vakionopeudensäädin jälkiasennuksena

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Nappula
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 12:29

Viesti Kirjoittaja Nappula »

Ketähän tässä ois uskominen. Soitin äskettäin paikalliseen saabin merkkiliikkeen huoltopuolelle ja siellä kerrottiin että pelkkä viiksen vaihtaminen ei riitä. Myös polkimille pitäis laittaa kytkimet ja ohjelmoida uudelleen, hinta about 250,- osineen ja töineen. Auto 9-3 vm. 2002...Toki jos romikselta hakee viiksen a' 50 € ja kokeilee niin eipä tuo paljoa maksa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Nappula kirjoitti:Ketähän tässä ois uskominen. Soitin äskettäin paikalliseen saabin merkkiliikkeen huoltopuolelle ja siellä kerrottiin että pelkkä viiksen vaihtaminen ei riitä. Myös polkimille pitäis laittaa kytkimet ja ohjelmoida uudelleen, hinta about 250,- osineen ja töineen. Auto 9-3 vm. 2002...Toki jos romikselta hakee viiksen a' 50 € ja kokeilee niin eipä tuo paljoa maksa.
9-3:sta en tiedä, mutta kaveri kehui, että sille pistettiin 2002 9-5:een PCS:ssä pelkkä viiksi kiinni ja eikun menoksi.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

peinu kirjoitti:
Nappula kirjoitti:Ketähän tässä ois uskominen. Soitin äskettäin paikalliseen saabin merkkiliikkeen huoltopuolelle ja siellä kerrottiin että pelkkä viiksen vaihtaminen ei riitä. Myös polkimille pitäis laittaa kytkimet ja ohjelmoida uudelleen, hinta about 250,- osineen ja töineen. Auto 9-3 vm. 2002...Toki jos romikselta hakee viiksen a' 50 € ja kokeilee niin eipä tuo paljoa maksa.
9-3:sta en tiedä, mutta kaveri kehui, että sille pistettiin 2002 9-5:een PCS:ssä pelkkä viiksi kiinni ja eikun menoksi.
Ei tohon PCS:ää tarvita jos ruuvari vähäkään pysyy kädessä.

Termos kirjoitti hyvän ja yksinkertaisen ohjeen joka pätee kaikkiin 9-5:siin ainakin vm.2004 asti, toisaalta ensikertalaiselta voi mennä 10 min asennukseen :wink:
Tuon cruisen asennus -01 vuosimalliin menee kuitenkin tyyliin =>
3 Torx - kantaista ruuvia auki, että saa rattiakselin alapuolen peitemuovin irti. Viiksi irti nyppäämällä, samoin viikseen kiinnitetty moninapaliitin =>
liitin takaisin kiinni "cruiseviikseen", viiksi naksautetaan paikalleen ja peitemuovi takas paikalleen niillä kolmella ruuvilla.

Onnistuu, jos osaa käyttää ruuvimeisseliä tai pientä räikkää . Meikäläisellä ensikertalaisella tuohon upposi aikaa se n. 5 minuuttia.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Janihe
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 25, 2005 12:30
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja Janihe »

Turhia epäröimättä ruuvari käteen ja hommiin. Maanantaina ko. operaatio tehty. Aikaa meni ~ 5 min ja todellakin vaan viiksen vaihto riitti. Aineella yritti tosiaan väittää, että pitäis laittaa myös poljinkatkaisijat, mutta eipäs tarvinnut :)
- EX: Saab 900i vaimon kauppakassina
- EX: Saab 9-3 1.9 TiDS SC Vector Active
Nappula
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 12:29

Viesti Kirjoittaja Nappula »

Janihe kirjoitti:Turhia epäröimättä ruuvari käteen ja hommiin. Maanantaina ko. operaatio tehty. Aikaa meni ~ 5 min ja todellakin vaan viiksen vaihto riitti. Aineella yritti tosiaan väittää, että pitäis laittaa myös poljinkatkaisijat, mutta eipäs tarvinnut :)
Aineelta minäkin sain samanlaisen vastauksen mutta osaako kukaan sanoa eroaako 9-3 ja 9-5 tässä tapauksessa toisistaan?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

valtteri kirjoitti:
peinu kirjoitti:
Nappula kirjoitti:Ketähän tässä ois uskominen. Soitin äskettäin paikalliseen saabin merkkiliikkeen huoltopuolelle ja siellä kerrottiin että pelkkä viiksen vaihtaminen ei riitä. Myös polkimille pitäis laittaa kytkimet ja ohjelmoida uudelleen, hinta about 250,- osineen ja töineen. Auto 9-3 vm. 2002...Toki jos romikselta hakee viiksen a' 50 € ja kokeilee niin eipä tuo paljoa maksa.
9-3:sta en tiedä, mutta kaveri kehui, että sille pistettiin 2002 9-5:een PCS:ssä pelkkä viiksi kiinni ja eikun menoksi.
Ei tohon PCS:ää tarvita jos ruuvari vähäkään pysyy kädessä.
Eipä varmaa tarvita, mutta jos viiksi ostetaan sieltä ja vielä asennetaan kaupan päälle, niin turha kai siinä on paljoa tapella vastaankaan. Jokainen tekee kuitenkin omat valintansa :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Nappula
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 12:29

Viesti Kirjoittaja Nappula »

Nyt tuli sitten vaihdettua tuo viiksi ja cruise ei toimi. Merkkivalo syttyy mittaristoon mutta siihenpä se sitten jää. No tulipa ainakin kokeiltua. Auto siis 9-3...ja onneksi tuon viiksen saa viedä romikselle takasi niin eipä tullu kuluja.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Nappula kirjoitti:Nyt tuli sitten vaihdettua tuo viiksi ja cruise ei toimi. Merkkivalo syttyy mittaristoon mutta siihenpä se sitten jää. No tulipa ainakin kokeiltua. Auto siis 9-3...ja onneksi tuon viiksen saa viedä romikselle takasi niin eipä tullu kuluja.
Oisko sitten niin, että 9-3 vaatii vielä ne katkaisijat polkimille? Tuskin tuohon muuta tarvitaan, että älä vielä heitä kirvestä kaivoon :wink: .

Eiköhän katkaisijatkin saa pikkurahalla romikselta, taitaa tuo viiksi olla se kallein osa (mutu).
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
404jocke
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Touko 08, 2012 10:20
Paikkakunta: Turku

Re: vakionopeudensäädin jälkiasennuksena

Viesti Kirjoittaja 404jocke »

Onko kaikki 9-5 viikset samanlaisia, vaikuttaako vm. tai kone? Haluaisin cruisen, 2,0t, v. 2004? Riittäkö pelkkä viiksen vaihto?
9-5 wagon 2,0t 2004, nyt BP 230 hv/370Nm
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: vakionopeudensäädin jälkiasennuksena

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

404jocke kirjoitti:Riittäkö pelkkä viiksen vaihto?
99,99% tapauksista riittää (vuosimallissasi). Joissakin tapauksissa joutuu vaihtamaan rikkoutuneen jarruvalopolttimon uuteen tai muita vastaavia pieniä huoltotoimenpiteitä.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
404jocke
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Touko 08, 2012 10:20
Paikkakunta: Turku

Re: vakionopeudensäädin jälkiasennuksena

Viesti Kirjoittaja 404jocke »

Joo kävin just koeajolla ja asennukseen meni max 5 min. Vähän varovasti sen punaisen muoviklipsin kanssa :wink: Kerrankin yllättävän helppoa, ensin ajuri väitti että ajovalot ei toimi pari minuuttia? mutta sit kaikki ok, romuttamolta viiksi 50€. Kiitti vinkeistä, t. jokke
9-5 wagon 2,0t 2004, nyt BP 230 hv/370Nm
jokkaitse
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Elo 20, 2012 12:47

Re: vakionopeudensäädin jälkiasennuksena

Viesti Kirjoittaja jokkaitse »

nostetaampa taas vähä vanhempaa aihetta ylös ku tuli ajankohtaseksi tämäki juttu :)

elikkä vaihdoin juuri femmaani viiksen ja cruise-valo kyllä syttyy ku laittaa vakkarin päälle, mutta nopeutta se ei pidä yllä :/ missähän lie vika, jarruvalot äsken tarkistin mut hyvin näyttää pelaavan eikä sid herjaa mistään muustakaan ongelmasta. oiskohan kyse sitten niistä polkimien kytkimistä/katkaisijoista vai löytyykö syy siitä kun autoon laitettiin Napen toimesta softa viimesyksynä, eikä autossa ollu vakkaria tietenkää silloin ja mun käsityksen mukaan Nappe sitten jonkulaisen piuhan veteli polkimilta jonnekin yksikköön (ilmeisesti "korvaamaan" vakkaria), jotta softa saatiin pelittämään.

hupsista, oli näköjään uus keskustelu aiheesta.. :| :oops:
9-5 2,0t -98
99 GL 5-speed -84
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: vakionopeudensäädin jälkiasennuksena

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kysy Napelta, minkä narun se sinne veti ja voiko vaikuttaa cruiseen. Olethan muistanut polkaista kerran jarrua ajamaan lähdön jälkeen ennen cruisen kytkemistä?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
hingstin
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Touko 11, 2010 00:03

Re: vakionopeudensäädin jälkiasennuksena

Viesti Kirjoittaja hingstin »

Hei
Tosi vanha lanka, mutta en löytynyt ihan selvä vastaus tähän.
Mutta nyt on selvitetty, jos on hyötyä jollekin, näin se ainakin on 9-3 T5 ( 2000 ja vanhemmat) päivitettiin äsken mun avo -00 ( T5 moottori)
tarvit nämä:
- vakionopeussäätimen moottori ( saab no. 835668)
- viikset missä on ne lisä napit (saab no.5352026 , löytyy muita numeroitakin)
- 2 kpl poljin katkaisimet, kytkin ja jarru poljimelle. (saab no. 4350443)

Mutta rittää jos asennetaan vaan 1kpl kytkin ( ja se tulee kytkinpoljille) ja voitte kytkeä yhteen kaapelit jarrupolkimen kytkin liittimessä, koska toimii ilman kytkin jos "circuit is closed") lkoska jarruvalon kytkin myöskin kytkee Cruise OFF- (jonkinlaista Turva kytkentä?!?!??)

tietenkin voitte kytke yhteen kaapelit Kytkinpoljin liitiimessä myös , mutta silloin moottori kyllä ottaa kierrokset kun kytkin painetaan sisään.. : :lol:

Kaikki kaapelit ja muut löytyy autossa, Kaikki osat onihan plug and play... :D
polkimen kytkimet on valmiimta paikkoja mihin ne sopii ja liittimet
tuo "moottori" kiinni oikean jousi-tornin takaa, ja vaijeri kiinni normaali kaasuvaijerin alla :)
ennen 9-5 Sportcombi 2,0t -01, SQR "stage4" ja 19"
Nyt 9-3 cab -00 "vakio"
Vastaa Viestiin