9-5 jarru tehoton kymäkäynn.jälkeen?/ Huohotin/ Jakopää

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

9-5 jarru tehoton kymäkäynn.jälkeen?/ Huohotin/ Jakopää

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Mikähän aiheuttaa oudon jarru tuntuman heti kylmäkäynnistyksen jälkeen, etenkin R-vaihteella (siis automaatti). Jarrua saa painaa oikein tosissaan, ettei auto karkaa, mutta jos antaa käydä jonkin aikaa, on tuntuma normaali. Moottorin kierrosluvussa ei ole oleellista muutosta, ja tehostin on tietysti jo toiminnassa. Aikaisemmissa automaatti Saabeissa ei ole ollut tällaista. Ajossa jarrut toimivat täysin normaalisti, eikä vikavaloja pala. Nopeassakin polkemisessa tehostin toimii hyvin.
Viimeksi muokannut KN/Lieto, Ti Marras 13, 2007 18:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 9-5 jarru tehoton kymäkäynn.jälkeen?/ Huohotin/ Jakopää

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Jarruissa ei sitten mitään vikaa ollutkaan... :oops: Metro Autossa laskettiin tyhjäkäyntiä aavistuksen, ja nyt auto on täysin normaali. Kylmänä kierrokset tietysti hieman koholla, mutta voimaa ei jarrun kanssa enää tarvita. Erikoisen paljon se vaikutti. Pitääkä -04 malliseen vaihtaa huohotin uudempaan, vai onko tässä jo toimiva ratkaisu? "8-vuoden huolenpito-ohj." ei käsittääkseni enää koskenut tätä vuosimallia? Takuu ei muutenkaan olisi tässä yksilössä voimassa, joten huohottimen pitäisi senkin puoleen toimia! Öljytikun putkesta ei muistaakseni lähde letkua, niinkuin 9-3 päivitetyssä huohotinversiossa. Vielä yksi kysymys: kannattaako vaihtaa pelkkä jakopäänketju, onko kokemuksia? Jos rattaat kohtuukuntoiset, niin luulisi uuden ketjun kestävän melko pitkään? Itse maksavana ei moottorin irrotus ym. oikein houkuttele (itse en sitä ketjuakaan ole vaihtamassa). Onko jakopää remontille joku vakio hinta? Toistaiseksi ääntelee vain kylmänä, mutta ei tietenkään ainakaan parempaan suuntaan ole menossa, kilometrejä takana vajaa 230000.
tmo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Elo 18, 2007 20:28
Paikkakunta: ESPOO

Re: 9-5 jarru tehoton kymäkäynn.jälkeen?/ Huohotin/ Jakopää

Viesti Kirjoittaja tmo »

KN/Lieto kirjoitti:Vielä yksi kysymys: kannattaako vaihtaa pelkkä jakopäänketju, onko kokemuksia? Itse maksavana ei moottorin irrotus ym. oikein houkuttele (itse en sitä ketjuakaan ole vaihtamassa). Toistaiseksi ääntelee vain kylmänä, mutta ei tietenkään ainakaan parempaan suuntaan ole menossa, kilometrejä takana vajaa 230000.
Sama ongelma täälläkin - kylmänä löysä ketju rallattaa - ja jotain tarttis tehdä. Katselin palstalta ng900aeron tarinoita Iisakin kirkon rakentamisprojektista (9-5 mönjätapauksen kunnostaminen - puhdistus, jakopääremppa, laakerit ja ketjut) touko-kesäkuulta '05. Projektin laajuus ja erityisesti lämpimien tilojen puute alkoivat hieman pelottaa...

Netti kertoo, että Ameriikoissa osaavat vaihtaa ketjun irrottamatta moottoria. Katkaistaan entinen, liitetään vanhaan ketjuun uusi, vedetään vanhan avulla uusi paikoilleen sekä liitetään päistään yhteen. Tämä ei tietenkään onnistu alkuperäisellä yhtenäisellä ketjulla.

Onnistuisikohan sama suomenmaassakin, vai meneekö homma aina merkihuollon ehdottamalla moottorin pudotus (tai apumiehen puolelta ylös kallistaminen) mallilla?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 9-5 jarru tehoton kymäkäynn.jälkeen?/ Huohotin/ Jakopää

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Saattaapi olla myös tasapainotusakseleiden ketju mikä siellä rapisee.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
tmo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Elo 18, 2007 20:28
Paikkakunta: ESPOO

Re: 9-5 jarru tehoton kymäkäynn.jälkeen?/ Huohotin/ Jakopää

Viesti Kirjoittaja tmo »

Yritin kuunnella stetoskoopilla ja ääni kuului vahvimmillaan venttiilikopan kannesta, jossa olevaan muoviseen ohjaimeen oli myös kulunut ura. En ole ehtinyt tarkistaa ketjunkiristimen tilannetta, mutta jotenkin on tunne, että kyseessä on nimenomaan jakoketju.

Tasapainoakseleiden ketju olisi ehkä kuitenkin positiivinen yllätys tässä tilanteessa :)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9384
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 9-5 jarru tehoton kymäkäynn.jälkeen?/ Huohotin/ Jakopää

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ketju katkaisemallahan noita jakoketjuja on vaihdettu Suomessakin varmaan 40 vuotta. Siihen pitäisi vaan löytää kunnollinen niitattava lukkopala (en itse luottaisi lukittavaan malliin). Taisi 9-5:n jakoketjun ohjurit olla umpimuovia eli ei kait ole kamalan fataalia jos ovat vähän uralle kuluneetkin (ei metallipurua). Uudell aketjulla kiristysvara mahtaa riittää ihan ok.
Kannattaa silti kysäistä mitä maksaa jos vaihtavat jakopään konetta irrottamatta, kun korjaussarja on kuitenkin niinkin edullinen.
Samalla saisivat puhdistettua öljypohjan/imusihdin, ja vaikka vaihdettua runkolaakerit ja kiertokankien laakerit samalla vaivalla

Kannattaa ensin kuitenkin ottaa se ketjunkiristin irti ja katsoa paljonko on tullut ulos. Jos on vielä ok niin sitten tasapainoketju voi rallatella (senhän voi napsaista poikki öljypohjan kautta).
Vastaa Viestiin