Onneksi huoltokirja on tip-top...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Onneksi huoltokirja on tip-top...

Viesti Kirjoittaja karg »

GM lupasi maksaa Aeroni jakopäärempan ja huohotinkilkkeet. Homma toteutuu ensi viikolla 110tkm huollon yhteydessä. :)
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Hieno homma! :)

Mitkäs olivat mottorin oireet, että moiseen päädyttiin?
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Vaadi puolimoottori.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eli ketjullisen jakopään vaihtoväli on sama kuin hihnakoneissa, 110tkm, hihna vaan olisi helpompi vaihtaa :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

vesil kirjoitti:Hieno homma! :)

Mitkäs olivat mottorin oireet, että moiseen päädyttiin?
90tkm huollossa todettiin että jakopää rahisee epäilyttävästi.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kannattaa pyytää avaamaan öljypohja ja tarkastmaan laakerien välykset. Onko autolla ajettu aina 20K öljynvaihtovälillä? Onko öljyt pysyneet koneessa vaihtovälin?

Myös minun AeroWagoniin on tehty jakopääremontti noin 100K ajettuna, joten kyllä sen huoltokohteen voisi lisätä 90K huoltoon :D

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Koska kuitenkin ottavat koneen pöydälle jakopääremontin yhteydessä (vaikka sen mahtuisi tekemään kone paikoillaankin) niin kannattaisi suoraan vaihtaa sinne samalla uudet laakerit, eivät maksa paljon mitään (siis olivatkohan maks muutaman satasen), ja menee samalla vaivalla kuin vanhojen mittaus.
Siis jos koneessa on ollut voiteluhäikkää jonka vuoksi on ketjukin venynyt niin ainakin itse vaihtaisin suoraan uudet laakerit.

(Saisivat GM:llä pian kehittää hihnakoneen joka olisi tehty niin ettei männät osu venttiileihin ja suunnitella sen jakopään niin että sen vaihto menisi tunnissa ;)
Alkaa tuntumaan siltä että on aina parempi mitä vähemmän on liikkuvia osia kosketuksisssa öljyyn, voisivat tasapainoittaa koneetkin niin hyvin ettei nitä murheenkryyni-tasapainoakseleita tarvittaisi ;) )
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
hma
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

ng900aero kirjoitti:...voisivat tasapainoittaa koneetkin niin hyvin ettei nitä murheenkryyni-tasapainoakseleita tarvittaisi ;) )
Se vissiin vieläkin aiheuttaa jatkuvaa vitsailupakkoa, vaikka moneen kertaan on todettu että kyse ei ole mistään koneen osien tasapainotuksista tai sen vajaavaisuudesta.

Tietty jos suunnittelevat jonkun muun kuin rivinelosen..
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Onneksi huoltokirja on tip-top...

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

karg kirjoitti:GM lupasi maksaa Aeroni jakopäärempan ja huohotinkilkkeet. Homma toteutuu ensi viikolla 110tkm huollon yhteydessä. :)
Sama tehtiin mulle viime viikolla, 105km kohdalla. Jakopään/tasapaino hilut uusiksi, kansi pöydälle ja purkivat sen, puhdistivat venttiilit/vaihtoivat ohjainkumit. Öljypohja irti ja sihti vaihtoon. Huohotin uusiksi. Kävin katsomassa rojuja kun kaikki oli purettu. Ei ollut karstaa nimeksikään missään puhumattakaan mistään lietteestä jota asentajan mukaan on joissakin ollut senttitolkulla. Venttiilikopan päissä hieman tummaa väriä joka lähti kun kynnellä raaputti. Öljysihdissä muutamia mustia höttösiä. Nokat oli ihan uuden näköiset. Samalla pääsin eroon tihkuttaneesta kannentiivisteestä ja öljykellosta. Myös vesipumppu ja termostaatti vaihdettiin, nämä tosin minun laskuun. Ahdin tarkistettiin, sitä ei vaihdettu.
Tämä kaikki tehtiin kun vein auton 110t huoltoon ja pyysin kuuntelemaan jakopäätä tarkemmin, koska viimeinen vuosi jatketusta takuusta alkoi juuri. Olin itse kuullut ketjun ääntä joskus kierrosten laskiessa kun antoi koneelle enemmän kierroksia ja päästi kaasun nopeasti pois ja sehän kertoo että asiat ei ole kunnossa siellä. Huollon jälkeen ilmoitettiin että remppa on tulossa, huoltokirjan kopio oli käynyt Saksassa. Tuo auto remonttiin.
Hyvä remppa ja olisi taatusti tullut kalliiksi omaan laskuun, tosin tällaisia vikojahan ei kuulu tämän verran ajetuissa autoissa ollakaan joten tosi tyylikäs veto tuo jatkettu takuu jos aikoo tätä merkkiä myydä uutena vielä jatkossakin.. Autoa laitettiin 3 päivää ja ainakin osan ajasta 2 miehen voimin. Auto tuntuu nyt kuin uudelta.. 8)
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Ti Tammi 09, 2007 18:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9000CS 2,3
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

hma kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:...voisivat tasapainoittaa koneetkin niin hyvin ettei nitä murheenkryyni-tasapainoakseleita tarvittaisi ;) )
Se vissiin vieläkin aiheuttaa jatkuvaa vitsailupakkoa, vaikka moneen kertaan on todettu että kyse ei ole mistään koneen osien tasapainotuksista tai sen vajaavaisuudesta.

Tietty jos suunnittelevat jonkun muun kuin rivinelosen..
Kyllä Saabin koneiden tasapainojärjestelmästä on tosi vaikea puhua vakavin mielin ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

tevisu kirjoitti:Vaadi puolimoottori.
Milläs perusteella lähden moista vaatimaan? :roll:
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

hma kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:...voisivat tasapainoittaa koneetkin niin hyvin ettei nitä murheenkryyni-tasapainoakseleita tarvittaisi ;) )
Se vissiin vieläkin aiheuttaa jatkuvaa vitsailupakkoa, vaikka moneen kertaan on todettu että kyse ei ole mistään koneen osien tasapainotuksista tai sen vajaavaisuudesta.

Tietty jos suunnittelevat jonkun muun kuin rivinelosen..
Joittenki on vaan näköjään pakko jauhaa paskaa ja provota kokoajan. Toisaalta enempi nuo kommentit kertoo kirjottajasta kuin autosta jota kommentoidaan.
Aki Peltola #1132
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

karg kirjoitti:
tevisu kirjoitti:Vaadi puolimoottori.
Milläs perusteella lähden moista vaatimaan? :roll:
Öljypohja auki ja laakerivälysten mittaus. Jos koneessa on öljymönjää ja laakerit kuluneet tarpeeksi, alakerta lähtee tilaukseen.

Eski
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Nyt on Aerossa uusi jakopää ja tasapainotushässäkkä. Öljypohjassa ei ollut mönjää, vaan jotain karstaa. Laakerit oli kunnossa. Kannen tiiviste ja vesipumppu vaihdettiin samalla ku kumpikin fuskaili. Kyllähän tolla kone hiljeni hiukkasen, jotta ei se ihan hukkaan kai menny. Lisäksi taisi poistua 100km/h -> 80km/h moottorijarrutuksessa esiintynyt nykiminen. Oiskohan tommonen voinu johtua venyneestä jakoketjusta..? No, sama se toisaalta ku ei nyi enää.

EDIT: Ja turbo oli myös hyvässä kunnossa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Aksu900 kirjoitti:
Joittenki on vaan näköjään pakko jauhaa paskaa ja provota kokoajan. Toisaalta enempi nuo kommentit kertoo kirjottajasta kuin autosta jota kommentoidaan.
En ollutkaan huomannut kommenttiasi. Kuitenkin koetan vastedes kirjoitella asiallisemmin :oops:
Harmittaa vaan vieläkin meidän 9-5 joka porsi kaiken aikaa ja monestakin eri kohdasta.
Mutta hienoa jos karg on saanut 9-5:n kuntoon ja ilman omia kustannuksia, varmasti osasivat arvioida alakerran kunnon oikein, yhtä lujat laakerithan noissa pitäisi olla kuin vanhoissakin Saabin koneissa, eli niiden puolesta luulisii päästelevän sen puolisen miljoonaa jossei ole ollut pahaa voiteluhäiriötä.

Varmaankin ajoitus on ollut liian pitkällä ketjulla jo sen verran pielessä ettei Trionic ole enää pystynyt sitä kompensoimaan ja siitä johtunut nykiminen? No nykiminen voi varmaan johtua monestakin eri jutusta.

Tämä 9-5 palsta kiinnostaa siksikin että tekisi mieli päivittää ng johonkin 2000-luvun 9-5:een joka olisi 2.3 ja automaatti, mutta ilmeisen ongelmattomaan 04-> ei taida nyt rahat riittää, joten olisi tyydyttävä vanhempaan versioon (kuitenkin mielellään se 02-faceliftattu).
Siksikin kiinnostaa millaisia tuloksia näillä erilaisilla huohotinpäivityksillä, ja esim. Frostgreyn custom-huohotusjärjestelmillä on saavutettu.

Kuten olen moneen otteeseen kirjoittanutkin niin tein omaamme remontin jälkeen huohotuspäivityksen numero 2 eli porasin pöntön reiän 6.5mm:seksi ja nipan reiän 3-milliseksi, ja lisäksi laitoin putket avarammasta ja paksummasta tavarasta.
Pitääpä kysellä nykyiseltä omistajalta kuinka kone on nyt remontin jälkeen pelannut.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin