Miksi savuttaa kylmällä koneella startatessa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
rauman
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 05:30
Paikkakunta: Rauma

Miksi savuttaa kylmällä koneella startatessa?

Viesti Kirjoittaja rauman »

Hei. Itse kun en tekniikasta juurikaan mitään tiedä niin ajattelin kysyä teiltä asiaan perehtyneiltä.
Ongelmani on kylmällä koneella käynnistettäessä tuleva, hetken kestävä sininen savu. Muutaman sekunnin päästä savu muuttuu normaaliksi pakokaasuksi.
Lämpimällä koneella ei ongelmaa ole. Muutaman tunnin kuluttua edellisestä ajosta tapahtuvan käynnistyksen yhteydessäkään "outoa" savua ei tule.

Itse luulin savutuksen johtuvan venttiilivarren kumeista. Mutta ilmeisesti olen väärässä. Huoltomies oli soittanut Saabin huoltoon, jossa oli uumoiltu mahdollisesti koneessa olevan turbovikaa.
Ajossa ei kone kolise, eikä muutenkaan tunnu oudolta.

Autoni on 9-5 2.0t, vm:01, ajettu 156.000 km. Täydellinen? huoltokirja löytyy. Kysymysmerkki siitä syystä, että viimeisin huolto on tehty 154.000 km:ssa kun se ohjelman mukaan olisi pitänyt tehdä 150 tkm:ssa. Tuleekohan tuon kanssa ongelmia, jos meinaa moottoritakuuseen vikaa saada? Mikäli nyt sellaisesta moottoriviasta on kyse.

Olen auton ostanut tämän vuoden kesäkuussa autoliikkeestä, joten jonkinlainen kuluttajasuojakin taitaa vielä puolellani olla? Automyyjän kanssa on huomenna asiasta neuvottelu. Saas nähdä mitä siitä tulee.
Itseäni epäilyttää turbovika. Jotenkin tuntuu, että se ilmenisi muutenkin kuin kylmällä motilla käynnistettäessä.

Mitä epäilette viaksi ja toisaalta, onko jollain tietoa kuinka paljon huollot ovat saaneet "venyä", jotta moottoritakuu on vielä voimassa?
jala 9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 14:42
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jala 9-5 »

Hei.
Kyllä tuo kylmänä sinisen savun tuprauttelu turbon loppumisesta antais merkkejä. Itselläni oli reilu vuosi sitten vastaavanlaista kylmänä käynnistämisessä, ja lämpimällä koneella ei savuja näkynyt. Varsinkin jos auto oli parkissa loivaan ylämäkeen, tuntui että silloin savupilvi olis ollut jotenkin tuhdimpi?? En tiedä oliko vain sattumaa. Jokatapauksessa muutaman kuukauden tupsauttelun jälkeen posahti turbo sitten ajossa kunnolla, hetkeä aikaisemmin kiihdyttäessä tuprautteli savuja ja vedot hiipui ennen tosi posahdusta. Vastaavanlaisia tapauksia on useita ja viimeisimpiä ilmeisesti saatu moottoritakuuseenkin. Reipas vuosi sitten sain kyllä itse maksaa koko lystin, vaikka yritin maksua saada kyseltyä takuun piiriin :oops:
Washburn
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Touko 10, 2005 21:46

Viesti Kirjoittaja Washburn »

Meillä oli samanlaiset oireet. Vähäkään pitempään jos oli ajamatta, niin pöläytti startissa. Viaksi paljastui rikkinäinen turbo, joka vaihdettin autoliikkeen piikkiin.
Saab 900s -94 2.3i
rauman
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 05:30
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja rauman »

Kiitoksia vastauksista. Soittelin merkkihuoltoon ja asentaja sanoi vian kuulostavan turbon hajoamiselta. Toisena ja huomattavasti halvempana vaihtoehtona voi olla öljyloukon vaihto. Loukko kustantaa töineen päivineen noin 150 €, kun taas turbo vaihdetaan 1200 €:lla. Ensi viikon perjantaiksi sain ajan loukon vaihtoon. Samassa yhteydessä tsekataan turbo. Jos putkessa on öljyä, niin sitten turbo menee vaihtoon.

Nyt tuli enemmän kertoimia peliin huomiseen automyyjän tapaamiseen :roll: .
Huomenna nähdään erään autoliikkeen kanta "6 kk:n takuulle". Huippuna vielä se, että kaupasta saatikka sen ehdoista ei ole mitään mustaa valkoisella. Että näillä mennään.

P.S. Mekaanikko sanoi, että pelkästään turbon hajoamiset eivät ole menneet moottoritakuun piikkiin. Jos nokka-akselissa on myös ollut jotain häikkää ja öljyloukossa on paljon "lietettä", niin siinä tapauksessa on ainakin jonkun kohdalla joskus mennyt takuun piikkiin.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllähän tuo aika selvältä turbovialta kuulostaa ja noilla kilometreillä Garretin GT17 on usein vaihtokunnossa. Huohotinletkut ja öljyloukkokin kannattaa kyllä tutkia. Kannattaa myös tarkistaa takaiskulla varustettu pikkuletku, joka menee venakopan nipasta läppäkotelolle. Jos takaiskuvena on ehjä, siihen saa puhallettua, mutta imemällä ei saisi tulla ilmaa läpi.

Ns. moottoritakuuhommat päätetään tapauskohtaisesti ja pelkkää turboremonttia takuu ei koske.


Eski
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Kokemusta on

Viesti Kirjoittaja Niko »

Autossani oli täsmälleen samat oireet. Tässäpä hieman tositarinaa..

Autossani (9-5 2.0t -00, 125tkm) oli turbo-vika ostaessani sitä. Siihen oli tehty jakopään remontti kolmisen kuukautta tätä ennen ja turbo-vika oli jo silloin myyjällä tiedossa (huoltopäällikkö tunnusti tämän pitkällisen tinkauksen jälkeen). Jostain syystä turboa ei kuitenkaan kunnostettu tuolloin, ilmeisesti ei ollut mennyt takuuseen tai jotain muuta häikkää asiassa on.

Ostotilanteessa myyjä vain totesi että normaalia huollon jälkeistä savutusta, kun vaimo huomasi auton pölläyttävän käynnistyksessä! Näitä pölläytyksiä alkoi esiintymään kylmäkäynnistyksissä aina silloin tällöin ja tutkin tätä saab-palstaa tarkemmin ja huomasin, että viittaa turbo-vikaan. Vaadin myyjäliikkeen huoltoa tutkimaan pölläyttelyn syyn ja tunnustivat, että turbohan se oli mennyt. Turbo luvattiin hoitaa kuntoon ja huoltopäällikkö sanoi kysyvänsä saksan tehtaalta, että meneekö takuuseen (ei kuulemma mennyt) vaan myyjä joutui kustantamaan tämän. Miksi ihmeessä huoltopäällikkö olisi kysynyt turbo-hommaa vasta nyt, kun asia oli jo tiedossa keväällä.. Jokin tässä hommassa haisee..

Myyjä vaikeni asiasta ja sanoi, että turbohan on nyt kunnossa! Ja vetosi siihen, että vaihto-autoissa on paljon vikoja, joista heille ei kerrota! Onneksi heille vaihdossa antamani vanha auto oli myyntihetkellä hyvässä kunnossa, eikä minulla ollut mitään peiteltävää asiassa. Tässä ostamassani autossa on ollut paljon muutakin vikaa ja nyt parina viime kertana olen joutunut jo jotain maksamaankin vikojen korjauksista.. (auto ollut mulla vasta 2,5kk). Näistä asioista olen kysynyt kuluttajaneuvojalta, joiden ohjeita olemme sitten noudattaneet näissä maksuasioissa.

Kysyin huollossa heti kaupan jälkeen, että onhan jakopään kunnostuksen yhteydessä tehty huohotinpäivitys ja huoltopäällikkö vain totesi, että sinne on vaihdettu ne osat, jotka maahantuoja sinne on ohjeistanut laitettavan ja kiersi näin kysymyksen! Nyt jälkikäteen menin vaatimaan selvitystä, että miksi hän ei kertonut minulle tästä uudesta huohotinpäivityksestä, josta nyt sitten yhtäkkiä tiesikin!? Ei kommenttia, sanoi vain, että autooni oli tehty sen aikaiset (eli maalis-huhtikuun 2006) mukaiset asennukset ja vaihdettu yksi letku, joka hänen mukaansa oli sen hetkinen huohotinpäivitys (letku (01)55560463 + liitin 55560443). Osaako joku varmistaa onko kyseessä alkuperäinen letku, vai jokin uusi letku? Ja onko kyseessä tätä uutta huohotinpäivitystä edeltävä versio, vai pissitäänkö minua silmään taas? Kysyin myös, että kestääkö autoni nyt jatkossa, ettei auton jakopää ole taas vaihtokunnossa 5 vuoden päästä. Hän tunnusti, että jotkin ensimmäisistä jakopään-remontissa olleista autoista ovat tulleet jo toiseen kertaan samaan korjaukseen. Nyt jotain on kuulemma tehty paremmin, eikä uusinta korjaustarvetta enää ole!? En kyllä millään saanut selville, että mitä nyt tehdään paremmin kuin ennen..
Ymmärsin, että öljynvaihtoa kannattaa tehdä tihennetysti..

Tietoa on äärimmäisen vaikea saada tästä asiasta, joten harkitsen seuraavaksi tonkia asiaa lisää. Mahdollisesti kysyn asiasta suoraan korvauspäätöksen tehneeltä tehtaalta ja GM Finlandilta. Minulla on jakopään kunnostuksesta laput, kuten myös turbon vaihdosta. Eli tarkat osaluettolot, mitä autooni on vaihdettu. Ajattelin pyytää tehtaan yhteystietoja huoltopäälliköltä ja mielenkiinnolla odotan, suostuuko ne antamaan.. Uskon, että tehtaalta myös saisin todisteet siitä, että turbo-vika oli jo tuolloin tiedossa.

Autonkaupan kauppaehtojen pykälä 11 (eli se virhevastuu pykälä) menee käytettyjen kohdalta suurin piirtein näin (todellisuudessa): Jos vika löytyy puolen vuoden kuluessa osto hetkestä: Jos kyseessä on selkeästi kuluva osa, niin myyjällä ei yleensä vastuuta, eli 0-päätös. Jos kuluva osa, mutta kilometreihin/auton ikään verrattuna ei olisi vielä vaihtokunnossa tai jokin muu asiaa puoltava seikka, niin esim. 50/50-päätös. Jos taas selkeästi ei kuluva osa, niin silloin katsotaan tilannetta siten, että kuitenkin auto paranee tältä osin täysin uuden osan muodossa, joten asiakas joutuu maksamaan tästä osasta hieman (ei työstä). Tietenkin tapauskohtaisesti arvioiden esim. myyjä 75%/asiakas25%. Jos taas kaupantekohetkellä vika oli molempien tiedossa, niin ilmeisesti myyjä joutuu vastaamaan kokonaan. Näin on minulle käynyt tässä tapauksessa.

Kommentteja saa esitää.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kokemusta on

Viesti Kirjoittaja Eski »

Niko kirjoitti: huohotinpäivitys (letku (01)55560463 + liitin 55560443).
Uusin huohotinpäivitys on 55561200.
55560463 on letku huohotinsäiliöltä venttiilikopan muovinippaan ja tuo 55560443 taitaa olla se venakopan nippa.

Eski
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Kokemusta on

Viesti Kirjoittaja Niko »

Eski kirjoitti: Uusin huohotinpäivitys on 55561200.
55560463 on letku huohotinsäiliöltä venttiilikopan muovinippaan ja tuo 55560443 taitaa olla se venakopan nippa.

Eski
Ymmärsinkö oikein. Eli vaihdettiinko sellainen letku, joka oli jo olemassa vain uuteen vastaavaan? Kyseessä ei ole siis tätä uusinta huohotinpäivitystä edeltävä versio?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei ole helppoa autokauppiaillakaan ;)
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Loka 13, 2006 09:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Uusinta päivitystä edeltävä setti 55560548 sisälsi tuon nipan ja letkun lisäksi myös öljyloukon, joten ihan ei täsmää. Uudessa nipassa on isompi reikä sille läppäkotelolle menevälle pikkuletkulle, jotta se ei tukkeutuisi. En ole varma onko tuo autoosi asennettu nippa sellainen, mutta luultavasti on. Kannattaisi kuitenkin päivittää tuohon uusimpaan koko systeemi, siihen kuuluu öljyloukon lisäksi öljyntäyttöputki, useita letkuja ja tuo nippa.

Eski
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Kiitos vastauksestasi

Viesti Kirjoittaja Niko »

On tämä foorumi kyllä hyvä paikka. Viimeksi kun sanoin kyseiselle huoltopäällikölle, että onneksi sentään netistä saa jotain tietoa näistä asioista, niin kaverilla oli pokkaa kommentoida jälleen kerran, että; "Ei niitä nettijuttuja kannata uskoa!" :)

Jos en olisi näitä juttuja uskonut, niin ajelisin edelleen turbovikaisella autolla (ellei olisi jo poksahtanut), eikä olisi hajuakaan koko huohotinpäivityshässäkästä..

Oulunseudun ihmisille suosittelen myös sähköisiä kuluttajaneuvojan sivuja, jotka löytyvät netistä. Kuluttajaneuvoja antoi vastauksen todella nopeasti, jota myös myyjäliike suostui noudattamaan.

https://kuluttajaneuvonta.ouka.fi/kuluttaja/login.jsp
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nipa »

Tervetuloa kerhoon...

Toisaalta, omaan kärryyn tein tuon huohotinletkuvaihdon pari vuotta sitten, siitä huolimatta auto pöläyttelee savuja kylmänä käynnistyessä.

Mitään erikoista ajaessa en ole huomannut, tuota pöläyttelyä auto on tosiaan tehnyt ainakin viimeiset kolme vuotta... Moottori heittää nöyrästi puhtia peliin sitä pyydettäessä.

No, laitan viestiä jos sattuu turbo paukahtamaan... Tänäänhän on perjantai ja 13. päiväkin kaiken lisäksi.
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
rauman
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 05:30
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja rauman »

Jeps. Kävin tänään automyyjän luona keskustelemassa asiassa. Hän oli sitä mieltä, että turbo ei ole moottoriin, voimansiirtoon tai vaihteistoon kuuluva osa eikä siitä syystä 6 kuukauden takuu koske sitä. Kerrottuani siitä pienestä mahdollisuudesta, että vika saattaa mennä moottoritakuun piiriin, niin hän suositteli ajamista niin kauan että kone sanoo tiltin.

Idea ei ollut mielestäni hyvä ja sanoin sen hänelle. Tämän jälkeen hän sanoi liikkeen tulevan 1/3 -korjauskustannuksista vastaan. Hän perusteli summaa sillä, että kyseessä on moottorin apulaite. No asia jäi siihen tällä kertaa, että minä vien auton korjaukseen merkkihuoltoon ja sen jälkeen kustannuksista neuvotellaan.
Olen lähdössä reissuun viikonloppuna ja auton kestävyyttä pähkäillessäni myyjä totesi, että jos se reissulla hajoaa, niin voin hakea heiltä toisen auton käyttöön siksi ajaksi kun oma on korjauksessa.

Mutta siis nähtäväksi jää miten asian kanssa edetään.
rauman
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 05:30
Paikkakunta: Rauma

Re: Kokemusta on

Viesti Kirjoittaja rauman »

Niko kirjoitti:Autossani oli täsmälleen samat oireet...
Toivottavasti turbo on ainut yhtäläisyys autojemme välillä. Yksi syy miksi auton vaihdoin, oli kyllästyminen useasti toistuvien vikakorjausten laskujen maksuun. Edellinenkin auto oli ruotsalainen, ei kuitenkaan hävittäjien sukua.
9-5 W, 2.0t, -01
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Eikös autoliikkeellä ole 6 kuukauden virhevastuu jonka piiriin tuo kuuluu? Riippumatta siitä, minkälaisia "takuita" itse antavat.

Ja jos pistävät vastaan, niin näyttövastuu on liikkeellä (ettei virhettä olisi).
9-3 SC 1.8t -06
Vastaa Viestiin