Kaiuttimien vaihto
Kaiuttimien vaihto
Tuli innostus parantaa hieman ääntä tuossa -03 farkussa kun vaimokin kommentoi "tunkkaista" ääntä (tiedä sitten mihin vertasi, kumpikaan ei ole mikään hifisti...).
Tässä hieman raporttia muille jotka ehkä tätä harkitsevat.
Jotenka tilasin 3.5" GTo327 kaiuttimet kojelautaan ja Infinity Reference 6522si kaiuttimet etuoviin, miksi juuri nämä? Myyjä
Kojelaudan asennus on helppo, ritilä lähtee nostamalla irti, pari torxia auki ja piuha irti kajarista. Piuhan muovipään otin irti ja laitoin parit liittimet piuhoihin ja uuteen kajariin kiinni. Ruuvit kiinni ja ritilä paikalleen. Toinen ritilä on ehkä hiukan korkeammalla nyt kuin aikaisemmin, täytyy katsoa että tuo kajari on oikealla kohdalla siinä. Jos nyt pitäisi tehdä uudestaan katsoisin ehkä hieman matalammat kaiuttimet tähän, juuri tuon ritilä takia.
Etuovet oli hiukan suurempi homma, verhoilu irti ja vanha kajari pois. Kajari oli muovisen "tötterön" päällä ruuvvattuna kiinni siihen. Otin tötterön myös pois ja sahasin siitä noin 5mm "laidat" pois (laidat olivat vanhan kajarin reunojen ympärillä, paitsi ruuvien kohdalta). Näin uusi kaiutin saa tasaisemman/tukevamman alustan minkä päällä maata. Sitten liittimet piuhoihin ja kasaus.
Tuli todella paljon kirkkaampi ja puhtaampi ääni, eikä mikään kauhean paha asennus. Hitaasti kuin teki niin tuossa meni sellainen puoli päivää. Nyt menisi koko homma varmaankin tunnissa, kun tietää miten tuon verhoilun saa helpoiten takaisin (tuleville tekijöille, älkää irrottako ikkunan sisäpuolella alareunassa olevaa mustaa listaa, jättäkää se verhoiluun kiinni (se on parilla muovitipalla kiinni verhoilussa) koska se nousee suoraan ylöspäin nostamalla helposti.
Tuleeko jatkoa, esim vahvistimen vaihdosta AS3 versioon jne? Ei, olen juuri nyt tyytyväinen aikaansaannokseen.
T: JoJo
Tässä hieman raporttia muille jotka ehkä tätä harkitsevat.
Jotenka tilasin 3.5" GTo327 kaiuttimet kojelautaan ja Infinity Reference 6522si kaiuttimet etuoviin, miksi juuri nämä? Myyjä
Kojelaudan asennus on helppo, ritilä lähtee nostamalla irti, pari torxia auki ja piuha irti kajarista. Piuhan muovipään otin irti ja laitoin parit liittimet piuhoihin ja uuteen kajariin kiinni. Ruuvit kiinni ja ritilä paikalleen. Toinen ritilä on ehkä hiukan korkeammalla nyt kuin aikaisemmin, täytyy katsoa että tuo kajari on oikealla kohdalla siinä. Jos nyt pitäisi tehdä uudestaan katsoisin ehkä hieman matalammat kaiuttimet tähän, juuri tuon ritilä takia.
Etuovet oli hiukan suurempi homma, verhoilu irti ja vanha kajari pois. Kajari oli muovisen "tötterön" päällä ruuvvattuna kiinni siihen. Otin tötterön myös pois ja sahasin siitä noin 5mm "laidat" pois (laidat olivat vanhan kajarin reunojen ympärillä, paitsi ruuvien kohdalta). Näin uusi kaiutin saa tasaisemman/tukevamman alustan minkä päällä maata. Sitten liittimet piuhoihin ja kasaus.
Tuli todella paljon kirkkaampi ja puhtaampi ääni, eikä mikään kauhean paha asennus. Hitaasti kuin teki niin tuossa meni sellainen puoli päivää. Nyt menisi koko homma varmaankin tunnissa, kun tietää miten tuon verhoilun saa helpoiten takaisin (tuleville tekijöille, älkää irrottako ikkunan sisäpuolella alareunassa olevaa mustaa listaa, jättäkää se verhoiluun kiinni (se on parilla muovitipalla kiinni verhoilussa) koska se nousee suoraan ylöspäin nostamalla helposti.
Tuleeko jatkoa, esim vahvistimen vaihdosta AS3 versioon jne? Ei, olen juuri nyt tyytyväinen aikaansaannokseen.
T: JoJo
#2493
Saab 9-5 Wagon Linear -03 2.0T
Saab 9-5 Wagon Linear -03 2.0T
Ethän sattunut ottamaan kuvia asennuksesta. Itselläkin on käynyt mielessä kaiuttimien vaihto-operaatio.
Mitenkäs keskikaiutin? Onko sulla AS1 vai AS2? AS1:ssä ei kai keskikaiutinta olekaan. Ajattelin vaan, että jos keskikajari on erilainen kuin reunoilla, niin sen saattaa jo ruveta kuulemaan.
Et ilmeisesti tehnyt jakosuotimiin tms mitään muutoksia vaan vaihdoit pelkkiä kaiuttimia?
Mitenkäs keskikaiutin? Onko sulla AS1 vai AS2? AS1:ssä ei kai keskikaiutinta olekaan. Ajattelin vaan, että jos keskikajari on erilainen kuin reunoilla, niin sen saattaa jo ruveta kuulemaan.
Et ilmeisesti tehnyt jakosuotimiin tms mitään muutoksia vaan vaihdoit pelkkiä kaiuttimia?
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Audi A4 1,8t Quattro
Moi,
ei ollut kameraa mukana, joten valitettavasti ei kuvia.
Unohdin tosiaan mainita että AS2 sydeemi tuossa on. Keskikajarille ja takaovien kaiuttimille en tehnyt mitään. Tällä hetkellä fader etukenossa
Ja ei muutoksia jakosuotiimiin / mihinkään muuhun, pelkällä yksinkertaisella vaihdolla etenin.
ei ollut kameraa mukana, joten valitettavasti ei kuvia.
Unohdin tosiaan mainita että AS2 sydeemi tuossa on. Keskikajarille ja takaovien kaiuttimille en tehnyt mitään. Tällä hetkellä fader etukenossa
Ja ei muutoksia jakosuotiimiin / mihinkään muuhun, pelkällä yksinkertaisella vaihdolla etenin.
#2493
Saab 9-5 Wagon Linear -03 2.0T
Saab 9-5 Wagon Linear -03 2.0T
Tuossa kuvaa kojelaudan kajareista / asennuksesta:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... t=infinity
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... t=infinity
#2493
Saab 9-5 Wagon Linear -03 2.0T
Saab 9-5 Wagon Linear -03 2.0T
Miettinyt myöskin tuota kaiutinten vaihtoa. On tosiaan aika tukkoinen soundi noissa originaaleissa. Kiitos hyvistä kaiutinvinkeistä. Saako kysyä kuinka paljon uudet elementit kustansi?
Teen varmaankin samaisen operaation kuin sinä, eli asennan laadukkaammat kaksitiekaiuttimet nykyisten tilalle.
Ei taatusti. Kaksitie kaiutin on varmasti laadukkaampi valinta kuin yksitiekaiutin. Mutta, valintaahan voi tietysti perustella myös niin, että ajaa ovikaiuttimista etupäässä alakertaa (tietyntyyppinen yksitiekaiutin), koska diskantit eivät jalkatilasta kantaudu kuitenkaan korviin asti kovin selkeästi. Ajaa keski- ja korkeat taajuudet kojelaudan kaiuttimista. Mietin jopa erillisten diskantti"nappien" sijoittelua kojelaudan kulmiin, jolloin kaiutin olisi suunnattu paremmin kuulijaa kohti. Nythän nuo kaiuttimet suuntaa suoraan tuulilasiin, eikä korviin. Mita matalampiin taajuuksiin mennään, sitä pienemmäksi muuttuu kaiuttimen sijoittelun merkitys, karkeasti ilmaistuna. Mutta nämä vaatisivat erillisten jakosuodinten asentamista (mikä yksinkertaisimmillaan ei ole kovin kummoinen juttu).The JoJo kirjoitti:Näin tuli tehtyä. Huono valinta?
Teen varmaankin samaisen operaation kuin sinä, eli asennan laadukkaammat kaksitiekaiuttimet nykyisten tilalle.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Kiitos kommentista!
Minulle suositeltiin pariin otteeseen myös pienten diskarien asennusta, mutta niiden asettelu / sun muun takia en innostunut siitä vielä. Mielestäni noista etukajareista tulee erittäin hyvin korkeat äänet esiin, tuo että ne ovat ikkunaan päin aseteltu ei kyllä mielestäni haittaa yhtään.
Kustannusta noista tuli 150 euroa yhteensä + lähetyskulut.
Tuolla turboclubin sivuilla oli joku muistaakseni asentanut 3xxx sarjan kaiuttimet kojelautaan, joten niidenkin pitäisi helpolla upota originaalien tilalle kojelautaan.
Minulle suositeltiin pariin otteeseen myös pienten diskarien asennusta, mutta niiden asettelu / sun muun takia en innostunut siitä vielä. Mielestäni noista etukajareista tulee erittäin hyvin korkeat äänet esiin, tuo että ne ovat ikkunaan päin aseteltu ei kyllä mielestäni haittaa yhtään.
Kustannusta noista tuli 150 euroa yhteensä + lähetyskulut.
Tuolla turboclubin sivuilla oli joku muistaakseni asentanut 3xxx sarjan kaiuttimet kojelautaan, joten niidenkin pitäisi helpolla upota originaalien tilalle kojelautaan.
#2493
Saab 9-5 Wagon Linear -03 2.0T
Saab 9-5 Wagon Linear -03 2.0T
Lähinnä ihmettelin tuota 2-tiekaiutinasiaa siksi, että perinteisessä kaksitiejärjestelmässä (jollaiseksi kuitenkin originaalin kuvittelen) on ovissa matalat/keskiäänet toistava 6,5" ja kojelaudalla diskantti ja näihin ajetaan signaalia jakosuotimen kautta. Mikäli oveen sitten laittaa tavallisen 2-tiekajarin, niin kuvittelisin, että sen diskanttielementille ei juurikaan jää töitä, koska piuhoista ei pitäisi tulla kuin ne matalimmat äänet...
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Audi A4 1,8t Quattro
Olisi vain kiva tietää, onko tuossa perusjärjestelmässä minkäänlaista jakosuodinta välissä? Itse hieman epäilen asiaa.Hece R kirjoitti:Lähinnä ihmettelin tuota 2-tiekaiutinasiaa siksi, että perinteisessä kaksitiejärjestelmässä (jollaiseksi kuitenkin originaalin kuvittelen) on ovissa matalat/keskiäänet toistava 6,5" ja kojelaudalla diskantti ja näihin ajetaan signaalia jakosuotimen kautta. Mikäli oveen sitten laittaa tavallisen 2-tiekajarin, niin kuvittelisin, että sen diskanttielementille ei juurikaan jää töitä, koska piuhoista ei pitäisi tulla kuin ne matalimmat äänet...
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Kaksitiekaiutin ei todellakaan ole välttämättä laadukkaampi kuin yksitiekaiutin.
Alkuperäisenä ovissa on bassot ja kojelaudalla dualconet (kaksoiskartio) toistamassa keski- ja yläalueen. Itse korvasin ovien bassot paremmilla (Next tuplakelaiset) sekä kojelaudalle koaksiaalit, keskelle tarvisi vielä keksiä jotakin kun siinä on vain 2,5"-kaiutin mitä ei juuri myydä.
Kannattaa muuten katsoa että impedanssit sopii, alkuperäisten kaiuttimien impedanssit kun ovat melko omituisia (bassoille noin 2 ohmia esim.), muuten voi ääni jopa huonontua.
En ole varma, mutta muistaakseni vahvistimessa on jakosuotimet sisäänrakennettuna, skoopillahan tuo selviäisi helposti.
Alkuperäisenä ovissa on bassot ja kojelaudalla dualconet (kaksoiskartio) toistamassa keski- ja yläalueen. Itse korvasin ovien bassot paremmilla (Next tuplakelaiset) sekä kojelaudalle koaksiaalit, keskelle tarvisi vielä keksiä jotakin kun siinä on vain 2,5"-kaiutin mitä ei juuri myydä.
Kannattaa muuten katsoa että impedanssit sopii, alkuperäisten kaiuttimien impedanssit kun ovat melko omituisia (bassoille noin 2 ohmia esim.), muuten voi ääni jopa huonontua.
En ole varma, mutta muistaakseni vahvistimessa on jakosuotimet sisäänrakennettuna, skoopillahan tuo selviäisi helposti.
BMW 320dA Coupe LCI
2.5" kaiutin
moro! kyllä moita 2.5" keksiääniä löytyy,eikä ne tarvi edes koteloa toimiakseen HYVIN! esim DLS UP2.5 tai DLS UR2.5 ja toisto yltää 400hz->:). kun hiukan nettiä selailee niin on viisaampi,tosin tuttu ala tää autohifi muutenkin ku joskus aikoinaan harrastanu omax ilokseni.
Re: Kaiuttimien vaihto
Tuli ostettua Hertz ECX87 kajarit kojelaudan kulmiin. Huomenna pitäisi laittaa paikoilleen. Motivaatiota odottaa oviin DLS B6-sarjan 6.5" bassot.
Eiköhän noilla saa huomattavaa parannusta aikaiseksi verrattuna oem kaksoiskartioiden sulosoituihin
Eiköhän noilla saa huomattavaa parannusta aikaiseksi verrattuna oem kaksoiskartioiden sulosoituihin
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.