Lääkitystä tarvitaan

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Sonett73
"Hölösuu"

Lääkitystä tarvitaan

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Terve Saabisti !

Nyt on asiat huonosti - paikallisessa autoliikkeessä on myynnissä upea kiiltävä punainen Saab 9-5 AERO sedan vm-01 !

Pyydän nyt tohtorilta lääkettä tähän sitkeästi, jo pitkään vaivanneeseen autokuumeeseen. Pyydän perusteluja miksi tuota ei kannata ostaa. Olen yrittänyt perustella sitä itselleni, ettei sen tilat riitä meille - Wagon olisi monikäyttöisempi ja hiljaisempi. Ja vm-02:ssa tuli parannuksia eli sellainen kannattaisi odottaa. Mitä nämä parannukset olivat ja onko se ratkaisevasti parempi?

Olen huolestunut kun tauti yritää levitä vaimoonkin !!!

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
saabracing
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja saabracing »

jos siinä ei ole täydellistä huoltokirjaa, niin älä osta, vaan oota sitä mustaa aero wagonia :wink:
TjK
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja TjK »

Niin tai osta minulta hopea -04 wagon, niin pääset kuumeesta... :wink:
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Sonett73
"Hölösuu"

Juu, tässäpä sitä kuumeen kouristellessa miettii, että kumpikohan se olisi parempi/järkevämpi. Manuaali vai automaatti - vaikka kuinka yrittää itselleen perustella, että automaatti on vikkelämpi normaaliajossa ja vaivattomampi kaupungissa, niin perinteisenä suomalaisena miehenä sitä yrittää vai kammeta manuaalin puolelle. Kyllä minä itse vaihteet vaihdan silloin kun itse niin haluan - liekkö tuo kestävämpikin ja taloudellisempi

Ari
Risto
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
valtteri
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Sonett73 kirjoitti:Juu, tässäpä sitä kuumeen kouristellessa miettii, että kumpikohan se olisi parempi/järkevämpi. Manuaali vai automaatti - vaikka kuinka yrittää itselleen perustella, että automaatti on vikkelämpi normaaliajossa ja vaivattomampi kaupungissa, niin perinteisenä suomalaisena miehenä sitä yrittää vai kammeta manuaalin puolelle. Kyllä minä itse vaihteet vaihdan silloin kun itse niin haluan - liekkö tuo kestävämpikin ja taloudellisempi

Ari
3:n automaati aeron ja nykyisen manuaali hirschin perusteella omat kokemukset:

Kaupungissa manuaali hirsch 280 hv:llä vie noin 2 l / 100km vähemmän.

Maantiellä ei sanottavaa eroa.
tässäpä sitä kuumeen kouristellessa miettii
Lääkettä tarjolla http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Eski
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vähiten laatikkoremonttia 9-5:ssa on tehty vanhempiin 4-portaisiin automaatteihin. Manuaaleissa synkkaviat ja pakkimekanismin jumittelut ovat valitettavan yleisiä.

Huoltokirja kannattaa tosiaan tarkastaa, onhan M2001:ssa vielä vähän aikaa jatkettu huolenpito-ohjelma voimassa.

Eski
Sami
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sami »

Jos on pelkästä kuumeesta kyse ja lainarahoituksella hankit, niin jätä ostamatta. Mikään autoilu ei ole niin kallista kuin lainarahalla autoilu. Polttoainetalous on siinä rinnalla pikkujuttuja.. Lainarahaan tänäpäivänä uppoaa jo merkittävä osa oman elämän bruttotuotteesta. Itte mokasin ja ostin 9-5 Aero Wagonin mikä alkoi kaduttaa kilometri kilometriltä enemmän ja enemmän. Onneksi sain sen myytyä ja selvisi pelkällä säikähdyksellä. Tästä lähtien ajan vain toimivilla ja robusteilla autoilla jotka pystyn ostamaan käteisellä :wink:

Jos on oikea tarve, niin sittenhän tuommoinen on ok. Harrasteauto ja käyttöauto samassa paketissa. Kuukausieriäkin on kivempi lyhentää jos auto palvelee jotain oikeaa tarvetta.

Tuossa nyt vain ehdotus ostamatta jättämis perusteluiksi, kun sitä kysyttiin.
Tannisto
"Hirsch"

Re: Lääkitystä tarvitaan

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Sonett73 kirjoitti:Terve Saabisti !

Nyt on asiat huonosti - paikallisessa autoliikkeessä on myynnissä upea kiiltävä punainen Saab 9-5 AERO sedan vm-01 !

Pyydän nyt tohtorilta lääkettä tähän sitkeästi, jo pitkään vaivanneeseen autokuumeeseen. Pyydän perusteluja miksi tuota ei kannata ostaa. Olen yrittänyt perustella sitä itselleni, ettei sen tilat riitä meille - Wagon olisi monikäyttöisempi ja hiljaisempi. Ja vm-02:ssa tuli parannuksia eli sellainen kannattaisi odottaa. Mitä nämä parannukset olivat ja onko se ratkaisevasti parempi?

Olen huolestunut kun tauti yritää levitä vaimoonkin !!!

Ari
Ei siihen muuta lääkettä ole kuin ostaa pois. Mutta onhan noita wagoneitakin tyrkyllä Suomi pullollaan. Avaa nettiauto ja eikun valitsemaan.
-02:n parannukset ei välttämättä hintansa väärti. Uudistettu keula ja perä, mutta ainoa oikea kohennus on ajovalojen pesimet. Säännöllisesti huolletun -00 tai -01 wagonin saat jo aika huokealla ja meiningit on ajellessa aivan samat.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Juha96
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tannisto kirjoitti: -02:n parannukset ei välttämättä hintansa väärti. Uudistettu keula ja perä, mutta ainoa oikea kohennus on ajovalojen pesimet.
Niin ja nekin ovat makuasia. Itse pidän pyyhinmallisia parempina.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
HMK
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja HMK »

2003 mallisella 2.3t wagon automaatilla kuukauden ajaneena takaisin en vaihda. Vaikka automaatti välillä miettii kiihdytyksissä turhan kauan niin kaupunkiliikenteessä, mitä täällä eniten joutuu ajamaan niin olo on :D 8) :D
Ja kyllä se pitkilläkin matkoilla on leppoisaa kun ei tarvitse kuin ohjata.

Kannattaa myös tarkistaa iskarien ja jousien kunto. Itsellä menevät vaihtoon kun ovat aivan loppu samoin jarrut menevät uusiksi.

Oli päätöksesi mikä tahansa niin merkkivalinta on oikea.

Ja onhan tuo sedan paremman näköinen.... tai miten sen nyt ottaa.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Juha96
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

9-5T kirjoitti: olisko kellään vastaavaa pyyhinmallisesta ettei jää epäselvää kumpi on tehokkaampi.
Nojoo, tämä video ei tosin ole 9-5:sesta...

Muoto ja Toiminta-kirjasissa on myös kuvia.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Haksu
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Pistä yv:tä niin käydään yhdessä katsastamassa Saabi,jos vaan on Kuopiossa.

Ps.Saat koeajaa tämän minun Aeroni ja samalla voidaan vertailla tiloja.

Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
Tannisto
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

9-5T kirjoitti:
Tannisto kirjoitti:ainoa oikea kohennus on ajovalojen pesimet.
http://www.uusikaupunki.fi/~savirtan/ku ... %20095.jpg
Tuossa on kuva 600km reissun jälkeen, olisko kellään vastaavaa pyyhinmallisesta ettei jää epäselvää kumpi on tehokkaampi.
Heh, kyllä. Tämä kohennus olisi pitänyt kirjoittaa "kohennus"...
Onhan noi pyyhkimet tosiaan tehokkaammat. Tyyli on makuasia 8)
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Sonett73
"Hölösuu"

Terve Saabisti!

Juu, hain AEROn (sedan vm-01 mittarissa 121 tkm) perjantaina koeajettavaksi ja tässäpä vähän mietteitäni verrattuna 9000 CS 2.3 Turboon vm-92 mittarissa 442 tkm.

9-5:n rullaa todella herkästi ja kori on jäykkä, ei natise, eikä nitise edes soratiellä. Tietokoneennäytön mukaan myös taloudellinen, 2,5 hlön kuormalla maantiellä 80 km/h nopudella 6,3 L/100km ja pikku taajamalenkin jälkeen + 40 km satasta antoi kulutukseksi 6,7.
Pikku pyöritystä maaseudulla ja pari näytös vetoa vokkipannumiehille 7,2. Tänään annoin pyöriä paikoillaan ilmastoinnin jäähdyttäessä auton mukavan viileäksi ennen lähtöä oli kulutus noussut 7,5, mutta tipahti 90 km:n ajon jälkeen 7,1 litraan = koko viikonlopun keskikulutus.

Ohjautuu todella hyvin kaarteisiin, mitä vaimokin kehui taajamapyörityksissä. Tuulilasinpyyhkimet ja pesurit toimivat tod laadukkaasti. Muutenkin auton kokonaiskuva laadukas.

Ainut mitä haluaisin korjata on rengasmelu, tietty 17" meluaa, mutta äänieristystä voisi parantaa takaa. Ja potkua kaipaisin lisää, vaikka ihanan pehmeää sivistynyttä voimaa kone tarjoaakin, niin saisi silti olla vähän rajumpi...

Huomenna pitäisi luovuttaa takaisin liikkeeseen jääden miettimään ,että kannattaisiko heittää tarjousta vai etsiäkkö sittenkin vm-02 (tai tuoreempi) mikä tarjoaisi 1265 uudistusta. Mutta se on varma, että kahta en vaihda - toinen niistä on Saab !

Ari
Vastaa Viestiin