Suhinoita

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ysivee
"Turbo"

Suhinoita

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Tervehdys arvoisa Saab-clubin väki!
Olen uusi hemmo näillä sivuilla ja heti kysymässä mielipiteitä...

Auto on 9-5 vm-99/120.000km ja haluaisin hieman mielipiteitä
tuulen suhinoista. Eli jostain tuulilasin/sivuikkunan/peilin kohdilta tuntuu
kuuluvan ylimääräistä suhinaa sisälle. Samoin edessä ajavan nastojen rapina kuuluu jotenkin "yllättävän selvästi" sisälle. Ääni tuntuisi tulevan
tuulilasin alalaidasta mutta eipä voi 100% varma olla...

Onko kellään mielipiteitä asiaan, eli "ominaisuus" vaiko esim.tuulilasin heikko kiinnitys tms.

Vinkkejä, KIITOS!!

"Hirsch"

Suhina

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Peilin kohdalta kuuluva "pieni" suhina on ominaisuus..siitä mainittiin jo ensitesteissä..kuten TM 1/98 lehdessä.
Ysivee
"Turbo"

Kiitos kommenteista.

Tuo linkki oli kiinnostava, mutta aukeaako teillä ne PDF-dokumentit? Itselläni tulee tyhjä sivu...

"Turbo"

Kiitos!!

Voisitko "Musti" vielä ystävällisesti laittaa samalla tavalla tekstin, mitä on otsikon "Road Noise in cabin" alla...

Onko teillä muuten mielipiteitä 9-5:n rengasmeluun. Mielestäni ainakin karkealla pinnalla melu on aika kovaa...
Oletteko huomannut saman asian ja onko keinoja asian korjaamiseksi?

Ps.Onko totta, että asiaan oltaisiin tehty tehtaalla parannusta vm-2000
eteenpäin?
Ysivee
"Turbo"

kovaäänisiä kaikki
Niinhän nuo vähän ovat...
Mutta toistaisin kysymyksen: onko joku tehnyt rengasäänille jotain vai vaan elänyt niiden kanssa?
ajokoira
"Turbo"

Melu

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

Itse pähkäilen rengasmelun takia rengasvalintaa. Tekisi mieli laittaa 205-55/16 Michelin Energyt, kun niitä kehutaan hiljaisiksi...toinen vaihtoehto olisi Contin Premium Contact, mutta alkuperäisessä 215-55/16 koossa.

Kommentteja? 215 leveässä on enemmän ilmapatjaa, joten olisiko se sittenkin paree?
Ysivee
"Turbo"

Vielä kerran suhinoista. Tämä aihe menee nyt jo vähän kertauksen puolelle, mutta täällä foorumissa kun tuntuu olevan asiantuntevaa porukkaa niin ehkä teillä on jotain kommentteja tällaiselle "arvailijalle".

Eli olen nyt yrittänyt tarkkailla mistä suhinat tulevat: sivulasin kohdalta tulee jotain ääntä MUTTA selvästi eniten tuulilasin alareunasta?!? Voisi melkein vannoa että suhina syntyy lasinpyyhkimistä mutta näin ei ilmeisesti ole, koska vastaavissa ajamissani autoissa samaa suhinaa ei ole. Autooni on vaihdettu uusi tuulilasi autoliikkeessä -> voiko lasin kiinnitys epäonnistua. Lasihan tosin "sukeltaa" alareunasta sen muovin alle, mutta ehkä se ilma pääsee kiertämään lähes minne vaan....???
Onko mitään kommentteja aiheeseen liittyen...apuja!!!

Ps.Minkälainen homma sen muovin irrottaminen lasin alareunassa on
(ainakin lasinpyyhkimet irti mutta onko jotain "kompia).

Kiitollisena kaikista vastauksista!!
Ysivee
"Turbo"

...sieltä saisi ehkä lisättyä tiivistysainetta
Onko kuitenkin ymmärrettävissä niin, että tuo kuvailemani suhina lasin alareunasta EI OLE yleinen "ominaisuus" (kuten tuo sivuikkunan kohdalta tuleva suhina), vaan minun ikioma "yksilövika" = alanko itse yrittää paikkailla asiaa vai osaako huolto kenties tehdä asialle jotain, jos normaalin huollon yhteydessä asiasta mainitsee (ei takuuta jäjellä).
Ysivee
"Turbo"

Suuttimien ympärystän muovit on helppo irroittaa
Tarkoitattanet siis niitä kojelaudan päällä olevia suuttimia, joista hönkii ilmaa tuulilasiin..?
tai mene lasiliikkeeseen
Kysyin asiaa ja he kertoivat, että mitä suurimmalla tod.näköisyydellä lasi menee p_skaksi jos sen irrottaa. Voi "säkällä" pysyä ehjänäkin...tietty lasiliike "haluaisi" sen hajoavan, mutta uusi varmaan maksaa aika lailla..

Mitä muuten ne lasin alalaidassa olevat ohuen ohuet langat lasin sisällä ovat? Tietääkseni lasissa ei ole mitään lämmitystä, vai?
Ysivee
"Turbo"

Suhinan syykin selvisi: tuulilasi oli irti!!! Kuulemma primerin valinta oli niin pahasti epäonnistunut edelliseltä lasinasentajalta, ettei liima ollut ikinä kovettunut. Lasi oli jopa valunut fyysisesti alaspäin ja sen sai ehjänä irti... No nyt loppu suhinat.

) Vasemmassa katkaisin rivistössä on varmaankin kytkin jossa on pyöreä symboli, se on lämmityksen kytkin.
Minulla on tosiaan tuulilasin alareunassa "lämmitysosa" ja lasiin menee kuulemma piuhakin mutta sitä ei ole kytketty mihinkään. Minkälainen homma mahtaisi olla sähkön vetäminen lasille (tai lasissa olevalle liittimelle) ja käyttökytkimen asentaminen...? Itse en ole mikään sähkön suurlähettiläs mutta jossain pajalla tehtynä. Olis aika kiva ominaisuus jos se ei maltaita maksa. Onko heittää mitään kommenttia asiaan...
Ysivee
"Turbo"

Niin, minä kun en itse nähnyt montako johtoa ja mihin ne menevät...tuulilasin asentaja vaan sanoi autoa hakiessani, että siellä oli kytkemättömät piuhat.

Kuten sanoin, en ole mikään asentaja eli mieluummin joku osaava saisi piuhan vetää. Osaatko sanoa kummalla puolella lasia (ohjaamosta päin) piuha on ja missä itse asiassa; suoraan lasissa kiinni parin sentin piuhan pätkä vai onko se kenties vedetty johonkin pidemmälle (saan vastauksen tietty lasiliikkeestäkin).
Onko "älyttömän" kallis operaatio jos normaalin huollon yhteydessä käskee Saabin poikain vetää virrat lasiin vai vienkö suosista jollekkin pajalle...?
APC
"Turbo"

Re:

Viesti Kirjoittaja APC »

9-5T kirjoitti:Harvoin lasin asennus onnistuu kunnolla.
Mulla vaihdettu Pilkington tuulilasi ja kyllä sieltä ääntä tulee alareunasta. Entisessä 02:ssa oli myös uusittu Pilkington, mutta hiljainen oli. Ei tässä uudessa kyllä silmällä huomaa mitään vikaa, mutta ei kai muu kuin liimasauma voi olla syyllinen? Voiko sinne "jälkiasennuksena" laittaa jotakin suhinan poistajaa?
9-5 Aero Wagon -06
Vastaa Viestiin