vakionopeudensäädin jälkiasennuksena

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
rauman
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 05:30
Paikkakunta: Rauma

vakionopeudensäädin jälkiasennuksena

Viesti Kirjoittaja rauman »

Onko kellään kokemusta/tietoa mitä kustantaa asentaa cruise jälkiasennuksena? Ilman muuta kyseeseen tulisi Saabin alkuperäinen yksilö.
9-5 W, 2.0t, -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mulla kustansi 40e :lol:. Eli romikselta vilkkuviiksi, jossa on cruisen napit. Maptunin boksissa oli cruisekin valmiiksi aktivoitu, ei tarvinnut edes huollossa käyttää. Asennuksessa meni ehkä 5 minuuttia.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

Ainakin -02 malliin (original) riitti vain viiksen vaihtaminen. Ei mitään ohjelmointeja tai kytkimien lisäämistä polkimille.
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Ja romiksella 50e, luultavasti postikulujen verran tinkivaraa, ainakin itse onnistuin tuon verran tinkaamaan.

http://lyhytlinkki.net/?ize6lmwl

Sori 9-5T :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
saab900turbo
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 22:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900turbo »

Itse laitoin jälkikäteen omaan peliini(-98) kruisen. Jouduin myös laittamaan jarru- ja kytkinpolkimeen anturit, koska niitä ei tossa vanhuksessa ollut. Sen jälkeen pelitti hyvin :D
Jarru on vauhdin surma!
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

saab900turbo kirjoitti:Itse laitoin jälkikäteen omaan peliini(-98) kruisen. Jouduin myös laittamaan jarru- ja kytkinpolkimeen anturit, koska niitä ei tossa vanhuksessa ollut. Sen jälkeen pelitti hyvin :D
Kummallista ??

Pojan vm-98 toimi heti kun vain vaihdettiin viiksi.

Myös kahteen 2002:seen on tullu laitettua ja kummatkin toimi heti.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

viiksen vaihto pitäis riittää

Viesti Kirjoittaja mike »

valtteri kirjoitti:
saab900turbo kirjoitti:Itse laitoin jälkikäteen omaan peliini(-98) kruisen. Jouduin myös laittamaan jarru- ja kytkinpolkimeen anturit, koska niitä ei tossa vanhuksessa ollut. Sen jälkeen pelitti hyvin :D
Kummallista ??

Pojan vm-98 toimi heti kun vain vaihdettiin viiksi.

Myös kahteen 2002:seen on tullu laitettua ja kummatkin toimi heti.

Pitäisi kyllä toimia pelkällä viiksen vaihdolla.


"The control module is programmed for cruise control even if cruise control is not fitted as original equipment. Retrofitting is therefore simple."

Ja poljinkatkaisijoiden kohtalosta seuraavaa:

"The pedal switches are works-fitted on all cars with manual gearbox, even those without cruise control."
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
rauman
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 05:30
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja rauman »

Jeps. Merkkihuollossa ottavat 180 euroa paikalleen asennettuna. Ehkä sitten seuraavan huollon yhteydessä ensi vuonna. Kyllä cruise kätevä olisi, kun tulee tuota maantieajoa tulevaisuudessa jonkin verran.
9-5 W, 2.0t, -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

rauman kirjoitti:Jeps. Merkkihuollossa ottavat 180 euroa paikalleen asennettuna. Ehkä sitten seuraavan huollon yhteydessä ensi vuonna. Kyllä cruise kätevä olisi, kun tulee tuota maantieajoa tulevaisuudessa jonkin verran.
Saahan sitä merkkihuoltoa tukea rahallisesti, ei siinä mitään :lol:.

Tuon cruisen asennus -01 vuosimalliin menee kuitenkin tyyliin =>
3 Torx - kantaista ruuvia auki, että saa rattiakselin alapuolen peitemuovin irti. Viiksi irti nyppäämällä, samoin viikseen kiinnitetty moninapaliitin =>
liitin takaisin kiinni "cruiseviikseen", viiksi naksautetaan paikalleen ja peitemuovi takas paikalleen niillä kolmella ruuvilla.

Onnistuu, jos osaa käyttää ruuvimeisseliä tai pientä räikkää :wink:. Meikäläisellä ensikertalaisella tuohon upposi aikaa se n. 5 minuuttia.

Kustantaa tuon myynnissä olevan viiksen,

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=46793

+ mahdollisesti Torx T20 (ulkomuistista) kärjen, oisko euron-pari.

Kuva

Säästöä toistasataa eikä tartte lisääntynyttä ajomukavuutta odotella kuukausitolkulla.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Termos kirjoitti:+ mahdollisesti Torx T20 (ulkomuistista) kärjen, oisko euron-pari.

Kuva

Säästöä toistasataa eikä tartte lisääntynyttä ajomukavuutta odotella kuukausitolkulla.
Ja tähänkään ruuvarinkärkeen ei tarvi tuhlata kun marssii takakontille ja ottaa auton mukana vakiona tulleen oman ruuvari/torx -setin hommaa helpottamaan. :D :D
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Nappula
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 12:29

Viesti Kirjoittaja Nappula »

Ketähän tässä ois uskominen. Soitin äskettäin paikalliseen saabin merkkiliikkeen huoltopuolelle ja siellä kerrottiin että pelkkä viiksen vaihtaminen ei riitä. Myös polkimille pitäis laittaa kytkimet ja ohjelmoida uudelleen, hinta about 250,- osineen ja töineen. Auto 9-3 vm. 2002...Toki jos romikselta hakee viiksen a' 50 € ja kokeilee niin eipä tuo paljoa maksa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Nappula kirjoitti:Ketähän tässä ois uskominen. Soitin äskettäin paikalliseen saabin merkkiliikkeen huoltopuolelle ja siellä kerrottiin että pelkkä viiksen vaihtaminen ei riitä. Myös polkimille pitäis laittaa kytkimet ja ohjelmoida uudelleen, hinta about 250,- osineen ja töineen. Auto 9-3 vm. 2002...Toki jos romikselta hakee viiksen a' 50 € ja kokeilee niin eipä tuo paljoa maksa.
9-3:sta en tiedä, mutta kaveri kehui, että sille pistettiin 2002 9-5:een PCS:ssä pelkkä viiksi kiinni ja eikun menoksi.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

peinu kirjoitti:
Nappula kirjoitti:Ketähän tässä ois uskominen. Soitin äskettäin paikalliseen saabin merkkiliikkeen huoltopuolelle ja siellä kerrottiin että pelkkä viiksen vaihtaminen ei riitä. Myös polkimille pitäis laittaa kytkimet ja ohjelmoida uudelleen, hinta about 250,- osineen ja töineen. Auto 9-3 vm. 2002...Toki jos romikselta hakee viiksen a' 50 € ja kokeilee niin eipä tuo paljoa maksa.
9-3:sta en tiedä, mutta kaveri kehui, että sille pistettiin 2002 9-5:een PCS:ssä pelkkä viiksi kiinni ja eikun menoksi.
Ei tohon PCS:ää tarvita jos ruuvari vähäkään pysyy kädessä.

Termos kirjoitti hyvän ja yksinkertaisen ohjeen joka pätee kaikkiin 9-5:siin ainakin vm.2004 asti, toisaalta ensikertalaiselta voi mennä 10 min asennukseen :wink:
Tuon cruisen asennus -01 vuosimalliin menee kuitenkin tyyliin =>
3 Torx - kantaista ruuvia auki, että saa rattiakselin alapuolen peitemuovin irti. Viiksi irti nyppäämällä, samoin viikseen kiinnitetty moninapaliitin =>
liitin takaisin kiinni "cruiseviikseen", viiksi naksautetaan paikalleen ja peitemuovi takas paikalleen niillä kolmella ruuvilla.

Onnistuu, jos osaa käyttää ruuvimeisseliä tai pientä räikkää . Meikäläisellä ensikertalaisella tuohon upposi aikaa se n. 5 minuuttia.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Janihe
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 25, 2005 12:30
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja Janihe »

Turhia epäröimättä ruuvari käteen ja hommiin. Maanantaina ko. operaatio tehty. Aikaa meni ~ 5 min ja todellakin vaan viiksen vaihto riitti. Aineella yritti tosiaan väittää, että pitäis laittaa myös poljinkatkaisijat, mutta eipäs tarvinnut :)
- EX: Saab 900i vaimon kauppakassina
- EX: Saab 9-3 1.9 TiDS SC Vector Active
Nappula
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 12:29

Viesti Kirjoittaja Nappula »

Janihe kirjoitti:Turhia epäröimättä ruuvari käteen ja hommiin. Maanantaina ko. operaatio tehty. Aikaa meni ~ 5 min ja todellakin vaan viiksen vaihto riitti. Aineella yritti tosiaan väittää, että pitäis laittaa myös poljinkatkaisijat, mutta eipäs tarvinnut :)
Aineelta minäkin sain samanlaisen vastauksen mutta osaako kukaan sanoa eroaako 9-3 ja 9-5 tässä tapauksessa toisistaan?
Vastaa Viestiin