Iskarien yhteensopivuuksista

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Iskarien yhteensopivuuksista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Heip.

Tulipa tossa eilen kiva ylläri, kun olin saanut hommattua vähän käytettyä hyvää osaa 9-5:een. Etuiskarit muunmuassa. No ne oli vuosimallista -02 ja toi meidän 9-5 on -98. Onpa niin iso ero siinä alapään kiinnityksessä, ettei käy osat enää yksiin. Uudemman tolpassa on leveämpi laippojen väli ja kiinnityspulttien reikäväli on isompi. Motonetin mukaan tuo muutos on just -98...-01 ja -01...?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Joopa. Itsekin sevittelin tuota samaa. Sen sijaan vaihdoin -00 vuosimallin sedaniin -03 farkun takajouset ja iskarit. Nyt näyttäisi auton asento olevan niin kuin pitää (tuunauskorkeus erikseen). 17" vanteet: Vanteen alareunasta lokasuojan reunaan; edessä 620mm (po. 630), takana 620 (po. 620). Mitenhän ollut uutena, kun takana oli alkuperäisillä 590? Nyt ei näytä sivusta Mosselta (keula pystyssä). Tuli mieleen, että sedanin asennon saisi varmaan wagonin alustasarjalla kohdalleen. Toisaalta kun tuossa kyselin, niin vaikka sarjoilla saattaa olla eri numero, jouset voivat olla kuitenkin samat 8O . Kun aikoinaan Jettaan otin alustasarjan, niin ihmettelin, kun perä laahasi maata, selvisi, että Golfissa ja Jetassa samat kamat :evil:
9-5 2.3 MY2008
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Re: Iskarien yhteensopivuuksista

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Mertmi kirjoitti:Heip.
Onpa niin iso ero siinä alapään kiinnityksessä, ettei käy osat enää yksiin. Uudemman tolpassa on leveämpi laippojen väli ja kiinnityspulttien reikäväli on isompi.
Tulipa tuoki selväksi. Yritin kysellä joku aika sitte, että mitä eroa, mutta en saanut vastausta. Lähinnä siksi, että haluaisin ostaa itelle säädettävät tolpat, mutta niitä löytyy vain 01 ja vanhempiin malleihin. Tiedustelin KWltä, että onko tulossa tolppia 9-5. Vastaus oli, että ei. :evil: Joten tyydyin hankkimaan h&r jouset.
Audi A4 2.0TFSIq
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo. Tossa aiemmin jo kirjoittelin niistä vakaajatangoista. Takavakaajahan tosiaan oli wagonissa paksumpi. Vakio 15,2mm ja wagon 16,2mm (se on jo paikallaan). Takajouset oli wagonissa muuten samat, mutta 1/8 kierroksen verran vähempi kierroksia (teoriassa jäykempi). Etujouset näytti saman paksuisilta ja kierroksia saman verran. Etuvakaaja on 2mm paksumpi! Muistelen, että vakio olisi 18 ja toi wagoni 20mm (mittaan vielä tarkemmin uudestaan). Netistä kaivoin tietoja että vakio olisi 19 ja Aero 21mm. Mene ja tiedä?

Etuvakaajan ja jouset siis laitan tosta wagoni -02 sarjasta tohon omaan. Ostan ihan piruuttani nuo halvat Motonetin etuiskarit 88€/kpl ja katotaan mitä tapahtuu. Originaalit "yleismallin" etuiskarit maksaa 148€/kpl. Takana on jo uudet kaasuiskarit (taisi olla Gabriel merkkiä), joten saanpahan balanssiin ton koko hoidon sitten. Oli nimittäin liukkaalla havaittu yliohjautuvuutta nykyisellä setupilla. Tosin en tiedä, miten paljon merkitystä on huonoilla etuiskareilla ja löysemmillä, kilometrejä nähneillä etujousilla. Toi "wagonin sarjahan" on vähemmän ajettu, joten jousetkin on varmasti jämäkämmässä kunnossa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mmm. muutinkin mieleni, kun mietin tota iskarijuttua. Soitin tarjouksen vielä Motonetin kanssa kilpailevasta kaupasta. Gabrielit 205€/kpl (oli muistaakseni tuo merkki). Hämmästelin että onpa kalliit, kun Saabin varaosatiskiltä saa perus kaasut 148€/kpl (ilmeisesti Sachs). No, myyjä tsekkasi muita merkkejä ja sanoi että Bogea löytyisi ja hinta 115€/kpl. Hiillostin myyjää tolla motonetin hinnalla, ja loppuhinnaksi syntyi kohtuulliset 110€/kpl, jolla ne sitten tuli tilattua. En tosin ottanut selvää onko nuo Motonetin iskarit Lip-merkkiä vai mitkä ne on. Toivottavasti ei Boget, tai muut tunnetut, kun saattaisi vaikka alkaa kaduttamaan. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onpa jämäkkä 9-5 nyt alla. Upee peli. Aina vaan paranee. Mehän koeajettiin toi auto syksyllä ennen kauppoja ja alla oli talvirenkaat. Nyt kun kesät on alla, niin kuskin ilme on väkisin jotakin tätä luokkaa: :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin