9-5:n suuntavakaus
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
9-5:n suuntavakaus
TM 17/97 kirjoitti 9-5:n koeajosta mm. Hitaasti ajettaessa Saabin ohjauspyörää saa kääntää ikään kuin kahteen kertaan, sillä palautusmomentti on melko lievä... Uraherkkyys ei ole Saabin ongelma. Se kulkee urista piittaamatta, eikä tuuli saa sita yhtään herkemmin suunnastaan.
Minun 9-5 Wagon 2001, käyttäytyy jokseenkin päinvastoin! Hitaastikin ajettaessa palautus toimii niin ettei meinaa hyppysissä pysyä. Meikäläisillä teillä, varsinkin tuulella, suuntavakaus ei ole kyllä TM:ssä kuvatun tuntuinen.
Renkaat org. 215/55/16 (NRVi). Auraus ym. kulmat säädetty merkkipajalla.
Millaisia tuntoja muilla mahtaa olla?
Tärkeintä mielestäni on, että auto kulkee suoraan, sitä koko ajan "ajamatta".
Ongelmitta suoraan kulkeminen tuntuu edelleenkin olevan uusien ja kalliittenkin "merkkiautojen" ongelma!
Minun 9-5 Wagon 2001, käyttäytyy jokseenkin päinvastoin! Hitaastikin ajettaessa palautus toimii niin ettei meinaa hyppysissä pysyä. Meikäläisillä teillä, varsinkin tuulella, suuntavakaus ei ole kyllä TM:ssä kuvatun tuntuinen.
Renkaat org. 215/55/16 (NRVi). Auraus ym. kulmat säädetty merkkipajalla.
Millaisia tuntoja muilla mahtaa olla?
Tärkeintä mielestäni on, että auto kulkee suoraan, sitä koko ajan "ajamatta".
Ongelmitta suoraan kulkeminen tuntuu edelleenkin olevan uusien ja kalliittenkin "merkkiautojen" ongelma!
Kokemuksia
En ole huomannut ongelmaa palautuksen suhteen, mutta jos tie on vähänkään kalteva, niin puoltaa kaltevuuden suuntaan herkästi. Renkaat 215x55x16. Eli yleensä puoltaa oikealle. Renkaat uudet ja aurauskulmat säädetty + paineet tarkistettu. Sama ilmiö talvikummeilla, joten ei mene renkaiden/vanteiden piikkiin. Oiskohan suuntaus silti pielessä tai jotain.. tai sitten on ominaisuus. En ole ajanut juurikaan muilla 9-5:lla, joten ei ole vertailupohjaa.
Takapuslat ovat kuulemma menossa vaihtoon tiesi katsastus-setä kertoa, mutta liekkö vaikutusta asiaan.
Melkeinpä sanoisin, että vanha tonnarini seurasi tietä paremmin (205x60x15), mutta toisaalta tuuli otti siihen herkemmin..
Takapuslat ovat kuulemma menossa vaihtoon tiesi katsastus-setä kertoa, mutta liekkö vaikutusta asiaan.
Melkeinpä sanoisin, että vanha tonnarini seurasi tietä paremmin (205x60x15), mutta toisaalta tuuli otti siihen herkemmin..
Re: Kokemuksia
On vaikutusta asiaan. Sama vika rahikaisella ja sen seurauksena auto on hieman levoton.Niko kirjoitti:
Takapuslat ovat kuulemma menossa vaihtoon tiesi katsastus-setä kertoa, mutta liekkö vaikutusta asiaan.
Viimeksi muokannut Tannisto, Ti Touko 08, 2007 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: 9-5:n suuntavakaus
Omassani tuntuu rengastuksella olevan huima vaikutus. 215/55R16-kitkojen kanssa meno oli uraisella moottoritiellä vähintäänkin mielenkiintoista - nyt kun sain alle 235/45R17-kesärenkaat, kulkee sinne minne pitääkin. Ihmettelen vain, miksi edellinen 9-5 tuntui identtisillä kitkoillakin rauhallisemmalta.9-5/2,3LPT kirjoitti:TM 17/97 kirjoitti 9-5:n koeajosta mm. Hitaasti ajettaessa Saabin ohjauspyörää saa kääntää ikään kuin kahteen kertaan, sillä palautusmomentti on melko lievä... Uraherkkyys ei ole Saabin ongelma. Se kulkee urista piittaamatta, eikä tuuli saa sita yhtään herkemmin suunnastaan.
Ensimmäinen face lift 9-5 menee suoraan kun vaan muistaa pitää ratista kiinni(eikös se ole ajaessa tapana?). Muuten valuu hissukseen tien kallistuksen mukaan. Ei eroa kesä eikä talvirenkaiden välillä. Saa olla tosi kova sivutuuli, että vaikuttaa kulkusuuntaan. Tonnari kulki pidempään suoraan, jos ei pitänyt ratista kiinni.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Re: Kokemuksia
Samaa vikaa 9-5 Aerossa.. puoltaa herkästi kallistuksissa/urissa. Muutaman kerran ajanut kovassa tuulessa ja auto tuntui kyllä heittelehtivän yllättävän paljon, sai koko ajan olla ohjaamassa.Niko kirjoitti:En ole huomannut ongelmaa palautuksen suhteen, mutta jos tie on vähänkään kalteva, niin puoltaa kaltevuuden suuntaan herkästi. Renkaat 215x55x16. Eli yleensä puoltaa oikealle. Renkaat uudet ja aurauskulmat säädetty + paineet tarkistettu. Sama ilmiö talvikummeilla, joten ei mene renkaiden/vanteiden piikkiin. Oiskohan suuntaus silti pielessä tai jotain.. tai sitten on ominaisuus. En ole ajanut juurikaan muilla 9-5:lla, joten ei ole vertailupohjaa.
Takapuslat ovat kuulemma menossa vaihtoon tiesi katsastus-setä kertoa, mutta liekkö vaikutusta asiaan.
Melkeinpä sanoisin, että vanha tonnarini seurasi tietä paremmin (205x60x15), mutta toisaalta tuuli otti siihen herkemmin..
Renkaina 225/45/17 Conti SportContact3. Täytyy kai käydä tarkistuttamassa nuo kulmat. Mites nuo puslat alkaa oireilla?
Re: Kokemuksia
Ei mitenkään. Tuo suuntavakauden kärsiminen on kuulemma tyypillisin ja sitten kun ne on aivan lopullisesti finaalissa alkaa ääntelemään. Mutta ei kannata odottaa sinne asti jos on hajuakaan moisesta oireesta. Syö takarenkaan sisäreunat aika nopeasti. On kuulemma melko yleinen vika nuo taka-akselin puslat.saabster kirjoitti: Täytyy kai käydä tarkistuttamassa nuo kulmat. Mites nuo puslat alkaa oireilla?
Tilasin Lempäälän Varaosavarastolta uretaanipuslat, josko kestäisi kauemmin.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Kokemuksia
Tässä tuli 9-5T:n (kiitos) vastaus niin nopeesti, etten ehtinyt kunnolla kysyäkään!9-5T kirjoitti:Kysyisin että kuinka vanhoja puslien on oltava...9-5/2,3LPT kirjoitti:Paljonkohan silloin on ajettu, kun nuo puslat ovat kuluneet niin paljon, jotta alkaa olla vaikutusta esim. suuntavakauteen?
Nimittäin kun tuo lainaus ikään kuin epäonnistui ja poistin viestin!
Siis: Kuinka vanhoja puslien on oltava, jotta alkaa olla vaikutusta esim. suuntavakauteen?
Jaa'a....
Mulla nyt -98 mallisessa melko nopeasti alkanut "ottaa tuuli" matka-ajossa.
Kumit ei ole kuluneet vielä eikä muitakaan oireita ole havaittavissa. Kilsoja 140 000. Kyselin jo puslanvaihtoa pcs:ltä. Olisko ollut jotai 800e paikkeilla 4pyörä suuntauksen kanssa kaikki takapään puslat.
Tismalleen olen minäkin erimieltä TM:n kanssa, että ohjaus palauttaa ihan tajuttomalla voimalla toisinaan jos esim. tien urat ovat sopivalla kohtaa. Mutta muuten hyvä alusta virkamies autoksi vitosessa kyllä on(225/45-17+ sport alusta).
Mulla nyt -98 mallisessa melko nopeasti alkanut "ottaa tuuli" matka-ajossa.
Kumit ei ole kuluneet vielä eikä muitakaan oireita ole havaittavissa. Kilsoja 140 000. Kyselin jo puslanvaihtoa pcs:ltä. Olisko ollut jotai 800e paikkeilla 4pyörä suuntauksen kanssa kaikki takapään puslat.
Tismalleen olen minäkin erimieltä TM:n kanssa, että ohjaus palauttaa ihan tajuttomalla voimalla toisinaan jos esim. tien urat ovat sopivalla kohtaa. Mutta muuten hyvä alusta virkamies autoksi vitosessa kyllä on(225/45-17+ sport alusta).
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Itsellä riitti reilu 75 t ja vajaa 5 vuotta puslien menemiseen vaihtokuntoon(etummaiset). Ensimmäinen merkki juuri suuntavakavuuden huonontuminen uraisella tiellä. Muutos tapahtuu niin vaivihkaa että vaikea huomata, mutta kun laitettiin uretaanipuslat ja kulmat kohdalleen niin kyllä menee taas aero suoraan ja tuli tosi jämäkkä, mutta ei kova takapäästä. Aikamoisessa tuulessakin menee suoraan jos takapää kunnossa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 14_130_177e0000333 kirjoitti:Jaa'a....
Mulla nyt -98 mallisessa melko nopeasti alkanut "ottaa tuuli" matka-ajossa.
Kumit ei ole kuluneet vielä eikä muitakaan oireita ole havaittavissa. Kilsoja 140 000. Kyselin jo puslanvaihtoa pcs:ltä. Olisko ollut jotai 800e paikkeilla 4pyörä suuntauksen kanssa kaikki takapään puslat.
Tismalleen olen minäkin erimieltä TM:n kanssa, että ohjaus palauttaa ihan tajuttomalla voimalla toisinaan jos esim. tien urat ovat sopivalla kohtaa. Mutta muuten hyvä alusta virkamies autoksi vitosessa kyllä on(225/45-17+ sport alusta).
Ilmeisesti "Rear anti-roll bar bush" ja "Rear trailing arm bush" ovat ne osat mitkä menee vaihtoon tuossa perinteisessä puslaremontissa?
Tuon mukaan ei maksaisi nuo osat kuin jotain ~100 e.. ilmeisesti kovatöinen homma noiden vaihto jos 800e maksaa? Merkkikorjaamon hintaa ei uskalla edes arvailla...
No tuon hinnan on pakko olla just se merkkikorjaamohinta, kun täällä Suomen Espoossa (Torek tai Katcar ...muista kumpi) kysyttäessä ilmoittivat n. 350e, sisältää osat.saabster kirjoitti:http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 14_130_177e0000333 kirjoitti:Jaa'a....
Mulla nyt -98 mallisessa melko nopeasti alkanut "ottaa tuuli" matka-ajossa.
Kumit ei ole kuluneet vielä eikä muitakaan oireita ole havaittavissa. Kilsoja 140 000. Kyselin jo puslanvaihtoa pcs:ltä. Olisko ollut jotai 800e paikkeilla 4pyörä suuntauksen kanssa kaikki takapään puslat.
Tismalleen olen minäkin erimieltä TM:n kanssa, että ohjaus palauttaa ihan tajuttomalla voimalla toisinaan jos esim. tien urat ovat sopivalla kohtaa. Mutta muuten hyvä alusta virkamies autoksi vitosessa kyllä on(225/45-17+ sport alusta).
Ilmeisesti "Rear anti-roll bar bush" ja "Rear trailing arm bush" ovat ne osat mitkä menee vaihtoon tuossa perinteisessä puslaremontissa?
Tuon mukaan ei maksaisi nuo osat kuin jotain ~100 e.. ilmeisesti kovatöinen homma noiden vaihto jos 800e maksaa? Merkkikorjaamon hintaa ei uskalla edes arvailla...
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Tannisto kirjoitti:No tuon hinnan on pakko olla just se merkkikorjaamohinta, kun täällä Suomen Espoossa (Torek tai Katcar ...muista kumpi) kysyttäessä ilmoittivat n. 350e, sisältää osat.
No tuo hinta olis jo semmonen sopiva. Kyseisestä syystä omatkin puslat on vielä vaihtamatta.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814