Ilmastointi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Nyt kun lämpötila on taas nousussa ja kompurakin pyörähtää käyntiin, niin huomasin että kompurasta kuuluu välillä pientä "naputusta" .

Ääni nyt ei ole mitenkään kova mutta jotain pientä kuitenkin. Eron huomaa lähinnä kun laittaa "ECON" päälle, niin "jotain pientä ääntä katosi" ja kun painaa "AUTO" niin se sama vaimea naputus tulee taustalle...
Eli lyhyesti, tarkkakorvainen huomaa kun kompura on päällä tai ei -> normaalia vaiko huolestumisen aihe?

Toinen kysymys, jota joku toinenkin jo kyseli, eli että tekstiä "AUTO" ei näy näytössä ollenkaan. Olen kalibroinut ilmastoinnin, mutta teksti ei vaan ilmaannu näyttöön vaikka ilmastoinnin AUTO:lle laittaa. Ilmastointi tuntuu pelaavan ihan ok, eli voisiko kyse olla pikselien häviämisestä vaiko mistä?
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

ACC

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Olen nyt tuota kompuran naputusta kuunnellut ja jotenkin alkaa tuntua ettei se ihan normaalia ole. Eli sellainen metallinen napse sieltä kaikaa...

9-5T "Hirsch" ainakin tuntuisi tietävän melko paljon näistä Saabin "onkelmista", eli onko sinulle tullut vastaan möykkääviä kompuroita aiemmin? Onko mitään aavistusta voisiko olla vaan huollon puute (kylmäaine vähissä, tiivisteet entiset tms.) vai voiko kompura selkeesti hajota... luulisi että ilmastointi nyt kestää kauemmin kuin 5 vuotta?
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Kompuran kolinat

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Öljy vähissä tai kompura sökö jolloin metallinen "kolina" kompuran sisällä.

Lisäytä alan liikkeessä öljyä ja samalla tarkastuta kylmäaineen määrä.

Kyllä kompuran pitäisi kestää enemmän kuin viisi vuotta...


ex - kylmäkoneasentaja
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Kylmäkoneen öljy...

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Jos sinulta on kylmäaineet (+siihen sitoutunut öljy ) vaikkapa "putkirikon" takia vuotanut taivaan tuuliin, niin järjestelmä täytetään uudella kylmäaineella. Öljyvajaus voi yllättää kun uusi kylmäaine EI TODELLAKAAN sisällä ollenkaan öljyä....(huom)
Näitä tapauksia varten meillä oli öljypumppu jolla pystyi lisämään öljyä järjestelmään vaikka siellä on ylipaine kylmäaineen ansiosta.

Kompuran kolinan kyllä kuulee, kun otta konepellin auki , laittaa ilmastoinnin täysille ja kuuntelee kun komressori lähtee päälle.
Kompuran käynnin voi SD-508 kompurasta todeta joko tyhjänkäynnin tippumisella tai kompuran päässä olevan magneettikytkimen toiminnan seuraamisella.(päällä/pois)

Joskus on tullut saapissa vastaan "kolina" ongelma, joka poistui kun lisättin ainoastaan kahvikupillinen öljyä.

Kun kylmäaine kiertää järjestelmässä niin se sitoo itseensä öljyn, joka voitelee mm. kompuran akselin stefan.

Nimim. Saapin ja Volvon valtuutettu asentaja...
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Niin

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Kun se ei ole noin yksinkertaista, koska vuotokohdan paikalla on suuri merkitys öljyn katoamisen suhteen. Eikä sitä öljyä voida lisätä mahdottomasti siinä piilee ylitäytön vaara..

Mielestäni nämä uudet ilmastoinnin tarkastukset " kunnon " koneilla on vain rahastusta vaihteeksi autoilijoiden kukkarosta....mutta jokainenhan laittaa rahansa mihin lystää....

Ilmastoinnin täytön ja kylmäaineen kosteuden voi tarkastaa itsekkin ns. kuivaajan lasista.
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Onko nyt siis ymmärrettävissä niin, että kun käyn "ilmastointilaitteen huollossa", eli vaihdetaan uudet litkut sisään niin siinä samalla vaihtuu noi öljytkin vai pitääkö ne öljyt vaihtaa ihan erikseen?

(olen menossa Saab-huoltoon ja siellä samalla tehdään toi kompuran huolto = heillä on kuulemma "kunnon" kone).
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

jollei asentaja mokaa
Hmmm...eikös nuo "kunnon" koneet ole nykyään silleen melko automaattisia, että ne imee nesteet pois ja testaa järjestelmän tiiveyden ja pumppaa uudet aineet sisään jne., eli mikä sen asentajan osuus tässä hommassa on..kuinka sen voi siis mokata?
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

??????

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Niin
Viimeksi muokannut 900 I 16 Kat, Ma Touko 03, 2004 08:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

En ole koskaan tutkinut saabin kylmäjärjestelmää vaikka on jo viides
saapikas alla. Ei ole ollut tarvetta kun niissä ei ole ollut vikoja.
Sikäli olen "suutarin kengissä" että leipätyökseni suunnittelen kylmä-
järjestelmiä (joskin vähän isompia). Jos kylmäainepiirissä ei ole
tarpeeksi öljyä, ei se yleensä aiheuta napsutuksen kaltaista ääntä
vaan kompressorin ääni muuttuu pikkuhiljaa karheaksi. Sensijaan
tuollaisen äänen saa aikaiseksi kylmäainepiirissä yleensä oleva magneettiventtiili, joka sulkeutuu kompressorin kytkeytyessä päälle ja pois. Päälle / pois-toimintoa ohjaa puolestaan piirin painekatkaisia, joka tunnustelee nestejohdon painetta joka puolestaan muuttuu paisuntaventtiilin säätymisen (=tarvittavan jäähdytystehon) mukaisesti.
Jos paisuntaventtiili tai painekytkin toimivat väärin, aiheuttaa se
em. napsutusäänen ja syy väärään toimintaa voi olla näiden laitteiden
vika tai yksinkertaisesti kylmäainepiirin vajaa- / ylitäyttö...
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

!!!!

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Muuten hyvä kirjoitus mutta
Auton ilmastoinnissa ei ole magneettiventtiiliä ollenkaan....ett sillee
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: !!!!

Viesti Kirjoittaja kooamas »

900 I 16 Kat kirjoitti:Muuten hyvä kirjoitus mutta
Auton ilmastoinnissa ei ole magneettiventtiiliä ollenkaan....ett sillee
Mikäköhän sinullakin on ongelmana, käyttäytyä et ainakaan osaa..

-juha-
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: !!!!

Viesti Kirjoittaja Sami »

900 I 16 Kat kirjoitti:Muuten hyvä kirjoitus mutta
Auton ilmastoinnissa ei ole magneettiventtiiliä ollenkaan....ett sillee
Kuva

Niin, ainakin saabin ilmastoinnista löytää noita magneettiventtiilejä parikin kappaletta. Uskoisin, että uudemmissakin on. (osa 38 tuossa kuvassa. Lähteenä og900 ilmastoinnin kytkis)

Tosin autoalallahan noita nimitellään vähän käyttötarkoituksen mukaan vaikka ne on magneettiventtiilejä. Mutta ehkäpä myös sähkömiehet ovat yhtä oikeassa puhuessaan solenoidista (venttiilisovelluksissa) tai lentokonemekaanikot puhuessaan aneroidista (<-- tuon viimeisen nimen saatan kyllä muistaa väärin. Ohimennen intissä kuuli kaikenlaisia termejä ja siitä on pitkä aika)

Toimintaperiaatehan noilla kaikilla on sama ja tarkoituskin..

Vähän sama juttu, kuin tuossa "magneettikytkimessä", joka vissiinkin sitten on rele? :D

No, mutta tämähän ei nyt aiheeseen liity, enkä tiedä mitään 9-5:n ilmastoinnista, joten pahoitteluni kysyjälle, joka ilmeisesti halusi vinkkejä ilmastointiongelmaansa.
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: !!!!

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

900 I 16 Kat kirjoitti:Muuten hyvä kirjoitus mutta
Auton ilmastoinnissa ei ole magneettiventtiiliä ollenkaan....ett sillee
Mikäpä saabissa sitten estää nesteen pääsyn kompressoriin kun se pysähtyy? Täytyypä alkaa tutkimaan...
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Venttiili 38

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

on komressorin on/off kytkin.....Kylmäaine puolella komressoriin nesteiden valumisen estää imupuolen painevaraaja..jossa on matalapaine varolaite, joka estää komresorin käymisen " ilman kylmäainetta " katkaisu paine on säädettävissä 0.1-2 bar...suojaa myös tukoksilta esim. ex-venttiilin rikkoutuessa..tai piirin muuten tukkeutessa....

Toinen varolaite löytyy nestejohdosta tai varaajan päästä joka ohjaa lauhduttimen puhallinta / suojaa kompuraa ylipaineilta...(katkaisu noin 18 bar)


Jos auton ilmastoinnissa olisi nestejohdossa mg-venttiili niin vikatiheys kasvaisi huomattavasti....vrt sama periaate kuin jääkaapissa jossa on ex-venttilin tilalla kapilaari. Kun on mahdollisimman vähän venttiileitä niin kyllä pelaa varmasti...

Nestejohdon mg-venttiileitä käytetään mm. kaupan kylmässä tiskien lämpötilan ohjaukseen...( koska yhdellä kompuralla ohjataan useita eri kylmäkalusteita)
Viimeksi muokannut 900 I 16 Kat, Ma Touko 03, 2004 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

9-5T kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
9-5T kirjoitti: ?
:?:
:?:

Sorry.....huono ilmaus...
Vastaa Viestiin