9-5 rengasäänet/jyminä
9-5 rengasäänet/jyminä
Morjens,
Kun nyt vihdoin sain itseni rekisteröityä kirjoittelemaan tänne palstalle, ajattelin kysäistä mieltäni painavasta kysymyksestä. Eli rengasäänet/jyminä autoni takapäästä. Verrattuna esim. rakkaan läntisen naapurivaltion toisen valmistajan tuotteisiin (V70/S80-sarjoihin joita olen omistanut useampia) 9-5 pitää käsittämätöntä jytinää alkaen jo n.50km/h nopeuksista asti. Olen vaihtanut/vaihdattanut takapään puslat, iskarit, tasapainottanut renkaat (195r65*15 kitkat ja 215/55*16 kesäkumit molemmat pitävät samanlaista ääntä), ja silti äänitaso on siedettävän rajamailla. Oletteko lisännyt fyllejä takakonttiin vai olisiko takapään ripustuksissa vielä jotain mihin pitäisi kajota.
Tomi
Kun nyt vihdoin sain itseni rekisteröityä kirjoittelemaan tänne palstalle, ajattelin kysäistä mieltäni painavasta kysymyksestä. Eli rengasäänet/jyminä autoni takapäästä. Verrattuna esim. rakkaan läntisen naapurivaltion toisen valmistajan tuotteisiin (V70/S80-sarjoihin joita olen omistanut useampia) 9-5 pitää käsittämätöntä jytinää alkaen jo n.50km/h nopeuksista asti. Olen vaihtanut/vaihdattanut takapään puslat, iskarit, tasapainottanut renkaat (195r65*15 kitkat ja 215/55*16 kesäkumit molemmat pitävät samanlaista ääntä), ja silti äänitaso on siedettävän rajamailla. Oletteko lisännyt fyllejä takakonttiin vai olisiko takapään ripustuksissa vielä jotain mihin pitäisi kajota.
Tomi
T-Bird '60
Saab 9-5 2.3T '07 Flexfuel
Volvo XC90 '08
Mustang GT convertible '00
Saab 9-5 2.3T '07 Flexfuel
Volvo XC90 '08
Mustang GT convertible '00
Rengasäänistä
Olen useammassa vaiheessa lisäillyt paksua bitumimattoa sinne tänne: lokareiden alle peltiin sekä etu että takapäässä, kaikkiin oviin. Lisäksi alusta on sivelty pehmeällä ruosteelta suojaavalla vahalla ja sen jälkeen tavallisella alustamassalla. Viimeiset toimenpiteet (ja ainoat, joilla olin heti huomaavinani jotain vaikutusta) olivat paksun bitumimaton lisääminen sisäverhoilun alle kaikkiin kynnyksiin sekä takapenkin istuinosan alle ja selkänojan taakse takalokasuojan lähettyville verhoilun alle paljaaseen peltiin.
Ennen äänieristysten aloittamista auto tuntui usein liian meluisalta. Missään vaiheessa töiden kestäessä en huomannut selvää korvin kuultavaa parannusta, mutta pitemmän aikaa ajeltuani olen nyt varma, että selvää parannusta on tapahtunut. Viimeisten toimenpiteiden jälkeen ei ole enää kertaakaan tullut mieleen, että onpa tämä meluisa.
Ennen äänieristysten aloittamista auto tuntui usein liian meluisalta. Missään vaiheessa töiden kestäessä en huomannut selvää korvin kuultavaa parannusta, mutta pitemmän aikaa ajeltuani olen nyt varma, että selvää parannusta on tapahtunut. Viimeisten toimenpiteiden jälkeen ei ole enää kertaakaan tullut mieleen, että onpa tämä meluisa.
http://www.powerset.fi/autohifi/tarvikk ... oplast.htmT-Bird'60 kirjoitti:Kiitos,
Täytyy ottaa sitten kuumailmapuhallin käteen ja korjailla vähän saban äänimaailmaa bitumilla, kunhan saan sen pajalta joskus takaisin...
Tai:
http://www.augustinimports.fi/dynamat.html
Ovat vaimennusteholtaan bitumia parempia eivätkä lisää auton painoa tolkuttomasti, huomattavasti bitumia paremmin asennettavissa.
Miinuspuolena hinta
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Joo, nuo Termoksen esittelemät ovat varmasti vaivattomampia ja itsekin käyttäisin ainakin osaksi niitä, jos nyt olisin aloittamassa. Paksun bitumimaton taivuttelu ei tosiaan ole vaivatonta, mutta helpottuu ratkaisevasti, kun käyttää melko pieniä palasia tai kapeahkoja liuskoja. Tarttuvat paremmin koko alaltaan. Kulmien ja tiukasti kaartuvien kohtien peittäminen ei ole kovin tärkeää tasaisempiin kohtiin verrattuna.
Mikähän firma suostuisi näitä pääkaupunkiseudulla asentamaan?Termos kirjoitti: http://www.powerset.fi/autohifi/tarvikk ... oplast.htm
Tai:
http://www.augustinimports.fi/dynamat.html
Ovat vaimennusteholtaan bitumia parempia eivätkä lisää auton painoa tolkuttomasti, huomattavasti bitumia paremmin asennettavissa.
Miinuspuolena hinta
Totta turiset. Ongelmana onkin paikat, joissa bitumimatto laitetaan "roikkumaan", kuten sisäkatto ja kontin kannen sisäpuoli.TuroTurbo kirjoitti:Joo, nuo Termoksen esittelemät ovat varmasti vaivattomampia ja itsekin käyttäisin ainakin osaksi niitä, jos nyt olisin aloittamassa. Paksun bitumimaton taivuttelu ei tosiaan ole vaivatonta, mutta helpottuu ratkaisevasti, kun käyttää melko pieniä palasia tai kapeahkoja liuskoja. Tarttuvat paremmin koko alaltaan. Kulmien ja tiukasti kaartuvien kohtien peittäminen ei ole kovin tärkeää tasaisempiin kohtiin verrattuna.
Itsekin onnistuin viileällä ilmalla kuumailmapuhaltimen avulla liimaamaan 4 millin bitumimaton kontin kanteen, suoriin puhtaisiin pintoihin "roikkumaan".
Hyvin pysyi talven yli, mutta kesän porotuksessa liima antoikin periksi
Pikkaisen ois harmittanut, jos oisin kerennyt silloin samalla laittamaan mattoa sisäkattoon
Fossiili: Em. firmoissa on asialliset hemmot vastaamassa kyselyihin, koita kilauttaa. Koitin kyllä hetkosen googlettaa, mutta eipä selvenny asia.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
SK-Autosound Tikkurilassa myy/asentaa molempia yllä mainittuja.Fossiili kirjoitti:Mikähän firma suostuisi näitä pääkaupunkiseudulla asentamaan?Termos kirjoitti: http://www.powerset.fi/autohifi/tarvikk ... oplast.htm
Tai:
http://www.augustinimports.fi/dynamat.html
SK-Autosound, Aamuruskontie 6, 2 krs., 00750 Helsinki
Avoinna:
Arkisin 9 - 18
Lauantaisin suljettu
Puhelin 09-346 3363
Telefaksi 09-346 3893
http://www.sk-autosound.fi
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Ehdinkin jo laittaa sinne kyselyn...9000CS... kirjoitti:SK-Autosound Tikkurilassa myy/asentaa molempia yllä mainittuja.Fossiili kirjoitti:Mikähän firma suostuisi näitä pääkaupunkiseudulla asentamaan?Termos kirjoitti: http://www.powerset.fi/autohifi/tarvikk ... oplast.htm
Tai:
http://www.augustinimports.fi/dynamat.htmlSK-Autosound, Aamuruskontie 6, 2 krs., 00750 Helsinki
Avoinna:
Arkisin 9 - 18
Lauantaisin suljettu
Puhelin 09-346 3363
Telefaksi 09-346 3893
http://www.sk-autosound.fi
ps. ...kele että tappelin tämän quote-jutun kanssa, olisin hieman lyhentänyt lainausosaa... . En vaan osaa!
Onkos tuohon 9-5:een jotenkin erikoisen vaikeaa laittaa tuulilasin kunnolla kiinni? Meinaan, että kun ostin autoni, niin autoon oli vaihdettu myyjän toimesta uusi tuulilasi. No sehän suhisi ja laitatin myyjän piikkiin lasin uudelleen kiinni toisessa lasiliikkeessä (lasi oli niin heppoisasti kiinni, että saman lasin sai "nostaa" ehjänä irti ja laittaa uudelleen kiinni). No, eipä se mennyt toisellakaan yrittämällä kunnolla paikoilleen, vaan yläkulmasta hieman irti ja suhisee kovalla tuulella....Suurin syy ääniin löytynee renkaista ja huonosti laitetusta tuulilasista
En tuolloin jaksanut enää asian kanssa painia, mutta nykyään tuulisella kelillä asia vähän kaivertaa. Voisiko asiaa muuten korjata itse...esim. silikonia reunoihin?
Mutta siis itse kysymykseen, eli oliko tuo kommenttisi 9-5T tuulilaseista noin yleensä vai juurikin 9-5:sta koskeva?