Tärinä?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 22:42
Tärinä?
Auton ratti alkaa selvästi tärisemään n.110-120kmh nopeudella. Itse asiassa tärinä tuntuu koko autossa. Se on pientä resonointia jonka luulin johtuvan huonoista renkaista. Ostin uudet renkaat ja samalla vaihdoin katsatusmiehen kehoituksesta etujarrulevyt ja palat. Tärinä hieman vaimeni muttei hävinnyt. Mikäköhän Saabiani mahtaa vaivata? Ohjauskulmat on tarkistettu vuosi sitten ja säädetty kohdalleen. Erikoiseksi mielestäni asian tekee vielä se, että heti ajoon lähdettäessä tärinä on mielestäni voimakkaampaa kuin hetken ajon jälkeen.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 22:42
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 22:42
Vois vaikka olla pystyheittoa vanteessa ja sitä on aika vaikee vain vilkaisemalla nähdä ! Tasapainokoneessa pelkkää vannetta käsinpyörittämällä ja esim.heittokellolla katsomalla näkee.
Eikä ilmeisesti vaikuta onko veto päällä vai ei ?
Niin ehkä helpoin kokeilu olis heittää talvirenkaat vaikka eteen ekaks ja selvittää onko se varmasti vanne ja jos on niin mikä vanne !
Eikä ilmeisesti vaikuta onko veto päällä vai ei ?
Niin ehkä helpoin kokeilu olis heittää talvirenkaat vaikka eteen ekaks ja selvittää onko se varmasti vanne ja jos on niin mikä vanne !

Onko muita autoja kuin saabeja ei minulla ainaskaan
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 22:42
Täytynee testata toisilla talvirenkailla. Mielestäni tärinä ei ole ihan niin paha kun on vetoa selvästi päällä. Jotenkin tuntuu kun on kiihdyttänyt ja nostaa kaasua hieman pitääkseen halutun nopeuden niin tärinä olisi voimakkaampaa. Voi myös olla ettei ole mitään eroa vaan minä vain yritän niin kovasti tulkita sitä tärinää kun haluaisin saada selville mistä se johtuu. 

-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 22:42
Mitkä renkaat hankit? Itse ostin pari vuotta sitten kokeilumielessä halparenkaat ja niitä ei saatu pyörimään Saabissa niin että renkaat eivät ravistelleet 90 - 100KM / h nopeudessa. Tasapainotus näytti ok, vanteet suorat ja myyjän mielestä renkassa ei olllut heittoa.
Kokeiltiin toisilla erimerkkisillä renkailla ja ongelma poistui.
Kokeiltiin toisilla erimerkkisillä renkailla ja ongelma poistui.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Takapään "puslat"
Narisee pitää ääntä ja tuntuu ajaessa "jotain" väljää,lyö läpi terävissä saumoissa/kynnyksissä ja yli satasen vauhdissa kuuluu hienoista ulinaa?? Kiitos tästäkin kesälomareissusta. Vanhat autot on ...
v.2000 -> 187.000 km SAAB 9-5.

-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Omassa Saab 95vm99 autom. 130 tkm vastaavanlaista pientä tärinää tuntuu ajoittain välillä 120-130 km/h. Muuten kulkee kuin unelma. Jarrutuksella tai kiihdytyksellä ei ole selvää vaikutusta asiaan. Renkaat ovat uudet ja tietysti tasapainotetut. Jos syynä olisi renkaiden epätasapaino, pystyheitto tms. luulisi tärinän olevan jatkuvaa, eikä vaihtelevan, niinkuin nyt tuntuu, tienpinnan laadunkin mukaan. Ostin auton hiljattain, joten talvirenkailla ajosta ei ole kokemusta. Huollossa arveltiin, että osasyynä tärinään voisivat olla loppuunkuluneet etujarrupalat ja -levyt. Ne vaihdetaan joka tapauksessa. Nähdään sitten, oliko niillä osuutta asiaan.
Tärinä katosi
Mulla täristi kanssa yli 110 km/h nopeudella, nelipyöräsuuntaus auttoi. Asentaja ihmetteli miten voi olla kulmat noin v**uillaan vaikka onkin vanha/paljon ajettu auto (330 tkm, vm 98). Parissa renkaassa kuluminen oli reippaan epätasaista (ulkosyrjällä pintaa 3-4 mm, sisäsyrjällä paistoi teräskudokset ). Olishan se pitänyt aikaisemmin suuntaukseen toki viedä kun oireet noin vahvat 

-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 22:42
Pillkkitikan kuvaus tärinästä on juuri sellainen kuin ensimmäisessä viestissäni yritin kuvata. Mulla on tosin uudet jarrulevyt ja palatkin. Outoa on se että nyt vika on taas poistunut. Ajelin tuossa vajaan 500km reissun eikä mitään ongelmaa. Uudet renkaat jotka ostin olivat Continentalit. Täytyy seurata ja taas ihmetellä kun tärinä alkaa, koska olen varma, että se alkaa jossakin kohtaa, ikävä kyllä.
Itsellä oli avossa samanlaista tärinää, josta osan voi tosin laittaa kovan alustan, matalien renkaiden ja korin joustamisen piikkiin. Tärinä hieman väheni kun autoon tehtiin nelipyöräsuuntaus ja rengaspaineet laitettiin kohdalleen. Se mikä kuitenkin auttoi eniten oli löystyttää etuvanteiden pultit ja kiristää ne uudelleen eikä niin kireälle kuin ne olivat. Lähes kaikki tärinä häipyi! Vanteissa on epäkeskopultit ja niissä voi olla mahdollisesti eri kiristysmomentti kuin normaaleissa, mutta ainakin tässä tapauksessa se auttoi asiaan.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Autoni etujarrulevyt ja -palat vaihdettiin, pyöränkulmat säädettiin ja uudenkarheat Contit tasapainotettiin vielä kertaalleen. Joku niistä auttoi. Eipä värise eikä tärise enää yhtään.pilkkitikka kirjoitti:Omassa Saab 95vm99 autom. 130 tkm vastaavanlaista pientä tärinää tuntuu ajoittain välillä 120-130 km/h. Muuten kulkee kuin unelma. Jarrutuksella tai kiihdytyksellä ei ole selvää vaikutusta asiaan. Renkaat ovat uudet ja tietysti tasapainotetut. Jos syynä olisi renkaiden epätasapaino, pystyheitto tms. luulisi tärinän olevan jatkuvaa, eikä vaihtelevan, niinkuin nyt tuntuu, tienpinnan laadunkin mukaan. Ostin auton hiljattain, joten talvirenkailla ajosta ei ole kokemusta. Huollossa arveltiin, että osasyynä tärinään voisivat olla loppuunkuluneet etujarrupalat ja -levyt. Ne vaihdetaan joka tapauksessa. Nähdään sitten, oliko niillä osuutta asiaan.
Kun keväällä tuli itselle uusi rengassarja, niin rupesi melkein alusta asti täristään 110-120 km/h nopeudessa. Vein takasin liikkeeseen tasapainotukseen ja kappas kummaa toisessa takavanteessa oli 10g:n heitto! Tämä silti, että renkaissa oli kovemmat paineet ja rauhallisesti ajelin kaarteet ja vältin nopeita kiihdytyksiä ja jarrutuksia ensimmäiset parisataa kilsaa.
Ei muuta kun tasapainotukseen pyörät ensimmäisenä ennen muita remontteja.
Ei muuta kun tasapainotukseen pyörät ensimmäisenä ennen muita remontteja.
Saabismi on seikkailu
9-5 2,0t aut. -00 Business
9-5 2,0t aut. -00 Business