Ilmastointi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

jollei asentaja mokaa
Hmmm...eikös nuo "kunnon" koneet ole nykyään silleen melko automaattisia, että ne imee nesteet pois ja testaa järjestelmän tiiveyden ja pumppaa uudet aineet sisään jne., eli mikä sen asentajan osuus tässä hommassa on..kuinka sen voi siis mokata?
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

??????

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Niin
Viimeksi muokannut 900 I 16 Kat, Ma Touko 03, 2004 08:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

En ole koskaan tutkinut saabin kylmäjärjestelmää vaikka on jo viides
saapikas alla. Ei ole ollut tarvetta kun niissä ei ole ollut vikoja.
Sikäli olen "suutarin kengissä" että leipätyökseni suunnittelen kylmä-
järjestelmiä (joskin vähän isompia). Jos kylmäainepiirissä ei ole
tarpeeksi öljyä, ei se yleensä aiheuta napsutuksen kaltaista ääntä
vaan kompressorin ääni muuttuu pikkuhiljaa karheaksi. Sensijaan
tuollaisen äänen saa aikaiseksi kylmäainepiirissä yleensä oleva magneettiventtiili, joka sulkeutuu kompressorin kytkeytyessä päälle ja pois. Päälle / pois-toimintoa ohjaa puolestaan piirin painekatkaisia, joka tunnustelee nestejohdon painetta joka puolestaan muuttuu paisuntaventtiilin säätymisen (=tarvittavan jäähdytystehon) mukaisesti.
Jos paisuntaventtiili tai painekytkin toimivat väärin, aiheuttaa se
em. napsutusäänen ja syy väärään toimintaa voi olla näiden laitteiden
vika tai yksinkertaisesti kylmäainepiirin vajaa- / ylitäyttö...
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

!!!!

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Muuten hyvä kirjoitus mutta
Auton ilmastoinnissa ei ole magneettiventtiiliä ollenkaan....ett sillee
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: !!!!

Viesti Kirjoittaja kooamas »

900 I 16 Kat kirjoitti:Muuten hyvä kirjoitus mutta
Auton ilmastoinnissa ei ole magneettiventtiiliä ollenkaan....ett sillee
Mikäköhän sinullakin on ongelmana, käyttäytyä et ainakaan osaa..

-juha-
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: !!!!

Viesti Kirjoittaja Sami »

900 I 16 Kat kirjoitti:Muuten hyvä kirjoitus mutta
Auton ilmastoinnissa ei ole magneettiventtiiliä ollenkaan....ett sillee
Kuva

Niin, ainakin saabin ilmastoinnista löytää noita magneettiventtiilejä parikin kappaletta. Uskoisin, että uudemmissakin on. (osa 38 tuossa kuvassa. Lähteenä og900 ilmastoinnin kytkis)

Tosin autoalallahan noita nimitellään vähän käyttötarkoituksen mukaan vaikka ne on magneettiventtiilejä. Mutta ehkäpä myös sähkömiehet ovat yhtä oikeassa puhuessaan solenoidista (venttiilisovelluksissa) tai lentokonemekaanikot puhuessaan aneroidista (<-- tuon viimeisen nimen saatan kyllä muistaa väärin. Ohimennen intissä kuuli kaikenlaisia termejä ja siitä on pitkä aika)

Toimintaperiaatehan noilla kaikilla on sama ja tarkoituskin..

Vähän sama juttu, kuin tuossa "magneettikytkimessä", joka vissiinkin sitten on rele? :D

No, mutta tämähän ei nyt aiheeseen liity, enkä tiedä mitään 9-5:n ilmastoinnista, joten pahoitteluni kysyjälle, joka ilmeisesti halusi vinkkejä ilmastointiongelmaansa.
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: !!!!

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

900 I 16 Kat kirjoitti:Muuten hyvä kirjoitus mutta
Auton ilmastoinnissa ei ole magneettiventtiiliä ollenkaan....ett sillee
Mikäpä saabissa sitten estää nesteen pääsyn kompressoriin kun se pysähtyy? Täytyypä alkaa tutkimaan...
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Venttiili 38

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

on komressorin on/off kytkin.....Kylmäaine puolella komressoriin nesteiden valumisen estää imupuolen painevaraaja..jossa on matalapaine varolaite, joka estää komresorin käymisen " ilman kylmäainetta " katkaisu paine on säädettävissä 0.1-2 bar...suojaa myös tukoksilta esim. ex-venttiilin rikkoutuessa..tai piirin muuten tukkeutessa....

Toinen varolaite löytyy nestejohdosta tai varaajan päästä joka ohjaa lauhduttimen puhallinta / suojaa kompuraa ylipaineilta...(katkaisu noin 18 bar)


Jos auton ilmastoinnissa olisi nestejohdossa mg-venttiili niin vikatiheys kasvaisi huomattavasti....vrt sama periaate kuin jääkaapissa jossa on ex-venttilin tilalla kapilaari. Kun on mahdollisimman vähän venttiileitä niin kyllä pelaa varmasti...

Nestejohdon mg-venttiileitä käytetään mm. kaupan kylmässä tiskien lämpötilan ohjaukseen...( koska yhdellä kompuralla ohjataan useita eri kylmäkalusteita)
Viimeksi muokannut 900 I 16 Kat, Ma Touko 03, 2004 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

9-5T kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
9-5T kirjoitti: ?
:?:
:?:

Sorry.....huono ilmaus...
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Meidän -96 9000cse:ssä se kompura kesti 480tkm, sittenkin vain tehot hävisi (nesteet). Loppuhistoriaa en tiedä kun veli myi sen pois.
9-3.1972
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: Venttiili 38

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

900 I 16 Kat kirjoitti:on komressorin on/off kytkin.....Kylmäaine puolella komressoriin nesteiden valumisen estää imupuolen painevaraaja..jossa on matalapaine varolaite, joka estää komresorin käymisen " ilman kylmäainetta " katkaisu paine on säädettävissä 0.1-2 bar...suojaa myös tukoksilta esim. ex-venttiilin rikkoutuessa..tai piirin muuten tukkeutessa....

Nestejohdon mg-venttiileitä käytetään mm. kaupan kylmässä tiskien lämpötilan ohjaukseen...( koska yhdellä kompuralla ohjataan useita eri kylmäkalusteita)
Niin, mutta mikä estää lauhtuneen kylmäaineen joutumisen kompressoriin
kun kompura ei käy? On tuo nesteen joutuminen kompuraan tuhoisa
juttu...etenkin säätyvätilavuuksisille mäntäkompuroille jollainen saabissakin speksien mukaan näyttää olevan.

Kyllä mankkuja käytetään ajoneuvojäähdytyksessa ihan yleisesti. Niitä
löytyy linja- ja kuorma-autoista ja junistakin niitä löytyy. Ja ihan oikein,
lämpötilaohjattuja nämä mankut yleensä ovat, mutta kyllä niiden toinen
tarkoitus on tuo seisontajakson aikaisen paineentasaantumisen estäminen.

Pitää selailla tuota saabin WIS:ä kun sattuu sopiva väli. Sieltä se vastaus
varmasti löytyy eikä tätä tarvitse enempää enää ihmetellä....
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

jep..

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Konehuoneessa on imupuolella alumiininen noin 0.7 litrainen painetasaaja (varaaja) Tuntomerkit anturi kahella tai kolmella sähköjohdolla ja huoltonippa imupaineiden säätämiseen ja niiden tarkistamista varten.

Painevaraaja estää myös osaltaan nestemäisen kylmäaineen pääsyn seisonta jaksolla kompuraan...
Ja toisaalta ex-venttiilikin sulkeutuu omalla paineellaan seisontajakson ajaksi...eli sinne ei voi mennä nestemäistä ainetta...

Painevaraajan voi testata sillä että lennättää ilmastointia täysillä ja sammuttaa auton jolloin se "viheltää" tasatessaan paineita....

Muuten nestejohdossa olevaa mg-venttiiliä käytetään isoimmissa laitoksissa " pumppaukytkennällä " jolloin se ohjaa komressorin käyntiä...imupaineiden avulla...
arilar
"Ruisku"
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 11:09
Paikkakunta: masku

Ilmastoinnin nestemäärän tarkistus ja kondenssiveden poisto

Viesti Kirjoittaja arilar »

Tietääkö joku missä tuo ilmastoinnin nestemäärän tarkistusikkuna on ?
Entä mistä ne kondenssiveden poistoaukot alkavat ja mihin tarkkaan ottaen
päättyvät ? Mulla lisättiin kylmäainetta, oli 150 g pitäisi olla 750 g, mutta vieläkään ei ole tullut lammikkoa auton alle :) Eli onkohan reiät tukossa, ilmastointi muutoin toimii taas.
Vastaa Viestiin