3.0t V6 -bensa virittäminen ja vaikutus kulutukseen.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Eikö niissä kumminkin lie samallaiset männät joka pytyssä kun ahtopainehan vaikuttaa koko moottoriin vaikka turboa pyörittääkin vain toinen puoli. :?:
Aki Peltola #1132
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Tuo tuplaturbotus olisi tosiaan mielenkiintoinen juttu. 8)

Sellaisiakin kommentteja olen tosin kuullut, että tuo Nordicin paketilla saatava teho olisi kyseessä olevalle moottorikonstruktiolle jo melko ylärajoilla. Paikat ei kuulemma kestäisi juurikaan suurempaa viritysastetta ilman rautamuutoksia. Olen ymmärtänyt näin, että rautamuutokset eivät tässä tapauksessa käsittäisi pelkkiä turbo-, IC-/ilmakanava sekä pakoputkimuutoksia, vaan homma vaatisi myös moottorin sisäkalujen muutoksia. :(

Laajempi modifiointi sitonee pääomaresursseja jo siinä määrin, että aikaansaatava teholisäys tulisi olla huomattava. Seuraavaksi nousisikin sitten esiin ongelma siirtää tuo huomattava teholisäys sutimatta tiehen ilman nelivetoa.

Onkohan missään päin maailmaa kukaan koskaan modifioinut 9-5 Saabista nelivetoista rekisteröityyn katuliikenteeseen...:?:

Joskus olen leikitellyt ajatuksella, että jos olisi rahaa niin että ranteita pakottaa, niin olisi mielenkiintoista - ihan huvikseen - laittaa Saab kylään johonkin asiansa osaavaan viripajaan ja pyytää aikaa ja kustannuksia säästelemättä rakentelemaan autosta sellainen ettei ihan joka kulmassa tulisi samanlaista vastaan... tehoa mielellään +400 hv, neliveto ym. ym. :wink:
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

9-5T kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Eikö niissä kumminkin lie samallaiset männät joka pytyssä kun ahtopainehan vaikuttaa koko moottoriin vaikka turboa pyörittääkin vain toinen puoli. :?:
Pidän täysin selvänä että näin on.
DOH! tottakai :) Sama koskee tietystikin suuttimia ja ajoituksia.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jerma75
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 13:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja jerma75 »

Rupesi oikeasti mietityttämään tuo V6:sen kulutus verrattuna tämän forumin muihin vastaaviin autoihin (mitä haulla löytyi) 8O

Millähän keinoilla tuota lähtisi selvittämään ?

- Jerma -
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Kai Vaasankin seudulta löytyy joku Saab-guru. Ei kun sellaisen luo vaan näytille. Merkkiliikkeiden ansaintalogiikka on niin hyvin hanskattu, että kannattaa selvittää muut vaihtoehdot ensin.

Täältä klubinkin sivuilta löytyy jostakin listaus hyviksi todetuista Saab-korjaamoista ja Saab-guruista.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

jerma75 kirjoitti:Rupesi oikeasti mietityttämään tuo V6:sen kulutus verrattuna tämän forumin muihin vastaaviin autoihin (mitä haulla löytyi) 8O

Millähän keinoilla tuota lähtisi selvittämään ?

- Jerma -
Riippuu vähän kaupunkiajon laadusta toi "kaupunkikulutus". Kyllä semmosessa hitaassa nurkkapyörityksessä/liikennevaloista toiseen ajellessa toi omakin automaatti kuluttaa helposti yli 15L/100km vaikkei ole V6. Jos ajelee kaupunkialueella vaikka tasaista 50 km/h, niin kulutus on roimasti pienempi.
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

jerma75 kirjoitti:Rupesi oikeasti mietityttämään tuo V6:sen kulutus verrattuna tämän forumin muihin vastaaviin autoihin (mitä haulla löytyi) 8O

- Jerma -
Mulla V6 ottaa rauhallisessa matka-ajossa tuon n. 8l ja kaupunki/esikaupunkiajossa tuon n. 12l. Puhtaassa ruuhka-ajossa varmasti vielä enemmän mutta sitä ei täällä pohjoisessa juuri ole. Keskikulutus talvirengaskaudelle on tällä hetkellä 9,0l.
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Eilen tuli tyypitettyä V6:n kulutusta sekä nopeassa matka-ajossa että rauhallisessa ajossa. Eli kuten jäsen JKen:lle jo ilmoitinkin ihan mittauksen ollessa käynnissä, nopeutta 160km/h ja nollasin SID:n. Näytti 11,2l:n kulutusta ja nopeus siis 160km/h. Sitten kun ajelin vastaavasti "hieman" hiljempaa, eli vakkarilla 90km/h, niin näytti 7,1l. Ja olen aikaisemmin tsekannut SID:n tarkkuuden ja meni ihan parin desin sisään, eli melko tarkkoja lukemia. Eli tasaisessa matka-ajossa lukemat tod.kohtuullisia, kaupungissa ei sitten taida ylärajaa ollakaan...
Haksu
"Viggen"
Viestit: 601
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Ysivee kirjoitti:Eilen tuli tyypitettyä V6:n kulutusta sekä nopeassa matka-ajossa että rauhallisessa ajossa. Eli kuten jäsen JKen:lle jo ilmoitinkin ihan mittauksen ollessa käynnissä, nopeutta 160km/h ja nollasin SID:n. Näytti 11,2l:n kulutusta ja nopeus siis 160km/h. Sitten kun ajelin vastaavasti "hieman" hiljempaa, eli vakkarilla 90km/h, niin näytti 7,1l. Ja olen aikaisemmin tsekannut SID:n tarkkuuden ja meni ihan parin desin sisään, eli melko tarkkoja lukemia. Eli tasaisessa matka-ajossa lukemat tod.kohtuullisia, kaupungissa ei sitten taida ylärajaa ollakaan...
Ylläoleva pitää paikkansa,itsekkin ajelin 9-5 V6 reilut 50tkm ja lukemat jotakuinkin samat.

Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
jerma75
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 13:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja jerma75 »

Dodiin, käytin Griffiniä huollossa, ja tehtiin koukun asennuksen ja moniurahihnan kiristysrullan vaihdon ohessa 39euron ohjelmistopäivitys moottoriohjaimeen.

Meinasin ajaa penkkaan, kun nollasin keskikulutuksen... Niin siis tuo mun 3litranen turpoV6 imi normaalisti 15.5 - 16L satasella kaupunkiajossa, ja softapäivityksen jälkeen näytti n.13.5 - 14L... ei se nyt hemmetti noin paljoa voi vaikuttaa yx uudenpi softaversio ?!? 8O Pitännee seurata nyt muutama päivä ja raportoida oikeaa lukemaa sitten...
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Joo, kulutuslukemat kannattaa laskea ihan laskimella ajokilometrien ja tankatun bensamäärän perusteella - ainakin tarkistukseksi jos ei muuten. Omassa autossani SID on näyttänyt jo pidemmän aikaa kulutusarvon puolitoistakertaiseksi säännöllisestä resetoinnista huolimatta. Näyttämä meni sekaisin Nordicin softan asennuksen myötä, eli joku pikku bugi lienee toimintoon ujuttautunut.

Moottorinohjaussoftan päivitys voi hyvinkin vaikuttaa SIDin kulutusnäyttämään. SID laskeskelee kulutuksen mitattujen ajokilometrien ja Trionicilta saatavan tiedon mukaisesti. Eli jos Trionic syystä tai toisesta antaa virheellistä polttoainemäärä-informaatiota, niin laskennan lopputulos menee pieleen. Uusi moottorinohjaussofta voi myös olla niin paljon fiksumpi/parempi, että moottori toimii optimaalisemmin ja kulutus pienenee.

SIDin litran-parin näyttämäheitto voidaan säätää/korjata, mutta ei useiden litrojen virhettä.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

SID kulutuslukemaan voi säätää huollossa Techillä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

SID kulutuslukemaan voi säätää huollossa Techillä.
Juuri eilen, paikallisessa merkkiliikeessä, sanottiin, että litran-parin heitto voidaan säätää Techillä mutta useiden litrojen virheen korjaamiseen ei kuulemma Techin paukut riitä. En tiedä mihin perustuu, mutta noin kerrottiin. Pakko uskoa, kun ei itsellä ole asiasta parempaa tietoa.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Tuosta alkuperäisestä kysymyksestä, virittäminen-tehonlisäys-kulutus-ongelmasta tuli mopoiluajoilta mieleen onnistuneen virityksen kriteerit:
- teho ei laske
- kulutus ei enempää kuin kaksinkertaistu
- ja ääni vähintään kaksinkertaistuu
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Vastaa Viestiin