Irrotettavan vetokoukun huolto ??

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Irrotettavan vetokoukun huolto ??

Viesti Kirjoittaja vesil »

Vetokoukun asennuksesta täällä on kirjoiteltu viime aikoina useastikin ja omakin tarinani löytyy tuosta:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9864

Mutta mitään keskustelua en muista irroitettavan vetokoukun käytöstä/huollosta. Itselläni on ollut koko ajan pieniä ongelmia tuon Bosalin irroittamisessa ja kiinnittämisessä. Kovin on "originaali" Bosal ollut hanakka "takertumaan".

Nyt koukku on ollut sitten paikallaan koko syksyn, kun on ollut jatkuvasti satunnaista vetohommaa. Eilen yritin irroittaa koukkua ja yritys päättyi siihen että koko lukkopesä irtosi koukusta! Ihan sormilla avainta vääntämällä :evil: No samalla tietysti lukituskin aukesi ja mutta kuten arvata sopii, niin koukku ei irronnut. Laitoin irrotusöljyä runsaasti ja tänään jatketaan.

Mitenkäs te olettte irrotettavaa koukkua huoltaneet, että sen saisi sekä irti että kiinni silloin kun haluaa? Vai pitääkö tuumia että se onkin kiinteä koukku ja sillä sipuli?
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Minulla on Kovilin irrotettava koukku. Käyttöä tulee keskimäärin 5-10 kertaa vuodessa.

Jonakin sopivan lämpöisenä kesäpäivänä olen tavannut tehdä koukulle ns. vuosihuollon. Putsaan koukun ja runko-osan perusteellisesti ja puhdistan mahdolliset hapettumat ym. epäpuhtaudet pinnoista huolellisesti pois. Loppupuhdistus liuottimella ja liuotinjäämät pois Sinolilla. Silikonispraylla kostutetulla rievulla saa koukun maalatut pinnat hyvin likaa hylkiviksi. Vetokuulaan sekä koukun ja runko-osan liitospintoihin ohut kerros jäykkää, puhdasta vaseliinia.

Pidän koukussa kuulahattua ja runko-osassa suojalevyä paikoillaan aina kun koukkua ei käytetä.

Neuroottisen pikkutarkkaa ehkä, mutta näillä eväillä ei minulla ole koskaan ollut vaikeuksia saada koukkua paikoilleen tai pois.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

koukku

Viesti Kirjoittaja arska »

Mulla Brink merkkinen ruotsalainen irr. koukku joka myytiin Saabin liikkeestä alkuperäisenä. Sininen vipu sivussa jolla tappi vapautetaan ja avaimella lukitaan. Ei normaalisti paikalla mutta ehkä n. 10* vuodessa kiinni. Tappi ja reikä kannattanee puhdistaa "kurasta" suojista huolimatta ja pyyhkiä vaikka rasvaisella rätillä.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Koukku on kontissa kankaaseen käärittynä, vastinpinnoissa sipaus vaseliinia.
Siinähän sen kiinteän murikan osat tulee voideltua, kun harvoin tökkään rasvatun koukun kiinni "runkoon" :wink:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
illu
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: To Huhti 14, 2005 09:57
Paikkakunta: taipalsaari

Viesti Kirjoittaja illu »

Termos kirjoitti:Koukku on kontissa kankaaseen käärittynä, vastinpinnoissa sipaus vaseliinia.
Siinähän sen kiinteän murikan osat tulee voideltua, kun harvoin tökkään rasvatun koukun kiinni "runkoon" :wink:
Sama homma täällä ja hyvin on toiminut ne kerrat kun on "runkoon" tökkinyt :wink:
#2389
9-5 2.0t XWD
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minulla myös irroitettava orggiskoukku ja mitään ongelmia ei ole ollut irroittamisessa, vaikka on välillä ollut pidempiäkin aikoja paikallaan.

Eski
Karzan
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 07:36
Paikkakunta: Jäke

Viesti Kirjoittaja Karzan »

Itsellä kun on vieläkin tuo vetotappiproggis kesken, sai keskustelu minut lähes vakuuttuneeksi siitä, että halvin mahdollinen kiinteä koukku on paras vaihtoehto. ....vai löytyykö soraääniä?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

No jos tarvitset sitä koukkua jatkuvasti niin kiinteä, mutta jos käyttö on enempi satunnaista, niin se koukku alkaa ottamaan aivoon aika rajusti, kun muutaman kerran teloo säärensä siihen ulokkeeseen autoa pestessään ja muutenkin koukku hienon auton perässä on ihan stanan ruma :evil:

Eski
Karzan
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 07:36
Paikkakunta: Jäke

Viesti Kirjoittaja Karzan »

Eski kirjoitti: kun muutaman kerran teloo säärensä siihen ulokkeeseen autoa pestessään
Mut jos akka pesee auton?
ja muutenkin koukku hienon auton perässä on ihan stanan ruma
Rumahan se on, mutta milläs nulikat sitten leikkii, kun ei saa talvella enää peesissä liukua? Sitä paitsi, sehän on vaan vetokoukku. Ei sillä ammuta!
9-5T kirjoitti: Joo osta Saabin oma koukku n.150e joka on aika siisti.
No perkele. On meinaan mallia edullinen sitten, joten sellainen hankittakoon siis.

Off topicina mainittakoon kaverin jagge (mondeo), johon vetokoukku olisi maksanut palttiarallaa 1200 euroa... ilman asennusta.. -Elämä taitaa olla juu.
topi
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 00:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja topi »

Putsaus rätillä ja valkovaseliinia spraypullosta liikkuviin osiin. Ja toimii. Ja toimii...
topi
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Eski kirjoitti:Minulla myös irroitettava orggiskoukku ja mitään ongelmia ei ole ollut irroittamisessa, vaikka on välillä ollut pidempiäkin aikoja paikallaan.

Eski
Ilmeisesti Eskillä on vanhempi Brink, kun noin hienosti toimii. Bosalin koukun rakenne on varsin arka ja vaatii öljyämistä toimiakseen kunnolla. Irtosihan se minunkin koukku kuminuijan kanssa suht. kohtuullisin ponnistuksin. Sitten vaan paljon öljyä ja pussiin säilöön. Vielä pitää putsailla ruosteet auton pään kiinnityspinnoista. Sitä oli varsin paljon vaikka koukulla ei ole ikää kuin reilu pari vuotta. Ei varmaan saa ensi kerralla lukittua koukkua paikalleen, jos puhdistuksen jättää tekemättä.

Olisi tosiaan luullut että koukut ovat umpirautaa ja niitä vain käytetään, mutta kyllä tästä nyt tuli yksi huoltokohde lisää. Tämä siis koskee ilmeisesti vain uudempien "orginaali" koukkujen eli Bosalin omistajia.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Enpä muista mikä koukku minulla on, mutta onnistuin hukkaamaan sen muovisen suojan joka laitetaan paikoilleen silloin kun koukkuosa on poissa käytöstä. Ilmeisesti olen peruuttanut johonkin pusikkoon, koska muovisuoja oli hävinnyt ja tilalla oli tukku ruohoa. Nyt joutuu pitämään koukkua jatkuvasti kiinni. :(
Minkä merkin koukuissa on tuollainen suoja ja saako niitä erikseen mistään?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ainakin Koviliin saa uutta suojaa tarvikekaupoista.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
mwessman
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 10:42

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Olen nykyisen autoni (vm 2002) toinen omistaja. Ostaessani ajokin, oli irroitettava koukku kiinni ja se on ja pysyy kiinni. Avain ei mene reikään, vaikka siinä on ollut se suoja paikallaan. Uhrasin pari tuntia elämästäni avaimen sovitusoperaatioon :twisted: -tuloksetta.
Vastaa Viestiin