Saab 9-5 3.0 V6 TiD -01

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Kiisseli
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2007 10:42

Saab 9-5 3.0 V6 TiD -01

Viesti Kirjoittaja Kiisseli »

Elikäs muutama kysymys koskien otsikon mukaista autoa.

Onko tämä 3.0 litrainen TiD-kone nokkaketjulla vai -hihnalla? Jos on hihnalla niin mikä on hihnan vaihtoväli?

Mitä huomioitavaa on kun on tällaisen 117tkm ajetun saappaan ostoaikeissa?
Henke
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 15:57
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Henke »

Muutamia aikaisempia ketjuja, joissa puhutaan kolmilitraisen Isuzu-koneen asioista, mm. sylinteriputkien vajoamisesta:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=49363

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=18303

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=28458

En viitsi alkaa jeesustelemaan haku-nappulan käytöstä, koska olen syyllistynyt itsekin samaan syntiin joskus. Eli kysyn ensin ja haen sitten... :)
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Kiisseli
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2007 10:42

Viesti Kirjoittaja Kiisseli »

No joo, hakua on tullut käytettyä mutta johtunee puuttellisesta aivokapasiteetista, kun en löytänyt vastausta tuohon jakopään hihnaan/ketjuun...

Onkos toi sylinteriputkiongelma vain Saksan ongelma vai onko niitä löytynyt ns. Suomi-autoistakin?
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kiisseli kirjoitti:Onkos toi sylinteriputkiongelma vain Saksan ongelma vai onko niitä löytynyt ns. Suomi-autoistakin?
Minä näistä mitään tiedä, mutta ei ainakaan ole Suomen puolelta kuulunut ongelmia sylinteriputkien vajoamisen suhteen. Kaikkea muuta pikkuvikaa sitten kyllä senkin edestä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
net 3.0tid
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 22:10

Viesti Kirjoittaja net 3.0tid »

Jakopää on osittain hihnalla ja vaihto sika kallista saabin liikkeessä. Osien ja vaihtotyön hinta n.1200e oulussa pelkkä kiristin 498e saabilla ku sama oopelilla 250e. Onneksi muut osat löytyy tarvikkeena. :D
Lelkku
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 19:33
Paikkakunta: Palokka

Jakaohihna, ääntely, ohjelmiostopäivitys, kulutus

Viesti Kirjoittaja Lelkku »

Tuon homman kilometrimäärä on ilmeisesti 190 000 km:n paikkeilla ? Ei tullut Pro Car Servicen pojilta kysyttyä kun käytin 160 000 km:n huollossa.

Onko muuten kukaan 3.0 TiD:n omistaja törmännyt omituiseen ääneen, joka kuulostaa siltä kuin joku osa esim. moottorin kiinnike "värisisi". Ääni kuuluu parhaiten kun veto lakkaa esim vaihteen käydessä vapaalla isommalle vaihdettaessa.

Sitten vielä vinkki, jos tuntuu siltä, että alakierros väännössä on puutetta tai, että polttoainetta kuluu liikaa kokeilkaapa DIGITUNINGin ohjelmistopäivitystä. Maksoi reilun 500 €, mutta oli hintansa arvoinen. Alakierrosväännöt nousi selkeästi (toki tehotkin, mutta niitä oli kyllä jo riittävästi alunperinkin). Mutta se polttoaineen kulutus: seka-ajossa vei ennen yli 7 litraa, mutta nyt ei ole vielä kertaakaan mennyt yli 6,5 litraa ja tasaisessa noin 100 km/h maantieajossa tasan 5,5 vaikka välillä ohittelisikin. Ohjelmistopäivitystä tekee ainkin Jyväskylän seudulla (Muuramessa) firma nimeltä Soontek.




net 3.0tid kirjoitti:Jakopää on osittain hihnalla ja vaihto sika kallista saabin liikkeessä. Osien ja vaihtotyön hinta n.1200e oulussa pelkkä kiristin 498e saabilla ku sama oopelilla 250e. Onneksi muut osat löytyy tarvikkeena. :D
:lol:
net 3.0tid
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 22:10

Viesti Kirjoittaja net 3.0tid »

Ohjekirjassa 170000km hihnan vaihtoväli.Kahan korjaamotiedoissa saab 190000,opel 170000km. Mulle vaihettiin 185000 remmi oli aika löysällä jo kiristimestä loppunu kiristysvara suosittelen vaihtamaan n.170000km kohdalla mulla ainakin koneen käyttäytyminen muuttu remminvaihdon jälkeen,enää ei nykytä vaikka ajaa 5vaihteella alle 60km/h.
Lelkku
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 19:33
Paikkakunta: Palokka

Jakohihna

Viesti Kirjoittaja Lelkku »

Kiitos tiedosta. Minullakin on dieselissä pientä nykimistä alle seitsemän kympin vauhdissa. Emännän 2.3 bensaturbo taas menee vitosella vaikka viittäkymppiä eikä nypytä yhtään.

Käykä muuten Opelin hihnankiristin Saabiin, Opelin osia kun saisin maahan tuojalta edukkaasti. Ja mitä suuruusluokkaa homma tulee maksamaan osien osalta, jos työt tekee itse tai teettää pikku pajalla.

Ja vielä kun joku osaisi kertoa, että mistä se perhanan "värinä"-ääni lähtee. Takaiskarien vaihto ei ainakaan auttanut, vaikka olivatkin aivan lopussa.
Saab 9-5 2.3 T sedan & 9-5 Aero Wagon biopower
net 3.0tid
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 22:10

Viesti Kirjoittaja net 3.0tid »

Mulle asennettiin opelin kiristin,hihna ja taittopyörät oli tarvikeliikkeessä n.100e yht. Osat oli opel sigmumin tiedoista tarvikeliikkeessä. Huom taittopyöriä tarvii kaksi ja ovat erikokosia. Räminästä puheenollen eihän mukiteline rämise mulla ainaki välillä rämisee. Niin vaihtotyöstä vielä korjaamo opas antaa vaihtoajksi 1.4h mulle makso n.70e vaihtotyö, ei oo hankala itekää vaihtaa ku muistaa irrottaa moottorikorvakon mutterin moottorin ja rintapellin välistä ku joudut nostamaan moottoria jakopäästä vähän ylöspäin joko tunkilla öljypohjasta tai moottorinostimella korvakosta muuten et saa saa kaikkia pultteja päätykannattimesta pois. :lol:
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

net 3.0tid kirjoitti: Räminästä puheenollen eihän mukiteline rämise mulla ainaki välillä rämisee.
Hyvinkin voi rämistä, korjauksena irrota kojelautun naamataulu kaikkine kilkkeineen ja irrota mukiteline. Todennäköisesti mekanismista on yksi muoviosa rikki ja muutenkin jotakin irronnut kiinnityksistään. Itse korjasin pikaliimalla ja jesseteipillä (tm).
BMW 320dA Coupe LCI
Lelkku
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 19:33
Paikkakunta: Palokka

9-5 ääntely

Viesti Kirjoittaja Lelkku »

Eipä taida johtua meikäläisen Saabin äänet mukitelineestä.
Pro Car Servicen Pete ajeli autolla ja esitti, että ääni voisi tulla turbon hukkaportista tai vastaavasta, kun se päästää vedon lakatessa ylipaineet pihalle. Samanlaista "värisevää" ääntä kun kuuluu joskus ralliautoista niiden vaihtaessa. En kuitenkaan allekirjoittaisi tuotakaan, ainakaan, jos muilla 3.0 TiD:n omistajilla ei kuulu vastaavaa.

8)
Saab 9-5 2.3 T sedan & 9-5 Aero Wagon biopower
saab953.0TiD
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 13:57
Paikkakunta: Kuopio

3.0 TiD lastutus

Viesti Kirjoittaja saab953.0TiD »

Sanoit Leikku että päivitys maksaa 500e, Järvenpääläinen firma tarjoaa 429e ja sen voi kuulemma asentaa itse!! 2 vuoden takuu, mitä sanot?
Ph.D.
Lelkku
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 19:33
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja Lelkku »

Minulle tehdyssä 3.0TiD:n ohjelmistopäivityksessä vaihdettiin uusi "lastu", jossa oli päivitetty ohjelma valmiina. Itse asennettavissa järjestelmissä käsittääkseni tulee koneeseen jokin laite, joka vain muuttaa nykyistä ohjelmaa, eikä käsittääkseni toimi yhtä hyvin.

Tosin alkuinnostuksen hälvettyä olen kyllä löytänyt puutteita myös tästä päivityksestä, eli auton saa vieläkin sammumaan esim. liikkeelle lähdössä, jos ei luistata kytkintä. Eikä se polttoaineenkulutus laskenut todellisuudessa juurikaan, eli vaikka ajotietokone näyttää keskikulutukseksi 5,5 litraa, tankatessa huomaa kuitenkin sitä menneen seitsemän. Eli melkoinen heitto todellisuuteen. Mistähän johtunee...
Saab 9-5 2.3 T sedan & 9-5 Aero Wagon biopower
Vastaa Viestiin