öljyä kuluu ...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
andr
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 08:53

öljyä kuluu ...

Viesti Kirjoittaja andr »

9-5 / 2.0 / 2001 / 90 tkm

10000 km aikana öljymäärä tikun mukaan
laskenut noin 9 - 10 mm

onko huolestuttavan paljon, vaiko 9-5:lle 'normaalia' ?

/r
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kannattaa tarkistaa huohotinletkut ja öljyloukko ja laittaa uusin huohotinpäivitys (55561200), jos ei jo ole. Jos johtuu turbosta, löytyy myös läppäkotelosta ja coolerin sisältä öljyä.

Aika yleistä on, että ainakin nämä vanhemmat 9-5:t kuluttavat öljyä. Monessa ei tikku kastu ollenkaan, jos on ajettu 20K samoilla rasvoilla.

Eski
illu
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: To Huhti 14, 2005 09:57
Paikkakunta: taipalsaari

Viesti Kirjoittaja illu »

230tkm ajettu ja öljyä kuluu. 400km ja ölkät TAAS alarajassa... 8O
Auto liikkeestä ostettu,saa nähdä mitä vastaavat. Alkaa olemaan mitta täys tätä saabia... :evil:
#2389
9-5 2.0t XWD
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Terve moottori kuluttaa öljyä. Kun kulutus alkaa vähentyä, moottori on korjauksen tarpeessa, sillä silloin öljyn joukkoon alkaa kertyä epäpuhtauksia ja bensaa.

Eli litra saa mennä viidelle tonnille nelitahtimoottorissa, jos ajelee yli 30 km yhdellä kerralla päivittäin.
96 M75 i12 5-speed ;)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ansis kirjoitti:Terve moottori kuluttaa öljyä. Kun kulutus alkaa vähentyä, moottori on korjauksen tarpeessa, sillä silloin öljyn joukkoon alkaa kertyä epäpuhtauksia ja bensaa.

Eli litra saa mennä viidelle tonnille nelitahtimoottorissa, jos ajelee yli 30 km yhdellä kerralla päivittäin.
Totta jos puhe on huohotusvammaisista T7 tai 50v vanhoista moottoreista. Ei pidä paikkaansa kunnossa olevassa Saabin moottorissa (pl. T7).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hyväksytään toki sellainenkin mahdollisuus että T7 ei söisi juurikaan öljyä, valitettavan moni vaan syö.

Kokemuksella erityisesti B202L koneista ei huomattavaa öljyn häviämistä tapahdu eikä sinne tilalle mitään muutakaan moskaa tai bensaa ilmesty.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Ok, vanhoissa traktoreissa ilman nostolaitetta öljynkulutuksen vähentyessä tiesi moottoriremontin olevan seuraavan 50 000 km päässä.
T-7 on vienyt alkuperäisellä mekaanisesti ehjällä huohottimella vajaan merkkivälin kymppitonnilla, jonka olen pitänyt vaihtovälinä vähäisellä ajolla, eli öljyt vaihtuu 2-3 kk välein. On kevyempi viedä jäteöljyt kierrätyksen, kun palautusastiassa on vain reilu 3 litraa jätettä.
T-5 ei vienyt öljyä ollenkaan 20 000 vaihtovälillä.

VAG-konsernin ajoneuvot sen sijaan on olleet seosvoideltuja, öljyä on mennyt jopa enemmän, kuin 2-T perämoottorissa bensaan sotkettuna.

Tästä on muodostunut oma mielipiteeni.
96 M75 i12 5-speed ;)
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Ansis kirjoitti:Ok, vanhoissa traktoreissa ilman nostolaitetta öljynkulutuksen vähentyessä tiesi moottoriremontin olevan seuraavan 50 000 km päässä.
Kuinka vanhoissa? Olen ajanut aika monen merkkistä, kokoista ja ikäistä traktoria vuosimallien ollessa 195x - 2005! En muista ainoatakaan konetta jossa olisi ollut matkamittaria? Ja ennen digimittari aikaa harvassa oli edes nopeusmittaria! ja toisekseen tuo 50 tkm kuulostaa erittäin pitkältä matkalta traktorille...
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
illu
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: To Huhti 14, 2005 09:57
Paikkakunta: taipalsaari

Viesti Kirjoittaja illu »

Pitäisköhän kokeilla jäteöljyä seuraavaksi. Ei tulis niin kalliiksi ja pääsis helposti eroon niistä. Kun ei savuta eikä vuoda,mutta hyvin ne häviää.. :? :lol:
#2389
9-5 2.0t XWD
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Eski kirjoitti:Aika yleistä on, että ainakin nämä vanhemmat 9-5:t kuluttavat öljyä. Monessa ei tikku kastu ollenkaan, jos on ajettu 20K samoilla rasvoilla.

Eski
Olisi hauska tietää, mikä merkitys on käyttöohjekirjan totutusajo-ohjeiden noudattamisella (kevyttä ajoa ensimmäiset 3000 km). Itse olen aina tuota ohjetta noudattanut, eikä yksikään perheemme Saab ole koskaan tarvinnut lisäöljyä 10000...20000...30000 km vaihtovälillä.
kuikka10
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: To Loka 20, 2005 15:13
Paikkakunta: Pori

Öljyä kuluu...

Viesti Kirjoittaja kuikka10 »

Siis ihan tosi...
kattooko joku vielä öljytikkua!? 8O Ei voi olla totta... :!: 8O
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Joo, kyllä kattoo ja kattoo vastaisuudessakin. Meinaatko, että luottaisin siihen anturiin siellä jossain, en todellakaan luota. Joku on joskus todennut, että vanha konsti on parempi, kuin pussillinen uusia. Sitäpaitsi täytyyhän pellin alle käydä aina silloin tällöin kurkkaamassa ja tuo öljytikun katsominen on siihen erittäin hyvä "tekosyy" :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

9-5T kirjoitti:
hz81 kirjoitti:
Ansis kirjoitti:Ok, vanhoissa traktoreissa ilman nostolaitetta öljynkulutuksen vähentyessä tiesi moottoriremontin olevan seuraavan 50 000 km päässä.
Kuinka vanhoissa?
Oliskohan Volvo merkkisissä.
Nyt ei voi kun nauraa itselleen... :D :lol: :D Pitäisi vissiin vähän enemmän ajatella ennen kun kirjottaa. :D

Ja Illu suosittelen sitä jäteöljyllä ajamista...;) minulta saat muutaman tynnyrin hakupalkalla, ne tosin ovat P-Karjalassa.:D
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: öljyä kuluu ...

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Nyt minäkin ymmärrän tuon GM:n 5:n litran öljykanisterin koon. Noin 10k ajettu ja tikun terskakaan ei kastunut (voiko olla molompaa öljytikkua?). No, ei hätää lorotin jäljellä olevan litran molon reikään ja niinpä terskan pää jo vähän kastui - vissiin? Tuosta tikun päästä kun ei oikein tiedä kastuuko se matkan varrella vai öljytilassa!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: öljyä kuluu ...

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo tikku on kyllä tosi kehno. Kolme kertaa tai useammin otan toistoja mittauksesta, että olen varma mitanneeni oikein. Ei tota vanhan 99:n peltistä tikkua tarvii kun kerran dipata nähdäkseen missä öljytaso on. Toi meidän 9-5 vie about 1litran/5000km tällähetkellä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin