"Ohitus vilkku"

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Sabaman
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

"Ohitus vilkku"

Viesti Kirjoittaja Sabaman »

Uudemmissa autoissa oleva "ohitus vilkku" kiinnostaisi saada omaankin. Vaan miten? Eli siis vilkku joka vilkuttaa pari-kolme kertaa kun viikseä "hipaisee" esim. ohituksessa.
Onko tämä mahdollista -00 versioon, esim. Saabin "omalla" releellä?
Saabismi on seikkailu
9-5 2,0t aut. -00 Business
Sörsselssön
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 23:39
Paikkakunta: Saksa

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

en tiedä toimisiko WAECOn MagicTouch MT2000 vilkkumoduli myös 9-5:ssa, enkä myöskään sen saatavuudesta Suomessa, ehkä waeco.fi voi auttaa
9-5 Wagon -02
Volvo V70 -05
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen, mutta vastaukset taisivat tulla jo. ...Eli taas menee off topiciksi, mutta ei taida olla eka kerta

taidan olla himpun tyhmä kun en tajua mikä merkitys tuolla kolmen vilkulla on?

omakäsitykseni vilkun käytöstä on seuraavanlainen.
Vilkkuahan käytetään - tai ainakin tulisi käyttää sen merkiksi, että aikoo kääntyä tai vaihtaa kaistaa. Yleensä jos on reilusti vapaata kun kaistaa vaihdetaan, niin ekan vilkautuksen jälkeen ollaan jo toisella kaistalla. Silloin kun tilaa ei ole ja joutuu rakoa kyttäämään, voi olla, että kolme vilkautusta ei riitä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

peinu kirjoitti:Ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen, mutta vastaukset taisivat tulla jo. ...Eli taas menee off topiciksi, mutta ei taida olla eka kerta

taidan olla himpun tyhmä kun en tajua mikä merkitys tuolla kolmen vilkulla on?

omakäsitykseni vilkun käytöstä on seuraavanlainen.
Vilkkuahan käytetään - tai ainakin tulisi käyttää sen merkiksi, että aikoo kääntyä tai vaihtaa kaistaa. Yleensä jos on reilusti vapaata kun kaistaa vaihdetaan, niin ekan vilkautuksen jälkeen ollaan jo toisella kaistalla. Silloin kun tilaa ei ole ja joutuu rakoa kyttäämään, voi olla, että kolme vilkautusta ei riitä.
Jokin aika sitten tuollaista vuokra-autossa käytin ja minusta tuo on ihan toimiva systeemi. Eli siinä nopealla kädenliikkeellä saa muille enemmän kuin yhden vilkun vilautuksen ja saa siirrettyä käden takaisin rattiin nopeammin. Ja muilla on parempi mahdollisuus nähdä se vilkku verrattuna siihen että se vilahtaisi vain kerran. Minusta ihan liikenneturvallisuuttakin parantava varuste, ainakin periaatteessa.
9000CS 2,3
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Vaikka olisi kuinka pitkät sormet tahansa, niin ei tuosta toiminnosta haittaa ole. Mielestäni nimim. Saappi Kuskin perusteli on passeli.
BMW 320dA Coupe LCI
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kyllä tuota toimintoa on tapana aina Audilla ajellessa käyttää. Jos tuo olisi täysin hyödytön, tuskin sen käyttö olisi tavaksi tullut - varsinkin, kun yleensä ajelen Saabilla.

Ohituksessa tosin en ole koskaan tuota käyttänyt, mutta kaistanvaihdoissa, niin kaupungissa kuin moottoritielläkin, säännöllisesti. Harvoin sitä kaistaa niin nopeasti ehtii vaihtaa ettei vilkku ehtisi kolme kertaa vilkahtaa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pamppu »

peinu kirjoitti:Ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen, mutta vastaukset taisivat tulla jo. ...Eli taas menee off topiciksi, mutta ei taida olla eka kerta

taidan olla himpun tyhmä kun en tajua mikä merkitys tuolla kolmen vilkulla on?

omakäsitykseni vilkun käytöstä on seuraavanlainen.
Vilkkuahan käytetään - tai ainakin tulisi käyttää sen merkiksi, että aikoo kääntyä tai vaihtaa kaistaa. Yleensä jos on reilusti vapaata kun kaistaa vaihdetaan, niin ekan vilkautuksen jälkeen ollaan jo toisella kaistalla. Silloin kun tilaa ei ole ja joutuu rakoa kyttäämään, voi olla, että kolme vilkautusta ei riitä.
Samaa mieltä. Itseäni lähinnä ärsyttää tuo 3-vilkautuksen systeemi kun on joskus joutunut ajelemaan 1.4-isolohko vw pololla...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

pamppu kirjoitti:
peinu kirjoitti:Ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen, mutta vastaukset taisivat tulla jo. ...Eli taas menee off topiciksi, mutta ei taida olla eka kerta

taidan olla himpun tyhmä kun en tajua mikä merkitys tuolla kolmen vilkulla on?

omakäsitykseni vilkun käytöstä on seuraavanlainen.
Vilkkuahan käytetään - tai ainakin tulisi käyttää sen merkiksi, että aikoo kääntyä tai vaihtaa kaistaa. Yleensä jos on reilusti vapaata kun kaistaa vaihdetaan, niin ekan vilkautuksen jälkeen ollaan jo toisella kaistalla. Silloin kun tilaa ei ole ja joutuu rakoa kyttäämään, voi olla, että kolme vilkautusta ei riitä.
Samaa mieltä. Itseäni lähinnä ärsyttää tuo 3-vilkautuksen systeemi kun on joskus joutunut ajelemaan 1.4-isolohko vw pololla...
Itse kun töissä olen pakosta joutunut ajamaan näillä uusimman mallin klonkswaagenin pakuilla joissa myös sama systeemi niin en voi olla ihmettelemättä mikä noissa edes vankkumattomamminkaan Saabistin mielestä voi olla huonoa?! 8O Itse ainakin olen erittäin laiska ohituksissa käyttämään vilkkua yhtä vilkaustusta(jos sitäkään) kauemmin eli tuo olisi tosiaan tervetullut varuste myös kolkkiin. Ei vain taida olla mahdollista! Jos uusissa Saabeissa tuo on niin hyvä vain. 8)
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Sabaman
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sabaman »

Eli johtopäätös on, että ei löydy tällä näkymin pelkkää relettä jonka vaihtaa.
Laiskuuteen se itsellekkin tulisi kun ei oikein jaksa vilkkua käyttää kuin silloin kun tietää jonkun sitä kaupungissa tarvitsevan. (Ja säästyyhän siinä kallis vilkkuviiksi :lol: )
Motarilla suorastaan kyr... kun edessä menevä (harvinaista :)) surffaa vilkun kanssa koko ajan kaistalta toiselle.
Ajelen myös liikenteenjakajan väärältä puolen vasemmalle käännyttäessä jos ei ole muita tiellä liikkujia näkyvissä.
Polizeille terveisiä!
Saabismi on seikkailu
9-5 2,0t aut. -00 Business
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

käsittääkseni

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

[Motarilla suorastaan kyr... kun edessä menevä (harvinaista :)) surffaa vilkun kanssa koko ajan kaistalta toiselle.

Eikös tuota vilkkua esmi. motarilla käytetä että muut näkee mihin vällin olet letkaan tunkemassa? Kun lähdetään ohittamaan, vilkkua käytetään että edellä ajavat tietää olla tulematta eteen.

Ajelen myös liikenteenjakajan väärältä puolen vasemmalle käännyttäessä jos ei ole muita tiellä liikkujia näkyvissä.

Lähes törmäsin tuollaiseen jaggeen, joka tuli eteen liikenteenjakajan väärältä puolelta eteeni huoltoaseman pihaan. Puska oli edessä ja hän kai luuli ettei ketään ole tulossa. Kävin jututtamassa ukkoa, mutta ei halunnut nousta autostaan vaan soitti asianajajalleen. Mainoskin sanoo että kaikkia vammoja ei voi korjata, mutta asennevamman voi.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kaistan vaihdossa tuo on minusta hyvä. Läppäät sitä siipeä vasemman käden sormella kerran ja vilkku vilkuttaa kolme kertaa. Eikä tarvi roikottaa sitä sormea siinä sen enempää vaan koko käsi voi osallistua taas nopeammin ratin pyörittelyyn.

Jonkun mielestä varmaan tihkupyyhkijätkin on ihan turha varuste. Joutaahan sitä manuallisestikin siinä pyyhkimään kun ei siinä ajaessa muutakaan tekemistä ole. :wink:
9000CS 2,3
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

9-5T kirjoitti:
Juha96 kirjoitti:Kyllä tuota toimintoa on tapana aina Audilla ajellessa käyttää. Jos tuo olisi täysin hyödytön, tuskin sen käyttö olisi tavaksi tullut - varsinkin, kun yleensä ajelen Saabilla.

Ohituksessa tosin en ole koskaan tuota käyttänyt, mutta kaistanvaihdoissa, niin kaupungissa kuin moottoritielläkin, säännöllisesti. Harvoin sitä kaistaa niin nopeasti ehtii vaihtaa ettei vilkku ehtisi kolme kertaa vilkahtaa.
Voiko sitä olla Audissa jotenkin käyttämättä?
Voi. Pitää sitä vilkkuviikseä vähän aikaa pohjassa.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja aakoo »

Saappi Kuski kirjoitti:Kaistan vaihdossa tuo on minusta hyvä. Läppäät sitä siipeä vasemman käden sormella kerran ja vilkku vilkuttaa kolme kertaa. Eikä tarvi roikottaa sitä sormea siinä sen enempää vaan koko käsi voi osallistua taas nopeammin ratin pyörittelyyn.
Vilkunhan voi laittaa aivan kunnolla päälle vähän ennen kuin vaihtaa kaistaa ja ottaa sitten kaistanvaihdon jälkeen pois. Ei siitä kellekään ole haittaa, jos kunnolla ilmoittaa aikeestaan. Muutenkin tuo kolme vilkautusta on vielä niin lyhyt aika, että ei siitä paljoa hyötyä ole juuri muulloin kuin suunnilleen tyhjällä tiellä täyttämään lain kirjaimen. Suunnilleen järkevät kuskit ehtivät antaa ruuhkassakin tilaa, kun vilkku on vähän kauemmin päällä.

Vilkun käytöstä yleensä ottaen Ensio Itkonen antoi joskus aikanaan hyvän ohjeen: "laita vilkku päälle niin aikaisin, että hävettää".
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

aakoo kirjoitti: Vilkunhan voi laittaa aivan kunnolla päälle vähän ennen kuin vaihtaa kaistaa ja ottaa sitten kaistanvaihdon jälkeen pois.
No tuossahan tulee ihan turhaa työtä kun pitää runkata sitä viikseä toisen kerran vaikka yhdelläkin selviäis. Yhtä turhaa ja naurettavaa kuin kurkotella etsimään virtalukkoa jostakin ratin juuresta vaikka oikea käsi makaa jo valmiiksi siinä penkkien välissä kun takapuolensa penkkiin laittaa.
Eikä se tietenkään sitä poista että jos tarvitsee näyttää pidemmän aikaa vilkkua niin laittaa sen sitten päälle niin että lukittuu.
En vaan keksi yhtään syytä sille miksi vilkku ei voisi vilkahtaa 3 kertaa sen sijaan että se tekee sen yhden kerran.
9000CS 2,3
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

aakoo kirjoitti:Vilkun käytöstä yleensä ottaen Ensio Itkonen antoi joskus aikanaan hyvän ohjeen: "laita vilkku päälle niin aikaisin, että hävettää".
Loistava ohje, itse toimin jotensakin noin.

Pidän vilkkua käyttämättömiä kuskeja mulk*uina, jotka eivät ajattele omaa pe*settään pidemmälle. Samaan kastiin menee tuo yhden vilauksen näyttäminen, eihän siitä ole kenellekään mitään hyötyä!
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Vastaa Viestiin