Nelipyörä suuntaus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja jari »

Onko aurauskulmissa eroa aero wagonissa ja tavan 9-5 wagonissa?kävin nelipyörä suuntauksessa koska takarenkaat alkoi kulua sisäsyrjältä niin että piti kääntää ulkosyrjälle. No, oli auraukset ym. arvoissa mutta kotona 20km myöhemmin renkat lämpisivät sisäsyrjältä. nivelet ja muut nippelit taka-akselilla 40000km ajettu.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Mimmi kirjoitti:Takapyörien auraus riippuu vannekoosta ja camberkulma alustan korkeudesta.
Riippuuko tosiaan aurauskulma vannekoosta, jos pyörän halkaisija pidetään samana?
Offsetilla saattaisi olla merkitystä?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja jari »

renkaat on 205/55/17 ja vanteet aeron omat -00 malliset kolmipuolat ja vakio aeron alusta.Elikkä onko arvot samat katsottaessa kirjoista ku normi saab 9-5 ja aerossa?
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Mimmi kirjoitti:
jari kirjoitti:Elikkä onko arvot samat katsottaessa kirjoista ku normi saab 9-5 ja aerossa?
Ei.
Tämän minäkin uskon, muuttuuhan aurauskulma alustan ja tienpinnan välin muuttuessa. Pitäähän joihinkin autoihin lisätä painoa ko. kulmien tarkastuksen ajaksi.
Mutta en vielä tiedä, miten vanteen mitat vaikuttavat kulmiin, jos pyörän korkeus (D) ja offset pysyvät samoina - vai pitääkö rengaspaineet ottaa mukaan teoriaan?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
tetsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 13:22
Paikkakunta: Nokia

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja tetsi »

Tota noin, eiköhän ne aurauskulmat pysy jotakuinkin samana riippumatta vanteen koosta taikka offsetista..
Eihän se vanteen kiinnityspinnan (siis pyörännavan) astekulma auton pituusakselin suhteen muutu mihinkään, oli millaiset pyörät alla tahansa..

-Tero-
V90 CC D4 AWD
Hece R
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Touko 31, 2007 08:01

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja Hece R »

Näin minäkin asian ymmärtäisin. Eikös ohjausgeometrian ajatus ole pitää kulma hyvin lähelle samana myös joustoissa?

Eihän ne kulmat oikeastaan voi muuttua vannekoon muuttuessa jos kaikki pyörät on samankokoisia...
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja jari »

Mimmi kirjoitti:
jari kirjoitti:Elikkä onko arvot samat katsottaessa kirjoista ku normi saab 9-5 ja aerossa?
Ei.
Tämän halusinkin tietää. Kiitos.
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Mimmi kirjoitti:Takapyörien auraus riippuu vannekoosta
Kertoisitko lisää? En ymmärrä.
Audi A4 2.0TFSIq
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja JouniH »

9-5T kirjoitti:
JouniH kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Takapyörien auraus riippuu vannekoosta
Kertoisitko lisää? En ymmärrä.
Voisitteko ottaa suoraan yhteyttä Saabille(+4652085000) ja pyytää heitä tekemään uudet ohjeet koska vanhat ei mielestänne ole oikeita.
Eli et tiedä oikeaa vastausta. En minäkään ja siksi haluaisin asiaan selvyyttä. 8O Mitään ohjetta en ole nähnyt?
Audi A4 2.0TFSIq
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Tämä alkoi nyt kiinnostamaan....... :roll:
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Itse olen nähnyt ja seurannut kyseistä toimenpidettä vaasan euromaster:silla jossa koneeseen piti syöttää vannekoko ja mitata lokasuojan reunasta "maahan" etäisyys ja sitten näillä tiedoilla homma eteni.

Ko.4-pyörä suunt.lait.löytyi eri arvot 15" ja 16" sekä 17" tuuman vanteille.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

9-5/2,3LPT kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Takapyörien auraus riippuu vannekoosta.
Riippuuko tosiaan aurauskulma vannekoosta,
Jos ei nyt puhuta Saabin ohjeista, niin kertokaa nyt joku, miksi ja miten vannekoko vaikuttaa aurauskulmaan?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja JouniH »

9-5/2,3LPT kirjoitti:kertokaa nyt joku, miksi ja miten vannekoko vaikuttaa aurauskulmaan?
Niinpä. Tuota yritän kysyä. Kaikki vain hokee, että ohjeet on olemassa, mutta kukaan ei oikeasti tiedä mitä niissä tehdään. :mrgreen:
Audi A4 2.0TFSIq
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Jos tiedät mitä ohjeissa tehdään, miksi et kerro? Ilmeisesti pitää tehdä toinen topic minkä aiheena on "miksi ja miten vannekoko vaikuttaa aurauskulmaan?" koska jatko kysymykseen ei voi vastata tässä topicissa.

Kaikki osaa tehdä sen mitä ohjeessa lukee, mutta MIKSI tehdä niin on toinen kysymys?

Esim. Saabin ohjeessa lukee "hyppää kaivoon". Joku hyppää sinne toinen miettii ensin miksi sinne pitäisi hypätä ja hyppää sitten. (Tämä oli vain esimerkki! ei herneitä!) :lol:

Kaikki tietää, eriasia ymmärtääkö.

Kysyn nyt vielä kerran. En tarvi vastausta, että ohje on tai saabi käskee tehdä niin. Eli jatko kysymys oli Miksi ja miten vannekoko vaikuttaa aurauskulmaan?
Audi A4 2.0TFSIq
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Asia alkoi kiinnostaan ja pistin toiselle foorumille kans kysymyksen.
Kysymys kuuluu Miksi ja miten vannekoko vaikuttaa aurauskulmaan? Vai vaikuttaako ollenkaan?

Esim. Ajelen normaalisti 17" vanteilla ja sitten vaihdan 19" vanteisiin. Muuttuuko aurauskulma? Jollain faktaa...
Vastaus oli: ei muutu

Ei ollut mitään perusteluja.

*Mietiskelyä* aurauskulmat näkyy kuvassa ylhäältä päin. Nyt jos vanteen halkaisija muuttuu niin ei se taida vaikuttaa aurauskulmaan.*Mietiskelyä*

No, nyt tulee jatko kysymyksiä. Miksi saab ohjeessa on aurauskulmille eri arvot eri kokosille vanteille?

Pitää kohta soittaa ja kysyä.. :lol:
Audi A4 2.0TFSIq
Vastaa Viestiin