9-5 Muuttuu mopoksi
9-5 Muuttuu mopoksi
Tervehdys kaikille,
Perheemme vanhempi 9-5, vm. 2000 2.3t SE automaattiin on hiljattain ilmestynyt kiusallinen vika. Välillä auto muuttuu kuin tulpattomaksi mopoksi, tuntuu kuin turbo ei pyörisi lainkaan ja tehot ovat totaalisen kateissa. Joskus turbo ikäänkuin herää korkeammilla kierroksilla. Sitten kun auton vaikkapa pysäköi joksikin aikaa, käynnistää ja lähtee ajelemaan niin taas pelaa kuin unelma.
Aluksi vika esiintyi aniharvoin, mutta esimerkiksi tänään kaksi eri kertaa. Toisella kerralla tehot katosivat kesken ajon, yleensä vika on ollut heti käynnistyksestä lähtien ja sitten tosiaan taas seuraavan kerran liikkeelle lähtiessä tyystin poissa.
Onko jollakulla ollut vastaavaa tautia? Mikä lie todennäköisin vikapaikka?
Check Engine - valo ei pala. Jokin aika sitten se tosin paloi mutta sammui sitten, vikakoodin numeroa en muista mutta nakutustunnistimesta se oli tullut.
Autolla on ajettu 133 tkm ja turbo vaihdettu kerran, muistaakseni noin 65 tkm kohdalla.
Perheemme vanhempi 9-5, vm. 2000 2.3t SE automaattiin on hiljattain ilmestynyt kiusallinen vika. Välillä auto muuttuu kuin tulpattomaksi mopoksi, tuntuu kuin turbo ei pyörisi lainkaan ja tehot ovat totaalisen kateissa. Joskus turbo ikäänkuin herää korkeammilla kierroksilla. Sitten kun auton vaikkapa pysäköi joksikin aikaa, käynnistää ja lähtee ajelemaan niin taas pelaa kuin unelma.
Aluksi vika esiintyi aniharvoin, mutta esimerkiksi tänään kaksi eri kertaa. Toisella kerralla tehot katosivat kesken ajon, yleensä vika on ollut heti käynnistyksestä lähtien ja sitten tosiaan taas seuraavan kerran liikkeelle lähtiessä tyystin poissa.
Onko jollakulla ollut vastaavaa tautia? Mikä lie todennäköisin vikapaikka?
Check Engine - valo ei pala. Jokin aika sitten se tosin paloi mutta sammui sitten, vikakoodin numeroa en muista mutta nakutustunnistimesta se oli tullut.
Autolla on ajettu 133 tkm ja turbo vaihdettu kerran, muistaakseni noin 65 tkm kohdalla.
Eikö kellään olisi mitään ajatuksia ongelmani mahdollisesta syystä? Tänään teki taas saman tempun eli tehot katosivat kesken ajon. Sammutin auton ja käynnistin uudelleen ja kas - kuin taikaiskusta hevoset palasivat takaisin. Tuntuu tosiaan siltä kuin turbo joko lakkaisi pyörimästä tai sitten puhaltaa kaiken ohi.
Voisiko olla magneettiventtiili?
Suorastaan pelottaa viedä auto korjaamolle kun luottamustaso paikallisiin ei ole erityisen kova...en haluaisi joutua "vaihdetaan yksi (kallis) osa kerrallaan, mennään koeajolle ja toivotaan parasta" -potilaaksi.
Auto on siis 9-5 2.3t SE aut vm. 2000.
Voisiko olla magneettiventtiili?
Suorastaan pelottaa viedä auto korjaamolle kun luottamustaso paikallisiin ei ole erityisen kova...en haluaisi joutua "vaihdetaan yksi (kallis) osa kerrallaan, mennään koeajolle ja toivotaan parasta" -potilaaksi.
Auto on siis 9-5 2.3t SE aut vm. 2000.
Voi johtua magneettiventtiilistä(kin). Ehjän mankun R @20C on 8+/- 1 Ohm. Myös löysällä oleva tulppa voi aiheuttaa T7:n menon "safe modeen" joka palautuu jonkin ajan kuluttua. Tämä ilmenee ( tai ilmeni ainakin mulla ) vain pitkään poljettaessa.
Perusjuttuja kun ahdot alkaa T7 koneissa seilaamaan:
Mittaa peruspaine
Vaihda tulpat
Puhdista anturien kontaktit
Vaihda alipaineletkut tai tarkasta tiiveys
Testaa by-pass tiiveys
...kirjoita vikakoodit muistiin
Perusjuttuja kun ahdot alkaa T7 koneissa seilaamaan:
Mittaa peruspaine
Vaihda tulpat
Puhdista anturien kontaktit
Vaihda alipaineletkut tai tarkasta tiiveys
Testaa by-pass tiiveys
...kirjoita vikakoodit muistiin

Saabiton
Kiitos Talladega!
Täytyy rueta tutkimaan. Oireet viittaavat johonkin kontaktihäiriöön kun virran katkaisun jälkeen auto toimii normaalisti. On varmaankin niin että auto tosiaan menee safety modeen kun muuttuu niin totaalisen tehottomaksi.
Vian esiintyvyys ei riipu mielestäni siitä miten kaasujalkaa tulee käytettyä. Vika saattaa tulla esiin jo kylmälläkin koneella - en koskaan polje autoa moottorin ollessa kylmä. Toisaalta lämpimänä paineet ovat käytössä usein.
Pari pientä tietämättömän jatkokysymystä:
1. Minkä antureiden kontaktit pitäisi tarkistaa ja missä ko. anturit sijaitsevat?
2. Jokin aika sitten nakutustunnistimen anturi antoi vikailmoituksen, mutta kuten mainitsin, check engine -valo sammui itsestään. Tuolloin luetutin vikakoodit paikallisessa merkkiliikkeessä ja koodit nollattiin. Check engine -valo ei ole sittemmin syttynyt eikä tietokone mitään ilmoitellut, mutta voiko silti olla niin että uusia vikakoodeja on muistissa?
Täytyy rueta tutkimaan. Oireet viittaavat johonkin kontaktihäiriöön kun virran katkaisun jälkeen auto toimii normaalisti. On varmaankin niin että auto tosiaan menee safety modeen kun muuttuu niin totaalisen tehottomaksi.
Vian esiintyvyys ei riipu mielestäni siitä miten kaasujalkaa tulee käytettyä. Vika saattaa tulla esiin jo kylmälläkin koneella - en koskaan polje autoa moottorin ollessa kylmä. Toisaalta lämpimänä paineet ovat käytössä usein.
Pari pientä tietämättömän jatkokysymystä:
1. Minkä antureiden kontaktit pitäisi tarkistaa ja missä ko. anturit sijaitsevat?
2. Jokin aika sitten nakutustunnistimen anturi antoi vikailmoituksen, mutta kuten mainitsin, check engine -valo sammui itsestään. Tuolloin luetutin vikakoodit paikallisessa merkkiliikkeessä ja koodit nollattiin. Check engine -valo ei ole sittemmin syttynyt eikä tietokone mitään ilmoitellut, mutta voiko silti olla niin että uusia vikakoodeja on muistissa?
1. Ainakin
- DI-kasetin
- molempien magneettiventtiileiden ( turbon ja ohivirtauksen, se minne menee alipaineletku by-passilta )
- ahtopaineen ( MAP ) -> imusarjassa
- ahtoilman lämmön ( ahtoputkessa )
- ilmamassamittarin ( ilmanputsarissa kiinni )
2. Tietääkseni vikakoodi aiheuttaa aina CE -valon. Jos omatoiminen vianetsintä kiinnostaa, OBD -väylään kiinnitettävä lukulaite haukkuu äkkiä hintansa, maksaa jotain satasen. Täällä maksaa merkkiliikkeessä vikakoodin luku 20e. Samalla laitteella pääset käsiksi auton antureiden tietoihin, jotka auttavat ongelman selvittämisessä.
Hukkaportin toiminta kannattaa testata myös. Aktuaattorin tangosta ulospäin vetämällä pitäisi tangon liikkua ja palauttaa takertelematta ihan näppivoimilla. Korjatkaahan joku jos tulee ihan potaskaa, tuossa autossa on vissiin Garrett eikä TD04.
Uusi magneettiventtiili maksaa kolmisen kymppiä ja sen asentaa viidessä minuutissa tupangin kera. Toisella DI -kasetilla voi myös kokeilla, mikäli joku jämerä oululainen T7 saabisti suostuu sellaista lainaamaan.
- DI-kasetin
- molempien magneettiventtiileiden ( turbon ja ohivirtauksen, se minne menee alipaineletku by-passilta )
- ahtopaineen ( MAP ) -> imusarjassa
- ahtoilman lämmön ( ahtoputkessa )
- ilmamassamittarin ( ilmanputsarissa kiinni )
2. Tietääkseni vikakoodi aiheuttaa aina CE -valon. Jos omatoiminen vianetsintä kiinnostaa, OBD -väylään kiinnitettävä lukulaite haukkuu äkkiä hintansa, maksaa jotain satasen. Täällä maksaa merkkiliikkeessä vikakoodin luku 20e. Samalla laitteella pääset käsiksi auton antureiden tietoihin, jotka auttavat ongelman selvittämisessä.
Hukkaportin toiminta kannattaa testata myös. Aktuaattorin tangosta ulospäin vetämällä pitäisi tangon liikkua ja palauttaa takertelematta ihan näppivoimilla. Korjatkaahan joku jos tulee ihan potaskaa, tuossa autossa on vissiin Garrett eikä TD04.
Uusi magneettiventtiili maksaa kolmisen kymppiä ja sen asentaa viidessä minuutissa tupangin kera. Toisella DI -kasetilla voi myös kokeilla, mikäli joku jämerä oululainen T7 saabisti suostuu sellaista lainaamaan.
Saabiton
Kiitokset taas Talladega! Noilla vinkeillä pääsen eteenpäin.
DI-kasetti täytyy varmaan joka tapauksessa käydä varmuudeksi näillä kilometreillä hakemassa takakonttiin pelastusrenkaaksi (autossa on alkuperäinen kasetti).
Voisi tosiaan olla järkevää hankkia tuo mainitsemasi lukulaite (onko se nyt Tech2 vai mikä) jos ei tuon enempää maksa. Ainakin täällä Oulussa taitaa olla 9-5 kanta niin vähäinen että ei ainakaan huhupuheiden mukaan ole korjaamoiden asiantuntemus kovin kummoinen. Onneksi on tämä foorumi!
Hieman OT:a, mutta joku taisi ehdottaa että PCS voisi perustaa Helsinkiin sivuliikkeen, saattaisi olla kohtuuhintaiselle ja laadukkaalle Saab-korjaamolle tarvetta Oulussakin. Tosin tuo T7-autojen kanta taitaa olla aika pieni kun syystä tai toisesta kauppaa ei olla täällä saatu aikaiseksi. Parhaan bisneksen saisi varmaan aikaiseksi jos erikoistuisi Saabiin ja Volvoon eli ottaisi hoitoonsa molemmat ruotsalaismerkit. Volvo-kantaa kun täällä on paljon (itselläkin yksi sellainen
) ja asiakkaita varmasti piisaisi.
Ja ahdin on tosiaan Garrett tuossa pienpaineturbossa. Kuten totesin, ensimmäinen laukesi jo reilun 60 tkm kohdalla. Ahtimen voisi vaihtaa Mitsuun sitten kun taas laukeaa ja päivittää samalla aeron tehoille.
DI-kasetti täytyy varmaan joka tapauksessa käydä varmuudeksi näillä kilometreillä hakemassa takakonttiin pelastusrenkaaksi (autossa on alkuperäinen kasetti).
Voisi tosiaan olla järkevää hankkia tuo mainitsemasi lukulaite (onko se nyt Tech2 vai mikä) jos ei tuon enempää maksa. Ainakin täällä Oulussa taitaa olla 9-5 kanta niin vähäinen että ei ainakaan huhupuheiden mukaan ole korjaamoiden asiantuntemus kovin kummoinen. Onneksi on tämä foorumi!
Hieman OT:a, mutta joku taisi ehdottaa että PCS voisi perustaa Helsinkiin sivuliikkeen, saattaisi olla kohtuuhintaiselle ja laadukkaalle Saab-korjaamolle tarvetta Oulussakin. Tosin tuo T7-autojen kanta taitaa olla aika pieni kun syystä tai toisesta kauppaa ei olla täällä saatu aikaiseksi. Parhaan bisneksen saisi varmaan aikaiseksi jos erikoistuisi Saabiin ja Volvoon eli ottaisi hoitoonsa molemmat ruotsalaismerkit. Volvo-kantaa kun täällä on paljon (itselläkin yksi sellainen

Ja ahdin on tosiaan Garrett tuossa pienpaineturbossa. Kuten totesin, ensimmäinen laukesi jo reilun 60 tkm kohdalla. Ahtimen voisi vaihtaa Mitsuun sitten kun taas laukeaa ja päivittää samalla aeron tehoille.