sitä jumiutumaa korjattua kotikonstein? Mitä ylempää luin niin ilmeisesti vain akseli hypännyt pois ja näin ollen läppä on koko ajan auki ja ulkoilma puskee kuskille? ja istuminen todellakin on kidutusta jos pakkasta päälle yli -20 ..
Tuo edellinen viestini onkin tosi vanha. Olen yhden kerran korjauttanut ilmastointini, ja tuo lainaamasi viesti liittyy siihen. Mutta myöhemmin olen korjannut ilmastoinnin säädön itse.
Katsopa viestiketju http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=120038 läpi.
Aluksi olin väärillä jäljillä, mutta oikea ratkaisu tähän omaan tapaukseen löytyi. Se on aivan lopussa. Eli moottorin sai korjattua itse. Ei tarvittu edes varaosia.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jussi K. Mäkinen
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Maalis 07, 2019 00:36

Re: Pörr-pörr ääni

Viesti Kirjoittaja Jussi K. Mäkinen »

Meillä säätöläpän korjaaminen onnistui, kun korjaamon pojalla oli notkea selkä ja pitkät sormet. Kuskin puolen läppä oli hieman jumissa, ja hieman liikuttamalla se toimii nyt. Aikaa tuhraantui varttitunti.
Jussi K. Mäkinen
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Maalis 07, 2019 00:36

Re: Pörr-pörr ääni

Viesti Kirjoittaja Jussi K. Mäkinen »

Sisäilmapuhaltimen pörräävä ääni taas korjaantui, kun raikkarin (= raitisilmasuodatin) vaihdon yhteydessä imuroitiin pari kourallista kuivia lehtiä pois puhaltimen ja suodattimen välisestä kotelosta...
Vastaa Viestiin