"Ohitus vilkku"
"Ohitus vilkku"
Uudemmissa autoissa oleva "ohitus vilkku" kiinnostaisi saada omaankin. Vaan miten? Eli siis vilkku joka vilkuttaa pari-kolme kertaa kun viikseä "hipaisee" esim. ohituksessa.
Onko tämä mahdollista -00 versioon, esim. Saabin "omalla" releellä?
Onko tämä mahdollista -00 versioon, esim. Saabin "omalla" releellä?
Saabismi on seikkailu
9-5 2,0t aut. -00 Business
9-5 2,0t aut. -00 Business
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 23:39
- Paikkakunta: Saksa
Ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen, mutta vastaukset taisivat tulla jo. ...Eli taas menee off topiciksi, mutta ei taida olla eka kerta
taidan olla himpun tyhmä kun en tajua mikä merkitys tuolla kolmen vilkulla on?
omakäsitykseni vilkun käytöstä on seuraavanlainen.
Vilkkuahan käytetään - tai ainakin tulisi käyttää sen merkiksi, että aikoo kääntyä tai vaihtaa kaistaa. Yleensä jos on reilusti vapaata kun kaistaa vaihdetaan, niin ekan vilkautuksen jälkeen ollaan jo toisella kaistalla. Silloin kun tilaa ei ole ja joutuu rakoa kyttäämään, voi olla, että kolme vilkautusta ei riitä.
taidan olla himpun tyhmä kun en tajua mikä merkitys tuolla kolmen vilkulla on?
omakäsitykseni vilkun käytöstä on seuraavanlainen.
Vilkkuahan käytetään - tai ainakin tulisi käyttää sen merkiksi, että aikoo kääntyä tai vaihtaa kaistaa. Yleensä jos on reilusti vapaata kun kaistaa vaihdetaan, niin ekan vilkautuksen jälkeen ollaan jo toisella kaistalla. Silloin kun tilaa ei ole ja joutuu rakoa kyttäämään, voi olla, että kolme vilkautusta ei riitä.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Jokin aika sitten tuollaista vuokra-autossa käytin ja minusta tuo on ihan toimiva systeemi. Eli siinä nopealla kädenliikkeellä saa muille enemmän kuin yhden vilkun vilautuksen ja saa siirrettyä käden takaisin rattiin nopeammin. Ja muilla on parempi mahdollisuus nähdä se vilkku verrattuna siihen että se vilahtaisi vain kerran. Minusta ihan liikenneturvallisuuttakin parantava varuste, ainakin periaatteessa.peinu kirjoitti:Ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen, mutta vastaukset taisivat tulla jo. ...Eli taas menee off topiciksi, mutta ei taida olla eka kerta
taidan olla himpun tyhmä kun en tajua mikä merkitys tuolla kolmen vilkulla on?
omakäsitykseni vilkun käytöstä on seuraavanlainen.
Vilkkuahan käytetään - tai ainakin tulisi käyttää sen merkiksi, että aikoo kääntyä tai vaihtaa kaistaa. Yleensä jos on reilusti vapaata kun kaistaa vaihdetaan, niin ekan vilkautuksen jälkeen ollaan jo toisella kaistalla. Silloin kun tilaa ei ole ja joutuu rakoa kyttäämään, voi olla, että kolme vilkautusta ei riitä.
9000CS 2,3
Kyllä tuota toimintoa on tapana aina Audilla ajellessa käyttää. Jos tuo olisi täysin hyödytön, tuskin sen käyttö olisi tavaksi tullut - varsinkin, kun yleensä ajelen Saabilla.
Ohituksessa tosin en ole koskaan tuota käyttänyt, mutta kaistanvaihdoissa, niin kaupungissa kuin moottoritielläkin, säännöllisesti. Harvoin sitä kaistaa niin nopeasti ehtii vaihtaa ettei vilkku ehtisi kolme kertaa vilkahtaa.
Ohituksessa tosin en ole koskaan tuota käyttänyt, mutta kaistanvaihdoissa, niin kaupungissa kuin moottoritielläkin, säännöllisesti. Harvoin sitä kaistaa niin nopeasti ehtii vaihtaa ettei vilkku ehtisi kolme kertaa vilkahtaa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Samaa mieltä. Itseäni lähinnä ärsyttää tuo 3-vilkautuksen systeemi kun on joskus joutunut ajelemaan 1.4-isolohko vw pololla...peinu kirjoitti:Ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen, mutta vastaukset taisivat tulla jo. ...Eli taas menee off topiciksi, mutta ei taida olla eka kerta
taidan olla himpun tyhmä kun en tajua mikä merkitys tuolla kolmen vilkulla on?
omakäsitykseni vilkun käytöstä on seuraavanlainen.
Vilkkuahan käytetään - tai ainakin tulisi käyttää sen merkiksi, että aikoo kääntyä tai vaihtaa kaistaa. Yleensä jos on reilusti vapaata kun kaistaa vaihdetaan, niin ekan vilkautuksen jälkeen ollaan jo toisella kaistalla. Silloin kun tilaa ei ole ja joutuu rakoa kyttäämään, voi olla, että kolme vilkautusta ei riitä.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Itse kun töissä olen pakosta joutunut ajamaan näillä uusimman mallin klonkswaagenin pakuilla joissa myös sama systeemi niin en voi olla ihmettelemättä mikä noissa edes vankkumattomamminkaan Saabistin mielestä voi olla huonoa?! Itse ainakin olen erittäin laiska ohituksissa käyttämään vilkkua yhtä vilkaustusta(jos sitäkään) kauemmin eli tuo olisi tosiaan tervetullut varuste myös kolkkiin. Ei vain taida olla mahdollista! Jos uusissa Saabeissa tuo on niin hyvä vain.pamppu kirjoitti:Samaa mieltä. Itseäni lähinnä ärsyttää tuo 3-vilkautuksen systeemi kun on joskus joutunut ajelemaan 1.4-isolohko vw pololla...peinu kirjoitti:Ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen, mutta vastaukset taisivat tulla jo. ...Eli taas menee off topiciksi, mutta ei taida olla eka kerta
taidan olla himpun tyhmä kun en tajua mikä merkitys tuolla kolmen vilkulla on?
omakäsitykseni vilkun käytöstä on seuraavanlainen.
Vilkkuahan käytetään - tai ainakin tulisi käyttää sen merkiksi, että aikoo kääntyä tai vaihtaa kaistaa. Yleensä jos on reilusti vapaata kun kaistaa vaihdetaan, niin ekan vilkautuksen jälkeen ollaan jo toisella kaistalla. Silloin kun tilaa ei ole ja joutuu rakoa kyttäämään, voi olla, että kolme vilkautusta ei riitä.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Eli johtopäätös on, että ei löydy tällä näkymin pelkkää relettä jonka vaihtaa.
Laiskuuteen se itsellekkin tulisi kun ei oikein jaksa vilkkua käyttää kuin silloin kun tietää jonkun sitä kaupungissa tarvitsevan. (Ja säästyyhän siinä kallis vilkkuviiksi )
Motarilla suorastaan kyr... kun edessä menevä (harvinaista ) surffaa vilkun kanssa koko ajan kaistalta toiselle.
Ajelen myös liikenteenjakajan väärältä puolen vasemmalle käännyttäessä jos ei ole muita tiellä liikkujia näkyvissä.
Polizeille terveisiä!
Laiskuuteen se itsellekkin tulisi kun ei oikein jaksa vilkkua käyttää kuin silloin kun tietää jonkun sitä kaupungissa tarvitsevan. (Ja säästyyhän siinä kallis vilkkuviiksi )
Motarilla suorastaan kyr... kun edessä menevä (harvinaista ) surffaa vilkun kanssa koko ajan kaistalta toiselle.
Ajelen myös liikenteenjakajan väärältä puolen vasemmalle käännyttäessä jos ei ole muita tiellä liikkujia näkyvissä.
Polizeille terveisiä!
Saabismi on seikkailu
9-5 2,0t aut. -00 Business
9-5 2,0t aut. -00 Business
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1102
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
käsittääkseni
[Motarilla suorastaan kyr... kun edessä menevä (harvinaista ) surffaa vilkun kanssa koko ajan kaistalta toiselle.
Eikös tuota vilkkua esmi. motarilla käytetä että muut näkee mihin vällin olet letkaan tunkemassa? Kun lähdetään ohittamaan, vilkkua käytetään että edellä ajavat tietää olla tulematta eteen.
Ajelen myös liikenteenjakajan väärältä puolen vasemmalle käännyttäessä jos ei ole muita tiellä liikkujia näkyvissä.
Lähes törmäsin tuollaiseen jaggeen, joka tuli eteen liikenteenjakajan väärältä puolelta eteeni huoltoaseman pihaan. Puska oli edessä ja hän kai luuli ettei ketään ole tulossa. Kävin jututtamassa ukkoa, mutta ei halunnut nousta autostaan vaan soitti asianajajalleen. Mainoskin sanoo että kaikkia vammoja ei voi korjata, mutta asennevamman voi.
Eikös tuota vilkkua esmi. motarilla käytetä että muut näkee mihin vällin olet letkaan tunkemassa? Kun lähdetään ohittamaan, vilkkua käytetään että edellä ajavat tietää olla tulematta eteen.
Ajelen myös liikenteenjakajan väärältä puolen vasemmalle käännyttäessä jos ei ole muita tiellä liikkujia näkyvissä.
Lähes törmäsin tuollaiseen jaggeen, joka tuli eteen liikenteenjakajan väärältä puolelta eteeni huoltoaseman pihaan. Puska oli edessä ja hän kai luuli ettei ketään ole tulossa. Kävin jututtamassa ukkoa, mutta ei halunnut nousta autostaan vaan soitti asianajajalleen. Mainoskin sanoo että kaikkia vammoja ei voi korjata, mutta asennevamman voi.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Kaistan vaihdossa tuo on minusta hyvä. Läppäät sitä siipeä vasemman käden sormella kerran ja vilkku vilkuttaa kolme kertaa. Eikä tarvi roikottaa sitä sormea siinä sen enempää vaan koko käsi voi osallistua taas nopeammin ratin pyörittelyyn.
Jonkun mielestä varmaan tihkupyyhkijätkin on ihan turha varuste. Joutaahan sitä manuallisestikin siinä pyyhkimään kun ei siinä ajaessa muutakaan tekemistä ole.
Jonkun mielestä varmaan tihkupyyhkijätkin on ihan turha varuste. Joutaahan sitä manuallisestikin siinä pyyhkimään kun ei siinä ajaessa muutakaan tekemistä ole.
9000CS 2,3
Voi. Pitää sitä vilkkuviikseä vähän aikaa pohjassa.9-5T kirjoitti:Voiko sitä olla Audissa jotenkin käyttämättä?Juha96 kirjoitti:Kyllä tuota toimintoa on tapana aina Audilla ajellessa käyttää. Jos tuo olisi täysin hyödytön, tuskin sen käyttö olisi tavaksi tullut - varsinkin, kun yleensä ajelen Saabilla.
Ohituksessa tosin en ole koskaan tuota käyttänyt, mutta kaistanvaihdoissa, niin kaupungissa kuin moottoritielläkin, säännöllisesti. Harvoin sitä kaistaa niin nopeasti ehtii vaihtaa ettei vilkku ehtisi kolme kertaa vilkahtaa.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Vilkunhan voi laittaa aivan kunnolla päälle vähän ennen kuin vaihtaa kaistaa ja ottaa sitten kaistanvaihdon jälkeen pois. Ei siitä kellekään ole haittaa, jos kunnolla ilmoittaa aikeestaan. Muutenkin tuo kolme vilkautusta on vielä niin lyhyt aika, että ei siitä paljoa hyötyä ole juuri muulloin kuin suunnilleen tyhjällä tiellä täyttämään lain kirjaimen. Suunnilleen järkevät kuskit ehtivät antaa ruuhkassakin tilaa, kun vilkku on vähän kauemmin päällä.Saappi Kuski kirjoitti:Kaistan vaihdossa tuo on minusta hyvä. Läppäät sitä siipeä vasemman käden sormella kerran ja vilkku vilkuttaa kolme kertaa. Eikä tarvi roikottaa sitä sormea siinä sen enempää vaan koko käsi voi osallistua taas nopeammin ratin pyörittelyyn.
Vilkun käytöstä yleensä ottaen Ensio Itkonen antoi joskus aikanaan hyvän ohjeen: "laita vilkku päälle niin aikaisin, että hävettää".
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
No tuossahan tulee ihan turhaa työtä kun pitää runkata sitä viikseä toisen kerran vaikka yhdelläkin selviäis. Yhtä turhaa ja naurettavaa kuin kurkotella etsimään virtalukkoa jostakin ratin juuresta vaikka oikea käsi makaa jo valmiiksi siinä penkkien välissä kun takapuolensa penkkiin laittaa.aakoo kirjoitti: Vilkunhan voi laittaa aivan kunnolla päälle vähän ennen kuin vaihtaa kaistaa ja ottaa sitten kaistanvaihdon jälkeen pois.
Eikä se tietenkään sitä poista että jos tarvitsee näyttää pidemmän aikaa vilkkua niin laittaa sen sitten päälle niin että lukittuu.
En vaan keksi yhtään syytä sille miksi vilkku ei voisi vilkahtaa 3 kertaa sen sijaan että se tekee sen yhden kerran.
9000CS 2,3
Loistava ohje, itse toimin jotensakin noin.aakoo kirjoitti:Vilkun käytöstä yleensä ottaen Ensio Itkonen antoi joskus aikanaan hyvän ohjeen: "laita vilkku päälle niin aikaisin, että hävettää".
Pidän vilkkua käyttämättömiä kuskeja mulk*uina, jotka eivät ajattele omaa pe*settään pidemmälle. Samaan kastiin menee tuo yhden vilauksen näyttäminen, eihän siitä ole kenellekään mitään hyötyä!
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001