Saab 95 2.0t -03 tehottomuus alakierroksilla
Saab 95 2.0t -03 tehottomuus alakierroksilla
1.5 kuukautta, 2500 km olen nyt autollani ajanut. Kilometrejä mittarissa nyt 17000. Mielestäni alakierrosvääntö on heikohko. (Verrattuna 1.8l vm 98 Ford Mondeoon) Lisäksi bensankulutus pyörii siinä 11-12 l / 100km. Ajo on kyllä pääasiassa pääkaupunkiseudun liikennettä jonkin verran moottoritietä, mutta ei pahimpiin ruuhka-aikoihin. Auto käy tasaisesti ja mitään vikailmoituksia ei tule. Moottoritiellä ja ohituksissa puhtia on kuitenkin kohtuullisen hyvin.
Käytin Auton Länsi-Autossa ja testiajon jälkeen huollon vastaanottaja oli suht samaa mieltä kanssani. Auto menee perusteellisempaan tsekkaukseen viikon päästä.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia 2,0t (manuaali) vai onko autossa jotain vikaa? Onko bensan oktaanimäärällä merkitystä? (Olen käyttänyt 95 oktaanista)
Kokemuksia, arvailuja, vinkkejä Kiitos.
Käytin Auton Länsi-Autossa ja testiajon jälkeen huollon vastaanottaja oli suht samaa mieltä kanssani. Auto menee perusteellisempaan tsekkaukseen viikon päästä.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia 2,0t (manuaali) vai onko autossa jotain vikaa? Onko bensan oktaanimäärällä merkitystä? (Olen käyttänyt 95 oktaanista)
Kokemuksia, arvailuja, vinkkejä Kiitos.
Toi mootoritie tuntuma on kyllä ihan mutu-tasolla. Selkeästi enemmän tehoa kuin aikaisemmassa 1.8l Mondeossa ( mutta niin varmaan olisi suorasuihkuisessa kaksilitraisessakin) matalapaine turboltakin voisi ehkä odottaa enemmänkin, en tiedä. Tota ahtopaineasiaa olen itsekkin miettinyt. Onko sen lisääminen isokin juttu vai säätötasolla? Mitään turbopotkua en ole autossani huomannut. Pitäisikö huomata?
Vielä kysyisin 9-5T:ltä huomasitko ajossa ahtopaineiden olevan alhaalla vai mittasitko tavalaan varmuuden vuoksi. Tuo sinun 4 auton otoksen mukaan liki kaikki ilmeisesti alipaineistettuja ? Missä paineet mittautit ja säädätit vai teitkö itse?
Edelleen liittyen tehottomuuden tunteeseen: Kokeilin myös toista 2,0t kun asia ihmetytti. Selkeästi pirteemmältä vaikutti. (Toki siinäkin yksilössä saattoi olla säädöissä korjaamista, minun autossani vain enemmän?)
Edelleen liittyen tehottomuuden tunteeseen: Kokeilin myös toista 2,0t kun asia ihmetytti. Selkeästi pirteemmältä vaikutti. (Toki siinäkin yksilössä saattoi olla säädöissä korjaamista, minun autossani vain enemmän?)
Tämä kyllä antaisi olettaa, että jotain vikaa autostasi löytyy. Kuitenkin mielestäni uusissa saabin turbomoottoreissa alavääntö on kyllä todella ohutta ( alle 2200rpm ). Lisäksi turboviive on melkoinen jos vertaa esim. vanhaan 2.3T tonnariin. Mielikuva tehokkaasta ja vääntävästä moottorista saattaa rapistua, kun ahdin ei herääkään ihan alhaalta. Suht tehokkaat vapaastihengittävät lähtevät mukisematta vetämään tyhjäkäynnin tuntumasta. Kierrosten myötä ja ahtimen herätessä kulkupuoli kyllä Saabissa parantuu. Esim. minut yllätti uuden aeron ohut alavääntö ja pitkä turboviive kierroksillakin, paras tehokin tuntui tulevan vasta 4000rpm jälkeen.95-03 kirjoitti:Edelleen liittyen tehottomuuden tunteeseen: Kokeilin myös toista 2,0t kun asia ihmetytti. Selkeästi pirteemmältä vaikutti. (Toki siinäkin yksilössä saattoi olla säädöissä korjaamista, minun autossani vain enemmän?)

Toki kerron jos vikaa löytyy.Toby kirjoitti:Lupaathan kertoa täällä foorumilla heti kaikille, mitä LänsiAuto kärrystäsi raportoi?
Eli jos jotain on tai siinä vaiheessa toivottavasti oli poskellaan, kertovat varmaan syyt samalla kun laittavat autosi kuntoon!
Tarkennan tuota kierrosaluetta vaikka iltasella, kunhan seuraan kierroslukumittaria hieman enemmän.
Kerro joo jos vikaa löytyy, mutta toi 2.0l kone ei tosiaan ole mikään kovin vahva tuolla alle 2000rpm:ssä. Tuossa 93 Aerossakin (vanhan mallinen) tuntuu alle 2000rpm kone olevan tosi nuhainen. Turbojen ongelmana on usein juuri se, että aivan pikkukiekoilta puuttuu vääntöä vrt. vaparit. Mutta kun kiekkaa tulee hiemankin lisää, niin sitten alkaa sen väännön toden teolla huomaamaan.
Sabassa ongelmaa lisää välityksien pituudet. Ainakin tuossa 93:ssa on hemmetin lyhyt ykkönen ja sitten taas pitkä kakkonen. Eli ykköstä ei tee mieli laittaa sisään, jollei pysähdy, kun taas kakkosella tuntuu kiekat putoavan turhankin alas.
Sabassa ongelmaa lisää välityksien pituudet. Ainakin tuossa 93:ssa on hemmetin lyhyt ykkönen ja sitten taas pitkä kakkonen. Eli ykköstä ei tee mieli laittaa sisään, jollei pysähdy, kun taas kakkosella tuntuu kiekat putoavan turhankin alas.
STCF #3
Ohuus
Itselläni on -03 2.0t. Dieselin jälkeen kone tuntui pienillä kierroksilla todella hengettömältä. Tallista ylämäkeen peruuttaminen oli aluksi tuskaa, kun meinasi sammahdella jatkuvasti. 1.6 kakkosperheautollakin on ihan eri tatsi.
Mutta mutta..kaikkeen tottuu. Kaasujalka on oppinut herkemmäksi, ja koneen ominaisluonne on tullut tutummaksi. 2.0 vapari (9-3) on vielä hengettömämpi alakierroksilla.
Saab on selvästikin tehty tielle eikä pikkupyöritykseen. Totta on, että esim. VAG:n 1.8T on joustavamman luonteinen (turbo, softa, välitykset?). Kiva kone silti Saabkin kokonaisuutena - ja jos vääntö ei riitä, kuka estää ostamasta 2.3sta tai dieseliä? Tai/ja automaattina, niin eipä sammahtele. Minusta tuon kokoiselle autolle 7.5 litran keskikulutus ei ole paha. 1.6 litran kakkosauto vie saman verran.
Mutta mutta..kaikkeen tottuu. Kaasujalka on oppinut herkemmäksi, ja koneen ominaisluonne on tullut tutummaksi. 2.0 vapari (9-3) on vielä hengettömämpi alakierroksilla.
Saab on selvästikin tehty tielle eikä pikkupyöritykseen. Totta on, että esim. VAG:n 1.8T on joustavamman luonteinen (turbo, softa, välitykset?). Kiva kone silti Saabkin kokonaisuutena - ja jos vääntö ei riitä, kuka estää ostamasta 2.3sta tai dieseliä? Tai/ja automaattina, niin eipä sammahtele. Minusta tuon kokoiselle autolle 7.5 litran keskikulutus ei ole paha. 1.6 litran kakkosauto vie saman verran.
vääntö
Rauhallisena kuskina ajelen yleensä aika matalilla kierroksilla. Kaupungissa/risteyksissä tulee parhaiten alavääntö esille. Oma 9-5 2.0t
ei myöskään säväytä vaikka Saab ilmoittaa max. väännön 240Nm/1800rpm.... Esim. Bsr on mitannut (max 165hv,258Nm) ja tuloksia:
-205Nm/2000rpm
-258Nm/3500rpm
-165hv/5000rpm
Keskikulutus sataselle on 8-8,5l, aika vähän kaupunkiajoa.
ei myöskään säväytä vaikka Saab ilmoittaa max. väännön 240Nm/1800rpm.... Esim. Bsr on mitannut (max 165hv,258Nm) ja tuloksia:
-205Nm/2000rpm
-258Nm/3500rpm
-165hv/5000rpm
Keskikulutus sataselle on 8-8,5l, aika vähän kaupunkiajoa.
Viimeksi muokannut arska, Su Maalis 14, 2004 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuli mieleen myös semmoiset tilanteet, missä auto on täynnä sakkia ja peräluukku täynnä tavaraa. Mäkilähdöt tuottaa kyllä aika tuskaa ja tulee olo, että kytkintä joutuu polttamaan liikaakin 
Mutta koneessa on kyllä se plussa, että se vetää iloisesti tappiin asti, kun monet turbot nuukahtavat jo ennen rajoitinta selvästi.

Mutta koneessa on kyllä se plussa, että se vetää iloisesti tappiin asti, kun monet turbot nuukahtavat jo ennen rajoitinta selvästi.
STCF #3
Re: Ohuus
Otinpa tänään tankin täyteen ja keskikulutus todellisesta bensankulutuksesta laskien 11.6 l / 100km. Ajo siis pääasiassa hyvin sujuvaa kaupunkiajoa, moottoritetä n. 10 km päivässä ja noin 15 km kaupunkiajoa. Jos nollaan mittarin motarilla niin kulutus on siinä 8,7-9,1 litraa sadalla nopeudella 100km / h . 90km / h nopeudella voi pudota jopa alle kasin.ajokoira kirjoitti:Minusta tuon kokoiselle autolle 7.5 litran keskikulutus ei ole paha. 1.6 litran kakkosauto vie saman verran.
Liittyen vääntöasioihin niin onnettomin vääntö on alueella tyhjäkäynti 800rpm-1500rpm. Noin 2000 kierroksesta ylöspäin vääntö paranee. Aikalailla siis noudattelee samaa mitä kirjoitatte. Mahtaneekohan mitään vikaa ollakkaan. Hyvä kuitenkin varmaan tsekkauttaa etenkin kun menee takuuseen. Tietysti kun vertaan edelliseen autooni, jossa vääntö alkoi alempaa niin tilanne hieman kummastutaa.
Kiitokset runsaista vastauksista, toki mielelläni kuulen ajatuksianne edelleen.
Re: Ohuus
Jep juuri tuolla turbokoneet ovat heikoimmillaan, kun turbot eivät vielä tarjoa ahtoa.95-03 kirjoitti:Liittyen vääntöasioihin niin onnettomin vääntö on alueella tyhjäkäynti 800rpm-1500rpm.
En usko, mutta vie ihmeessä tsekkiin, kun se ei mitään tule maksamaan.Mahtaneekohan mitään vikaa ollakkaan.
Virityslastua autoon vain, niin paranee tehot ja alakierrosvääntökin. Ihmeitä ei tosin noin alhaisille kierroksille lastutkaan tee. Saabin oman lastun myötä säilyy takuukin.Tietysti kun vertaan edelliseen autooni, jossa vääntö alkoi alempaa niin tilanne hieman kummastutaa.
STCF #3