Mystinen Check Engine
Mystinen Check Engine
Jäi lauantaina moottorin varoitusvalo (Check Engine) startin jälkeen palamaan . Startissa oli "erikoista" se että auto pääsi vähän valumaan taaksepäin startin aikana kun painoin laiskasti jarrua.
Olin pöndellä joten jouduin ajelemaan parisataa kilsaa, varoitusvalo jäi palamaan joka startin jälkeen joita tuli noin 15 kpl, kaikki tuntui kuitenkin toimivan.
Ehdin jo varata ajan vikakoodin lukua varten, kun hetken mielijohteesta kokeilin samanlaista "mäkistarttia": auto loivassa rinteessa, painoin laiskastiu jarrua joten auto valui vähän taaksepäin käynnistyksen aikana. Ja mitä ihmettä: varoitusvalo sammui!!!
Oliko kyseessä hämmästyttävä yhteensattuma vai mitä ihmettä? No, perun kuitenkin huoltoajan vikakoodin lukemista varten...
Olin pöndellä joten jouduin ajelemaan parisataa kilsaa, varoitusvalo jäi palamaan joka startin jälkeen joita tuli noin 15 kpl, kaikki tuntui kuitenkin toimivan.
Ehdin jo varata ajan vikakoodin lukua varten, kun hetken mielijohteesta kokeilin samanlaista "mäkistarttia": auto loivassa rinteessa, painoin laiskastiu jarrua joten auto valui vähän taaksepäin käynnistyksen aikana. Ja mitä ihmettä: varoitusvalo sammui!!!
Oliko kyseessä hämmästyttävä yhteensattuma vai mitä ihmettä? No, perun kuitenkin huoltoajan vikakoodin lukemista varten...
Jon & 9-5 2.0TW -02
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
.....
Ite olisin kyllä käynyt kattelemassa ton vikakoodin. Olisivat ainakin tyhjentäneet vikamuistin, jos sellainen nyt Saabissa on , ja olishan sieltä saattanu jotain vikaakin löytyä.
Ei ainakaan minulla ole ikinä "check engine" valo syttynyt, vaikka en paina jarrua käynnistäessä, vaan auto valuu lähes aina hitaasti taaksepäin.
Ei ainakaan minulla ole ikinä "check engine" valo syttynyt, vaikka en paina jarrua käynnistäessä, vaan auto valuu lähes aina hitaasti taaksepäin.
Tomppa & Saabit myyty :(
Tuo vikamuisti (ainakin og9-3) tyhjenee kun pitää reilu vartin akunkenkää irti. Tuota kannattaa muutenkin kokeilla "check engine" valon poistoon jos auto tuntuu muuten toimivan normaalista. Jos merkki syttyy vieläkin niin sitten konitohtorille.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
ei se vikakoodin luku paljoa maksa, mä kävin kattomassa omani kun ilmamassamittari anto virheilmoituksen. Kokonaista 7 eur meni siihen katsomukseen.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Pk-seudun Länsiautot (ainakin Varisto) ottaa 20 ekee koodin lukemisesta. Se vielä menisi mutta vähäistä vapaa-aikaani en haluaisi tuhlata pajalla ravaamiseen. Eli jos saisi samalla hinnalla vikakoodin lukemisen omalla parkkiksella niin sitten alettaisiin puhua palvelusta.
Siitä tulikin mieleeni, että yhdeltä duunikaverilta löytyy OBD kaapelit joten voisin kokeilla lukua itse, niin hommasta saisi ehkä jotain hupiakin...
L-A:n huoltohemmon mukaan jostain vikatilanteista jää jälki vaikka vika poistuisi mutta joistain taas ei. Eli etukäteen ei voi tietää löytyykö sieltä mitään vai ei.
Jos jotain on oikeasti vialla niin eiköhän valo syty piakkoin uudestaan...
Siitä tulikin mieleeni, että yhdeltä duunikaverilta löytyy OBD kaapelit joten voisin kokeilla lukua itse, niin hommasta saisi ehkä jotain hupiakin...
L-A:n huoltohemmon mukaan jostain vikatilanteista jää jälki vaikka vika poistuisi mutta joistain taas ei. Eli etukäteen ei voi tietää löytyykö sieltä mitään vai ei.
Jos jotain on oikeasti vialla niin eiköhän valo syty piakkoin uudestaan...
Jon & 9-5 2.0TW -02
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Länsiauto Olari perjantaina klo 15 otti mut samantien sisään ja johdot kiinni autoon. 5min sisällä ja auto ulos. Onhan noilla hyvä tuntitaksa jos 1min = 1 eur
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Varistoonhan taisi tulla Saab-huolto vasta vähän aikaa sitten, ehkä ne kerää vielä "tehostetusti" laitehankintakuluja asiakkailtapotkuhousu kirjoitti:Länsiauto Olari perjantaina klo 15 otti mut samantien sisään ja johdot kiinni autoon. 5min sisällä ja auto ulos. Onhan noilla hyvä tuntitaksa jos 1min = 1 eur
Kaveri tuo huomenna letkut jolloin katsotaan saadaanko koodit ulos omin voimin firman parkkiksella.
Lisätty: taitaa kuitenkin olla niin että vain osa koodeista näkyy OBDII testerillä ja vain saabin oma tekki näyttää kaikki koodit... kokeillaan kuitenkin...
Jon & 9-5 2.0TW -02
Olipas pirun näppärä laite, Palm ja OBDII kaapeli. Lukee kaikki yleiset (valmistajariippumattomat) että valmistajakohtaiset koodit (saa imuroitua netistä ilmaiseksi). Sen lisäksi vehje kerää ja tallettaa ajon aikan kaiken auton diagnostiikkadatan josta voi piirtää kiihtyvyydet, kierrokset, ahtopaineet, nopeudet jne...
Käytiin tekemässä pari täyskaasuvetoa, auto antoi max. ahtopaineeksi 0.7 bar. Pitäiskö olla Saab viripoksilla korkeampi?
Niin ja se vikakoodikin löytyi P0119 eli häiriö jäähdytysnesteen lämpötilan seurannassa. Nyt muistankin että pari kertaa ajon aikana on mittari "valahtanut" yhtäkkiä kylmään päähän mutta palannut ennalleen uuden startin jälkeen.
Käytiin tekemässä pari täyskaasuvetoa, auto antoi max. ahtopaineeksi 0.7 bar. Pitäiskö olla Saab viripoksilla korkeampi?
Niin ja se vikakoodikin löytyi P0119 eli häiriö jäähdytysnesteen lämpötilan seurannassa. Nyt muistankin että pari kertaa ajon aikana on mittari "valahtanut" yhtäkkiä kylmään päähän mutta palannut ennalleen uuden startin jälkeen.
Jon & 9-5 2.0TW -02
Onneksi olkoon, kun värkki toimii sun autossa. Mulla on tossa hyllyssä vastaava kokoonpano, mutta toistaiseksi auto näyttää vain N/A. Ennen vm. 01, autovalmistajat saivat itse päättää OBD normin mukaisesta keskustelusta ja siitä syystä niitä hiivatun standardeja löytyy kolme vai neljä ton OBD:n alla. Mulla on vielä hieman hakusessa, että onko edes mahdollista saada tota softaa toimimaan viggenin kanssa. Sen tiedän, että softa toimii uudempien 01-> sekä myös joidenkin vahempien mallien kanssa, esim 97 tonnari.Joni kirjoitti:Olipas pirun näppärä laite, Palm ja OBDII kaapeli. Lukee kaikki yleiset (valmistajariippumattomat) että valmistajakohtaiset koodit (saa imuroitua netistä ilmaiseksi). Sen lisäksi vehje kerää ja tallettaa ajon aikan kaiken auton diagnostiikkadatan josta voi piirtää kiihtyvyydet, kierrokset, ahtopaineet, nopeudet jne...
Tänään kokeilaan turbomiehen autoon ja jos toimii, niin sitten vika on mun autossa eikä tietokoneessa.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Joo, oli kyllä mielessä jo aiemmin että pitää tarkistaa paineet, niinkuin olet sanonut... mutta entisenä tohotamiehenä meno tuntui aika kiivaalta jo tuollakin joten ajattelin että ehkä se olisikin kohdallaan.9-5T kirjoitti:Liian pieni, 0,95 on oikea. Kuten olen aina hokenut, ahtopaineet taitaa olla kaikissa liian pienellä.
Odottaisikohan seuraavaan huoltoon, vai minkälaisesta hommasta ahtopaineen säätämisessä on kysymys? Softamuutos huollossa vai jonkun ruuvin tunaaminen? Suostuuko Saab huolto tekemään sen ilman muuta eli onko tuo 0.95 ahtopaine se minkä viriboksin pitäisi "speksien mukaan" antaa? Voikohan noihin parin vedon tuloksiin luottaa vai pitäiskö niitä tehdä enemmän?
Niin vielä alkuperäiseen kirjoitukseen viitaten, se auton valuminen taaksepäin ei varmaankaan liity vikailmoitukseen mitenkään. Check Engine ilmeisesti palaa 10-15 ajokerran ajan hetkellisen vikatilanteen jälkeen ja sammuu sitten jos vikatilanne ei uusiudu. Eli sattui ilmeisesti niin että tuo uusi "valutusstartti" tapahtui juuri kun riittävä määrä häiriöttömiä startteja/ajokertoja oli takana.
Jon & 9-5 2.0TW -02