9-5 öljypohjasta/imusihdistä kuvia ja kysymyksiä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

9-5 öljypohjasta/imusihdistä kuvia ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Terve!


Nyt on ö-pohja ja sihti putsauksessa pöydällä ja kysyisinkin, onko tämä jälki pahan näköistä? Öljypohjassa oli pientä kuraa ja metallirouhetta (todnäk. tasapainoakselin ketjun alarattaasta) ja autolla on ajettu 151tkm. Ratas kuitenkin näyttää ketjun välistä katsoen ihan kohtuulliselta.

Pahoittelen, että kuva pelkästä sihdistä on hieman heilahtanut, sihdin näkee myös tarkan kuvan (öljypohja keskellä) reunasta.

Kuva Kuva


Yllätyin kuitenkin, olisin odottanut paljon pahempaa tilannetta, olisikohan toistuvat forte/STP-käsittelyt tai juuri ennen pohjan aukaisemista tekemäni RVS-käsittely tehnyt tehtävänsä?


Millaisia öljypohjia/imusihtejä muilla klubilaisilla on ollut?

Se, mikä on erityisen yllättävää, on se, että auto on alunperin isäni ostama sekä automaattivaihteinen ja ensimmäiset 130tkm sillä on ajettu lähes pelkkää kaupunkiajoa, ja silti huohotusongelman seurauksista ei ole selvästi havaittavaa jälkeä. Eivätkö em. tekijät pitäneet olla ne, jotka tuottaisivat suurimman riskin? Yksi öljynvaihtovälikin venahti aikanaan 40tkm pitkäksi, muutenkin öljyt on vaihdettu vain huolto-ohjelman mukaisesti, eikä tiheämmin.

Yllättävää on myös se, että jo kuvanmukainen imusihdin pieni tukkeentuminen aiheuttaa öljypumpun 10-15 sek kestävää "ulinaa" kylmillä öljyillä ja koneella. Sihdin pinta-alasta varmastikin puolet on kuitenkin yhä auki.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2925
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kun ei kukaan kerro Saabistaan, jorisen vääränmerkkisestä. Isäni Audista meni tuo sihti kokonaan tukkoon ja auto odottaa nyt uutta öljypumppua sekä runkolaakereita. Kyseessä oli 2002-mallinen, alle 200 tkm ajettu auto, joka on huollettu merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaisesti (eli huonoimmalla mahdollisella tavalla?).

Korjaamoväen mukaan tapaus ei ollut ensimmäinen laatuaan. Itse en ole käynyt avattua konetta kurkkaamassa, mutta isäni mukaan sihti oli kooltaan niin pieni, ettei ole oikeastaan ihmekään, että moinen tapahtui.

Tuon Audin edeltäjinä on ollut parinkymmenen vuoden ajan Saabeja, joista osassa jopa 350 tkm taulussa poisvaihtohetkellä eikä koskaan tällaista yllätystä. Saabeissa tosin on ollut useammin huolto tai ainakin öljynvaihto, satkuissa ja tonnareissa yleensä 10 tkm ja 9-3:ssa 20 tkm välein. Audin 'Long-Life'-huoltoväli on kai ollut keskimäärin 40 tkm luokkaa ja näköjään 200 tkm olisi ollut jo 'too long a life' moottorille tällä menolla.

En tiedä, millä systeemillä moottoriöljyt on liikkeessä vaihdettu - kävi mielessä, lieköhän käytetty imuvaihtajaa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jep
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Tammi 16, 2007 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Puhtaaltahan tuo öljypohja näyttää. Tässä yksi esimerkki öljylietteestä, kun 9-5:lla oli ajettu 55K ilman öljynvaihtoa: http://www.mitt-eget.com/saab/images/Motorras_003.jpg

Enpä ymmärrä miten tuo TopGearin virtalukkoepisodi tähän aiheeseen liittyy..? Enemmänkin tuossa on hassua se, että ns. alanmies ei osaa painaa kytkintä pohjaan startatessaan, olipa virtalukko missä tahansa... Virtalukkohan on ihan oikeassa paikassa.

Eski
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itselläni ei ollut n. 200tkm ajettuna mitään suurempaa ylimääräistä koneessa kun siitä tp-akseleiden ketjun tallin seinällä mätkäsin. muutama pieni metallin muru vain. Omassakin oli rattaat ihan ehjät, mutta ketju oli niin venunut, että piti pientä kolinaa(varsinkin kylmänä). Viime kesänä tuli sitten tehtyä itse täydellinen koneremontti(n.225tkm) samalla kun uusein jakopään systeemit ja samalla tuli myös vaihdettua männät tonnarin vastaaviin. Nyt on ajeltu n. 15tkm ilman ongelmia ja kone toiminut hienosti (ilman tp-ketjua) :wink: Öljytkin pysyy 7.5tkm vaihtovälillä tosi hyvän näköisinä, ennen remonttia oli jo 500km jälkeen ihan mustia. Tosin vanhaa öljyä jää aina koneseen mitkä saattoivat nuo sotkea.

Itse olen toteuttanut huohotus systeemin noin

http://i34.photobucket.com/albums/d105/ ... G_1043.jpg

Eipä ole mitään tuohon pönttöön kerääntynyt n. 5tkm aikana, mutta haiskahtaa siltä että jotain huuruja läpi kulkee kuten pitääkin.

Jossain kohtaa täytyisi öljypohja vielä ottaa pois kun hieman tihkuu öljyä saumasta, silloin näkee miltä siellä nykyään näyttää :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Tälläinen visio:

Onko kukaan ajatellut tehdä reikää lohkoon kampikammion kohdalle ja pistää siihen "yhteen". Eikös näin ainakin saada "teoriassa" tehostettua kampikammion "tuuletusta". :roll:
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Frostgrey kirjoitti:Itselläni ei ollut n. 200tkm ajettuna mitään suurempaa ylimääräistä koneessa kun siitä tp-akseleiden ketjun tallin seinällä mätkäsin. muutama pieni metallin muru vain. Omassakin oli rattaat ihan ehjät, mutta ketju oli niin venunut, että piti pientä kolinaa(varsinkin kylmänä). Viime kesänä tuli sitten tehtyä itse täydellinen koneremontti(n.225tkm) samalla kun uusein jakopään systeemit ja samalla tuli myös vaihdettua männät tonnarin vastaaviin. Nyt on ajeltu n. 15tkm ilman ongelmia ja kone toiminut hienosti (ilman tp-ketjua) :wink: Öljytkin pysyy 7.5tkm vaihtovälillä tosi hyvän näköisinä, ennen remonttia oli jo 500km jälkeen ihan mustia. Tosin vanhaa öljyä jää aina koneseen mitkä saattoivat nuo sotkea.

Itse olen toteuttanut huohotus systeemin noin

http://i34.photobucket.com/albums/d105/ ... G_1043.jpg

Eipä ole mitään tuohon pönttöön kerääntynyt n. 5tkm aikana, mutta haiskahtaa siltä että jotain huuruja läpi kulkee kuten pitääkin.

Jossain kohtaa täytyisi öljypohja vielä ottaa pois kun hieman tihkuu öljyä saumasta, silloin näkee miltä siellä nykyään näyttää :wink:
Onko tuo huohotinpönttösi ikään kuin iso öljyloukko, johon olet tehnyt kannen? Letkut menevät periaatteessa samalla tavalla kuin alun perinkin?

Olisikohan koko lieteongelman aiheuttaja tai ainakin vauhdittaja loppujen lopuksi tukkeentuneet huohotinletkut? Omassa autossani ne olivat puhtaat nyt 151tkm jälkeen, eikä toisaalta oikein mitään merkittävää lietettäkään ollut havaittavissa.

Kun lietettä on päässyt muodostumaan sen verran, että letkut menevät tukkoon tai muuten imussa puristuvat (tämän takia kuulemma uuden huohotinpäivityksen letkut olisivat hieman vahvempia), eikö silloin käytännössä kaikki palamisjäte jää kampikammioon ja likaa öljyä vielä moninkertaisesti normaaliin huohotustilanteeseen nähden?

Nooh, pitää varmaan ottaa öljypohja joka toisessa ö-vaihdossa irti ja vaihtaa/tiskata imusihti sekä putsata huohotinletkut ja öljyloukko joka öljynvaihdossa (10 tkm välein), niin eiköhän kone pysy puhtaana ja ehjänä. Siihen vielä päälle joka toisessa vaihdossa forte-käsittely, kaksin vaihdoin tietenkin, jottei fortea jäisi koneeseen niin hyvä tulee :D

Jakoketju ei nyt ainakaan vielä ääntele juurikaan, eikä myöskään tp-akselin ketju, joten annoin senkin olla vielä paikallaan.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

-valomerkki- kirjoitti:Tälläinen visio:

Onko kukaan ajatellut tehdä reikää lohkoon kampikammion kohdalle ja pistää siihen "yhteen". Eikös näin ainakin saada "teoriassa" tehostettua kampikammion "tuuletusta". :roll:
Siis tarkoitatko, että päästäisit kaikki kaasut ulkoilmaan sieltä? Ei ole mikään ekoteko, mutta miksei toimisi moottorin kannalta.

Asiaa sietää miettiä tarkkaan, meinaan sitä, että miten sen kampikammiopaineen pois päästäminen vaikuttaa alkuperäiseen systeemiin ja toisinpäin eli pitäisikö tällöin sekin poistaa tai ainakin modifioida öljyloukkoa jotenkin?

Onko syy sille, ettei ohipuhalluksen tuottamia palamiskaasuja päästetä suoraan ulkoilmaan VAIN päästöissä vai miten muuten se voisi vaikuttaa moottorin toimintaan?

Katsastusmiehenhän ei noita päästöjä pitäisi nähdä mitenkään.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

ng900aero kirjoitti:Top Gearin testipätkä 9-5:stä on edelleenki lyömätön, käynnistävät auton pakkipäällä ja kytkin ylhäällä varmaan 5 kertaa ( ihme ettei useammin, en itsekään opi ikinä tuohon järjetömään virtalukkoon, EIKÖ SIITÄ KOSKAAN PÄÄSTÄ EROON)
Eikö GM voi nyt jo laittaa noita Saabin yli-ikäisiä inssejä eläkkeelle, eikait kukaan enää halua käynnistää autoa jostain keskikonsolista, haloo :lol:
Virtalukko keskikonsolissa on yksi monista Saabin ylivoimaisista ja ennakkoluuluttomista ergonomiaratkaisuista. Kun tulee autoon, istuu penkkiin ja laittaa oikean kätensä siihen paikkaan mihin se luonnollisestikin istuessa ensimmäiseksi asettuu, niin virta-avain, (jota heti seuraavaksi tarvitaan), on just siinä, sen kun pyöräytät sitä. Vain lentokonetehdas voi oivaltaa suunnittelussa tälläisenkin asian. Muut toistaa sokeasti niitä mitä joku T-ford on sata vuotta sitten aloittanut.

Kerro yksikin järkevä syy, miksi virtalukon pitäisi autossa olla sellaisessa paikassa että ihminen joutuu siihen kurkottelemaan ylös päin eteen? Miksi ei samantien aurinkolipan takana?

BMW logiikalla virtalukon pitäisi varmaan olla taka-akselissa kiinni, kun sinnehän se vetokin tulee. :wink:
9000CS 2,3
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saappi Kuski kirjoitti: Virtalukko keskikonsolissa on yksi monista Saabin ylivoimaisista ja ennakkoluuluttomista ergonomiaratkaisuista. Kun tulee autoon, istuu penkkiin ja laittaa oikean kätensä siihen paikkaan mihin se luonnollisestikin istuessa ensimmäiseksi asettuu, niin virta-avain, (jota heti seuraavaksi tarvitaan), on just siinä, sen kun pyöräytät sitä. Vain lentokonetehdas voi oivaltaa suunnittelussa tälläisenkin asian. Muut toistaa sokeasti niitä mitä joku T-ford on sata vuotta sitten aloittanut.

Kerro yksikin järkevä syy, miksi virtalukon pitäisi autossa olla sellaisessa paikassa että ihminen joutuu siihen kurkottelemaan ylös päin eteen? Miksi ei samantien aurinkolipan takana?

BMW logiikalla virtalukon pitäisi varmaan olla taka-akselissa kiinni, kun sinnehän se vetokin tulee. :wink:
Ergoniomiaako se on että pitää ensin painaa kytkintä pohjaan, toisella kädellä pakottaa vaihdetta pakillepäin että saa edes autoon virrat päälle? Ja sitten kun tuohon ergonomiaan on yhdistettyvä vielä Saabin jäätyvä käsijarru (melkein joka ainoassa yksilössä).
Yhtä hienoa "ergonomiaa" on piilottaa lasien käyttökytkimet sinne keskikonsoliin.

No sori meni vähän ot:ksi :oops:

Pitää kaivaa koneelta esiin kuvia likaisesta sihdistä ja öljypohjasta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Forte, STP engine flush ja esim. nafta saattavat jotain kerrostumia liuottaa / irroittaa / puhdistaa, mutta ei kai nuokaan ihmeisiin pysty. RVS puhdistaa vain koneen kitkapintoja... ei liete tahi muita kerrostumia kanavista/pohjasta/seiniltä.

Puhtaanpuoleiseltahan tuo öljypohja tuossa kuvassa näyttää... sihdissä jonkun verran möhnää mutta eikös se ole aika tavallista tuon ikäisessä värkissä... saattaahan tosin olla, että noiden Forte käsittelyiden johdosta öljyn sekaan on irronnut enemmälti jotain isompia karstapaloja tms möhnää, jotka ovat sitten tuohon sihtiin kasautuneet.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Eipä tarvi audin ongelmat imuvaihtajaa . Niitä öljypuolen ongelmia tulee vaikka irroittelis niitä öljyroppuja. Surullista tänä päivänä mutta audinkin kestotestit tehdään asiakkaiden kustannuksella. Jos audi on ollut Bensa koneella niin LL huoltojärjestelmällä ei voi päästä 40tkm koska maksimi arvo on 30tkm/ tai 2v kumpi ensin täyttyy,yleensä mittarissa on 25tkm kun eka huolto tulee. Diesel moottorilla on mahdollista päästä 50tkm huoltovälillä.
Edit huohottimista . Sellaisen olen nähnyt jossa vw 1,4 koneella pienessä nurkka ajossa aiheutti sen että sihti jäätyi. Jäässä koko öljypohja. Pakko uskoa kun näki. Öljyäkin oli seassa ja vaihdettu ajallaan.
Viimeksi muokannut 900i, Ti Tammi 16, 2007 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Vision osa 2:

Eli päästäisi kaikki kaasut ulkoilmaan ja purkaisi koko öljyloukko järjestelmän pois. Lohkolle yhteeseen ja venttiili kopalle vahvat ja riittävän isot letkut jotka puhaltavat suoraan pihalle. Sen alipaineletkun joka tulee läppäkotelolta jättäisi paikalleen venttiilikopalle.

Kaasut voisi ohjata niin ettei niistä tulisi haju haittoja ohjaamoon.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

ng900aero kirjoitti:Yhtä hienoa "ergonomiaa" on piilottaa lasien käyttökytkimet sinne keskikonsoliin.
No sori meni vähän ot:ksi :oops:
.
Menee ot:ksi mutta menköön ;) Mietitänpä hetki lasien käyttönappien sijoitusta etupenkkiläisten näkökulmasta noinniinkun ajatuksen kanssa
Saabilla tätäkin asiaa on nimittäin mietitty, päinvastoin kuin monessa muussa paikassa.

Jos ne on ovissa, niin kuskin ovessa pitää olla kytkimet molemmille etulaseille. Lisäksi vänkärin ovessa pitää olla oma nappi, koska sieltä ei yllä kuskin oven nappeihin. Yhteensä siis 3 nappia.
Nyt kun ne laitetaan keskikonsoliin niin:
- tarvitaan vain 2 nappia
- molemmat etupenkkiläiset pääsee käsiään nostelematta kiinni molempien ikkunoiden nappeihin. Tätä kutsutaan ergonomiaksi (ei ole muuten 1 eikä 2 kertaa kun on tarvinnut avata kuljettajan ikkuna vänkärin paikalta ainakin minulla)
- ei tarvi vetää johtoja oviin nirhautumaan poikki ajan mittaan.
- ei ole kiiluvia ikkuna-nappien valoja kuskin näkökentässä (turvallisuusajattelua)
- kuljettajan ei tarvitse irrottaa vasenta kättään ohjauspyörästä kun haluaa avata ikkunan (ainakin minulla vasen käsi vastaa enemmän ohjaamisesta kuin oikea) Turvallisuusajattelua.
- molemmat etupenkkiläiset pääsee halutessaan kiinni myös takaikkunoiden nappeihin kun nekin on siinä keskellä. Tarkoittaa sitä että kuljettajan ei tarvitse välttämättä joka kerta ajon aikana olla se joka aukoo niitä ikkunoita kun esim. lapset vaatii. taas jää enemmän aikaa liikenteen seuraamiseen.

Edelleenkään kenenkään ei tarvitse tykätä saabista tai sen ratkaisuista jos ei halua mutta haluaisin kuulla yhdenkin hyvän perustellun syyn miksi niiden nappien pitäisi olla ovissa?
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, To Tammi 18, 2007 09:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9000CS 2,3
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ja käsijarrustakin jäätyy vain vaijerit. Avaimen sijottelussa on sekin takana ettei tarvitse kolarin jälkeen kaivaa polvesta sitä avainta.

Ei tuota ng900aeroa kannata ottaa kovin tosissaan, itsekin on myöntänyt haastavansa riitaa tahallaan.

Öljypohja näyttää kyllä muuten ihan hyvältä mutta eihän tuohon imusihtiin saisi kerääntyä mitään kokkareita..
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin