Kylmä kangisti
Kylmä kangisti
Amusella kun töihin kurvailin niin lämpötila oli välillä -28 ja -33. Kytkin otti itteensä ja jalkaa kun nosti polkimelta niin eipä poljin seurannukkaan heti perässä. Pääsihän tuolla hyvin liikkeelle mutta rauhotti vain vaihtamista ja risteysajoa melkosesti kun kytkin toimi hidastetusti.
Onkos muilla vastaavanlaisia havaintoja kytkimen kangistumisesta?
Hyvin tuolla näköjään tarkenee näilläkin keleillä kunhan vaan Eberi toimii. Ilman sitä taitas tulla kylmä ainakin taajamassa.
Onkos muilla vastaavanlaisia havaintoja kytkimen kangistumisesta?
Hyvin tuolla näköjään tarkenee näilläkin keleillä kunhan vaan Eberi toimii. Ilman sitä taitas tulla kylmä ainakin taajamassa.
Viimeksi muokannut mike, Ti Helmi 06, 2007 12:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Missäs sun farkun eber on ? Onko ne jättäny sen pois jostain lämpimän maan malleista? Saksassa myytävissä ainakin näytti olevan.Janihe kirjoitti:Heh, sama havainto. Aika mielenkiintoista ajaa, kun kytkin palautuu sen verran hissun kissun. Ja koska itsellä ei ole tuota eberiä, niin aika hitaasti noin iso auto lämpeää, mutta tarkenihan tuolla töihin ajella...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
meillä celsiukset aamusella läheltä -35:ttä
* laitoin emännälle viestiä töihin kolmenkymmenen kilsan päähän, että miten eilen ostetulla/vaihdetulla, tarkesko ja oliko kovinkin jäykkä peli?
vastaus tuli: tosi mahtava.
* laitoin emännälle viestiä töihin kolmenkymmenen kilsan päähän, että miten eilen ostetulla/vaihdetulla, tarkesko ja oliko kovinkin jäykkä peli?
vastaus tuli: tosi mahtava.

9-5 2,3T Aero A vm.2000, 9000 CC 2,0 16i vm.1990
-----------------------------
900i 2,0 5-ov. vm.1988, 99 GL 2,0 (H-moott.) 5 speed 2-ov. vm. 1982
99 2,0 2-ov. vm.1974 saabistina jo vuodesta 1982
-----------------------------
900i 2,0 5-ov. vm.1988, 99 GL 2,0 (H-moott.) 5 speed 2-ov. vm. 1982
99 2,0 2-ov. vm.1974 saabistina jo vuodesta 1982
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Ei oo eeperiä itellä, mutta hyvin lämpiää pirtti kun roikan nokassa pitää ja sisälämppäri huutaa muutaman hetken ennen lähtöä.
Joku P*llinaama vaan oli yöllä vissiin käyny iskareitten tilalle vaihtamassa jäykät teräsputket ja repimässä kallistuksenvakaanajan helat mäkeen, sen verta oli jäykän tuntunen alusta.
...ja tuo huollossa laitett 10W-40 longlife öljynkorvike ei sovi sitten vähääkään tämmöselle kelille, on ku vaseliinia ja kone staaaaaartttaaaaaa "hieman" nihkeän oloisesti. Ei ne siellä ikinä usko, että vaihdan öljyt 10tkm välein, että laittaisivat Castrolin Edge Sportit koneeseen (kylmänä huomattavasti notkeampaa, mutta ei kestä 20tkm kuulemma) vaan aina survovat nuo Mobilit koneeseen. Mahtaa tykätä kone hyvää, kun ei -33:ssa öljy kiellä vähään aikaan ollenkaan
Joku P*llinaama vaan oli yöllä vissiin käyny iskareitten tilalle vaihtamassa jäykät teräsputket ja repimässä kallistuksenvakaanajan helat mäkeen, sen verta oli jäykän tuntunen alusta.
...ja tuo huollossa laitett 10W-40 longlife öljynkorvike ei sovi sitten vähääkään tämmöselle kelille, on ku vaseliinia ja kone staaaaaartttaaaaaa "hieman" nihkeän oloisesti. Ei ne siellä ikinä usko, että vaihdan öljyt 10tkm välein, että laittaisivat Castrolin Edge Sportit koneeseen (kylmänä huomattavasti notkeampaa, mutta ei kestä 20tkm kuulemma) vaan aina survovat nuo Mobilit koneeseen. Mahtaa tykätä kone hyvää, kun ei -33:ssa öljy kiellä vähään aikaan ollenkaan
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Peruutustutkan anturit on kyllä ärsyttävät kun piippaa melkein aina kun auto seisoo yön yli. Pitää kait opetella uus tapa lähestyä autoa - anturit sormella puhtaaksi pyyhkäisten ennen autoon nousua. Onkohan ne muissa merkeissä yhtä herkkää sorttia?
Nahka on kieltämättä viileää näin talvikelillä, mutta on siihen paljon mukavampi istahtaa kuin tonnarin plyyshipenkkiin. Sitä vaan luiskahtaa penkin perukoille ilman sen kummempaa asettautumista. Ja näillä suomen nopeusrajotuksilla ei ole tarvetta sivuttaistuelle.
Ja sekin hyvä puoli tuossa nahkassa et sähköiskujen määrä on jääny murto-osaan tonnarin räpsyistä.
Tuo on outo juttu ettei auto hehkuta jos neste ei ole melkein pakkasen puolella. Välillä tuntuu että jäähtynyt muttei kylmä kone lähtis paremmin käyntiin hehkuttamalla.
Nahka on kieltämättä viileää näin talvikelillä, mutta on siihen paljon mukavampi istahtaa kuin tonnarin plyyshipenkkiin. Sitä vaan luiskahtaa penkin perukoille ilman sen kummempaa asettautumista. Ja näillä suomen nopeusrajotuksilla ei ole tarvetta sivuttaistuelle.
Ja sekin hyvä puoli tuossa nahkassa et sähköiskujen määrä on jääny murto-osaan tonnarin räpsyistä.
Tuo on outo juttu ettei auto hehkuta jos neste ei ole melkein pakkasen puolella. Välillä tuntuu että jäähtynyt muttei kylmä kone lähtis paremmin käyntiin hehkuttamalla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Peruutustutkan kylmäominaisuus on TODELLAKIN ärsyttävä piirre muuten niin hyvässä keksinnössä.mike kirjoitti:Peruutustutkan anturit on kyllä ärsyttävät kun piippaa melkein aina kun auto seisoo yön yli. Pitää kait opetella uus tapa lähestyä autoa - anturit sormella puhtaaksi pyyhkäisten ennen autoon nousua. Onkohan ne muissa merkeissä yhtä herkkää sorttia?
Ihan samalla tavalla piippaa bilteman halpis tutkakin.
Luulisi saabin tutkan olevan parempaa laatua sillä pelkästään yksi anturi maksaa 90 euroa kun taas koko bilteman sarja 29,90.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Vaihtakaa Opeliin: 9-3SS:ssä ihan tuntematon vika. Ei ikinä mistään huurusta piippaile, sitten vasta kun on fyysisesti lunta päällä.valtteri kirjoitti: Peruutustutkan kylmäominaisuus on TODELLAKIN ärsyttävä piirre muuten niin hyvässä keksinnössä.
Ihan samalla tavalla piippaa bilteman halpis tutkakin.
Luulisi saabin tutkan olevan parempaa laatua sillä pelkästään yksi anturi maksaa 90 euroa kun taas koko bilteman sarja 29,90.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
niinpä se pakkanen oli sittenkin jäykistänyt jotain, emännys töistä tullessaan mainitsi ettei takaovi auennut.
näin oli molemmat takaovet jäänyt lukkoon, sormin nousivat napit kevyesti mutta ei vaan totellut keskuslukitusta. lämpimään talliin joksikin aikaa ja niin pelasi kuin kesällä.
batterit tuli myös vaihdettua kauko-ohjaimiin kun näyttö alkoi sitä herjaan...
näin oli molemmat takaovet jäänyt lukkoon, sormin nousivat napit kevyesti mutta ei vaan totellut keskuslukitusta. lämpimään talliin joksikin aikaa ja niin pelasi kuin kesällä.
batterit tuli myös vaihdettua kauko-ohjaimiin kun näyttö alkoi sitä herjaan...
9-5 2,3T Aero A vm.2000, 9000 CC 2,0 16i vm.1990
-----------------------------
900i 2,0 5-ov. vm.1988, 99 GL 2,0 (H-moott.) 5 speed 2-ov. vm. 1982
99 2,0 2-ov. vm.1974 saabistina jo vuodesta 1982
-----------------------------
900i 2,0 5-ov. vm.1988, 99 GL 2,0 (H-moott.) 5 speed 2-ov. vm. 1982
99 2,0 2-ov. vm.1974 saabistina jo vuodesta 1982
Tuohon kytkimen kangistumiseen auttaa todennäköisesti nesteen vaihto. Kytkimessähän käytetään samaa jarrunestettä kuin jarruissakin ja hygroskooppisena aineena se imee ilmasta kosteutta (vettä) itseensä ja aiheuttaa em. "jämähtämisen". Kesäkäytössähän taas saattaa vaarana olla jarrujen häipyminen koska nesteen kiehumispiste alenee kosteuden lisääntyessä. Eli jarru-, kytkinnesteet on hyvä vaihtaa noin parin vuoden välein (vähintään).
Saab 99 -74, Saab 900 -85
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07
Tuo kytkinneste oli itelläkin ekana mielessä, mutta kun muistelee ettei vastaavaa ole tapahtunut vielä yhdessäkään aiemmassa saabissani vaikka kytkinnesteet on ollu pahimmillaan parikymmentä vuotta vanhoja.
Minkäslainen rakenne tuossa kaksoismassavauhtipyörä/kytkin hässäkässä oikein on kun en ole koskaan moista lähemmin tutkinu. Onko siellä mitään mikä aiheuttaisi vastaavaa?
Minkäslainen rakenne tuossa kaksoismassavauhtipyörä/kytkin hässäkässä oikein on kun en ole koskaan moista lähemmin tutkinu. Onko siellä mitään mikä aiheuttaisi vastaavaa?
S9-5W kirjoitti:Tuohon kytkimen kangistumiseen auttaa todennäköisesti nesteen vaihto. Kytkimessähän käytetään samaa jarrunestettä kuin jarruissakin ja hygroskooppisena aineena se imee ilmasta kosteutta (vettä) itseensä ja aiheuttaa em. "jämähtämisen". Kesäkäytössähän taas saattaa vaarana olla jarrujen häipyminen koska nesteen kiehumispiste alenee kosteuden lisääntyessä. Eli jarru-, kytkinnesteet on hyvä vaihtaa noin parin vuoden välein (vähintään).
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Juu, belgian tuonnista näyttää puuttuvan... Mutta mikä mielenkiintoisinta, laitteelle on kyllä sulake & rele konehuoneen boksissa, mutta itse laitetta en ole vielä kapineesta löytänyt, vai enkö vaan osaamike kirjoitti:Missäs sun farkun eber on ? Onko ne jättäny sen pois jostain lämpimän maan malleista? Saksassa myytävissä ainakin näytti olevan.Janihe kirjoitti:Heh, sama havainto. Aika mielenkiintoista ajaa, kun kytkin palautuu sen verran hissun kissun. Ja koska itsellä ei ole tuota eberiä, niin aika hitaasti noin iso auto lämpeää, mutta tarkenihan tuolla töihin ajella...

- EX: Saab 900i vaimon kauppakassina
- EX: Saab 9-3 1.9 TiDS SC Vector Active
- EX: Saab 9-3 1.9 TiDS SC Vector Active