Kylmänä pakilla outo kova ääni.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jerma75
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 13:32
Paikkakunta: Vaasa

Kylmänä pakilla outo kova ääni.

Viesti Kirjoittaja jerma75 »

Hakutoiminteella ei mitään suoranaista vastausta löytynyt, joten pistetään uusi kysymys.

Aamusta kun peruuttaa Griffinin tallista, niin kuuluu todella kova matalahko vinkuminen, samantapainen kun jarrut vinkuu. Jarruista se ei kuulu, koska jarrupolkimen polkemisella ei ole mitään vaikutusta ääneen (ei lisää eikä vähennä) ja ääni on muutenkin paljon kovempi. Tämä siis vaan kun kone on kylmä. Jos antaa käydä minuutin verran ennen tallista peruuttamista, ei ääntä kuulu. Sama toistuu työpäivän jälkeen parkkihallista lähtiessä (muutaman asteen lämmin halli).

Onko ääni lähtöisin kenties automaattilaatikosta ? Jostain luin että auton pitäisi antaa käydä hetki kylmänä ennen liikkeellelähtöä juuri tuon automaattilaatikon takia että öljy lähtee kunnolla kiertämään.

Minkäänlaisia toimintaongelmia ei laatikossa tahi autossa muutenkaan tällä hetkellä ole.

- Jerma /Vaasa-
jerma75
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 13:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja jerma75 »

jakohihna ja kiristimet sekä käyttöhihna ja kiristysrulla on vähän aikaa sitten vaihdettu, ei pitäisi olla sieltä.

- Jerma -
jerma75
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 13:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja jerma75 »

Juu, aamusta liikkeellelähtö eteenpäin "kylmänä" eikä mitään ääniä kuulunut. Joten vika vain pakittaessa.

Molemmissa tapauksissa kässäri on ollut yön päällä. Pitää vielä koittaa jättää kässäri pois ja lähteä pakilla liikkeelle jos se sittenkin olisi vain jumittava kässäri (epäilen kyllä, että kyse ei tästä ole).

Huoltomies suositteli vaihdelaatikon "huuhtelua" ja uusia öljyjä, kokonaishintaan n. 140e. Kannattaakohan tuo, kun eikös vaihdelaatikkoon laiteta uudet litkut 110tkm huollossa, joka on ens kesänä edessä.

- Jerma /Vaasa -
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

No ei kannata ainakaan tuohon hintaan. Laatikkoon sopiva ATF III Dexron -öljy maksaa alle 10euroa litra ja normaalivaihdossa sitä tarvitaan 3 litraa. Huuhtelulla yleensä tarkoitetaan öljyn kahteen kertaan vaihtamista, eli 6 litraa öljyä = noin 50 euroa öljyt, joten työlle jää melkoisesti hintaa...

Eski
miklaa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 12:12
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miklaa »

Minulla tulee samanlainen ääni silloin tällöin (aamuisin). Omasta mielestäni tuo ääni kuuluu nimenomaan erittäin kosteilla ilmoilla eli kesäisinkin kuuluu. Samoin, vain jos ajaa hyvin hiljaa taaksepäin. Kun auto oli uusi, manitsin sen muun huollon yhteydessä ja tuolloin kuulemma jarrut herkistettiin, ei vaikutusta ääneen. Tuosta eteenpäin ajosta en tiedä, kun aina käytännössä lähden paikalta yön jälkeen taaksepäin. Taas muutama päivä sitten samaa ääntä ihmettelin. En juuri koskaan käytä pihalla käsijarrua, joten siihen minulla ääni (ehkä) ei liity. En tosin ole huomannut jarruttaa äänen aikana. Itse olen kuvitellut sen tulevan kuitenkin jarruista, mutta ihmetellyt, miksi jarrut kylmänä panttaisivat eikä lämpiminä eikä siis käsijarrukaan ole ollut päällä.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

jerma75 kirjoitti:Huoltomies suositteli vaihdelaatikon "huuhtelua" ja uusia öljyjä, kokonaishintaan n. 140e. Kannattaakohan tuo, kun eikös vaihdelaatikkoon laiteta uudet litkut 110tkm huollossa, joka on ens kesänä edessä.- Jerma /Vaasa -
Ei vaihdeta vielä 110 tkm huollossa (automaattiv.).
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

2.0t Wagon kirjoitti:
jerma75 kirjoitti:Huoltomies suositteli vaihdelaatikon "huuhtelua" ja uusia öljyjä, kokonaishintaan n. 140e. Kannattaakohan tuo, kun eikös vaihdelaatikkoon laiteta uudet litkut 110tkm huollossa, joka on ens kesänä edessä.- Jerma /Vaasa -
Ei vaihdeta vielä 110 tkm huollossa (automaattiv.).

Kyllä vm 99 autoon vaihdetaan 110 tkm huollossa automaattivaihteistoon öljyt.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

LR kirjoitti:Kyllä vm 99 autoon vaihdetaan 110 tkm huollossa automaattivaihteistoon öljyt.
Ok, sitten näissä on vuosimallieroja.
MV02 9-5:ssa automaattivaihteiston öljyt vaihdetaan 150 tkm välein.
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kannattaa kyllä vaihtaa hieman useammin kuin 110K tai 150K välein, tulee varmasti halvemmaksi kuin lootaremontti...

Eski
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

Eski kirjoitti:Kannattaa kyllä vaihtaa hieman useammin kuin 110K tai 150K välein, tulee varmasti halvemmaksi kuin lootaremontti...
Eski
Totta, itsekin teetin vaihdon jo 110 tkm huollossa 150 tkm sijaan.

Offtopic: mv02 huolto-ohjelmassa ei mainita mitään ilmastointilaitteesta
tai sen huollosta. Kylmäaineen lisäämisen ja kompr. öljyjen vaihdon jälkeen
laite toimii hiljaisemmin, pieni jurina poistui...
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
jerma75
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 13:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja jerma75 »

Hieman tarkennusta mielestäni tuli tänään tuohon outoon "ujellukseen". Pakilla ulelsi taas kaupan parkkipaikalla, vaikka kone oli lämmin. Kun otti kädellä käsijarrukahvasta, niin ujellus tuntui selvästi siinä värinänä.

Eli voisiko siis olettaa että vika on takajarruissa tai kässärivaijerissa ? Mahtaakohan tuosta selvitä uusimalla pelkän vaijerin ? Kuinka kova homma tuon vaijerin itse vaihtaminen on ?

- Jerma /Vaasa -
Vastaa Viestiin