Männän hajoamisen välttäminen??

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Männän hajoamisen välttäminen??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Kakskertaa on nyt nelossylinterin mäntä ollu kappaleina koneessa ja nyt ku saan taas auton ajoon heti ku uus softa ja suuttimet tulee ni mitä kaikkee kannattaa tarkistaa, että kolmannelta kerralta vältyttäs? Eli mitkä kaikki asiat voi aiheuttaa männän hajoamisen nelossylinteriltä? (missään muissa männissä ei ole kummallakaan kertaa ollu mitään vaurioita). Onko molemmilla kerroilla syyllinen ollut gt20 ahdin, joka nyt on vaihdettu mitsuun? Vanhassa softassa ei ollu mitään vikaa, koska uus omistaja on siihen erittäin tyytyväinen :D
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Onko ilmamassamittari varmasti kunnossa?

Eski
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Kerroppa vielä tarkkaan mikä auto kyseessä ja mitä siihen on kokonaisuudessaan tehty/vaihdettu jne.!
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Myös kuva tai kuvaus männästä joka on "hajonnut" voisi auttaa analyysissä. Onko merkkejä muissa männissä etc...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

En osaa varmaks sanoo et onko ilmamassamittari kunnossa, mut sen saa metroauto tarkistaa kunhan saan auton ajettua sinne. Alunperin saabissa oli Nordicin softa ja se pelas niinkauan hyvin kunnes ahdin vaihtu gt20.
Koitan tänään myöhemmin saada kuvat hajonneista männistä.

Saab on 2,3t vm.99 ja nyt siihen on vaihdettu:
-lohko
-tonnarin männät+kanget
-mitsun 18T-ahdin
-3"putkisto+katti
-suuttimet 465ml
-kansi (poikkimäki-racingin modaama)
-3,5bar bensapaineen säädin
-Maptunin softa

Lohko, kansi, suuttimet, softa ja ahdin oli siis silloin eri ku männät on paukkunu.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Hae ainakin uusi ilmamssamittari, jos on käytetty vv-filtteriä. Velipojalta meni koneesta kaksi kertaa mäntä viallisen ilmamassamittarin takia. Ensin halkesi ja sen jälkeen "räjähti". Haulla löytyy varmasti juttua.

Tonnarin männät ketää enemmän, mutta tulee se raja jossakin niilläkin vastaan, jos kone nakuttaa.

Aika halpa osa tuo ilmamssamittari ostaa, jos vertaa koneen korjaus kuluja :wink:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ilmamäärä mittari vaikuttaa tietty kaikkiin sylintereihin tuleviin ilma/polttoiane seoksiin joten. Jos vain mittarissa on vikaa niin kyllä sen pitäisi näkyä kaikissa männissä. Jos vain yksi/kaksi porsii niin kyllä vikaa pitää hakea myös muualta.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tästä autostahan oli aikaisemmin juttua, että pukkaa 2bar ahtopainetta... Yleisin vika mäntien hajoamiselle on viallinen immu yhdessä virisoftan kanssa, varsinkin jos virisoftan nakutusparametrejä on näpelöity...

Eski
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Sama auto joka ahto "ilosesti" ja halkas muutaman magneettiventtiilin. Eipä noille vioille silloinkaan mitään syytä löytyny ja sit meni taas nelosen mäntä. Ihmetyttää vaan et miks ainoostaan nelossylinterin mäntä hajoo ja muissa ei oo mitään vikaa? voisko se ilmamassamittari saada moista ainkaan.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Voi

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Voi saada todennäköisesti yhdessä suutin ongelmien kanssa. Tarkoitin ilmamassa mittarin uusimisen olevan pikkuraha , jos haluaa autostaan ottaa tehoja, kuten ilmeisesti on ollut tarkoitus.

Velipojalla oli ensin kaksi mäntää halki ja koneremontista 8000km räjähti yksi mäntä kokonaan (jakopään viereinen).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
kampsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 22:08
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kampsa »

pystyykö tuota immua mitenkään kokeellisesti tarkastaan onko voimissaan,
jos ei anna mitään vika koodeja?

jotain skooppi mittauksia löyty haulla,,mutta onko muuta konstia?
näkeekö esim, tulppien väristä mitään tms,,
9-5 wagon vector 2.3T 02
Saab club
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Saab9-5 270hp kirjoitti:Sama auto joka ahto "ilosesti" ja halkas muutaman magneettiventtiilin. Eipä noille vioille silloinkaan mitään syytä löytyny ja sit meni taas nelosen mäntä. Ihmetyttää vaan et miks ainoostaan nelossylinterin mäntä hajoo ja muissa ei oo mitään vikaa? voisko se ilmamassamittari saada moista ainkaan.
Eikö ilmamassamittari ole T7-järjestelmän ainoa " heikko kohta" siinä mielessä, että sen antamien arvojen perusteella lasketaan seokset ja sen ollessa rikki ne saattavatkin olla ihan päin helvettiä. Eikö ilmamassamittari anna vikakoodia?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Ei antanu mitään vikakoodeja, paitsi sit ku männät paukku! Suuttimet tarkastettiin ja kalibroitiin ekan konerikon jälkeen, mut ei niissä ollu mitään sanomista. Ainoo ero oli se et tonnarin mäntä ei menny niin palasiks ku alkuperänen mäntä!
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllä immu jotain vikakoodeja antaa, esim. minun Aerossa antoi muutaman kerran P0171 "laiha seos", joka korjaantui uudella immulla...

Eski
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Saab9-5 270hp kirjoitti:En osaa varmaks sanoo et onko ilmamassamittari kunnossa, mut sen saa metroauto tarkistaa kunhan saan auton ajettua sinne. Alunperin saabissa oli Nordicin softa ja se pelas niinkauan hyvin kunnes ahdin vaihtu gt20.
Koitan tänään myöhemmin saada kuvat hajonneista männistä.

Saab on 2,3t vm.99 ja nyt siihen on vaihdettu:
-lohko
-tonnarin männät+kanget
-mitsun 18T-ahdin
-3"putkisto+katti
-suuttimet 465ml
-kansi (poikkimäki-racingin modaama)
-3,5bar bensapaineen säädin
-Maptunin softa

Lohko, kansi, suuttimet, softa ja ahdin oli siis silloin eri ku männät on paukkunu.
Siis paukkuko männät nyt toisen kerran maptunin softan+em. kaman kanssa vai molemmat kerrat nordicilla joka ei vastannut rautaa, jota autossa oli? Sori olen vähän hidas tänään :lol:

Oletko harkinnut kunnon takomäntäsarjan hankkimista? (wiseco, wössner ym.)
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin