Jo kerran aikaisemmin ihmettelin (takaluukun johtosarjan korjauksen yhteydessä) tätä liitintä. Takaluukku, oikealla ylhäällä näkyy lukko ja pakki + sumuvalo ( ilman lamppua johon tein samalla amis- virityksen eli 2 sumuvaloa ... ) systeemi. Mikäs lisävaruste tuo mahtaa olla?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm) Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm) Insignia
Tuha kirjoitti:No minkänäköinen 9-5 perästä tulee kun on kaksi sumuvaloa tai jos sumuvalo umpioissa olisi lisäksi parkkipolttimot.
Takasumuvalot ainakin näytti autotallin kattoon ihan yhtä voimakkailta, vaikka virittelin sen vanhasta vilkkuvalosta (toinen nasta poikki ja pinta pois raaputeltuna + 2 olutta), tosin molemmat vois vaihtaa 5 W:iin kun tuli puheeksi.
Muokk: tuningmeininkiä siis
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm) Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm) Insignia
JKen kirjoitti:tosin molemmat vois vaihtaa 5 W:iin kun tuli puheeksi.
Takasumareiden tilalla 5W parkit.
Jatkuvan virran vois vetää jostain, esim. rekisterikilven valosta. Katsastukseen pitää muistaa sitten liittää takaisin napin taakse. Jos vaikka ens viikolla ...
Muokk.
JKen kirjoitti:Jatkuvan virran vois vetää jostain, esim. rekisterikilven valosta.
Tehty. Takasumuvalokatkaisimesta kun laittoi "lisätakavalot" päälle, niin SID ilmoitti vähän ajan kuluttua, että "fog light failure". Olikohan kahden lampun vastus liikaa ajotietokoneen raja-arvoille, tai sitten on ohjelmoitu niin, että jos oikean puoleiseen lamppuun tulee suljettu virtapiiri, niin tulee ilmoitus.
Viimeksi muokannut JKen, Ti Huhti 03, 2007 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm) Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm) Insignia
Taka sumarit on tarkotuksella vain toisella puolella!! Pikaisesti silmäkulmaan erottuvana "autosi perän vilahdettua jonkun takaa" moottori tiellä ne saattaa jossain tilanteessa antaa väärän singnaalin
havaitsijaan eli luullaan niitä jarruvaloiksi. Paljon ajavat tietää mistä kyse.
Esim saksassa sumuassa sateessa ja vauhtia päälle 150 ei virhe "signaaleille" ole varaa. Siksi sumareita vain liikenteenpuolella tai auton keskilinjalla ja yksi!
Se oli valmiina, ei muuta kuin lamppu kiinni ja valkeus tuli. Oikeanpuoleisessa umpiossa on sumuvalon polttimon aukko peitetty osittain niin, ettei polttimo mahdu siitä läpi => lipareet vaan poikki
Muokk: Onkos tuollainen viritys laiton, jos ei takasumuvalon puuttumista oteta huomioon?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm) Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm) Insignia
ari66 kirjoitti:Taka sumarit on tarkotuksella vain toisella puolella!! Pikaisesti silmäkulmaan erottuvana "autosi perän vilahdettua jonkun takaa" moottori tiellä ne saattaa jossain tilanteessa antaa väärän singnaalin
havaitsijaan eli luullaan niitä jarruvaloiksi. Paljon ajavat tietää mistä kyse.
Esim saksassa sumuassa sateessa ja vauhtia päälle 150 ei virhe "signaaleille" ole varaa. Siksi sumareita vain liikenteenpuolella tai auton keskilinjalla ja yksi!
Onhan se ihan hyvä että ees jostain syystä jarruttavat jos ajavat 150 km/h sumussa ja sateessa. Siis ajaako ne noikeesti kovassakin sateessa niin lujaa?
Muuten samaa mieltä siitä että 1 takasumari riittää.
Laillistahan se on olla nykyään takasumarit molemmin puolin. Sen sijaan sumariksi hyväksytty umpio ei ole hyväksytty takavaloksi (parkiksi) eli laitonta on. Ja se takasumvalohan on pakollinen.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Mulla on joku kanssa puukottanut piuhoja ja laittanut nuo sisemmät valot palamaan kokoajan. Nyt vaan pitäisi katsastukseen mennnä ja ne pitäisi laittaa toimimaan.. mitä johtoja tuolta kannattaisi alkaa penkomaan, että sumarit saisi taaksepäin toimimaan? Kun sumuvalot kytkee päälle, tulee sidiin vain ilmoitus 'fog light failure'