Laturin vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Luonnonystävä
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Luonnonystävä »

Onko kellään kokemusta 9-5 laturin vaihdosta? Haulla ei löytynyt kuin että muutamilta on laturi särkynyt. Auto on -03 Aero Wagon.

Eli onko paha homma, pyöräkotelon suojat / pyörä pois, hihna pois (onko kiristin mallia 9000 eli antaa momentilla väännettäessä sen verran periksi että saa pois rullilta?)

Millä laturi on kiinni lohkossa? Tarvitaanko speciaalityökaluja yms?
#776
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014

Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3699
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kyllä sen sieltä pois saa, mutta on kohtuu pahassa paikassa. Remmin saa pois ihan kiristintä löysyttämällä. Itse laturi on kiinni parilla pitkällä 8mm pultilla mitkä saa alakautta kohtuu helpolla pois. Itse en joutunt kun hiemna sitä siirtämään, kun otin vetoakselin pois. Tuo akselin tukilaakerihan on siinä laturin jalassa kiinni. Eli en tiedä tuleeko se ylä vai alakautta pois, mutta muistaakseni yläpuolella on enemmän tilaa.
Chevrolet Trailblazer 4.2l I6 LTZ vm.2002
Saab 96 -79
Saab 9-5 Aero -04

Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2663
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Voi v**up**upuupallo

Alkoi hirveä jurnutus, kuului kolahdus ja jurnutus vain jatkui, mutta auto kävi kuin sveitsiläinen käkikello. Kaikki tapahtui Motonetin nurkalla, joten tein mutumenetelmällä pikadiagnoosin moniurahihnan rullista ja nappasin sekä hihnan että rullat kyytiin ja kurvasin kotiin iloisiin saab-aiheisiin käsitöihin... jotka luonnollisesti tehdään ulkona koska joku h**vetin pölkkypää on ladannut autotallin täyteen puuta ja höylänlastuja... eihän saabit koskaan hajoa, mitä sitä turhaan pitää tilaa varattuna hommiin joita ei kuitenkaan koskaan tule.

Hihnan ja välipylpyröiden vaihtoon muistin foorumilta lukeneeni menevän vartin jos ei pidä erityisempää kiirettä... noh, multa olisi mennyt puoli tuntia, mutta kun vika ei ollut siellä.

Laturin hihnapyörä on irti ja mutteri lienee jossain Motonetin pihassa, mutta se ei ole ongelma... ongelma on että miten helvetissä tuon laturin saa pois autosta?

Koko perkeleen tekele on ilmeisesti rakennettu laturin ympärille... luulin että XM V6:n laturin irrottaminen oli perseestä, mutta tämäpä se vasta perseestä onkin. Onko se nyt todellakin niin että pitää toimia kuten WIS neuvoo ja purkaa puoli autoa tai vaihtoehtoisesti repiä vetoakseli pellolle?

Onko kukaan viimeisen kahden vuoden aikana keksinyt inhimillistä tapaa keinotella laturi pellolle?

Nyt painelen nukkumaan ja iltakirouksessani lausun vienon toiveen jotta joku yställispitoinen sielu olisi paljastanut täällä aamuun mennessä tavan jolla laturi poistuu autosta ilman yletöntä purkamista tai jedi-/mutanttivoimia.
-J-
Saab 9-5 2.0t pappalineaariwagoni

Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 379
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Manse

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Ite ainakin otin laturin alakautta pois... aika homeinen hommahan se oli! Remmi pois, laturi irti, vetari irti, sittenkään ei mahtunu tuleen suosiolla vaikka kuinka pyöritti ja repi, joten laskin vielä apurunkoa hieman alaspäin ja johan lähti! Vaihdoin laturiin laakerit ja takasin laitto oli suhkot nopee operaatio.
Tiedän ainakin yhden henkilkön ottaneen sen laturin pois yläkautta ja ei se sen helpommin tullu, ku siä on kaikenmaailman letkut tiellä.

Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2663
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Jussi »

WIS:n viitoittamaa tietä... ei tarvinnut irrottaa vetaria... ja nyt hakemaan uusi laturi. Vanhasta on sekä akseli että hihnapyörä täysin paskana... aattelin aluksi sorvailla akselin ja hihnapyörän ja tehdä niiden väliin holkin, mutta sitten aattelin toisen kerran ja huomioin sen millanen työ laturin irrotus on ja päätin hakea uuden.
-J-
Saab 9-5 2.0t pappalineaariwagoni

J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Jussi kirjoitti:WIS:n viitoittamaa tietä... ei tarvinnut irrottaa vetaria... ja nyt hakemaan uusi laturi. Vanhasta on sekä akseli että hihnapyörä täysin paskana... aattelin aluksi sorvailla akselin ja hihnapyörän ja tehdä niiden väliin holkin, mutta sitten aattelin toisen kerran ja huomioin sen millanen työ laturin irrotus on ja päätin hakea uuden.
Kannatti ajatella tosiaan kahdesti ja varustaa saba uudella "voimalalla"!
Ei tarvitse olla huolissaan tuosta sähköntuotannosta vaikka Mikuel Lillukka nostaisi hinnat "pilviin" :mrgreen: :?:.
Paljonko tuollainen 130amp laturi nykyään kustantaa?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.

Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2663
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Jussi »

J.V.A kirjoitti:Paljonko tuollainen 130amp laturi nykyään kustantaa?
En nyt ihan uutta ostanut vaan vähän käytetyn hyvän, en edes tohtinut kysyä uuden hintaa... tuttu purkaamo myi 130€:lla 30000km ajetun, Motonetin hinta näytti olevan 189.90€.
-J-
Saab 9-5 2.0t pappalineaariwagoni

koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1139
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja koistha »

Ihan mielenkiinnosta,
onko kellään havaintoa, mikä on Saabin antama ohjeaika laturin vaihdolle (siis irroitus+asennus) ?
140A laturi maksaa muuten Länkkärin tiskillä 580 euroa ja kunnostettuna osana (Lucas,Bosch) 320-> 500 riippuen ostopaikasta.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79

Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2663
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Jussi »

koistha kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta,
onko kellään havaintoa, mikä on Saabin antama ohjeaika laturin vaihdolle (siis irroitus+asennus) ?
Lyhennettynä ja yksinkertaistettuna:

- Pakoputken etuosa pois
- Moottorin jakopään kiinnike pois
- Moottorin takakeskituki löysälle
- Laturi irti
- Rekkarilla kammetaan moottoria vaihteiston ja apurungon välistä sen verran että laturi mahtuu tulemaan alas vetarin ja apurungon välistä

Paikka on ahdas vaikka kuinka kampeaisi ja rekkarin sijasta kannattaa käyttää kuormaliinaa niin jää kaksi kättä asennukseen.
-J-
Saab 9-5 2.0t pappalineaariwagoni

koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1139
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja koistha »

Jussi kirjoitti:
koistha kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta,
onko kellään havaintoa, mikä on Saabin antama ohjeaika laturin vaihdolle (siis irroitus+asennus) ?
Lyhennettynä ja yksinkertaistettuna:
Kysymys olikin, mikä on Saabin näkemys vaihtoon kuluvasta ajasta, ei miten se tehdään.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79

Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2663
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Jussi »

koistha kirjoitti:Kysymys olikin, mikä on Saabin näkemys vaihtoon kuluvasta ajasta, ei miten se tehdään.
Sisälukutaidosta olisi joskus näköjään hyötyä :)
-J-
Saab 9-5 2.0t pappalineaariwagoni

vector 2,3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 21:48
Paikkakunta: Salo

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja vector 2,3t »

Itselläni meni laturista siivapyörä ,kun kiila oli hajonnut se oli syönyt akselin ihan vituralleen ja laturi meni vaihtoon.140A laturi maksoi 330€ (Bosh)Salon Virtasenmoottorilla se oli uusi ja vanha meni vaihdossa.Vaihtotyö Ram-Autossa oli 50€ ei tarvii purkaa mitään muuta kuin pohjalevy ,ainakaan mulla ei tarvinnut.Auto on 2003 mallien Aero/hirsch.
Ps:Pitää olla asentajalla taito hyppysissä ettei tarvii koko autoa purkaa vaikka se aluksi siltä näyttäiskin! :oops:
Saab 9-5 03 Hirsch Wagon (kaikilla herkuilla)

Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2663
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Jussi »

vector 2,3t kirjoitti:Ps:Pitää olla asentajalla taito hyppysissä ettei tarvii koko autoa purkaa vaikka se aluksi siltä näyttäiskin! :oops:
Jos todellakaan ei ole purettu kuin "pohjalevy" ja laskutus on max tunti niin kyse ei ole taidosta vaan ennemminkin siitä että taidon puute on kompensoitu voimalla.

WIS:ssä on esitetty tapa (tuossa ylempänä lyhyesti kertomani) millä laturi lähtee pois ja toisesta vaihtoehdosta (vetarin irrottaminen) on puhuttu täällä. Muilla tavoilla se ei mahdu tulemaan pihalle ilman että käyttää jonkin sortin väkivaltaa.

Riittävän isolla rekkarilla moottori varmasti siirtyy riittävästi vaikka ei irrottaisi yhtään mitään... eihän siellä pistä hanttiin kuin n+1 kumityynyä ja pakoputki. Melkoista mysömistä jos tosiaan on kuvatulla tavalla tehty... järjen puutteen voi aina näköjään kompensoida voimalla.
-J-
Saab 9-5 2.0t pappalineaariwagoni

vector 2,3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 21:48
Paikkakunta: Salo

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja vector 2,3t »

Ei se aina tarkoita sitä ,että jos joku tekee jonkun asian käyttämällä järkeä ,niin se samalla käyttää voimaa.Kyseessä on kaveri joka on ikänsä ollut Saabbien kanssa tekemisissä ja ei varmasti tee turhia liikkeitä.Tarkistin vielä häneltä ,että menikö homma niin kuin aikaisemmin kerroin ja vastaus oli KYLLÄ.Hän vielä lisäsi ,että 9000 ja 900 joutuu purkamaan ennemmän.Itse olen myös tarkka autostani ja sen takia en sitä paikalliseen saabbikorjaamoon viekkään,koska kokemuksella olen huomannut sieltä puuttuvan ammattitaidon autojen korjaukseen.Uusia osia ollaan kyllä laittamassa aina vaikka varsinainen vikakaan ole aina ollut tiedossa.
Kyseinen korjaaja on entinen saabin korjaamopäällikkö joka laittoi oman firman pystyyn kun Saabin edustus siirtyi toiselle yritäjälle Salossa hänet olisi kyllä PP-auto halunnut palkata ,mutta oman yrityksen perustaminen kiinnosti enemmän.
Kyseinen korjaamo paikkaa mm Helsingin Saabin merkkihuollon /korjaamon tekemiä virheitä ja virhearvioita :wink:
Saab 9-5 03 Hirsch Wagon (kaikilla herkuilla)

Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2663
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Puuseppämestarin, puusepän ja oppipojan ero siinä että oppipoika painaa porapiikillä alkureiän ja kiertää ruuvin meisselillä, seppä lyö ruuvin alkuun vasaralla ja kiertää loput meisselillä, mutta mestari lyö ruuvin loppuun asti vasaralla :)
-J-
Saab 9-5 2.0t pappalineaariwagoni

Vastaa Viestiin