Sammuu käynnistyksessä
Sammuu käynnistyksessä
Mitähän tässä osaisi epäillä, kun...
Nyt yhden kerran tehnyt 9-5 ('04 2.0t automaatti) sitä, että kun starttaa, tyhjäkäyntikierrokset putoavat alas ja auto sammuu. Uudella yrittämällä kierrokset tokenivat kun antoi kaasua, eikä loppuajon aikana ilmennyt mitään erityistä.
Sitä ennen:
Joskus käynnistyi vasta tosi pitkän sahaamisen jälkeen, vai käynnistyiköhän ensiyrittämällä lainkaan. Tästä on muutama kuukausi.
Vaihdelaatikko tuntuu olevan jotenkin ei tehtäviensä tasalla, välillä viivettä piisaa. Mutta tämähän saattaa olla normaalia automaattivaihteiston lepsua suhtautumista maailman menoon. Tällä nyt kuitenkin haen sitä, että voisikohan tuohon sammumisongelmaan olla laatikko syyllinen.
Muuten olen sitä mieltä, että perussyylliset DI-kasetti, kampiakselin asentotunnistin ja mitä näitä nyt on ovat epäiltyjen listalla.
Tuhannen taalan kysymys kuuluukin, miten paljon voi luottaa siihen, että jos vien PK-seudun merkkiliikkeen huoltoon, osaavat pojat arpoa oikean diagnoosin - onko esim. joku automaattilaatikon kuluneisuus jotenkin todennettavissa? En viitsisi maksaa satasia turhan komponentin vaihdosta saati valohoidosta, enkä edes kymppejä siitä, että toteavat "Ei tässä mitään vikakoodia näy, kaikki on kunnossa."
Mulla ei kolmen Trionic-Saabin joukossa ole tuollut yhtään kappaletta vastaan jossa ei olisi jonkinlaista ongelmaa juuri tuolla moottorin käynnistymisessä tai käymisessä. Valitettavasti se just on osa-alue, jonka soisin olevan moitteeton, koska moottori ei voi autoa kuljettaa jos se ei käynnisty ja käy, ja silloin auto joko jättää aamulla pihaan tai keskitalven yönä perhe päällä tielle... ennemmin tai myöhemmin.
En haluasi kuulostaa epäsaabistiselta, toki en halua Saunan Taakse, mutta mutta... Viitsiiköhän näitä rakkineita enää, jos tuosta pitkääkin laskua syntyy!
Nyt yhden kerran tehnyt 9-5 ('04 2.0t automaatti) sitä, että kun starttaa, tyhjäkäyntikierrokset putoavat alas ja auto sammuu. Uudella yrittämällä kierrokset tokenivat kun antoi kaasua, eikä loppuajon aikana ilmennyt mitään erityistä.
Sitä ennen:
Joskus käynnistyi vasta tosi pitkän sahaamisen jälkeen, vai käynnistyiköhän ensiyrittämällä lainkaan. Tästä on muutama kuukausi.
Vaihdelaatikko tuntuu olevan jotenkin ei tehtäviensä tasalla, välillä viivettä piisaa. Mutta tämähän saattaa olla normaalia automaattivaihteiston lepsua suhtautumista maailman menoon. Tällä nyt kuitenkin haen sitä, että voisikohan tuohon sammumisongelmaan olla laatikko syyllinen.
Muuten olen sitä mieltä, että perussyylliset DI-kasetti, kampiakselin asentotunnistin ja mitä näitä nyt on ovat epäiltyjen listalla.
Tuhannen taalan kysymys kuuluukin, miten paljon voi luottaa siihen, että jos vien PK-seudun merkkiliikkeen huoltoon, osaavat pojat arpoa oikean diagnoosin - onko esim. joku automaattilaatikon kuluneisuus jotenkin todennettavissa? En viitsisi maksaa satasia turhan komponentin vaihdosta saati valohoidosta, enkä edes kymppejä siitä, että toteavat "Ei tässä mitään vikakoodia näy, kaikki on kunnossa."
Mulla ei kolmen Trionic-Saabin joukossa ole tuollut yhtään kappaletta vastaan jossa ei olisi jonkinlaista ongelmaa juuri tuolla moottorin käynnistymisessä tai käymisessä. Valitettavasti se just on osa-alue, jonka soisin olevan moitteeton, koska moottori ei voi autoa kuljettaa jos se ei käynnisty ja käy, ja silloin auto joko jättää aamulla pihaan tai keskitalven yönä perhe päällä tielle... ennemmin tai myöhemmin.
En haluasi kuulostaa epäsaabistiselta, toki en halua Saunan Taakse, mutta mutta... Viitsiiköhän näitä rakkineita enää, jos tuosta pitkääkin laskua syntyy!
-Kolme entistä Saabia, nyt japanilaista
DI-kasetti tai kampuran asentoanturi ovat ensimmäisenä epäiltyjen listalla. Automaattilaatikon asentotunnistin voi estää starttaamisen, mutta ei se tuollaisia temppuja tee... Vaikea noita on osaavankaan huollon korjata, kun vika pitäisi saada ensin päälle... Itse korjasin vastaavia temppuja tekevää AeroWagonia vuoden, kunnes kyllästyin ja laitoin auton vaihtoon
Eski

Eski
Täällä tehnyt -99 2.0t manuaali kolme kertaa samaa. Tuskin on minulla laatikko vaikuttanut asiaan. Joku kerta ollut yön lämpimässä tallissa ja aamulla startatessa lähtee melkein normaalisti käyntii ja sammuu. Sitten ei lähde tulille vaikka kuinka sahaa. Kolmannella kerralla lähti kun lopulta painoi kaasun pohjaan. Sitten kävi normaalisti.
Se mikä tässä on kaikkein hauskinta niin vaikka -30 ja ylikin pakkasta ni lähtee loistavasti käyntiin, mutta ei lämpimästä hallista
Se mikä tässä on kaikkein hauskinta niin vaikka -30 ja ylikin pakkasta ni lähtee loistavasti käyntiin, mutta ei lämpimästä hallista

Re: Sammuu käynnistyksessä
Selvisiköhän tämä mysteeri ikinä? Oma femma on nyt tehnyt saman tempun pariin otteeseen startatessa (tosin 1. kerralla kone pysyi käynnissä kierrosten käytyä ensin tosi alhaalla). 2. kerralla eli tänään, moottori sammui välittömästi käynnistyksen jälkeen. Toisella startilla moottori käynnistyi normaalisti. Pitkiä startteja ei ole ikinä ollut ja muutoin auto pelaa täysin normaalisti. Kummankin häiriötilanteen olosuhteet ovat samat: kuuma ilma ja lyhyt pysähdys. Hyviä ajatuksia mikä mahtaa olla pielessä?
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Sammuu käynnistyksessä
Meidänkin 9-5:nen (my00 2,3t) on temppuillut kuvatulla tavalla jo toista vuotta silloin tällöin. Tekee sitä yön yli seistyään. Ulkolämpötilalla ei ole vaikutuasta ilmiön esiintymiseen. Oliskoon vain ominaisuus eikä vika.
Re: Sammuu käynnistyksessä
Eipä temppuillut entinen kolkki (T7) tuolla tavalla kertaakaan, joten kallistuisin ennemmin vian kuin ominaisuuden puolelle. Tietäis vaan mistä päästä aloittaa... kampuran asentotunnistin näyttäisi olevan simppeli vaihtaa, mutta voiko se oireilla noin? Tulpillakin on ajettu vasta 16 tkm, joten ei pitäisi ihan vielä finaalissa olla.Pekka Valtanen kirjoitti:Meidänkin 9-5:nen (my00 2,3t) on temppuillut kuvatulla tavalla jo toista vuotta silloin tällöin. Tekee sitä yön yli seistyään. Ulkolämpötilalla ei ole vaikutuasta ilmiön esiintymiseen. Oliskoon vain ominaisuus eikä vika.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Sammuu käynnistyksessä
Voisiko huono akku aiheuttaa tällaista ongelmaa? Tänään ajellessa huomasin, että aina kun moottorin käynnistää, kierrokset laskee puhaltimen ja kompuran käynnistyessä. Kuumalla ilmallahan puhallin alkaa puhaltamaan huomattavasti korkeammilla kierroksilla ja em. vermeet vienee myös enemmän virtaa. Voiko näillä olla jotain asiayhteyttä vai mietinkö joutavia..?
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Sammuu käynnistyksessä
Täällä myös samaa ongelmaa.
Yleensä kuumana joutuu starttaamaan 2-4 kertaa ja jää käyntiin vain pienellä
kaasutuksella. sitten toimii ihan normaalisti
Hyvin satunainen "vika/ominaisuus", joskus 3krt päivässä tai sitten 1kk välein..
Ja autohan oli siis 9-5 My-02 2.0t Aut. 196tkm (Stg1)
Akku tosin vetelee viimeisiään, olisko syypää?
Uskottavuus kärsii...
Yleensä kuumana joutuu starttaamaan 2-4 kertaa ja jää käyntiin vain pienellä
kaasutuksella. sitten toimii ihan normaalisti
Hyvin satunainen "vika/ominaisuus", joskus 3krt päivässä tai sitten 1kk välein..

Ja autohan oli siis 9-5 My-02 2.0t Aut. 196tkm (Stg1)
Akku tosin vetelee viimeisiään, olisko syypää?
Uskottavuus kärsii...
Re: Sammuu käynnistyksessä
Ei ole vika selvinnyt kun ei ole enää sitä tehnyt. Ei tosin muistaakseni ollut viime talvena kertaakaan yötä sisällä. Jotain vekkulia mysteeriä siinä satunnaisesti on, vaan hankala korjata ku taas vuoden toiminut normaalisti.
Ahdonvoimaa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Sammuu käynnistyksessä
Koittakaas painella/pumppailla jarrua auto paikallaan ja moottori käynnissä. Jos käynti muuttu jarrun painelulla, on jarrutehostimessa yksi tiiviste antautunut, ja se aiheuttaa ilmavuotoa. Saattaa olla alkuun hyvin epäsäännöllinen, kun tiiviste "elää" polkimen painelun mukana, eli joskus vuotaa, joskus ei, kunnes hajoaa lopullisesti. Isompi vuoto aiheuttaa selvää suhinaa kuskin jalkatilan suunnalle. Kuvissa pinnapulttien kärkien "tasolla" tuo hajoava huulitiiviste.
http://www.elisanet.fi/stormbacka/tiivari.jpg
http://www.elisanet.fi/stormbacka/porsinut_tiivari.jpg
http://www.elisanet.fi/stormbacka/tiivari.jpg
http://www.elisanet.fi/stormbacka/porsinut_tiivari.jpg
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Sammuu käynnistyksessä
Saab-man kirjoitti:Selvisiköhän tämä mysteeri ikinä? Oma femma on nyt tehnyt saman tempun pariin otteeseen startatessa (tosin 1. kerralla kone pysyi käynnissä kierrosten käytyä ensin tosi alhaalla). 2. kerralla eli tänään, moottori sammui välittömästi käynnistyksen jälkeen. Toisella startilla moottori käynnistyi normaalisti. Pitkiä startteja ei ole ikinä ollut ja muutoin auto pelaa täysin normaalisti. Kummankin häiriötilanteen olosuhteet ovat samat: kuuma ilma ja lyhyt pysähdys. Hyviä ajatuksia mikä mahtaa olla pielessä?
mulla ole sillain joskus kun sammutin auton puhuin hetken kapulaan tai vastavaa niin kuin vääsin avaimesta ei tapahtunut mitään, startti ei edes naksunut, otin virrat pois ja käyynistin eikä ollut mitään onkelemaan (nakuFemma)
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Sammuu käynnistyksessä
Hienoa, osasit kuvata miten oikein toimiva virtalukko tekee.Rene-Rane kirjoitti: mulla ole sillain joskus kun sammutin auton puhuin hetken kapulaan tai vastavaa niin kuin vääsin avaimesta ei tapahtunut mitään, startti ei edes naksunut, otin virrat pois ja käyynistin eikä ollut mitään onkelemaan (nakuFemma)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Sammuu käynnistyksessä
Mimmi kirjoitti:Tätä kutsutaan kaksoiskäynnistyksen estoksi.Rene-Rane kirjoitti:mulla ole sillain joskus kun sammutin auton puhuin hetken kapulaan tai vastavaa niin kuin vääsin avaimesta ei tapahtunut mitään, startti ei edes naksunut, otin virrat pois ja käyynistin eikä ollut mitään onkelemaan (nakuFemma)
selvä


Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Sammuu käynnistyksessä
Täällä ilmoittautuu yksi lisää jolle tämä häiriö ilmestyy silloin tällöin, viimeksi eilen. En ajatellut tehdä asialle vielä mitään, jos tuo alkaa keljuilemaan säännöllisesti niin kai sitä sitten täytyy käydä korjaamolla.
Se oli jo rikki ennenkun mä koskin siihen.
9-5 2.0t Vector Wagon 2006 automaagi, stage 1.
9-5 2.0t Vector Wagon 2006 automaagi, stage 1.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Sammuu käynnistyksessä
Saabisti-toveri korjasi omastaan kuvaillun vian vaihtamalla asentoanturin.