Auto kuoli ruutuun

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Lawry
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 13:50
Paikkakunta: Jkl

Auto kuoli ruutuun

Viesti Kirjoittaja Lawry »

Moi kanssaihmiset!

Tämä on ensimmäinen kerta, kun pitää täältä neuvoja kysellä. Edelliset Saabit kun ovat toimineet tupakin lailla toisin kuin tämä. Laturin laakerivika korjattiin muutama viikko sitten. Virhevastuu on myyjäliikkeellä vielä kuukauden päivät.

Yleensä haulla on kaikki ohjeet löytynyt, mutta nyt on ihmeellinen paikka... Auto on 9-5 2.0t vm-02 (otettu käyttöön -01). Ei lähde käyntiin. Kaikki sähköt ja pumput pelaa ja starttaa, mutta siihen se jää. Ei palaneen käryä eikä muutakaan infoa mistä voisi johtua. Eilen huoltoaseman pihassa sama homma, mutta lähti käyntiin n. 10 minuutin odottelun ja Peinun kanssa rupattelun jälkeen. Tänään ei tuokaan temppu toiminut. Ei tosin vastannut Peinukaan puhelimeen...

Mikä siis on diagnoosinne arvon Saabistit?
saabturbo9-5w
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 21:58
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja saabturbo9-5w »

Moi todennäköisin syy on sytkäkasetti, siinä keskellä moottorin päällä( Ps kasetti pitää kelata alkuun :lol: ) niitähän on hajonnut ja paljon.
SAAB 9-5W 2.0T 141kW +-1 bar boost
Lawry
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 13:50
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Lawry »

Tätä epäilyä kieltämättä on ilmassa. Kasetti kuitenkin vaihdettiin tähän "uuteen" kuukausi sitten Laakkosella. Yleensä tuon hajoaminen vissiin antaa jotain vinkkiä esim. palaneen muovin käryä.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

itseä vaivasi viime vuonna myös mystiset käynnistämättömyys ongelmmat. Molemat kerrat viellä tyttöystävällä :lol: No tuli hänkin opetettua tuohon DI-kasetin vaihtoon(varakasetti koko ajan loosterissa) :wink:
Tuli hädässä vaihdettua bensapumppu , di -kasetti ja kampiakselin asentoanturi sen jälkeen ei ole jäänyt kertaakaan starttaamatta.

Peinu luultavasti osasikin tuon DI-kasetin mainita :wink:

yksi oma idea oli että bensapumpussa on ns. "kuollut kohta" ankkurissa ja hetken päästä/heilahduksesta suostuu taas käynnistymään, mutta tosiaan ihan oma visiota :oops:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Lawry
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 13:50
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Lawry »

Jep. Peinulta tuli vastaus kuin apteekin hyllyltä (DI-kasetti). Ajattelin myös tuota bensapumppua. Tähän on mielestäni viitannut pitkä startti ja se, että tänään ei pumppu ujeltanut "loppuun" saakka.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Lawry kirjoitti:Jep. Peinulta tuli vastaus kuin apteekin hyllyltä (DI-kasetti). Ajattelin myös tuota bensapumppua. Tähän on mielestäni viitannut pitkä startti ja se, että tänään ei pumppu ujeltanut "loppuun" saakka.
Kyllä nuo pumppu vialta kuullostaa. Minkä verran on ajettu? Lähipiirissä on ollut kolme Saabia missä Walbron pumppu on pettänyt n. 200tkm kohdalla.

Ps. Motonetistä saa "alkuperäistä" Walbron pumppua aika edullisesti ja haulla löytyy vaihto hommasta juttua.(helppo homma)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Lawry
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 13:50
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Lawry »

Näin se varmaan on. Pitänee jutella vielä herrojen kanssa Laakkosella...Aika merkittävä ongelma autossa, kun ei lähde käyntiin.
Lämmöllä vaan muistelee kolme Saabia sitten ollutta petrooli 99:ä vm-82, jolla oli ajettu 130tkm (nykyinen 166tkm). Lähti käyntiin laakista säästä riippumatta. Ainoastaan kerran jouduin laittamaan piuhan päähän, kun perhana hyytyi seistyään 18 tuntia 38 asteen pakkasessa.
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Viesti Kirjoittaja ijw »

Olisiko kampiakselin tunnistinanturi (n. 110€) lopettanut toimintansa?
Jonkinaikaa sitten teki tuo oma Saabi saman tempun. Vaihdoin kyseisen anturin ja sen jälkeen Saabi toimi jälleen.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Olikos kone lämmin molemmilla kerroilla, kun ei käynnistynyt? Voisi hyvinkin johtua kampuran asentoanturista siinä tapauksessa.

Eski
Lawry
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 13:50
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Lawry »

Toisella kerralla lämmin, toisella seisonut tunnin verran. Bensapumppuun viittaisi sekin, että tällä hetkellä auto seisoo keula ylämäkeen. Edellisellä kerralla tasaisella pinnalla.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Itsellä kun on tämä ominaisuus:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31575

Niin joskus käy noin, kun esim. avaa ja sulkee ovia yhtä aikaa ... eli tavallaan ajonesto on ohitettu, mutta ei lähde käyntiin vaikka kuinka starttaa ... avain pois ja uudestaan startti, niin taas toimii. Harvoin tosin joutuu näin toimimaan ( n. 2 krt vuodessa)- Tuota takaluukun napin painamista joutuu käyttämään silloin tällöin kun kone on lämmin ( ei koskaan kylmällä koneella).
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Lawry
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 13:50
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Lawry »

Kokeilin kyllä pelailla avaimen kanssa, kun kävi mielessä jonkinlainen ajonestoon liittyvä temppu. Ei toiminut. Edelleen vahvasti bensapumpun kannalla ollaan.
Lawry
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 13:50
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Lawry »

Nyt on vika selvillä. Kampiakselin tunnistinanturi. Käytin eilen Laakkosella, mutta autoni todettiin terveeksi. Tänään sitten syttyi "check engine" ja sain diagnoosin, jonka jotkut jo oireiden perusteella osasivatkin kertoa. Nyt odottelen uutta osaa. Hoidon pitäisi mennä virhevastuun piiriin, eli kaikki hyvin.

Palsta osoitti asiantuntemuksensa, joten kiitoksia teille vastanneille. Täältä se vaan tieto löytyy!
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Lawry kirjoitti: Palsta osoitti asiantuntemuksensa, joten kiitoksia teille vastanneille. Täältä se vaan tieto löytyy!
Ja mikä parasta joskus tiedämme paremmin kuin merkkikorjaamot Toisinaan meneen niin metsää... :D
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Lawry kirjoitti:Nyt on vika selvillä. Kampiakselin tunnistinanturi. Käytin eilen Laakkosella, mutta autoni todettiin terveeksi. Tänään sitten syttyi "check engine" ja sain diagnoosin, jonka jotkut jo oireiden perusteella osasivatkin kertoa. Nyt odottelen uutta osaa. Hoidon pitäisi mennä virhevastuun piiriin, eli kaikki hyvin.

Palsta osoitti asiantuntemuksensa, joten kiitoksia teille vastanneille. Täältä se vaan tieto löytyy!
Näkyikö tuo vika Techillä sen jälkeen kun CheckEngine-valo syttyi?
Minulla nimittäin Viggenissä samaa oireilua ja kävin tänään lukemassa vikakoodit Olarissa mutta valitettavasti niihin koodeihin asti ei koskaan päästy koska Techi valitti audiojärjestelmän puuttumista (jälkiasennus mankka kiinni).
Tosin minulla ei tuo CE-valo koskaan palanut joten luultavasti koodejakaan ei ole jäänyt muistiin.
Vastaa Viestiin