9-5:sen tunkin paikka?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

9-5:sen tunkin paikka?

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Myönnän heti alkuun että kysymys on tyhmä.
Isäni soitti päivällä että täytyisi vaihtaa kesänakit mutta kun ei löydy tunkille paikkaa!
No enhän minä tiedä millainen systeemi 9-5:ssä on. :oops:

Neuvokaa nyt tyhmää, onko sille tunkin tassulle joku paikka siellä helmassa (tyyliin og900) vai mihin ihmeeseen se työnnetään? Eli onko siellä joku hahlo sille tassulle?

Kun kuulemma omistajan oppaassa ei ole asiasta mainintaa???

Mene ja tiedä. enpä ole kyseiseen oppaaseen perehtynyt...

Kiitoksia paljon, minäpä menen tästä nurkkaan häpeämään... :oops: :oops: :oops:
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

No joo.... 9-5 -00 sedanissa on ainakin tunkin paikka takakontin vararenkaan vieressä, vararenkaan ja takapuskurin välissä.
Siinä on styroksiin tehty sellainen "tunkin-sopiva" kolo puskurin suuntaisesti. :D

( Ensin tarvitsee tietysti nostaa takakontin pohjalevyä ylöspäin, jotta pääsee koko tunkki-/vararengasalueeseen käsiksi. Siellä pitaisi olla
omat paikkansa kaikille Saabin mukana tulleille työkaluille yms.
Takakontin pohjalevy nousee, nostamalla sellaisesta muovisesta kahvasta, joka on siinä oikealla puskurinpuoleisessa etureunassa )
:wink: :wink: :wink:
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

Ai niin ne nostokohdat ovat "ihan normaaleissa" kohdissa, mutta niitä ei ole mitenkään kummoisemmin merkitty. Kantsii tsekata ohjekirjasta. :D
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

No niin renkaat on nyt vaihdettu. Kyllä siellä ohjekirjassa on kuulemma mainittu tunkin paikat.
Aika erikoista että tassut ovat pokkauksien kohdalla irti niistä. Eli ei ole enään sitä hahloa joka jossain määrin ehkäisee tunkin sivuttaisliikettä, varsinkin jos on vähän epätasainen paikka.

Ja oli kuulemma tunkkikin heppoisen oloinen verrattuna vanhempiin Saabeihin. Eli voiko tästä nyt vetää johtopäätöksen että Saabilla on mietitty että koska 9-5 on edustusauto niin renkaat vaihdetaan rengasliikkeessä?
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

No eipä ole NG-satkunkaan tunkki kovin tukeva. Lähinnä vararenkan vaihtoon tarkotettu. Itte tulee aina käytettyä kunnon hallitunkkia, on ainakin tukeva. Tossa satkussa kylläkin on ne hahlot joihin toi köykänen tunkki asettuu mukavasti.
BMW 320dA Coupe LCI
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Juu, hallitunkilla se homma hoituisi paremmin... Toinen asia mikä huomattiin on se, että tunkin joutuu vetämään melkein "suoraksi" että saa renkaan ilmaan, eli joutuu veivaamaan aikasta jumalattomasti. Sitten kun rengas on ilmassa niin tuntuu kyllä aika arveluttavalta kun tunkki ei tosiaan ole hahlossa eli ei ole auton helmassa millään kiinni.

Iskän autossa (9-5 2.0t vm-00) oli tunkki+tilbehöörit vielä ihan tehtaan rasvoissa, eli sitä oli käytetty liikkeessä renkaanvaihdossa...
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
supo
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2003 16:36

Viesti Kirjoittaja supo »

AC kirjoitti:No eipä ole NG-satkunkaan tunkki kovin tukeva. Lähinnä vararenkan vaihtoon tarkotettu. Itte tulee aina käytettyä kunnon hallitunkkia, on ainakin tukeva. Tossa satkussa kylläkin on ne hahlot joihin toi köykänen tunkki asettuu mukavasti.
Totesin saman tunkin heppoisuuden kun kesäpalloja ng900:n vaihdoin. Taitaa jossain korvessa renkaan puhjettua tulla käyttettyä paikkapulloa ennemmin. No, mitä voi olettaa tunkilta jonka kyljessä lukee GM :lol: .
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: 9-5:sen tunkin paikka?

Viesti Kirjoittaja 900S »

onko ne sivujen nostopisteet tosiaan muovihelmojen alla?? Ohjekirjassa on vähintäänkin epäselvät kuvat ja kerrotaan vain, että nostopisteet ovat "kynnyskoteloiden alla". Epäilyttävää, mutta epäilyttävää olisi myös lätkäistä tunkki muovihelman päälle..??
9-5 2,3t Wagon `06
RapidoG
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 12:30

Re: 9-5:sen tunkin paikka?

Viesti Kirjoittaja RapidoG »

900S kirjoitti:onko ne sivujen nostopisteet tosiaan muovihelmojen alla?? Ohjekirjassa on vähintäänkin epäselvät kuvat ja kerrotaan vain, että nostopisteet ovat "kynnyskoteloiden alla". Epäilyttävää, mutta epäilyttävää olisi myös lätkäistä tunkki muovihelman päälle..??
ainakin -98 9-5:ssa on hahlo tunkin kuperalle kourulle. Paikat löytyvät suunnilleen sieltä mistä muissakin autoissa tai ainakin saabeissa eli renkaista hiukan keskelle päin. Etu- ja takapään paikoista en itse tiedä, kun en ole käyttänyt.
Vasta yhdet renkaanvaihdot 9-5:lle muutenkin tehtynä:)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5:sen tunkin paikka?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nostokohdat on neuvottu käyttöohjekirjassa.

Eski
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5:sen tunkin paikka?

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Juuri itse vaihdoin renkaat 02 aeroon ja siinä nostokohdissa on selkeät hahlot. Joutuu tosin hiukan kumartumaan syvempään että näkee, koska hahlot ovat hiukan keskemmällä alla, muovihelmasta reilusti keskemmällä. Tunkki on normaali hätävara nostin, kevyt ja aika heppanen, tosin onnistuu silläkin renkaanvaihto.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: 9-5:sen tunkin paikka?

Viesti Kirjoittaja 900S »

Eski kirjoitti:Nostokohdat on neuvottu käyttöohjekirjassa.

Eski
Aika helvetin huonosti, mutta löytyihän ne kolot sieltä. Vieläkin ihmettelen sitä "kynnyskotelon alla" -kohtaa. Voisiko epäselvemmin olla neuvottu käyttiksessä :evil:
9-5 2,3t Wagon `06
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5:sen tunkin paikka?

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Kuva
Voiko olla selvemmin "merkitty"?
Löytyy käsikopelolla, jos ei silmät taivu!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Re: 9-5:sen tunkin paikka?

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Pitäis olla karvat ympärillä, että löytys helposti se kolmio käsikopelolla. 8)
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 9-5:sen tunkin paikka?

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Hallitunkkeja saa motonetistä kahdella kympillä, joten jos ite vaihtelee suosittelen hakemaan.
STCF #3
Vastaa Viestiin