Ysifemman termari

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Karzan
"Tuplakaasari"

Ysifemman termari

Viesti Kirjoittaja Karzan »

Mikäköhän on 95 aeron normaali koneen lämpötila ja minkä asteisella termarilla se saavutetaan? Omassa pirssissä lämmöt ovat tasan tarkkaan puolivälisssä koko ajan ja sehän on liian matala.

Onkos tuo minkälainen temppu vaihtaa, ja mahtavatko tehdä moisia pikahuollossa?
Hallu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Villi veikkaus 89°, vaihto-ohjeita löytyy täältä 9-3/900 osastolta, varmaan passaa 9-5: seen myös samat neuvot.
9-3: ssa puolessa välissä neula = kaikki ok.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Karzan
"Tuplakaasari"

93t sport kirjoitti: 9-3: ssa puolessa välissä neula = kaikki ok.
Juu kaikki on minullakin ok, muutta eikös koneen pitäsi olla mahdollismman kuuma parhaan hyötysuhteen saamiseksi?

Vai oliko tää vaan mun väärä muisto esson baarin jutuista?
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Karzan kirjoitti: Juu kaikki on minullakin ok, muutta eikös koneen pitäsi olla mahdollismman kuuma parhaan hyötysuhteen saamiseksi?

Vai oliko tää vaan mun väärä muisto esson baarin jutuista?
Niin että meinaat, että pitäisi olla millin vajaa punaista rajaa? Ei näin...kyllä se auton lämpömittarin asteikon puoliväli on yleisesti se koneelle tarkoitettu paras käyntilämpötila...
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Hallu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Se puolväli = termarin aukeemislämpötila.
Punainen alkaa 128,5 asteesta ja kiehuu sitten 131 aseessa jos korkki ok.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Karzan
"Tuplakaasari"

V.J.S kirjoitti:kyllä se auton lämpömittarin asteikon puoliväli on yleisesti se koneelle tarkoitettu paras käyntilämpötila...
Jahas. Ihmetytti vaan aaamulla, kun 50 kilsan jälkeenkään auto-ilmastointi ei pudottanut puhaltimen tehoja 4sta pienemmälle. Aaattelin vaan, että niinkus noi keskieuroopasta tuodut autot oisi hieman eri asteisilla termareilla varustettuja..

Pahvia siis keulille vai?
JouniH
"Aero"

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Mistä tiedät millä puhallus nopeudella ACC puhaltaa? Minä en ainakaan näe millä nopeudella puhallin on jos kaikki on automaatilla. Sitten ku näppää manuaalisesti niin palkit tulee esille.
Audi A4 2.0TFSIq
Eski
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllä minä ainakin näen puhallusnopeuspalkit ja suuntanuolet myös AUTO-asennossa.

Lämpömittarin viisari on keskellä, kun kaikki on kunnossa, mutta jos roikkuu alle keskikohdan, on termari vaihtokunnossa. Jos haluat autoon +25 ja ulkona on -30, niin kyllähän se varmaan aika täysillä lämmintä pukkaa... Itse olen pitänyt ACC:ssä 19 astetta ja aika äkkiä hiljenee puhallin 2 nopeudelle.

Eski
Karzan
"Tuplakaasari"

9-5T kirjoitti: Onko ainut ongelma ACC:n käyttämä puhallusnopeus tai onko autossa kylmä?
Ei nyt varsinainen ongelma, mutta molempia amusella päissäni pähkäilin, kun duuniin ajelin. Kyllä siellä tarkenee ilman toppatakkia..
Mutta kaikki siis kunnossa, joten uutta termaria ei kaivata.

Ja puhallusnopeuden näkee kyllä ruudusta, vaikka automaatillla ilmastointi onkin.
TD04
"Aero"

Viesti Kirjoittaja TD04 »

JouniH kirjoitti:Mistä tiedät millä puhallus nopeudella ACC puhaltaa? Minä en ainakaan näe millä nopeudella puhallin on jos kaikki on automaatilla. Sitten ku näppää manuaalisesti niin palkit tulee esille.
AUTO nappia painelemalla saa näkymään tai pois.Ainakin mulla
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Trooper_75
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Karzan kirjoitti:
Jahas. Ihmetytti vaan aaamulla, kun 50 kilsan jälkeenkään auto-ilmastointi ei pudottanut puhaltimen tehoja 4sta pienemmälle. Aaattelin vaan, että niinkus noi keskieuroopasta tuodut autot oisi hieman eri asteisilla termareilla varustettuja..

Pahvia siis keulille vai?
Mulla on ihan sama homma Saksasta tuodulla kapistuksella. Neula nousee nopeasti puoleen väliin, mutta puhallin pysyy kovemmilla pakkasilla vähintään 4 palkissa. Ei silti ole kylmä tullut -30 asteessakaan, niin en ole jaksanut stressata asiasta.
TD04
"Aero"

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Karzan kirjoitti:
Jahas. Ihmetytti vaan aaamulla, kun 50 kilsan jälkeenkään auto-ilmastointi ei pudottanut puhaltimen tehoja 4sta pienemmälle.

Huolestuisin siinä vaiheessa jos ei nostais 4sta suuremmalle.

vm-98:ssa termari 89 asteinen kait tuo myös aerossa.
Helppo vaihtaa kunhan ensin saa kaapeleita sivuun siitä termarin kotelon
päältä.On vähän ahasta.Ja otattaahan tuo ahtoputken myös pois.Kotelo itessään ei oo kun kahella
13mm kantasella pultilla kiinni joista vaan vaihtestonpuoleinen tarttee ottaa kokonaan pois.
Toista ei tarvi kun löysätä koska kotelossa hahlo pultille.Pultti vähän hankala laittaa takasin kun
ottaa kokonaan pois.Sit ei muuta ku vanha termari pois uus tilalle ja kamat kasaan.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Tannisto
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Mitenkäs tuon 9-5:n automaatti-ilmastoinnin lämpötilanmittaus on muuten toteutettu? Onko ilman lämpötilaa mittaava anturi jemmailtu jonnekin paneelin sisään, vai minne? Ja kuinka se toimii?
Kysyn siksi, koska hankinnassa hyvinkin pian 9-5 farkku ja nykyisessä Omegassa automaatti-ilmastoinnin anturi on kojelaudan paneelin sisällä ja saa ilmaa pienen imurin avulla, joka siis imee sisäilmaa sille anturille. Se pieni moottori on tietenkin alkanut vuosien saatossa väsymään, eikä enää ime ilmaa riittävän tehokkaasti. Muuten OK, mutta huolto ei vaihda sitä, muuten ehkä 5 euron arvoista, sähkömoottoria vaan koko elektronisen ohjauspaneelin: 1250€ + työt!
Nyt kun Saab on tuon &%#¤:n Opelin kanssa "samaa taloa" niin mahtaakohan kyseinen järjestelmä olla toteutettu samalla periaatteella vai onkohan siinä käytetty jotain hieman kestävämpää vaihtoehtoa?
Vastaa Viestiin