Eberi pätkii

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Eberi pätkii

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

:twisted: Pitihän sen hajota tietty just näillä pakkasilla.

Eli Eberi toimii ihan normaalisti kun auto on käynnissä, mutta kun laitan ajastuksella käyntiin toimii se muutaman minuutin ja sammuu.
Tuona muutaman minuutin aikana tulee ihan normaalisti savua auton alta eli kyllä käynnistyy, mutta sitten sammuu eikä enää käynnisty ennenkuin käynnistän auton.

Oliskohan tosta hajonnu eberin käyttämä vesipumppu?
:cry:
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Eberi pätkii

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Aeroilia kirjoitti::twisted: Pitihän sen hajota tietty just näillä pakkasilla.

Eli Eberi toimii ihan normaalisti kun auto on käynnissä, mutta kun laitan ajastuksella käyntiin toimii se muutaman minuutin ja sammuu.
Tuona muutaman minuutin aikana tulee ihan normaalisti savua auton alta eli kyllä käynnistyy, mutta sitten sammuu eikä enää käynnisty ennenkuin käynnistän auton.

Oliskohan tosta hajonnu eberin käyttämä vesipumppu?
:cry:
Itsellä toimi juuri noin kun eberin pumppu oli rikki. Eli auton pumppu kierrätti nestettä auton käydessä, muutoin eberi kävi hetken ja yli kuumeni ja sammua tupsahti. :D
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Tutulta kuullostaa. Antaako kalibrointi vikakoodin 19 ?

Oma teki samoin ja kiertovesipumppu takkuaa. Vähän kun pumpun kylkeen naputteli niin alkoi pyörimään.

Uusi pumppu odottaa vaihtoa mutta sen verran töisevältä vaikutti että taidan suosiolla odotella kesäkelejä. Kopistelen tuon aina käyntiin jos ei muuten lähe. Nyt on kyllä pelannut viikonpäivät moitteettakun paukuttelin ihan reilusti :lol:
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

"Antaako kalibrointi vikakoodin"

:oops: ööö onkohan mun autossa tollasta kalibrointia?
Manuskaa koitin lueskella, mutta ei löytynyt.
Kertoisitko miten ton voisin kalibroida :?
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Kalibroinnissa ei tule muita merkkejä kuin 0 vasempaan kulmaan.
Eli läpi menee, mutta eberi ei siltikään toimi kun kone ei käytössä.
Kyseessä on siis tuo meidän rauhallisempi kaveri eli tiisseli 9-5.

Polttoainetta on riittävästi, mutta ei suostu eberi käynnistymään kellolla kuin muutamaksi minuutiksi.

Vähän on nyt tullu luettua muitten kokemuksista niin näyttäis melko varmalta, että vika olisi todellakin tuossa vesipumpussa.

Onko taukolämmittimelle oma pumppu? se kyllä toimii 8O
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Eli taukolämmittimen vesipumppu on sama kuin Eberin pumppu.
Taukolämmitin kyllä mielestäni toimii normaalisti ja sitä tulee päivittäin käytettyäkin niin kyllä huomaisin jos se ei enää toimisi.
Plääh. Mikähän tossa Eberissä sitten on vikana :?:
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Tänään tuli tutkittua tarkemmin Eberin toimintaa.
Jos ajon jälkeen sammuttaa moottorin ja jättää puhaltimen päälle, niin hetken päästä alkaa puhaltamaan kylmää (siis tietysti kun vesi ei kierrä)
Kun ottaa virta-avaimen pois ja pistää Eberin päälle niin puhallin alkaa puhaltamaan lämmintä ilmaa. (Eberi ei tosin ala toimimaan)

Eli tästä vois vetää johtopäätöksen, että mulla on tuo vesipumppu kunnossa. (ja jostain jarruputki härdellin alta rintapellistä kuuluu moottorin ääntä)

Tänään huomasin ettei Eberi toimi edes silloin kun kone on käynnissä, ei ainakaan tule savua auton alta eikä pidä kohinaa.

Onks toi Eberi diesel mallissa rintapellissä?
Oisko jotain mitä vielä pystyis tsekkaamaan ennenkuin vie huoltoon?
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Eberi on ainakin -03 mallisessessa 2.2 autossa jarrutehostajan alapuolella rintapellin juuressa pitkittäin asennettuna.

Helpoimmalla mahtaa päästä kun ajat korjaamolle että lukevat vikakoodit lämmittimestä niin pitäisi selvitä syy miksei lähde käyntiin.


Eberin toiminta on jotakuinkin seuraavanlaista:

Aluksi eberin ohjainyksikkö tekee järjestelmätarkastuksen (liekkitunnistin, lämpötunnistimet jne). Kiertovesipumppu käynnistyy, lämmittimessä pitäisi käynnistyä puhallin joka puhaltaa palokammion tyhjäksi mahdollisista kaasuista (kuuluu rikkaimurin ääntä - ainakin vaimon mielestä).

Tämän jälkeen hehkutulppaa aletaan lämmittää ja noin minuutin päästä polttoainepumppu käynnistyy harvakseltaan napsuttaen. Sitten puhaltimen ja polttoainepumpun pitäisi kiihdyttää nopeuttaan ja palokammiossa pitäisi syttyä. Liekkitunnistimen havaittua liekin hehkutulppa sammutetaan.

Lämmittimen käydessä anturit tarkkailevat lämpötilaa lämmönvaihtimessa. Jos lämmitin on ylikuumenee kolme kertaa estää ohjainyksikkö käynnistysyritykset.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Haksu
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Mulla oli ex 9-5 V6:ssa hehku mennyt,vaihdon jälkeen toimi kuin junan vessa.
Ps.Orkkis hehku oli halvempi kuin tarvike :lol: 8)
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Re: Eberi pätkii

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

Aeroilia kirjoitti::twisted: Pitihän sen hajota tietty just näillä pakkasilla.

...Tuona muutaman minuutin aikana tulee ihan normaalisti savua auton alta eli kyllä käynnistyy, mutta sitten sammuu ..

Oliskohan tosta hajonnu eberin käyttämä vesipumppu?
:cry:
Itsellä oli omassani hyvin samantapaista ongelmaa ja syynä oli hajonnut liekintunnistin, vikakoodi: käynnistysaika liian pitkä tjsp. Osa maksoi vähän yli 50 euroa + työt.
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Tänään käytin auton huollossa.
Sytytysyksikkö kuulemma pitää vaihtaa + jotain tiivistesarjaa ja letkuja.
Hintaa kertyisi 800€ :(

Auto on 2,5 vuotta vanha ja 115tkm ajettu, ei kai toi Eberi ny vielä sais olla tossa kunnossa :evil:

Oisko jollain tiedossa Ebereihin perehtynyttä firmaa?

Mä en ihan usko tässä(kään) asiassa maahantuojan huoltoa.
Vastaa Viestiin