Etupään kolina 9-5 Aero

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Etupään kolina 9-5 Aero

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Itsellä pehmeni kolinan saattelemana Febi bilstein merkkinen koiranluu vajaassa vuodessa, joten tuo brändi ainakin
mustalla listalla.

Nykyään kuulemma saa motonetistä oikeasti HD mallisia koiranluita >> pallonivel suurempi, ei pelkästään tanko paksumpi.

Sellaiset menee ainakin itselle kokeiluun, sitten kun tuo toinenkin biilstein antautuu...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Etupään kolina 9-5 Aero

Viesti Kirjoittaja balanced »

Rohkeasti on ainakin neljän vuoden takuu:

http://m.motonet.fi/fi/tuote/183828?ajo ... malli=2000

Ja halvemmat kuin "OE laatu".
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Etupään kolina 9-5 Aero

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Miten voi koiranluut todeta huonoiksi? Kumit kunnossa ja en löydä välystä. Ihmettelen vaan että mikä olis hajalla kun kolahtelut voimistuu sitä mukaan kun vaihtaa osia
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Etupään kolina 9-5 Aero

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Hetki meni itselläkin kun sain tuon koiranluuhun paikallistettua, koskapa ensiksi en edes siihen keskittynyt,
johtuen siitä että oli alle vuoden vanha.
Sitten kun ei muuta löytynyt niin tungin sorkkaraudan sinne johonkin alatukivarren ja kallistuksenvakaajan väliin.
Sieltä koiranluun nivelestä kuului sitten samanlainen ääni kuin kabiiniinkin , kun vähä väännäytti...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Etupään kolina 9-5 Aero

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Nyt on alkanut uusilla iskareilla ja koiranluilla kuulua jännä kolina/paukahdus etupäästä.

Kun kääntyy tiukasti ja ajaa esimerkiksi tieltä pois sivutielle, niin heitossa kuuluu 1-2 hieman tiukempaa kolahdusta oikealta edestä.

Iskaritolpat tuli valmiiksi kasattuna uusilla osilla pcs:ltä. Koiranluut on nuo meyle-HD versiot motonetistä.

Onko vinkkejä mistä lähteä kolinaa metsästämään?

-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Etupään kolina 9-5 Aero

Viesti Kirjoittaja balanced »

Kallistuksenvakaajan runkopuslat pystyy ainakin silmämääräisesti toteamaan kun vaan kurkistaa alle.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Etupään kolina 9-5 Aero

Viesti Kirjoittaja tuomas »

balanced kirjoitti:Kallistuksenvakaajan runkopuslat pystyy ainakin silmämääräisesti toteamaan kun vaan kurkistaa alle.
Ne oli mielestäni kunnossa, mutta pitää tarkastaa. Raidotangon uloimpien päiden kumit oli rikki molemmilta puolilta, mutta välyksiä ei tuntunut. Tätä ei ole vielä korjattu.

Jotenkin tuo ääni kuulostaa siltä että joku yrittäisi pyörähtää, mutta kahnaa aluksi kiinni ja sitten vapautuu kerrasta. Ratissa ei tunnu mitään kun ääni kuuluu.

En oikein millään jaksa uskoa että PCS olisi kasannut jotain väärin, ja vetariinkaan/laakeriin tuo ääni ei minusta viittaa.

Sellainen huomio vielä että kun autoa tunkkaili ylös alas ilman iskareiden yläpäiden suojakuppeja (lyhyemmät pultit asennettuna) niin iskarin päät liikkuivat noin sentin verran ylös alas sen mukaan oliko tolpassa kuormaa päällä. En osaa sanoa onko normaalia.

-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Etupään kolina 9-5 Aero

Viesti Kirjoittaja tuomas »

tuomas kirjoitti:
balanced kirjoitti:Kallistuksenvakaajan runkopuslat pystyy ainakin silmämääräisesti toteamaan kun vaan kurkistaa alle.
Ne oli mielestäni kunnossa, mutta pitää tarkastaa. Raidotangon uloimpien päiden kumit oli rikki molemmilta puolilta, mutta välyksiä ei tuntunut. Tätä ei ole vielä korjattu.

Jotenkin tuo ääni kuulostaa siltä että joku yrittäisi pyörähtää, mutta kahnaa aluksi kiinni ja sitten vapautuu kerrasta. Ratissa ei tunnu mitään kun ääni kuuluu.

En oikein millään jaksa uskoa että PCS olisi kasannut jotain väärin, ja vetariinkaan/laakeriin tuo ääni ei minusta viittaa.

Sellainen huomio vielä että kun autoa tunkkaili ylös alas ilman iskareiden yläpäiden suojakuppeja (lyhyemmät pultit asennettuna) niin iskarin päät liikkuivat noin sentin verran ylös alas sen mukaan oliko tolpassa kuormaa päällä. En osaa sanoa onko normaalia.

-tuomas

Noniin. Kiitos ja anteeksi.

"Kolinan" syy selvis: kun käänsi ratin täysin vasemmalle niin iskaritolppa pyörähti sellaiseen asentoon että jousi hinkkas sisälokasuojan reunaan. Heitoissa sitten jousi meni sisäloksun reunan yli edestakaisin ja räpäytti sisälokarin koria vasten.

Hieman kuumailmapuhallinta ja sisäloksun muotoilua niin jopas äänet katos.

Oli kyllä hieman häiritsevä ääni.

-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Etupään kolina 9-5 Aero

Viesti Kirjoittaja balanced »

Hyvä että selvisi!
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Etupään kolina 9-5 Aero

Viesti Kirjoittaja balanced »

Nonnii, omasta hävisi vihdoin viimeisetkin kolinat, eihän tuo kuin kesästä ostotapahtumasta asti ole kolkottanut. Totta on mitä täällä on jossain sanottu: koiranluun väljyyttä ei oikein voi todeta ennen kuin nostaa koko keulan ilmaan. Vaihtelin kummatkin koiranluut noihin Meyle HD versioihin ja kun koko keula lepäsi pukkien päällä apurungosta niin se klappi oli aikamoinen toisella puolella. Eli ei ainakaan vielä apurungon puslien vaihtoon, kattellaan sitten joskus myöhemmin..
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Etupään kolina 9-5 Aero

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Tuli vaihdettua molemmat koiranluut meyle hd merkkisiin. Entiset oli jotkut tarvikemalliset ja oli väljät. Ihan eri auto koiranluut, apurunko ja kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihtojen jälkeen. Suosittelen, osat halvemmat kuin suuntaus.
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Etupään kolina 9-5 Aero

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meidän femmasta olen kolahteluja etsinyt jo kohta vuoden ja osia vaihdellut. Apurungon puslat takimmaisiin reikiin, koiranluut (HD) ja kangen kanssa moneen otteeseen tutkinut keulaa. Onpahan se rattiakselin boorikin rasvattu. Tuo pahenee ja pahenee. Tänään jo epäilin että pyöränpultitko tässä on löysällä ja tarkastin ne. Ei renkaat ole irtoamassa. Ihme touhua. Se aiemmin mainittu lokarimuovi on tarkastamatta. Ilmanputsarikotelon kiinnikkeissä on sanomista, sitä voisi jollain entrata. Radiota kun pistää lujemmalle, niin mistään ei voi tietää että olisi autossa vikaa. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Etupään kolina 9-5 Aero

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Alapalloniveliä ja raidetangon päitäkin voi epäillä. Tunnustelee puslia samalla kun ilmassa olevaa pyörää tempoo
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Etupään kolina 9-5 Aero

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mertmin listalta puuttuu etuvakaajan runkokumit. Hyvin yleistä, että ovat vanhemmiten väljät ja kolina joka niistä tulee on aikamoista.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Vastaa Viestiin