9-5:n luotettavuus verrattuna tonnariin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saabistinet
"Viggen"
Viesti:

9-5:n luotettavuus verrattuna tonnariin

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Täällä osiossa on varmaan monta 9-5:een tonnarin vaihtanutta lukijaa.
Onko 9-5:ssa parempi laatu kuin tonnarissa ?

Itse olen tonnareissa ainakin kypsynyt oven lukkojen heikkouteen, niitä pitäisi olla aina huoltamassa, jotteivat jäädy, satkuissa ja muissa vanhemmissa ei tällaista ongelmaa ollut.

Itsellä on joskus hamassa tulevaisuudessa päivitys kuitenkin edessä ja tonnari vaihtuu alkupuolen 9-5:een, automaatilla ja nahkasisustuksella tietenkin ;)

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Re: 9-5:n luotettavuus verrattuna tonnariin

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

saabistinet kirjoitti:Täällä osiossa on varmaan monta 9-5:een tonnarin vaihtanutta lukijaa.
Onko 9-5:ssa parempi laatu kuin tonnarissa ?
TERO
Hoh. Minulla on molemmat ja 9-5 on oikea vikasäkki verrattuna 9000:een. En jaksa edes listata mitä kaikkea 9-5:een on vaihdettu sen 3 vuoden aikana minkä se on ollut. Joskus senkin listan vielä väsään.
Molemmat autot olen ostanut saman verran (+60tkm) ajettuna saman ikäisnä ja ne on olleet ihan samanlaisessa käytössä eli vertailun pitäisi olla aika luotettavaa.
9-5 on ensimmäinen auto jossa minulla on varalta aina vetoköysi ja lämpimät vaatteet peräkontissa.
9000CS 2,3
JKen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JKen »

75 - 150 tkm, 2,5 vuotta, huoltoohjelman mukaiset huollot + 1 kpl etupyörän laakeri (senkin rikkoi yx TB:n asentaja, joka kakkosnelosella hakkasi rengasta irti)

Kopkopkop.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
JouniH
"Aero"

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Joo, ei kannata uutta laittaa. Niissähän on niitä uusia sähkövempeleitäki niin paljon. Eikä ne toimi. :D

Tästä samasta aiheesta on keskustelua aikasemminki. Eiköhän kuitenki uudessa ole turvallisuus ja ajo ominaisuudet taas hiukan parantuneet verrattuna vanhempaan. Vanhassaki on vikoja. Uudessa erivikoja. Tähän on tultu. Mikään ei kestä ja kaikki vaatii päivittämistä. :)
Audi A4 2.0TFSIq
jara
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja jara »

eikös se 9-5 ole opel.... :oops:
rälläkkä
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

jara kirjoitti:eikös se 9-5 ole opel.... :oops:
Fiat-kuskit aivan hiljaa siellä nurkassa :roll: :twisted:

Asiaan...Kyllä meillä ainakin 9000 oli varsin luotettava auto. Paljon vain oli sitä kaikenlaista pikkupaskaa, mutta saa sitä toki n.19 vuotiaassa autossa jo ollakin.

Nykyisen kulkineen luotettavuudesta on vielä paha sanoa mitään kun takana on vasta 1,5 kk ja reilu 3000 km. Termostaatti menee vaihtoon.
Myös pyörännavat edestä ja jarrulevyt olisi tarkoitus uusia kun täristää.

Muuten ei ole kyllä toistaiseksi mitään valittamista eikä ole tonttua pätkääkään ikävä. Kaikin puolin parempi ja modernimpi auto tämä on.
AC
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja AC »

9-5T kirjoitti:
Haastatko riitaa?
Eikun krooninen tarve huudella Fiatin ratista.
BMW 320dA Coupe LCI
Jarmo900
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

AC kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
Haastatko riitaa?
Eikun krooninen tarve huudella Fiatin ratista.
Saiskohan tähän lisättyä vääntöä kulutuksesta ja väännöstä puheenolleen keskustelua dieseleistä. Sittenhän olisi taas upea verbaalinen sisällissota Saab-foorumissa käynnissä. Pysytään asialinjalla, sopisiko niin?
valtteri
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Tsot...tsot..... ei riidellä vaan vastataan kysymykseen

Itsellä menossa 5:s 9-5:nen. Ekan hankin v.2000. Kilometrejä 9-5:silla on tullut ajettua ehkä 150000 tkm.
Tätä ennen oli 4:jä tonnaria vuoden -91 ja -00 välillä(myös hairahdus opeliin :oops: ).

Omissa 9-5:sissa ei ole ollut mitään vikoja(ekassa kuului joku kumma resonansi vaihdekepin juuresta joskus), tietysti on jarrupaloja,merkkivaloja,lamppuja ym..muuta kuluvaa vaihdettu ihan niinkuin muihinkin autoihin joutuisi vaihtamaan. Yhdessä oli muutama pixseli hukassa jonka korjasin silittämällä. Edellisessä Aerossa vaihdoin peruutustutkan anturin ja säädätin aurauskulmat. (220 tkm).

9-5:sten km lukemat on ollut minun ostaessani 30 tkm - 220 tkm väliltä.
Kaikissa on ollu täydellinen huoltokirja.

Yhtään turboa ei ole hajonnut ja yhtään di-kass ei myöskään ole 9-5:sesta hajonnut. ( kop.kop.kop.)

Jos muistelee tonnareita jotka olivat suurinpiirtein samoilla km:llä kun ne aikoinaan ostin niin kyllä niisä oli enemmän vikoja, mm. laturi.startti,di-kass,vesipumppu,bensapumppu,ilmassamitt.,turbo,pyörän laak.,ym.. pientä.

Toivottavasti tämä vuodatus ei tuo huonoa tuuria nykyisen auton pidolle... eli ei tullut kokeiltua kepillä jäätä :lol:
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

valtteri kirjoitti: Omissa 9-5:sissa ei ole ollut mitään vikoja(ekassa kuului joku kumma resonansi vaihdekepin juuresta joskus), tietysti on jarrupaloja,merkkivaloja,lamppuja ym..muuta kuluvaa vaihdettu ihan niinkuin muihinkin autoihin joutuisi vaihtamaan. Yhdessä oli muutama pixseli hukassa jonka korjasin silittämällä. Edellisessä Aerossa vaihdoin peruutustutkan anturin ja säädätin aurauskulmat. (220 tkm).
Pakko kai sitten uskoa että nämä on ihan yksilöitä? Ihmettelen kyllä jos et ole käynyt noiden autojen kanssa tuota iskari, koiranluu ym. alustan viat sirkusta läpi. Mulla on noiden lisäksi mennyt n.5 letkua "puhki" pellin alta, lämppärin moottori, kampiaks. asentoanturi, valorelettä, jarrupolkimen anturit, nyt tuo jakopää/huohotin remppa. Vaihteiston kannatin tyyny, vesipumppu.. Lisäksi kaikkia kolinoita alustasta ja kabiinista, ikkunan suhinoista puhumattakaan. Nämä 105 tkm mennessä. 9000:sta (-95) ei juuri mitään merkittävää ole hajonnut, 143tkm.

9-5 aero on loistava auto ajaa mutta en minä kehu autonromujani mistään tunnesyistä. Jos osia hajoilee jatkuvasti niin niistä saa kyllä kuulla muutkin.
9000:sta tarvitaan meillä melkeinpä useimmin juuri siksi että on auto millä ajaa kun 9-5 on pajalla. No ei nyt Ihan mutta melkein siksi sitä ei ole tullut myytyä pois.. :wink:
9000CS 2,3
Arcer
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Ajelin tbo tonnarilla ennen 9-5:sta reilu 100tkm ja remppaa sai tehda aika runsaasti. Tonnari oli tosin aika vanha, DI kassu ja bensupumppu kylla kesti. Suurin osa muista hesarin vikasarjan vioista tuli korjattua. Lähipiirissä on tosin ollut vähävikaisiakin tonnareita.

9-5:lla on takana 80tkm(mittarissa 160tkm) ja remppaa on ollut takaiskareiden, etujarrupalojen+levyjen ja yhden koiranluun verran. Niin ja SIDiä piti vähän silitellä :) ... Ei puhettakaan tämän palstan kauhutarinoista ja öljytkin on vaihdettu vain 20tkm välein.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
valtteri
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Saappi Kuski kirjoitti:
valtteri kirjoitti: Omissa 9-5:sissa ei ole ollut mitään vikoja(ekassa kuului joku kumma resonansi vaihdekepin juuresta joskus), tietysti on jarrupaloja,merkkivaloja,lamppuja ym..muuta kuluvaa vaihdettu ihan niinkuin muihinkin autoihin joutuisi vaihtamaan. Yhdessä oli muutama pixseli hukassa jonka korjasin silittämällä. Edellisessä Aerossa vaihdoin peruutustutkan anturin ja säädätin aurauskulmat. (220 tkm).
Pakko kai sitten uskoa että nämä on ihan yksilöitä? Ihmettelen kyllä jos et ole käynyt noiden autojen kanssa tuota iskari, koiranluu ym. alustan viat sirkusta läpi. Mulla on noiden lisäksi mennyt n.5 letkua "puhki" pellin alta, lämppärin moottori, kampiaks. asentoanturi, valorelettä, jarrupolkimen anturit, nyt tuo jakopää/huohotin remppa. Vaihteiston kannatin tyyny, vesipumppu.. Lisäksi kaikkia kolinoita alustasta ja kabiinista, ikkunan suhinoista puhumattakaan. Nämä 105 tkm mennessä. 9000:sta (-95) ei juuri mitään merkittävää ole hajonnut, 143tkm.

9-5 aero on loistava auto ajaa mutta en minä kehu autonromujani mistään tunnesyistä. Jos osia hajoilee jatkuvasti niin niistä saa kyllä kuulla muutkin.
9000:sta tarvitaan meillä melkeinpä useimmin juuri siksi että on auto millä ajaa kun 9-5 on pajalla. No ei nyt Ihan mutta melkein siksi sitä ei ole tullut myytyä pois.. :wink:
Olet oikeassa !!! ekaan farkkuun jouduin vaihtamaan takaiskarit 75 tkm kohdalla, menin öljynvaihtoon... ulkona 30 astetta pakkasta ja auto ylös ja öljyt moottorista ja toisesta iskarista ulos....sanoisin että oli vähän oma vika tuo homma.... :oops: aika kuultaa muistot :wink:

yhtään näistä vioista
koiranluu ym. alustan viat sirkusta läpi. Mulla on noiden lisäksi mennyt n.5 letkua "puhki" pellin alta, lämppärin moottori, kampiaks. asentoanturi, valorelettä, jarrupolkimen anturit, nyt tuo jakopää/huohotin remppa. Vaihteiston kannatin tyyny, vesipumppu..

ei ole minun kohdalle osunut.
Tuossa 230 tkm ajetussa oli kyllä kuittien mukaan vaihdettu/ korjattu takuuna "jakopäänkettinki" ja jarrulevyt jotka kuluu kaikissa autoissa.

En ole "kehunut" autojani mutta näillä kokemuksilla en voi haukkuakkaan.

Ekaan 9-5:seen jouduin vaihtamaan vaihteiston alle jonkun pitkittäistuen, mutta se oli oma vika kun ajoin sen kiveen metsästysreisulla.

Pojan 9-5:sessa (ollut meillä vajaan vuoden /40 tkm) on sinä aikana vaihdettu termostaatti ja jarrupalat taakse + tietysti öljyt 10 tkm välein.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
jara
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja jara »

9-5T kirjoitti:
Haastatko riitaa?
Kateellisena heitin... :wink: Kun ei oo varaa itse hankkia.. :cry:

Kai noissa kaikissa aina jotain laitettavaa kilometrien kertyessä. Pidän itse saappia ja varsinkin tonnaria yhtenä parhaana matka-autona ja tuskin 9-5 maine on sen huonompi. Katsastustilastoja kannattaa aina tsekata niin näkee suuntaa mallien/ eri merkkien vikamääristä. Ne varmaan löytynee netistä. Aken sivut?
Ja tyyppivikojen tietäminen helpottaa kun etsii uutta autoa.

Ja eikös se riitä, kun itse on tyytyväinen autoonsa muiden puheista välittämättä :!:
joukolainen
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itsellä myös pelkästään hyviä kokemuksia kestävyydestä. Nyt vajaassa 2v ajettu 40t km ( 40 -78) ja perushultojen lisäksi itse vaihdettu öljyt 10 km välein + taka-akselin etutukivarsien puslat. Kyllähän tuo aero on aivan verraton ajaa ja se vääntö ja teho (hirvi) aivan mieletön. Ei ole vaimokaan valittanut enään, ettei pääse ohi muista. Ei kai autolta voi enempää vaatia, tilatkin kun ovat meidän perheelle aivan passelit. Perus 2l vähän pieni painavaan autoon, tosin virittämisellä sekin piristyy, mutta 2,3 on parempi vaihtoehto, viritysvaraakin enemmän.
Muuten kun katselee Ruotsin katsastustilastoja, 95 menestyy niissä tosi hyvin, paras isoista autoista, toinen kotimainen on paljon huonompi ja muut isot autot, audit ja bemut ja mersut samoin. Olosuhteet siellä kuitenkin aika samat. Millonkahan Suomesta saataisiin samanlaisia tilastoja?
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
e0000333
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Oikeastaan pelkkää hyvää myös 9-5:sta täälläkin. DI boksin posahdus viime kesänä on ainut vika mitä autossa on ilmennyt. Remppa maksoi itse tehtynä 210e. Boksi löytyi kotipaikkakunnan purkaamosta. Huollot tekee moottoritakuun ulkopuolella olevaan autoon mielestäni kohtuu edukkaasti. Auto vm. -98 tuotu saksasta 89 000km ajettuna ja nyt mittarissa rapeat 139 000km reilun 2 vuoden aikana ajettuna. Täytyy kyllä sanoa, että kokkola - helsinki - kokkola matka ei ole koskaan ollut näin lyhyt.... 8) Lumipöperössä 1600kg etuvetoiseksi autoski mielestäni loistavasti onnistunut alusta. Harvoin olen ajanut näin tasapainoisella vakiokuntoisella autolla. Perän tunnokkuus voi kyllä johtua sportti alustasta, mutta suuremmissa nopeuksissa autoa on naurettavan helppo siirtää aliohjaavuudesta yliohjaavuuteen pelkällä kaasupolkimella. Tonnarista ei ole omistajana kokemuksia. 9-5:ssa tuntuu olevan paljon yksilöeroja.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
Vastaa Viestiin