Moottorin kierrokset automaatissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Moottorin kierrokset automaatissa

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Mitäs mieltä arvon raati on, onko moottorille terveellistä ajaa D-asennolla esim.tasaista 70 nopeutta kierrosten pudotessa lähes tuhannen pintaan? Moottori ei sinänsä jyristä, eikä menossa ole mitään vikaa, ainoastaan hirvittää katsoa kierroslukumittaria...toiset sanoo, ettei ole mitään merkitystä, itse olen käyttänyt vanhemmssa pakko kolmosta, mutta nykyisessä on rattinapit, eikä niiden jatkuva käyttö tunnu järkevältä automaattivaihteisessa autossa. Muutenkin tuntuu 9-5n:viisiportainen huonommalta kuin 900:n neliportainen - älyttömän suuret vaihteet esim.talvirajoituksiin, vaihtaa kuitenkin viitoselle asti. (tiedän ettei ole suunniteltukaan Suomen rajoituksiin...) Rasittaako lähinnä laakereita, vai tuleeko esim.öljynkiertoon ongelmia todella pienellä kierrosluvulla ajettaessa?
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Moottorin kierrokset automaatissa

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

olen käytellyt pakkokolmosta taajamassa. Sitten yli 80 vauhdissa D:lle. Jäänyt tuo tapa noista jenkkiautoista. Tiedä sitten onko hyvä, mutta jenkeissä se on ollut, että D:tä ei päälle alla 80 vauhdissa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Moottorin kierrokset automaatissa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Mikäs ihmeen automaatti se on, jota ei ajeta automaatilla?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Moottorin kierrokset automaatissa

Viesti Kirjoittaja JKen »

Max. 3:lla ajelen kaupungissa (0-80 km/h), mukavuussyistä, minimoi vaihdot esim kaistanvaihtokiihdytyksessä. Ja on myös niitä päiviä, että mitä enemmän menee bensaa sen parempi :)
Maantienopeuksissa tulee joskus valittua ohitukseen valmiiksi 3:nen, lähtee jotenkin sivistyneemmin, kun kickdown efekti poistuu.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
sefo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Elo 19, 2006 19:36
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Moottorin kierrokset automaatissa

Viesti Kirjoittaja sefo »

9-5T kirjoitti:Automaatissa käytän vain P,R,N(harvoin) ja D kaikki muut on leikkimistä varten ja varsinkin ne rattinapit. Kyllä 2000-luvun automaatti osaa hoitaa oikean vaihteen, älä sure.
Täysin samaa mieltä. Automaatti on nimensä mukaisesti AUTOMAATTI!
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki merkkihuolto Riihimäellä. Sefotec Tmi
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Moottorin kierrokset automaatissa

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Jooh, siis TÄYSIN turhaa vaihdella niitä vaihteita itse. D asennossa annat mennä ja unohdat murheet. Automaateissa on momenttimuunnin sitä varten kun kiekat putoo. Hipasetkin kaasua niin huomaat kierrosten heittelyn, vaikka vaihde ei vielä vaihdukaan...

Sen ymmärrän, että jokut pitävät 3 asentoa kaupungissa, jos se sopii omaan ajotyyliin paremmin.
STCF #3
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Moottorin kierrokset automaatissa

Viesti Kirjoittaja karg »

9-5T kirjoitti:P R N D M L
Itelläni on P R N D 4 3 L ja siis 5-vaihteinen automaatti. Vaihtuiko 2003-mallisesta eteenpäin sitten noi 4 ja 3 -> M kun tuli rattiin ne vaihtajanapit?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin kierrokset automaatissa

Viesti Kirjoittaja V-M »

JKen kirjoitti:Max. 3:lla ajelen kaupungissa (0-80 km/h), mukavuussyistä, minimoi vaihdot esim kaistanvaihtokiihdytyksessä. Ja on myös niitä päiviä, että mitä enemmän menee bensaa sen parempi :)
Maantienopeuksissa tulee joskus valittua ohitukseen valmiiksi 3:nen, lähtee jotenkin sivistyneemmin, kun kickdown efekti poistuu.
Juu sama juttu... kiihdytykseenkin tuo 3 riittää kohtuu hyvin kun sillä kulkee sen 210 :wink: Auto kylläkin tuo tonttu eikä susivitonen 8)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moottorin kierrokset automaatissa

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

V-M kirjoitti: Juu sama juttu... kiihdytykseenkin tuo 3 riittää kohtuu hyvin kun sillä kulkee sen 210 :wink: Auto kylläkin tuo tonttu eikä susivitonen 8)

V-M

Joo Fiatit onkin tehty nopeaan ajoon.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin kierrokset automaatissa

Viesti Kirjoittaja V-M »

e0000333 kirjoitti: Joo Fiatit onkin tehty nopeaan ajoon.... :lol:
ja opelit ei 8)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moottorin kierrokset automaatissa

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Joo kyllä se Abarthi tunnetusti Irmscherin päihittää.... :lol:

Mutta kyllä sitä itsekkin tulee kakkosella ja kolmosella ajeltua taajamassa.
Ja tosiaan ohittaessa monesti kiva vaihtaa kolmonen etukäteen ettei meno ole niin repivää. Tuo pikkukone kuitenkin kiertää kohtuu halukkaasti siihen liian matalalla olevaan rajoittajaan asti...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Vastaa Viestiin