saab vs volvo

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kampsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 22:08
Paikkakunta: jyväskylä

saab vs volvo

Viesti Kirjoittaja kampsa »

tulinpa tehneeksi kaupat joku aika sitten 9-5 2.3t wagon vectorista vm 02

95 oli aluksi hieman kulttuuri shokki 850:n jälkeen, jolla tuli ajeltua liki
5vuotta ja 180tkm.

no,,huomioita,,

sisätilat:
sähkösäätöiset ja muistilla olevat nahkapenkit on aika jees
mutta hiukka pienenlaiset,,
ts.istuin osa lyhyt ja aika hankala löytää hyvää asentoa.
ja senkun löytää, meinaa polvet olla kiinni kojetaulun alaosassa.
volvossa oli mielestäni ergonomia tältä osin parempi ja tilaa enempi.
verhoilu matskut on muuten suunnilleen vastaavia,
mutta takatilan kannen "karva mikälie juttu" on aika onnetonta.

tekniikka sen sijaan vaikuttaa varsin mietityltä sijoitteluineen ja kytkimineen,
virta avaimen sijoittelu ihmetyttää,,ja miksi pakki pitää olla päällä et avain irtoaa? kai tuohonkin tottuu,,
mutta silti perinteinen avain politiikka tuntuu kotoisemmalta.

lattiamattojen kiinnitys on hyvä idea,,jota volvossa ei ollut,,kuin myös tupla aurinko läpät ja automaatti taustapeili, joka aika loistava.

volvon sisustoissa ärsytti kaikenlaiset nitinät panelien ym kiinnityksissä, joka korostui etenkin soitteli poppia hiukka kovempaa,,
95:ssa on as3 audiot ja eikä rämise vaikka hiukka luukuttaakin,,

muuta sisustoista ei erikoista mieleen tule,,

ulkopuoli ja konehuone:
maalipinta on aika ohuen oloinen ja kun kiveniskemistä kerroksia laskee, niin volvo oli paksummin maalattu, joka hyvä juttu,,ja puute mielestäni saabissa ainakin pitkässä juoksussa.
sama pätee myös muualla kun katselee yleisesti alustan osia ja konehuoneen palikoita,,
850 oli 96vm ja alusta oli siistimpi ikäerosta huolimatta, ja samoin konehuone.
tällä tarkoitan "pinta ruosteen" määrää,,esim alustan osissa ja konehuoneessa.

95:n konehuone on muuten ok, mutta ruosteisia letkuliittimiä ym, ei saisi vielä olla tähän ikään,,
samoin kuin yllätyin apurungon etupalkin ruosteisuudesta,,pinta ruostetta vielä mutta ei kauan jos ei fiksaa,,?
volvossa oli edelleen lähes uuden veroisia kuin letkutkin konetilassa, joita
nyt jo pitänyt 95:een hapertumisen takia jotain vaihtaa.
letkumateriaalit tuntuu yleensä ottaen olevan heikompia kuin volvossa,,?

moottori on aika mukavan oloinen sitten volvoon verrattuna,,laajavääntöinen ja tehokas, ja miellyttävä ajaa,,
850 oli vaparikoneella 10v ja 2.5litrainen, jolloin olisi odottanut enemmän potkua kuin siinä oli,,löpö kelpas mutta kulku ei,,
ja pahin puute heikkovääntö.
vaihteisto oli selkeästi tarkempi ja täsmällisempi 850:ssä, kuin 95:sen vastaava.
volvolla onnistuttu tässä kohtaa paremmin,,

ajettavuudeltaan 95 vetää pitemmän tikun,,
autossa on saabin oma alustasarja joka ei madalla kuin jotain 10-15mm
mutta on muuten aika mukavan oloinen,,
varsin jämäkkä eikä pahemmin kallistele kurveissa.
nokian 225/45/17 nrz:lla on muuten hyvä ajaa mutta eivät ehkä parhaat mahdolliset tähän,,?
hiukan uraherkät ja turhan äänekkäät mielestäni.
terävissä töyssyissä alusta on lievästi levoton,,sen varmaan saisi pois jotenkin?
volvossa oli turhan löysä alusta ja varsinkin takapää,,
kallisteli aikalailla kurveissa,,
mutta toisaalta taas oli hyvin tasapainoinen ajaa ja yllätyksetön,,hallitut nelipyörä luisut onnistui aika helposti joka on etu etenkin talvella.

joku varmaan miettii, miksi ostin sitten 95:n jos kuitenkin volvo oli kokonaisuutena noinkin hyvä.
95:nen on persoonallisempi kuin esim v70 sarjan volvot,,jota harkitsin myös,,
itseä häiritsee kun jkl:ssä ajaa tourulan läpi, niin näkee 5-10kpl v70 sarjan vehkeitä, niin ostaa ny vielä se yhdestoista sekaan,,?
v70 olisi ollut ainakin haluamillani jutuilla about 5keur kalliimpi,,jos olis riittänytkään?
95 wagon on mustana aika hyvän näköinen ja just tämä sattui olemaan "valmis paketti" mitä etsikin,,

124tkm/02vm vector wagon
ilmastoitu.
alusta sarja valmiina.
sähkösäätöiset nahka penkit, ja osin verhoilut nahkaa,,
kohtuu hyvät audio laitteet,,(as3)
kauko-ohjattu webasto,,joka työhommia ajatellen erinomainen.
täys huoltokirja.
Viimeksi muokannut kampsa, Su Touko 27, 2007 16:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Onnea vain uudelle autolle ja tervetuloa saabistien joukkoon. Ei vaihtoa Volvosta Saabiin täällä tarvitse perustella :D

Jyväskylässä on yksi aivan ylivoimainen lisäetu Saabin hyväksi, nimittäin ProcarService. Sitten kun autosi tarvitsee huoltoa tai uutta palikkaa, niin kannattaa käydä Yritystiellä...

Eski
kampsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 22:08
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kampsa »

letkuista

melkeimpä kaikki letkujen kiristimet ovat enempi tai vähempi "punertavia",,
ja sikäli hiukan ikävän näköisiä,,täytynee vaihdella sitä mukaa kun sopivia jostain vastaan tulee,,

ei tässä "saabistiksi"osaa itseä vielä mieltää,,ja aika näyttää oliko hyvä ostos?
ja sitä kautta omalla kohdalla määräytyy, säilyykö merkki myös tulevaisuudessa?
850 oli aika helppo tapaus,, aika vähän vikoja tms,, ja välillä hirvittää, kun lukee näiltä sivuilta mitä kaikkea vastoinkäymisiä 95:n omistajilla on ollut,,että onko sama"rytkönen"itellä edessä,,?!

mitä palveluihin tulee,,niin kyllähän niitä rahaa vastaan saa,,pcs vaikutti asialliselta paikalta, mitä kävin tutustumassa siihen,,
mutta silti aina parempi mitä vähemmän pajalle tarttee autoa kuskata.
kun kustannukset on useimmiten "X"-sataa eskoa,,,ainakin mitä 850 oli jonkin kerran.

siksi en topiikkia avannut, että olisi tarve perustella hankintaa, ja siirtymistä saabiin,,vaan lähinnä uuden käyttäjän huomioita eri merkkien eroavaisuuksista keskenään, jonka arvelin ainakin osaa väkeä kiinnostavan?
en olis varmaan koskaan tullut edes 95:sta harkinneeksi muuten, jos ei yhdellä kavereista olisi ollut samanlainen johon pääsi sitten tutustumaan,,
ja kun eka kerran näki auton joku vuos sitten ja ajoi sillä,, jäi vaikutelma aika pätevän oloisesta laitteesta.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

kampsa kirjoitti:850 oli aika helppo tapaus,, aika vähän vikoja tms,, ja välillä hirvittää, kun lukee näiltä sivuilta mitä kaikkea vastoinkäymisiä 95:n omistajilla on ollut,,että onko sama"rytkönen"itellä edessä,,?!
Kun katselet minkä hyvänsä merkin keskustelupalstoja niin sama kuva jää... näille kirjoittelee ihmiset, jotka ovat autoistaan kiinnostuneita, ja siten milloin mistäkin pienestä natinasta tai ontumisesta tuleekin elämää suurempi asia :)

Suurin erohan Saabin ja Volvon luotettavuudessa on kuitenkin terminologiaan liittyvä... työkaverilla on ollut 800-sarjan Volvoja ja myöhemmin V70:a 90-luvun puolivälistä lähitien (milloin ne nyt sitten myyntiin tulivatkaan) ja minulla on ollut vastaavan luokan Saabeja (vuoden hairahdusta lukuun ottamatta)... minulle on käynyt useamman kerran niin että auto on hajonnut ja sitä on pitänyt korjata, työkaverin auto ei ole koskaan hajonnut vaan jossakin osassa on ilmennyt päivitystarve ja sitä on pitänyt huoltaa... molemmat meistä kuitenkin saapuvat yhtä usein kakkosautolla, bussilla tai taksilla töihin :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Jussi kirjoitti: Kun katselet minkä hyvänsä merkin keskustelupalstoja niin sama kuva jää... näille kirjoittelee ihmiset, jotka ovat autoistaan kiinnostuneita, ja siten milloin mistäkin pienestä natinasta tai ontumisesta tuleekin elämää suurempi asia :)
totta, ja monethan kysyy neuvoa täältä ongelman tullessa eteen. Siten kaikki vika listat kertyy tänne foorumeille ja oli auto mikä hyvänsä niin foorumeilta voi monesti hankkia hyödyllistä tietoa korjauksiin jne.

Mulla on -02 9-5. Vasta tuli 100tkm mittariin ja ruostetta en löydä mistään. Ei edes pinta ruostetta. Konehuoneessa tai muuallakaan.

Varmasti autosi toimii hyvin. Ainahan pitää pientä huoltoa tehä. :wink: Tänään ajoi farmari saab vastaan ja perässä "valkoinen" savu joka peitti koko tienoon. :D
Audi A4 2.0TFSIq
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

JouniH kirjoitti:
totta, ja monethan kysyy neuvoa täältä ongelman tullessa eteen. Siten kaikki vika listat kertyy tänne foorumeille ja oli auto mikä hyvänsä niin foorumeilta voi monesti hankkia hyödyllistä tietoa korjauksiin jne.

Mulla on -02 9-5. Vasta tuli 100tkm mittariin ja ruostetta en löydä mistään. Ei edes pinta ruostetta. Konehuoneessa tai muuallakaan.
Näin juuri. Tässä yhteydessä voinen tehdä hiljaisen tunnustuksen ja samalla lausua kiitoksen, sillä nykyiseen autovalintaani, myös -02 wagon, vaikutti (paitsi saabismiin sairastuminen) entiset OG900 kokemukset, myös tämän foorumin olemassaolo. Tätä kun on entisenä saabistina tullut seurailtua, luulin osaavani 9-5 mallit vikoineen kaikkineen sen verran hyvin, että oli huomattavasti helpompaa lähteä ostamaan Saabia, kuin muita merkkejä. Mutta tämä olemassaoleva "tukiverkosto" vaikutti myös osaltaan ostopäätökseen. Siksipä jäi sitten tutkimatta Volvot, Mersut ja Toyotat...
Joten nöyrin kiitos ylläpidolle ja klubille :D

Aika näyttää miten tämän vehkeen kanssa lähtee sujumaan. Toistaiseksi ottaa päähän ainoastaan liian lyhyet ajomatkat!
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
kampsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 22:08
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kampsa »

se on totta et sivuilta saa helposti väärän käsityksen,,kun kaikki viat on samoilla sivuilla,,

yks vika jo korjaantui foorumilta löydetyillä tiedoilla jo,,oli pientä nykimistä ja syyksi paljastui ahtopuolen löysä letkuliitos ja hukkaportin ohjaus nivelöinnin takertelu.
tämmöiset sivustot on hieno juttu!!
9-5 wagon vector 2.3T 02
Saab club
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: saab vs volvo

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

kampsa kirjoitti:
virta avaimen sijoittelu ihmetyttää,,ja miksi pakki pitää olla päällä et avain irtoaa? kai tuohonkin tottuu,,
mutta silti perinteinen avain politiikka tuntuu kotoisemmalta.
Onnittelut hankinnan johdosta, Vector on komea peli ;)

Tuota avainjuttua ei voi selittää järjellä (eikä tunteella) eikä siihen koskaan totu, mitä enemmän sitä joutuu käyttämään, sitä harmittavammalta ja hankalammalta se tuntuu, sanoin kuin ikkunanostinten sijoittelukin. Muuten käyttökytkimet ovat ok, paitsi että vilkkua on yhtä huono käyttää kuin muissakin uudemmissa Saabeissa, ei meinaa mennä päälle eikä pysyä päällä, sen kehittämiseen saisivat satsata hieman.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Re: saab vs volvo

Viesti Kirjoittaja JouniH »

ng900aero kirjoitti:
kampsa kirjoitti:
virta avaimen sijoittelu ihmetyttää,,ja miksi pakki pitää olla päällä et avain irtoaa? kai tuohonkin tottuu,,
mutta silti perinteinen avain politiikka tuntuu kotoisemmalta.
Tuota avainjuttua ei voi selittää järjellä (eikä tunteella) eikä siihen koskaan totu, mitä enemmän sitä joutuu käyttämään, sitä harmittavammalta ja hankalammalta se tuntuu, sanoin kuin ikkunanostinten sijoittelukin. Muuten käyttökytkimet ovat ok, paitsi että vilkkua on yhtä huono käyttää kuin muissakin uudemmissa Saabeissa, ei meinaa mennä päälle eikä pysyä päällä, sen kehittämiseen saisivat satsata hieman.
Hö, virta avaimesta löytyy ainoa miinus ku se on eripaikassa ku kaikissa muissa massa autoissa. :D Siihen on tottunu hyvin ja selkä ei niksaha ku ei joudu kurottaan ratin taakse. Ikkunatki aukeaa hyvin siitä keskeltä.

Eikös tuo pakki homma liittyny jotenki rattilukon puutteeseen? Vai olenko nähnyt unta? :)
Audi A4 2.0TFSIq
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: saab vs volvo

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

JouniH kirjoitti:
Hö, virta avaimesta löytyy ainoa miinus ku se on eripaikassa ku kaikissa muissa massa autoissa. :D Siihen on tottunu hyvin ja selkä ei niksaha ku ei joudu kurottaan ratin taakse. Ikkunatki aukeaa hyvin siitä keskeltä.
Paitsi että aina käynnistettäessä lähtee auto taaksepäin, pitää jättää kunnolla tilaa taakse :lol:
Onko uusiin 9-5:siin tullut jo toimiva vilkun viiksi, se vanha oli samanlainen kuin ng:ssä eli piti aina runnoa muovirusahdusten saattelemana päälle ja ei meinannut pysyä päällä? Olisiko se viiksen pieni palautusklipare tehty liian pitkäksi jolloin viiksi heiluessaan on liian syvällä tms?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: saab vs volvo

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

ng900aero kirjoitti: Paitsi että aina käynnistettäessä lähtee auto taaksepäin, pitää jättää kunnolla tilaa taakse :lol:
Mitä?! Viitsiikö joku ajaa manuaaliautolla 8O
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos keppiä pitää vatkata käsin, pitää myös osata käyttää jalkapolkimia oikeassa tahdissa. Kytkin pohjaan startatessa, niin ei hypi auto mihinkään. Vilkunviiksessä en ole huomannut mitään ongelmaa niissä noin 30:ssa GM-Saabissa mitä olen ajanut...

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Millä nuo jouset ovat kiinni ja sopisiko tuollainen patentti myös ng:hen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

-03 mallissa ainakin on noiden jousien tilalla muoviset jousiväkäset jotka oli omassa autossani poikki. Tästä sitten oli seurauksena se, että viiksi heilui aikasesti. Tumppasin liiat liikkeet vaahtomuovisella ikkunan tiivistenauhalla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti:ng900/9-3/9-5 on sama viiksi ja noi jouset on korjaus katkenneiden muovilirpakkeiden tilalle.
http://www.jobori.net/saabclub/albums/u ... uva001.jpg
Ok, pitää ottaa asiaksi tutkia ng:n viiksi, sama ongelma on ollut meidän 9-5:ssä ja aiemmassa ng:ssä eli vilkku menee tosi vaikeasti päälle ja joko ei palauta kunnolla tai hyppää itsestään pois. Varmaan vika on siellä klipareissa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin