Hmmm...eikös nuo "kunnon" koneet ole nykyään silleen melko automaattisia, että ne imee nesteet pois ja testaa järjestelmän tiiveyden ja pumppaa uudet aineet sisään jne., eli mikä sen asentajan osuus tässä hommassa on..kuinka sen voi siis mokata?jollei asentaja mokaa
Ilmastointi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
En ole koskaan tutkinut saabin kylmäjärjestelmää vaikka on jo viides
saapikas alla. Ei ole ollut tarvetta kun niissä ei ole ollut vikoja.
Sikäli olen "suutarin kengissä" että leipätyökseni suunnittelen kylmä-
järjestelmiä (joskin vähän isompia). Jos kylmäainepiirissä ei ole
tarpeeksi öljyä, ei se yleensä aiheuta napsutuksen kaltaista ääntä
vaan kompressorin ääni muuttuu pikkuhiljaa karheaksi. Sensijaan
tuollaisen äänen saa aikaiseksi kylmäainepiirissä yleensä oleva magneettiventtiili, joka sulkeutuu kompressorin kytkeytyessä päälle ja pois. Päälle / pois-toimintoa ohjaa puolestaan piirin painekatkaisia, joka tunnustelee nestejohdon painetta joka puolestaan muuttuu paisuntaventtiilin säätymisen (=tarvittavan jäähdytystehon) mukaisesti.
Jos paisuntaventtiili tai painekytkin toimivat väärin, aiheuttaa se
em. napsutusäänen ja syy väärään toimintaa voi olla näiden laitteiden
vika tai yksinkertaisesti kylmäainepiirin vajaa- / ylitäyttö...
saapikas alla. Ei ole ollut tarvetta kun niissä ei ole ollut vikoja.
Sikäli olen "suutarin kengissä" että leipätyökseni suunnittelen kylmä-
järjestelmiä (joskin vähän isompia). Jos kylmäainepiirissä ei ole
tarpeeksi öljyä, ei se yleensä aiheuta napsutuksen kaltaista ääntä
vaan kompressorin ääni muuttuu pikkuhiljaa karheaksi. Sensijaan
tuollaisen äänen saa aikaiseksi kylmäainepiirissä yleensä oleva magneettiventtiili, joka sulkeutuu kompressorin kytkeytyessä päälle ja pois. Päälle / pois-toimintoa ohjaa puolestaan piirin painekatkaisia, joka tunnustelee nestejohdon painetta joka puolestaan muuttuu paisuntaventtiilin säätymisen (=tarvittavan jäähdytystehon) mukaisesti.
Jos paisuntaventtiili tai painekytkin toimivat väärin, aiheuttaa se
em. napsutusäänen ja syy väärään toimintaa voi olla näiden laitteiden
vika tai yksinkertaisesti kylmäainepiirin vajaa- / ylitäyttö...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
!!!!
Muuten hyvä kirjoitus mutta
Auton ilmastoinnissa ei ole magneettiventtiiliä ollenkaan....ett sillee
Auton ilmastoinnissa ei ole magneettiventtiiliä ollenkaan....ett sillee
Re: !!!!
900 I 16 Kat kirjoitti:Muuten hyvä kirjoitus mutta
Auton ilmastoinnissa ei ole magneettiventtiiliä ollenkaan....ett sillee
Niin, ainakin saabin ilmastoinnista löytää noita magneettiventtiilejä parikin kappaletta. Uskoisin, että uudemmissakin on. (osa 38 tuossa kuvassa. Lähteenä og900 ilmastoinnin kytkis)
Tosin autoalallahan noita nimitellään vähän käyttötarkoituksen mukaan vaikka ne on magneettiventtiilejä. Mutta ehkäpä myös sähkömiehet ovat yhtä oikeassa puhuessaan solenoidista (venttiilisovelluksissa) tai lentokonemekaanikot puhuessaan aneroidista (<-- tuon viimeisen nimen saatan kyllä muistaa väärin. Ohimennen intissä kuuli kaikenlaisia termejä ja siitä on pitkä aika)
Toimintaperiaatehan noilla kaikilla on sama ja tarkoituskin..
Vähän sama juttu, kuin tuossa "magneettikytkimessä", joka vissiinkin sitten on rele?
No, mutta tämähän ei nyt aiheeseen liity, enkä tiedä mitään 9-5:n ilmastoinnista, joten pahoitteluni kysyjälle, joka ilmeisesti halusi vinkkejä ilmastointiongelmaansa.
Re: !!!!
Mikäpä saabissa sitten estää nesteen pääsyn kompressoriin kun se pysähtyy? Täytyypä alkaa tutkimaan...900 I 16 Kat kirjoitti:Muuten hyvä kirjoitus mutta
Auton ilmastoinnissa ei ole magneettiventtiiliä ollenkaan....ett sillee
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Venttiili 38
on komressorin on/off kytkin.....Kylmäaine puolella komressoriin nesteiden valumisen estää imupuolen painevaraaja..jossa on matalapaine varolaite, joka estää komresorin käymisen " ilman kylmäainetta " katkaisu paine on säädettävissä 0.1-2 bar...suojaa myös tukoksilta esim. ex-venttiilin rikkoutuessa..tai piirin muuten tukkeutessa....
Toinen varolaite löytyy nestejohdosta tai varaajan päästä joka ohjaa lauhduttimen puhallinta / suojaa kompuraa ylipaineilta...(katkaisu noin 18 bar)
Jos auton ilmastoinnissa olisi nestejohdossa mg-venttiili niin vikatiheys kasvaisi huomattavasti....vrt sama periaate kuin jääkaapissa jossa on ex-venttilin tilalla kapilaari. Kun on mahdollisimman vähän venttiileitä niin kyllä pelaa varmasti...
Nestejohdon mg-venttiileitä käytetään mm. kaupan kylmässä tiskien lämpötilan ohjaukseen...( koska yhdellä kompuralla ohjataan useita eri kylmäkalusteita)
Toinen varolaite löytyy nestejohdosta tai varaajan päästä joka ohjaa lauhduttimen puhallinta / suojaa kompuraa ylipaineilta...(katkaisu noin 18 bar)
Jos auton ilmastoinnissa olisi nestejohdossa mg-venttiili niin vikatiheys kasvaisi huomattavasti....vrt sama periaate kuin jääkaapissa jossa on ex-venttilin tilalla kapilaari. Kun on mahdollisimman vähän venttiileitä niin kyllä pelaa varmasti...
Nestejohdon mg-venttiileitä käytetään mm. kaupan kylmässä tiskien lämpötilan ohjaukseen...( koska yhdellä kompuralla ohjataan useita eri kylmäkalusteita)
Viimeksi muokannut 900 I 16 Kat, Ma Touko 03, 2004 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
9-5T kirjoitti:9-5T kirjoitti:9-5T kirjoitti: ?
Sorry.....huono ilmaus...
Re: Venttiili 38
Niin, mutta mikä estää lauhtuneen kylmäaineen joutumisen kompressoriin900 I 16 Kat kirjoitti:on komressorin on/off kytkin.....Kylmäaine puolella komressoriin nesteiden valumisen estää imupuolen painevaraaja..jossa on matalapaine varolaite, joka estää komresorin käymisen " ilman kylmäainetta " katkaisu paine on säädettävissä 0.1-2 bar...suojaa myös tukoksilta esim. ex-venttiilin rikkoutuessa..tai piirin muuten tukkeutessa....
Nestejohdon mg-venttiileitä käytetään mm. kaupan kylmässä tiskien lämpötilan ohjaukseen...( koska yhdellä kompuralla ohjataan useita eri kylmäkalusteita)
kun kompura ei käy? On tuo nesteen joutuminen kompuraan tuhoisa
juttu...etenkin säätyvätilavuuksisille mäntäkompuroille jollainen saabissakin speksien mukaan näyttää olevan.
Kyllä mankkuja käytetään ajoneuvojäähdytyksessa ihan yleisesti. Niitä
löytyy linja- ja kuorma-autoista ja junistakin niitä löytyy. Ja ihan oikein,
lämpötilaohjattuja nämä mankut yleensä ovat, mutta kyllä niiden toinen
tarkoitus on tuo seisontajakson aikaisen paineentasaantumisen estäminen.
Pitää selailla tuota saabin WIS:ä kun sattuu sopiva väli. Sieltä se vastaus
varmasti löytyy eikä tätä tarvitse enempää enää ihmetellä....
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
jep..
Konehuoneessa on imupuolella alumiininen noin 0.7 litrainen painetasaaja (varaaja) Tuntomerkit anturi kahella tai kolmella sähköjohdolla ja huoltonippa imupaineiden säätämiseen ja niiden tarkistamista varten.
Painevaraaja estää myös osaltaan nestemäisen kylmäaineen pääsyn seisonta jaksolla kompuraan...
Ja toisaalta ex-venttiilikin sulkeutuu omalla paineellaan seisontajakson ajaksi...eli sinne ei voi mennä nestemäistä ainetta...
Painevaraajan voi testata sillä että lennättää ilmastointia täysillä ja sammuttaa auton jolloin se "viheltää" tasatessaan paineita....
Muuten nestejohdossa olevaa mg-venttiiliä käytetään isoimmissa laitoksissa " pumppaukytkennällä " jolloin se ohjaa komressorin käyntiä...imupaineiden avulla...
Painevaraaja estää myös osaltaan nestemäisen kylmäaineen pääsyn seisonta jaksolla kompuraan...
Ja toisaalta ex-venttiilikin sulkeutuu omalla paineellaan seisontajakson ajaksi...eli sinne ei voi mennä nestemäistä ainetta...
Painevaraajan voi testata sillä että lennättää ilmastointia täysillä ja sammuttaa auton jolloin se "viheltää" tasatessaan paineita....
Muuten nestejohdossa olevaa mg-venttiiliä käytetään isoimmissa laitoksissa " pumppaukytkennällä " jolloin se ohjaa komressorin käyntiä...imupaineiden avulla...
Ilmastoinnin nestemäärän tarkistus ja kondenssiveden poisto
Tietääkö joku missä tuo ilmastoinnin nestemäärän tarkistusikkuna on ?
Entä mistä ne kondenssiveden poistoaukot alkavat ja mihin tarkkaan ottaen
päättyvät ? Mulla lisättiin kylmäainetta, oli 150 g pitäisi olla 750 g, mutta vieläkään ei ole tullut lammikkoa auton alle Eli onkohan reiät tukossa, ilmastointi muutoin toimii taas.
Entä mistä ne kondenssiveden poistoaukot alkavat ja mihin tarkkaan ottaen
päättyvät ? Mulla lisättiin kylmäainetta, oli 150 g pitäisi olla 750 g, mutta vieläkään ei ole tullut lammikkoa auton alle Eli onkohan reiät tukossa, ilmastointi muutoin toimii taas.