Ilmastoinnin huolto
Ilmastoinnin huolto
Terve, pisti silmiini ilmastoinnin huolto (lue täyttö) escortilla (s-kortti), ainakin Turun-Raision seudulla ihan kohtuu hinta, öljynvaihdon yhteydessä 80 egee, muutenkin näköjään vain 95 egee tuolla Mobile Expressissä http://www.pikahuolto.com Myllyn kulmalla. Metro-autossa oli kyllä muutama vuosi takaisin samanhintainen kevättarjous 84 egee, saapi nähdä kuis tänä vuonna, muutoin Saabilla on vähän suolaisemmat hinnat.
hinta yllätti
Paikallinen Saab-liike yllätti hinnallaan. Åströmillä oli ilmastoinnin huolto 69 euroa ja kylmäaine 42,46 euroa kilolta.
Ja tämä oli sitten sellainen "huolto" missä järjestelmä tyhjennettiin, alipaineistettiin ja täytettiin.
Kylmäainetta oli hävinnyt 90 tkm:n ja vajaan kolmen vuoden aikana 680 g.
Ja tämä oli sitten sellainen "huolto" missä järjestelmä tyhjennettiin, alipaineistettiin ja täytettiin.
Kylmäainetta oli hävinnyt 90 tkm:n ja vajaan kolmen vuoden aikana 680 g.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: hinta yllätti
Katos, ooström yllätti. Oliko vajaa kolme vuotta sitten maksimimäärä kylmäainetta?mike kirjoitti:Paikallinen Saab-liike yllätti hinnallaan. Åströmillä oli ilmastoinnin huolto 69 euroa ja kylmäaine 42,46 euroa kilolta.
Ja tämä oli sitten sellainen "huolto" missä järjestelmä tyhjennettiin, alipaineistettiin ja täytettiin.
Kylmäainetta oli hävinnyt 90 tkm:n ja vajaan kolmen vuoden aikana 680 g.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: hinta yllätti
Kyllä kait ne on ANAlla sen täyteen silloin laittaneet. Ainakin papereiden mukaan.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Se ilmastoinnin huoltohärveli oli tulostanu printin minkä mukaan järjestelmästä oli taltioitu 195 grammaa kylmäainetta ja 10 millilitraa öljyä.
Edellisessä huollossa oli joukkoon pantu väriaine ja niin ne kovasti väittivät ettei vuotoa ole. Eihän tuo hävikki siihen noin 10% vuosikatoon sovi, mutta saapas nähä kauanko nyt pysyy sisällä.
Edellisessä huollossa oli joukkoon pantu väriaine ja niin ne kovasti väittivät ettei vuotoa ole. Eihän tuo hävikki siihen noin 10% vuosikatoon sovi, mutta saapas nähä kauanko nyt pysyy sisällä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: hinta yllätti
9-5T:n kommentti on hyvä, jostain vuotaa ainetta tai sitten on laskutettu mitä sattuu. Minun autostani huollettiin ilmastointi viime keväänä ja silloin ainetta taisi mennä 100-150g. Ja autolla oli siinä vaiheessa ikää kolme vuotta ja yksi kuukausimike kirjoitti: Kylmäainetta oli hävinnyt 90 tkm:n ja vajaan kolmen vuoden aikana 680 g.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: hinta yllätti
Veikkaan, että ei ole täytetty BTW, Onko kaikissa uusissa autoissa täysi määrä ilmastoinnin kylmäainetta? (Saabeissa tietenkin on ...) Tuolla kilohinnalla saa aikaan jo mukavan säästön kun täyttää vaan sen verran (puolet tai jotain), että puhaltaa kylmää takuuajan.mike kirjoitti:Kyllä kait ne on ANAlla sen täyteen silloin laittaneet. Ainakin papereiden mukaan.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Viimekesän lopun helteillä oli tehot aika pahasti hiipunu. Silloin kyllä kompura pyöri vielä ja niin se pyöri talvellakin. Nyt en sitten saanutkaan sitä pyörimään, mutta sidi näyttää ulkolämpötilaksi +5 eli onko nyt sitten kiikun kaakun pitäisikö käydä vai ei? Konehuoneesta kurkin sen verran että kompura ei näköjään kytkeydy.9-5T kirjoitti:Tuolla vajauksella ei tainnut tulla kylmää ollenkaan?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
9-5T kirjoitti:Tuolla vajauksella ei tainnut tulla kylmää ollenkaan?
Kuulemma jollain 450g / puolella tuosta 840g määrästä pitäisi toimia. Mulla nyt keväällä 360g jäljellä 3 vuoden käytön jälkeen ja ei puhettakaan toiminnasta. Jos 2 vuotta aina menee kerrallan toimivana ja vuoto ei pahene niin halvempaa taitaa olla täytellä kuin korjata. Tonkimiset kuitenki aina maksaa satasia ja silti se 10-20% katoaa ehjästäkin systeemistä eli n.4-5vuotta 15% hukalla....
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Tonnarin ilmastointia aikanaan korjauttelin ja olen kyllä sitä mieltä että vaikka kerran vuoteen lisäis 1/4 kiloa kylmäainetta niin halvemmaksi tulee kuin rempan teko.
Nyt vaan kiinnostaa, että missä vika kun ei kompura pyöri - oottelen viikonlopun lämpimämpia kelejä että päästään yli +5 asteen niin ei ainakaan lämpötilasta kiikasta.
Tuota 9-5:n ilmastointia ei voi vissiin huijata pyörimään sisäilman kierrolla kylmällä kelillä kuten tonnarissa.
Ai niin ja yks juttu vielä. Kärpät tais voittaa![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Nyt vaan kiinnostaa, että missä vika kun ei kompura pyöri - oottelen viikonlopun lämpimämpia kelejä että päästään yli +5 asteen niin ei ainakaan lämpötilasta kiikasta.
Tuota 9-5:n ilmastointia ei voi vissiin huijata pyörimään sisäilman kierrolla kylmällä kelillä kuten tonnarissa.
Ai niin ja yks juttu vielä. Kärpät tais voittaa
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Mihinkähän nämä jutut 50g katoamisesta per vuosi ehjästä systeemistä perustuvat? Ettei olisi kylmälaitekorjaamojen propagandaa...
Kyllä sieltä ainetta katoaa ja mitä vanhempi auto sitä enemmän, ei järjestelmät ole hermeettisiä, mutta sitä varten systeemissä on painekytkin... kun painekytkin estää käynnistymisen on syytä poiketa täyttämään kylmäaineet.
Onhan se tietysti kylmälaitehuolloille kiva juttu että autoilijat huollattavat ilmastointilaitteitaan... täyteenkin järjestelmään saa yhden 50...100 g lisättyä joka kerta kun siihen kytketään "huoltolaite"![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Pitäisköhän huollattaa jääkaappi![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kyllä sieltä ainetta katoaa ja mitä vanhempi auto sitä enemmän, ei järjestelmät ole hermeettisiä, mutta sitä varten systeemissä on painekytkin... kun painekytkin estää käynnistymisen on syytä poiketa täyttämään kylmäaineet.
Onhan se tietysti kylmälaitehuolloille kiva juttu että autoilijat huollattavat ilmastointilaitteitaan... täyteenkin järjestelmään saa yhden 50...100 g lisättyä joka kerta kun siihen kytketään "huoltolaite"
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Pitäisköhän huollattaa jääkaappi
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Likipitäen... yksi oleellinen ero on myös se että autossa ei säilytetä keskioluttamike kirjoitti:Oisko siinä ne oleellisimmat erot?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Pointti oli siinä että ei tuo auton ilmastointi mitään erityistä hoivaa vaadi, ei sen kummempaa kuin jääkaappikaan... tai vaihtoehtoisesti ilmalämpöpumppu. Ne toimivat niin pitkään kuin toimivat ja niissä on suojajärjestelmä estämässä niitä huutamasta itseään kuoliaaksi siinä tapauksessa että kylmäaineet on vähissä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
9-5T kirjoitti:Huvittavaa tuo huollattaminen, fiksuimmat luulee saavansa uudet kylmäaineet mutta tuurilla saavatkin vielä vanhempaa tilalle. Niin kauan kuin kylmää tulee ei ole mitään tarvetta "huollattaa"
Samaa mieltä... Turha siellä on joka kevät hypätä jos ei mitään vikaa ole.....
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Yleisin vuotokohde taitaa olla kompuran akselin tiivisteet. Kesällä ihan ok, mutta talvi Suomessa ongelma. Litkut ei kierrä ja tiivistete kuivaa....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814