9-5:n jälkeistä elämää...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
venudi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 14:59

9-5:n jälkeistä elämää...

Viesti Kirjoittaja venudi »

No niin, nyt 9-5 on vaihtunut GM:n toiseen merkkiin. Eli vm-03 9-5 2.0T A Wagon Vector vaihtui Opel Vectra Vagon 2.8 T Active Select:iin. Kuusi vuotta ja 180 tkm tuli kahdella eri 9-5:lla kurvailtua. Saab ja Opel suunnillen samoilla releillä ja hintalapulla (noin 46 ke)

Nyt ensimmäinen tonni ajeltu uudelle Vectralla ja tässä kokemuksia.

Ensin risut :cry:
- Syvässä lumessa/loskassa Saab kulkee vakaammin. No tämä olikin odotettavissa, sillä Saabia voittanutta ei talviajossa ole. Tietysti 225-talvikumit vaikuttavat asiaan kun vanhassa Saabissa oli 195-kokoiset kapeat renkaat.
- Bensaa Saab söi pikkuisen vähemmän, nyt menee reilu 12 l / 100 km kaupunkipyörityksessä. Maantiellä samat kulutukset. No, onneks vaan verobensaa....
- takapuskurissa roikkujat ovat lisääntyneet, liekö V6 Turbo merkki persuksissa liikaa joillekkin "premium autoille" :?: Pitänee varmaan ottaa pois ko. merkki :lol:
- kun oli AS3:een tottunut niin Vectran audio oli järkytys
- Konepellissä ei kaasujousia, vain vanhanaikainen "tukikeppi"

Tässä Vectran plussat :D :

- Hiljainen, ei suhise/rapise/humise. 120 kmh ja vajaa 2000 kierrosta
- Todella onnistunut yhdistelmä: vääntävä/tehokas moottori ja 6-lovinen automaatti. Reagoi kaasuun nopeasti, ei luista/nykyttele. Jopa moottorijarrutus toimii. Sport nappiin ei ole vielä tarvinnut edes koskea...
- Jämäkät sporttipenkit, Vectorissa todella löysät lopulta, nahka ei ole liukasta kuten Saabin nahkaverhous oli
- dynaminen alusta (säätää kovuutta tilanteen, nopeuden, tehon yms. mukaan) toimii hienosti. Mutkateillä ilo kurvailla, kulkee kuin kiskoilla. Pieni pintakovuus häiritsee nyt ainakin aluksi.
- Hyvät bi-Xenonit, myös pitkät. Kääntyvät (+sivuvalot) valot kivat mutkaisella tiellä ja pimeässä parkkipyörityksessä.
- Tilaa joka puolella huomattavasti enemmän, ei enää potkita kuskin penkin selkänojaa
- Hiljainen ilmastointi, monipuolisesti konffattavat säädöt&automatiikka

Kestävyydestä tai pikkuvioista ei vielä ole kokemusta mutta ainakin toi edellinen 9-5 oli oikein takaisinkutsujen ja pikkuvikojen kokoelma. Pakko kuitenkin todeta että ajettavuuden puolelta vanha ja 90-luvulla perussuunniteltu 9-5 kulkee aika hienosti :D

Ja edellen tätä forumia tulee seurattua sillä vastaava Opel-forumi on aivan ala-arvoinen :? Ja kolmen vuoden päästä tsekataan sen hetkinen toivottavasti kokonaan uusi 9-5.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Onnea valitsemallasi tiellä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Mukava kun on mukava auto - ja tähän vielä mukavat varusteet. Renkailla on varmasti paljonkin merkitystä, 225:et kantavat varmasti herkemmin kuin kapeammat nakit.. Itsekin katselen varmasti mielenkiinnolla 9-5:sta ja vaihtoehtoja. Sitten vuonna 2016 kun ne ovat tarpeeksi käytettyjä :lol:
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Kuulostaa hyvältä - onnittelut!
Hiljainen, ei suhise/rapise/humise...
Osa-alue, joka Saabissa ei tule olemaan varmaan koskaan täysin kohdallaan...
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itse pidän tuota uudempaa vectraa ihan yhtenä vaihtoehtona seuraavaksi autoksi, tosiaan kun siihen saa samoja turbopatoja mita Saabiin.
:wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ysivee kirjoitti:Kuulostaa hyvältä - onnittelut!
Hiljainen, ei suhise/rapise/humise...
Osa-alue, joka Saabissa ei tule olemaan varmaan koskaan täysin kohdallaan...
Toi on varmaan osa Saabin turvallisuusajattelua ;)
Saabi haluaa tuoda kabiiniin kuljettajan tietoon kaikki olosuhdemuutokset -niin tienpinnan kuin ajonopeudenkin :) Saabi pyrkii sulkemaan pois kaikki rasittavat ja siten pitkän päälle keskittymiskykyä heikentävät äänet, mutta jättää kuljettajalle informatiiviset äänet.

Eli ei ne oikeesti ole meluisia, niissä vaan on kova ääni. :lol: :lol: :lol:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Kun on oikeanmerkkiset lasit, niin kaikki kääntyy näköjään eduksi :roll:
STCF #3
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Speedou kirjoitti:Kun on oikeanmerkkiset lasit, niin kaikki kääntyy näköjään eduksi :roll:
Nyt alat olla pikku hiljaa ytimessä :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Hienoa, että joku muukin uskaltaa hankkia muunkinlaisen auton kuin Saabin. Joskus se ruoho on todellakin vihreämpää aidan toisella puolella :lol:

Onneksi olkoon!
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Onnea uudelle autolle - hieno valinta!
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

Onnea minunkin puolestani, varmasti hyvä valinta.

Itse samassa tilanteessa eli autoa vaihtamassa, nykyinen
9-5 mv02 Wagon eli jonkin verran kokemusta alkaa saabista olla.
Käyty katsomassa useiden merkkien farmareita, osa ajettu ja osa vain
istuttu. Myös Vectra. Joukossa jopa city-maastureita.

Lopputulos: uusi 9-5 tilattu. Loppujen lopuksi aika helppo valinta.
On saba-lasit päässä tai sitten puuttuu uskallusta vaihtaa merkkiä :lol:
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Varustelusta en tiedä, mutta eikös yleensä noissa mallistojen yläpään malleissa ole valmiina kaikki tarvittava varustus?

Opel Vectra 2.8 Turbo V6 (230hv) AT6 42.300 €

Ja kun vertaa Saabin tarjoukseen:

Saab 9-5 Turbo Pilot alk. 41.100 €.

En mää tiennytkään, että ooppelit on noin edullisia. Joutuuko vaihtamaan merkkiä?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

JKen kirjoitti:Varustelusta en tiedä, mutta eikös yleensä noissa mallistojen yläpään malleissa ole valmiina kaikki tarvittava varustus?

Opel Vectra 2.8 Turbo V6 (230hv) AT6 42.300 €

Ja kun vertaa Saabin tarjoukseen:

Saab 9-5 Turbo Pilot alk. 41.100 €.

En mää tiennytkään, että ooppelit on noin edullisia. Joutuuko vaihtamaan merkkiä?
Jokos noissa on automaatti-ilmastointi vakiona?

Joskus speksailin (OK, ehkä pari vuotta sitten) Vekkulia turbokoneella ja kyllä siihen piti erikseen ottaa automaatti-ilmastointia yms. normaalia kamaa erikseen lisähintaan.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

9-5T kirjoitti:
JKen kirjoitti:En mää tiennytkään, että ooppelit on noin edullisia. Joutuuko vaihtamaan merkkiä?
Jos hinta ratkaisee Epica voi olla oikea valinta, iso, GM ja halpa.
Epicaa ei taida saada farmarina? Muuten kyllä. Onkohan tuossakin sama konsernipäätös kuin että Skoda Superbia ei saa farkkuna?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Opel Vectra
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Elo 12, 2006 12:37

Re: 9-5:n jälkeistä elämää...

Viesti Kirjoittaja Opel Vectra »

venudi kirjoitti: Ja edellen tätä forumia tulee seurattua sillä vastaava Opel-forumi on aivan ala-arvoinen :?
Offtopikkia offtopikkia:

Miten niin??! Ei kai se nyt ihan ala-arvoinen ole??!! 8O :cry:

Täältä ja Opel-foorumilta saa yleensä hyvin ja nopeasti apuja ongelmiin...
Opel Vectra C 2,2 DTI -02
Vastaa Viestiin