Ilmastointi
Ilmastointi
Nyt kun lämpötila on taas nousussa ja kompurakin pyörähtää käyntiin, niin huomasin että kompurasta kuuluu välillä pientä "naputusta" .
Ääni nyt ei ole mitenkään kova mutta jotain pientä kuitenkin. Eron huomaa lähinnä kun laittaa "ECON" päälle, niin "jotain pientä ääntä katosi" ja kun painaa "AUTO" niin se sama vaimea naputus tulee taustalle...
Eli lyhyesti, tarkkakorvainen huomaa kun kompura on päällä tai ei -> normaalia vaiko huolestumisen aihe?
Toinen kysymys, jota joku toinenkin jo kyseli, eli että tekstiä "AUTO" ei näy näytössä ollenkaan. Olen kalibroinut ilmastoinnin, mutta teksti ei vaan ilmaannu näyttöön vaikka ilmastoinnin AUTO:lle laittaa. Ilmastointi tuntuu pelaavan ihan ok, eli voisiko kyse olla pikselien häviämisestä vaiko mistä?
Ääni nyt ei ole mitenkään kova mutta jotain pientä kuitenkin. Eron huomaa lähinnä kun laittaa "ECON" päälle, niin "jotain pientä ääntä katosi" ja kun painaa "AUTO" niin se sama vaimea naputus tulee taustalle...
Eli lyhyesti, tarkkakorvainen huomaa kun kompura on päällä tai ei -> normaalia vaiko huolestumisen aihe?
Toinen kysymys, jota joku toinenkin jo kyseli, eli että tekstiä "AUTO" ei näy näytössä ollenkaan. Olen kalibroinut ilmastoinnin, mutta teksti ei vaan ilmaannu näyttöön vaikka ilmastoinnin AUTO:lle laittaa. Ilmastointi tuntuu pelaavan ihan ok, eli voisiko kyse olla pikselien häviämisestä vaiko mistä?
ACC
Olen nyt tuota kompuran naputusta kuunnellut ja jotenkin alkaa tuntua ettei se ihan normaalia ole. Eli sellainen metallinen napse sieltä kaikaa...
9-5T "Hirsch" ainakin tuntuisi tietävän melko paljon näistä Saabin "onkelmista", eli onko sinulle tullut vastaan möykkääviä kompuroita aiemmin? Onko mitään aavistusta voisiko olla vaan huollon puute (kylmäaine vähissä, tiivisteet entiset tms.) vai voiko kompura selkeesti hajota... luulisi että ilmastointi nyt kestää kauemmin kuin 5 vuotta?
9-5T "Hirsch" ainakin tuntuisi tietävän melko paljon näistä Saabin "onkelmista", eli onko sinulle tullut vastaan möykkääviä kompuroita aiemmin? Onko mitään aavistusta voisiko olla vaan huollon puute (kylmäaine vähissä, tiivisteet entiset tms.) vai voiko kompura selkeesti hajota... luulisi että ilmastointi nyt kestää kauemmin kuin 5 vuotta?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kompuran kolinat
Öljy vähissä tai kompura sökö jolloin metallinen "kolina" kompuran sisällä.
Lisäytä alan liikkeessä öljyä ja samalla tarkastuta kylmäaineen määrä.
Kyllä kompuran pitäisi kestää enemmän kuin viisi vuotta...
ex - kylmäkoneasentaja
Lisäytä alan liikkeessä öljyä ja samalla tarkastuta kylmäaineen määrä.
Kyllä kompuran pitäisi kestää enemmän kuin viisi vuotta...
ex - kylmäkoneasentaja
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kylmäkoneen öljy...
Jos sinulta on kylmäaineet (+siihen sitoutunut öljy ) vaikkapa "putkirikon" takia vuotanut taivaan tuuliin, niin järjestelmä täytetään uudella kylmäaineella. Öljyvajaus voi yllättää kun uusi kylmäaine EI TODELLAKAAN sisällä ollenkaan öljyä....(huom)
Näitä tapauksia varten meillä oli öljypumppu jolla pystyi lisämään öljyä järjestelmään vaikka siellä on ylipaine kylmäaineen ansiosta.
Kompuran kolinan kyllä kuulee, kun otta konepellin auki , laittaa ilmastoinnin täysille ja kuuntelee kun komressori lähtee päälle.
Kompuran käynnin voi SD-508 kompurasta todeta joko tyhjänkäynnin tippumisella tai kompuran päässä olevan magneettikytkimen toiminnan seuraamisella.(päällä/pois)
Joskus on tullut saapissa vastaan "kolina" ongelma, joka poistui kun lisättin ainoastaan kahvikupillinen öljyä.
Kun kylmäaine kiertää järjestelmässä niin se sitoo itseensä öljyn, joka voitelee mm. kompuran akselin stefan.
Nimim. Saapin ja Volvon valtuutettu asentaja...
Näitä tapauksia varten meillä oli öljypumppu jolla pystyi lisämään öljyä järjestelmään vaikka siellä on ylipaine kylmäaineen ansiosta.
Kompuran kolinan kyllä kuulee, kun otta konepellin auki , laittaa ilmastoinnin täysille ja kuuntelee kun komressori lähtee päälle.
Kompuran käynnin voi SD-508 kompurasta todeta joko tyhjänkäynnin tippumisella tai kompuran päässä olevan magneettikytkimen toiminnan seuraamisella.(päällä/pois)
Joskus on tullut saapissa vastaan "kolina" ongelma, joka poistui kun lisättin ainoastaan kahvikupillinen öljyä.
Kun kylmäaine kiertää järjestelmässä niin se sitoo itseensä öljyn, joka voitelee mm. kompuran akselin stefan.
Nimim. Saapin ja Volvon valtuutettu asentaja...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Niin
Kun se ei ole noin yksinkertaista, koska vuotokohdan paikalla on suuri merkitys öljyn katoamisen suhteen. Eikä sitä öljyä voida lisätä mahdottomasti siinä piilee ylitäytön vaara..
Mielestäni nämä uudet ilmastoinnin tarkastukset " kunnon " koneilla on vain rahastusta vaihteeksi autoilijoiden kukkarosta....mutta jokainenhan laittaa rahansa mihin lystää....
Ilmastoinnin täytön ja kylmäaineen kosteuden voi tarkastaa itsekkin ns. kuivaajan lasista.
Mielestäni nämä uudet ilmastoinnin tarkastukset " kunnon " koneilla on vain rahastusta vaihteeksi autoilijoiden kukkarosta....mutta jokainenhan laittaa rahansa mihin lystää....
Ilmastoinnin täytön ja kylmäaineen kosteuden voi tarkastaa itsekkin ns. kuivaajan lasista.
Onko nyt siis ymmärrettävissä niin, että kun käyn "ilmastointilaitteen huollossa", eli vaihdetaan uudet litkut sisään niin siinä samalla vaihtuu noi öljytkin vai pitääkö ne öljyt vaihtaa ihan erikseen?
(olen menossa Saab-huoltoon ja siellä samalla tehdään toi kompuran huolto = heillä on kuulemma "kunnon" kone).
(olen menossa Saab-huoltoon ja siellä samalla tehdään toi kompuran huolto = heillä on kuulemma "kunnon" kone).
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
En ole koskaan tutkinut saabin kylmäjärjestelmää vaikka on jo viides
saapikas alla. Ei ole ollut tarvetta kun niissä ei ole ollut vikoja.
Sikäli olen "suutarin kengissä" että leipätyökseni suunnittelen kylmä-
järjestelmiä (joskin vähän isompia). Jos kylmäainepiirissä ei ole
tarpeeksi öljyä, ei se yleensä aiheuta napsutuksen kaltaista ääntä
vaan kompressorin ääni muuttuu pikkuhiljaa karheaksi. Sensijaan
tuollaisen äänen saa aikaiseksi kylmäainepiirissä yleensä oleva magneettiventtiili, joka sulkeutuu kompressorin kytkeytyessä päälle ja pois. Päälle / pois-toimintoa ohjaa puolestaan piirin painekatkaisia, joka tunnustelee nestejohdon painetta joka puolestaan muuttuu paisuntaventtiilin säätymisen (=tarvittavan jäähdytystehon) mukaisesti.
Jos paisuntaventtiili tai painekytkin toimivat väärin, aiheuttaa se
em. napsutusäänen ja syy väärään toimintaa voi olla näiden laitteiden
vika tai yksinkertaisesti kylmäainepiirin vajaa- / ylitäyttö...
saapikas alla. Ei ole ollut tarvetta kun niissä ei ole ollut vikoja.
Sikäli olen "suutarin kengissä" että leipätyökseni suunnittelen kylmä-
järjestelmiä (joskin vähän isompia). Jos kylmäainepiirissä ei ole
tarpeeksi öljyä, ei se yleensä aiheuta napsutuksen kaltaista ääntä
vaan kompressorin ääni muuttuu pikkuhiljaa karheaksi. Sensijaan
tuollaisen äänen saa aikaiseksi kylmäainepiirissä yleensä oleva magneettiventtiili, joka sulkeutuu kompressorin kytkeytyessä päälle ja pois. Päälle / pois-toimintoa ohjaa puolestaan piirin painekatkaisia, joka tunnustelee nestejohdon painetta joka puolestaan muuttuu paisuntaventtiilin säätymisen (=tarvittavan jäähdytystehon) mukaisesti.
Jos paisuntaventtiili tai painekytkin toimivat väärin, aiheuttaa se
em. napsutusäänen ja syy väärään toimintaa voi olla näiden laitteiden
vika tai yksinkertaisesti kylmäainepiirin vajaa- / ylitäyttö...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
!!!!
Muuten hyvä kirjoitus mutta
Auton ilmastoinnissa ei ole magneettiventtiiliä ollenkaan....ett sillee
Auton ilmastoinnissa ei ole magneettiventtiiliä ollenkaan....ett sillee
Re: !!!!
900 I 16 Kat kirjoitti:Muuten hyvä kirjoitus mutta
Auton ilmastoinnissa ei ole magneettiventtiiliä ollenkaan....ett sillee
Niin, ainakin saabin ilmastoinnista löytää noita magneettiventtiilejä parikin kappaletta. Uskoisin, että uudemmissakin on. (osa 38 tuossa kuvassa. Lähteenä og900 ilmastoinnin kytkis)
Tosin autoalallahan noita nimitellään vähän käyttötarkoituksen mukaan vaikka ne on magneettiventtiilejä. Mutta ehkäpä myös sähkömiehet ovat yhtä oikeassa puhuessaan solenoidista (venttiilisovelluksissa) tai lentokonemekaanikot puhuessaan aneroidista (<-- tuon viimeisen nimen saatan kyllä muistaa väärin. Ohimennen intissä kuuli kaikenlaisia termejä ja siitä on pitkä aika)
Toimintaperiaatehan noilla kaikilla on sama ja tarkoituskin..
Vähän sama juttu, kuin tuossa "magneettikytkimessä", joka vissiinkin sitten on rele?
No, mutta tämähän ei nyt aiheeseen liity, enkä tiedä mitään 9-5:n ilmastoinnista, joten pahoitteluni kysyjälle, joka ilmeisesti halusi vinkkejä ilmastointiongelmaansa.
Re: !!!!
Mikäpä saabissa sitten estää nesteen pääsyn kompressoriin kun se pysähtyy? Täytyypä alkaa tutkimaan...900 I 16 Kat kirjoitti:Muuten hyvä kirjoitus mutta
Auton ilmastoinnissa ei ole magneettiventtiiliä ollenkaan....ett sillee
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Venttiili 38
on komressorin on/off kytkin.....Kylmäaine puolella komressoriin nesteiden valumisen estää imupuolen painevaraaja..jossa on matalapaine varolaite, joka estää komresorin käymisen " ilman kylmäainetta " katkaisu paine on säädettävissä 0.1-2 bar...suojaa myös tukoksilta esim. ex-venttiilin rikkoutuessa..tai piirin muuten tukkeutessa....
Toinen varolaite löytyy nestejohdosta tai varaajan päästä joka ohjaa lauhduttimen puhallinta / suojaa kompuraa ylipaineilta...(katkaisu noin 18 bar)
Jos auton ilmastoinnissa olisi nestejohdossa mg-venttiili niin vikatiheys kasvaisi huomattavasti....vrt sama periaate kuin jääkaapissa jossa on ex-venttilin tilalla kapilaari. Kun on mahdollisimman vähän venttiileitä niin kyllä pelaa varmasti...
Nestejohdon mg-venttiileitä käytetään mm. kaupan kylmässä tiskien lämpötilan ohjaukseen...( koska yhdellä kompuralla ohjataan useita eri kylmäkalusteita)
Toinen varolaite löytyy nestejohdosta tai varaajan päästä joka ohjaa lauhduttimen puhallinta / suojaa kompuraa ylipaineilta...(katkaisu noin 18 bar)
Jos auton ilmastoinnissa olisi nestejohdossa mg-venttiili niin vikatiheys kasvaisi huomattavasti....vrt sama periaate kuin jääkaapissa jossa on ex-venttilin tilalla kapilaari. Kun on mahdollisimman vähän venttiileitä niin kyllä pelaa varmasti...
Nestejohdon mg-venttiileitä käytetään mm. kaupan kylmässä tiskien lämpötilan ohjaukseen...( koska yhdellä kompuralla ohjataan useita eri kylmäkalusteita)
Viimeksi muokannut 900 I 16 Kat, Ma Touko 03, 2004 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
9-5T kirjoitti:9-5T kirjoitti:9-5T kirjoitti: ?
Sorry.....huono ilmaus...