Jäähdytys nesteet katoaa
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Otin tulpat veks ja ne oli ihan normaalit. Vaihdoin ne samalla uusiin. Lisäksi kattelin sitä savua ja kyllä se on ihan normaalia. Pistin pihassa Polon käyntiin ja ihan samanlaista savua siitä tulee, mutta se vain näyttää tosi vaalealta näin kylmällä ilmalla. Putkesta roiskahtanut neste oli varmaankin vain kondenssivettä.
Vaihdoin sitten nuo jäähdytysnesteet eikä siinäkään ollut mitään ihmeellistä. Pitää nyt seurata kuluuko se jotenkin. Kävin ajamassa aika pitkän koelenkin ja lämmöt pysyivät normaalissa.
Taisi tosiaan olla vain nesteet vähissä ja ylireagoin tuohon keittämiseen. Tässä autossa on ollut viikon sisään enemmän murhetta kuin riittävästi, joten en olisi yhtään ihmetellyt jos kansipahvikin olisi mennyt.
Vaihdoin sitten nuo jäähdytysnesteet eikä siinäkään ollut mitään ihmeellistä. Pitää nyt seurata kuluuko se jotenkin. Kävin ajamassa aika pitkän koelenkin ja lämmöt pysyivät normaalissa.
Taisi tosiaan olla vain nesteet vähissä ja ylireagoin tuohon keittämiseen. Tässä autossa on ollut viikon sisään enemmän murhetta kuin riittävästi, joten en olisi yhtään ihmetellyt jos kansipahvikin olisi mennyt.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Tuttu tunnetuiisa kirjoitti:Tässä autossa on ollut viikon sisään enemmän murhetta kuin riittävästi, joten en olisi yhtään ihmetellyt jos kansipahvikin olisi mennyt.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re:
Nostetaas vanhaa topikkia ylös9-5T kirjoitti:http://www.uusikaupunki.fi/~savirtan/ku ... %20057.jpg
Kuvassa näkyvä liitos vuotaa helposti.
Eli ihmettelin itse alkutalvesta, kun jäähdytysnestettä häviää selittämättömästi, mutta nythän se selvisi vuotokohta kun apukuskin puolelle auton alle oli nestelätäkkö ilmestynyt :/
http://www.uusikaupunki.fi/~savirtan/ku ... %20057.jpg
Tuosta HYVÄSTÄ 9-5T:n kuvasta se vuotokohta löytyi = noista putkiliitoksista tiputtelee nestettä ja nestettä on kerääntynyt hanttarin puolen lattiarakenteisiin ja alkanut tiputteleen pohjan oikeanpuolen tyhjennystulpasta kunnon lammikon tallikatoksen betonilattialle.
Onko tossa liitoksessa noissa aluputkissa jotkin O-rengastiivisteet ???
jotka alkaneet falskaamaan. Vai minkälaiset tiivisteet siellä on?
Yritin tuota liitosta kiristää vähäsen, mutta ei apua (tip tip eli vuotaa tiputtamalla).
Samalla vaihdoin sen kiristysruuvin kuusiokolomalliseen kun oli jokin orkkis-ristipää siinä jota pirun vaikee oli kiristääkkään (tai aukaista).
Tilasin kyllä sitten merkkihuollosta ajan ja lupasivat ens viikolla kattoo/laittaa liitosta kuntoon (uudet tiivisteet/O-renkaat putkiin??? tms.). Kun ei oikein huvita ulkona pakkasessa alkaa korjaamaan ja peukalokin on keskellä tota kämmentä, eli puuttuu toi tieto-taito ;P
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
Re: Re:
Kiitti tuhannesti MimmiMimmi kirjoitti:O-renkaat (2 kpl), joiden varaosanumero on 5045885eeroolli kirjoitti:Onko tossa liitoksessa noissa aluputkissa jotkin O-rengastiivisteet ???
Helpotti kummasti tuo varaosanumero.
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Onkos kenelläkään hyviä arvauksia, jäähdytysnesteet katoaa. Muutaman sadan kilometrin välein täytyy lisäillä.
Näkyviä vuotoja ei havaittu. Torekilla tutkaillaan varmaan uudelleen kunhan kelit kuivaa. Huollon yhteydessä jäät ja lumet sulaa hallissa ja jokapaikasta valuu sulamisvesiä, joten hankalaa arvioida. Auton alle ei kuitenkaan lätäköitä ole ilmestynyt ja apukuskin puolikin tuntuu kuivalta. Ei pölläyttele valkoisia savuja, mutta kylmänä on ollut käyntivaikeuksia. Startatessa tuntuu välillä kuin kävisi vain kolmella pytyllä. Kaasua kun antaa kunnolla tasoittuu käynti rykien normaaliksi.
Hieman pelottaa josko kansipahvi....
Onko kokemuksia tai mielipiteitä jostain muusta ennen kuin aletaan konetta aukomaan.
Näkyviä vuotoja ei havaittu. Torekilla tutkaillaan varmaan uudelleen kunhan kelit kuivaa. Huollon yhteydessä jäät ja lumet sulaa hallissa ja jokapaikasta valuu sulamisvesiä, joten hankalaa arvioida. Auton alle ei kuitenkaan lätäköitä ole ilmestynyt ja apukuskin puolikin tuntuu kuivalta. Ei pölläyttele valkoisia savuja, mutta kylmänä on ollut käyntivaikeuksia. Startatessa tuntuu välillä kuin kävisi vain kolmella pytyllä. Kaasua kun antaa kunnolla tasoittuu käynti rykien normaaliksi.
Hieman pelottaa josko kansipahvi....
Onko kokemuksia tai mielipiteitä jostain muusta ennen kuin aletaan konetta aukomaan.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Tarkasta vuotaako vesipumppu, vaihdoin omaani pumpun viime viikonloppuna kun se alkoi vuotamaan ja nestettä piti lisätä n.100-200km välein. Vuodon voi tarkastaa katsomalla onko ilmastoinnin kompuran/kompuran telineen päällä nestettä, pumpussa on sellainen reikä kyljessä josta se valuttaa nesteet juuri kompuran päälle jos tiiviste pettää.Tannisto kirjoitti:Onkos kenelläkään hyviä arvauksia, jäähdytysnesteet katoaa. Muutaman sadan kilometrin välein täytyy lisäillä.
Näkyviä vuotoja ei havaittu. Torekilla tutkaillaan varmaan uudelleen kunhan kelit kuivaa. Huollon yhteydessä jäät ja lumet sulaa hallissa ja jokapaikasta valuu sulamisvesiä, joten hankalaa arvioida. Auton alle ei kuitenkaan lätäköitä ole ilmestynyt ja apukuskin puolikin tuntuu kuivalta. Ei pölläyttele valkoisia savuja, mutta kylmänä on ollut käyntivaikeuksia. Startatessa tuntuu välillä kuin kävisi vain kolmella pytyllä. Kaasua kun antaa kunnolla tasoittuu käynti rykien normaaliksi.
Hieman pelottaa josko kansipahvi....
Onko kokemuksia tai mielipiteitä jostain muusta ennen kuin aletaan konetta aukomaan.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Tarkasta vuotaako vesipumppu, vaihdoin omaani pumpun viime viikonloppuna kun se alkoi vuotamaan ja nestettä piti lisätä n.100-200km välein. Vuodon voi tarkastaa katsomalla onko ilmastoinnin kompuran/kompuran telineen päällä nestettä, pumpussa on sellainen reikä kyljessä josta se valuttaa nesteet juuri kompuran päälle jos tiiviste pettää.[/quote]
Kun pumpun laakerointi kuluu niin se lirauttaa jäähtyessään nestettä. ja tietysti tiivistekkin voi falskata.
Kun pumpun laakerointi kuluu niin se lirauttaa jäähtyessään nestettä. ja tietysti tiivistekkin voi falskata.
Ex:
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Irroittamalla sytytystulpat voi pois-sulkea kansitiivistevian sylinterin suuntaan, jos tuntuu että käynnistäessä ei käy kaikilla. Tulpasta kyllä näkee mikäli on vuotoa.
# 3904 9-5 vm. 2001 KA
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Kiitti näistä. Täytyypä alkaa tutkailemaan näitä vaihtoehtoja
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Ei näe välttämättä tulpasta.
Itellä oli "kansipahvi" halki (siis ne kaks peltiläystäkettä toisistaan irti) ja nelossylinterin kohalta katki vesikanavan ja sylinterin välistä. Kannentiivistettä epäilin, mutta tulppien perusteella olisin veikannut, että korkeintaan olis 2-sylinterissä ollut pientä vuotoa.
Ilmeisesti piti lämpimänä ja lämmetessään (tai pukkas vaan pakokaasua nesteeseen), mutta jäähtyessään aina ilmeisesti sitten "ruiskautti" vettä pyttyihin.
Oireena oli nesteen hidas katoaminen ja joskus huonohko käynnistyminen (pidempi "sahaus" ja tosi harvoin 3:lla lähtö).
Kuplaakaan en saanut tulemaan paisariin vaikka monesti sitä tarkkailin kunnes sitten yhtenä kauniina päivänä ku jo oikein "kyrsi", niin paisarin korkki auki ja samassa sitte nestepinta nousi ~3cm ja kohta tuli jo neste yli ja sitten kerralla jeesuksen iso kupla ja sitte oliki jo ruudussa taas "fill coolant fluid"
Itellä oli "kansipahvi" halki (siis ne kaks peltiläystäkettä toisistaan irti) ja nelossylinterin kohalta katki vesikanavan ja sylinterin välistä. Kannentiivistettä epäilin, mutta tulppien perusteella olisin veikannut, että korkeintaan olis 2-sylinterissä ollut pientä vuotoa.
Ilmeisesti piti lämpimänä ja lämmetessään (tai pukkas vaan pakokaasua nesteeseen), mutta jäähtyessään aina ilmeisesti sitten "ruiskautti" vettä pyttyihin.
Oireena oli nesteen hidas katoaminen ja joskus huonohko käynnistyminen (pidempi "sahaus" ja tosi harvoin 3:lla lähtö).
Kuplaakaan en saanut tulemaan paisariin vaikka monesti sitä tarkkailin kunnes sitten yhtenä kauniina päivänä ku jo oikein "kyrsi", niin paisarin korkki auki ja samassa sitte nestepinta nousi ~3cm ja kohta tuli jo neste yli ja sitten kerralla jeesuksen iso kupla ja sitte oliki jo ruudussa taas "fill coolant fluid"
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Jaahas... Kyllä se nyt vaan on niin, että kannentiiviste on menossa vaihtoon.
Kun kansi täytyy nyt avata, aloin miettiä kannattaisikohan samalla vaivalla teettää jotain muutakin? 270 tkm mittarissa, mitään ei ole tähän mennessä tarvinnut moottorille tehdä.
Eli mitäpä tuumaatte: kannen kumiosat tms..., onko jotain suositeltavia tarkistuksen kohteita mitä kannattaa, menisi samalla laululla ja suht edullisesti?
Kun kansi täytyy nyt avata, aloin miettiä kannattaisikohan samalla vaivalla teettää jotain muutakin? 270 tkm mittarissa, mitään ei ole tähän mennessä tarvinnut moottorille tehdä.
Eli mitäpä tuumaatte: kannen kumiosat tms..., onko jotain suositeltavia tarkistuksen kohteita mitä kannattaa, menisi samalla laululla ja suht edullisesti?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Kiitos vastauksista. Täysi kansiremppa Torek Autolla Espoossa 1500 eur. Voi v...u että kirpaisee, mutta eipä sitä tuon edullisemmin taida ammatti-ihmisiltä mistään saada.
Ja parempi tehdä kunnolla kun nyt kerran aletaan leikkimään. Samalla sitten tulee tsekattua myös jakopään nykykunto.
Ja parempi tehdä kunnolla kun nyt kerran aletaan leikkimään. Samalla sitten tulee tsekattua myös jakopään nykykunto.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
VauTannisto kirjoitti:Täysi kansiremppa Torek Autolla Espoossa 1500 eur.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Tuohon hintaan taitaa kuulua myös muut työt, kuin pelkkä kansiremppa?Tannisto kirjoitti:Kiitos vastauksista. Täysi kansiremppa Torek Autolla Espoossa 1500 eur. Voi v...u että kirpaisee, mutta eipä sitä tuon edullisemmin taida ammatti-ihmisiltä mistään saada.
Ja parempi tehdä kunnolla kun nyt kerran aletaan leikkimään. Samalla sitten tulee tsekattua myös jakopään nykykunto.
Kannen purku, tason plaanaus, venavarrenkumit, läppäys, kasaus yms. on maksanut näillä seuduin noin 150-350e, riippuen onko seetit teetetty samalla ja paljonko niitä venttiilejä on.
Kansi irroitettu ja laitettu takaisin omin avuin tai talkooporukalla. :)
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Tobbana kirjoitti:Tuohon hintaan taitaa kuulua myös muut työt, kuin pelkkä kansiremppa?Tannisto kirjoitti:Kiitos vastauksista. Täysi kansiremppa Torek Autolla Espoossa 1500 eur. Voi v...u että kirpaisee, mutta eipä sitä tuon edullisemmin taida ammatti-ihmisiltä mistään saada.
Ja parempi tehdä kunnolla kun nyt kerran aletaan leikkimään. Samalla sitten tulee tsekattua myös jakopään nykykunto.
Kannen purku, tason plaanaus, venavarrenkumit, läppäys, kasaus yms. on maksanut näillä seuduin noin 150-350e, riippuen onko seetit teetetty samalla ja paljonko niitä venttiilejä on.
Kansi irroitettu ja laitettu takaisin omin avuin tai talkooporukalla.
-Sami
Juu. Kyllä se on koko kattauksen hinta kaikkineen. Työstetään venttiilitkin ja uusitaan tiivisteet. Pelkän kannen tiivisteenkin olisi tietysti voinut vaihdattaa, mutta olisiko siinä sitten järkeä kun kerran joudutaan avaamaan?
Voi kun olisikin hyvä talkoopaikka ja -porukka. Itesellä tosin näissä asioissa peukalo keskellä kämmentä
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower