Bensa maistuu..
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: Pe Elo 11, 2006 18:07
Bensa maistuu..
Morjens!
Olen viime aikoina ihmetellyt autoni (9-5 2,3t 185 hp) suurta kulutusta. Tuntuu ,että autoa saa jatkuvasti käydä tankkaamassa, vaikka ajotapa olisi taloudellinen. Asiaa mietittyäni tulin siihen tulokseen ,että syy suureen kulutukseen voisi olla vaihtokuntoisessa ilmansuodattimessa tai kenties liian vanhoissa sytytystulpissa. Mahtaako kellään olla parempia ideoita suuren kulutuksen aiheuttajista.
Lieneekö sytytystulppien vaihto vaikea homma tehdä itse. En ole aiemmin vaihtanut tulppia Saabiin, joten neuvot eivät olisi pahitteeksi.. Ilmanputsarin kotelo löytyy kai auton alta, jollen ole aivan väärin ymmärtänyt..
Olen viime aikoina ihmetellyt autoni (9-5 2,3t 185 hp) suurta kulutusta. Tuntuu ,että autoa saa jatkuvasti käydä tankkaamassa, vaikka ajotapa olisi taloudellinen. Asiaa mietittyäni tulin siihen tulokseen ,että syy suureen kulutukseen voisi olla vaihtokuntoisessa ilmansuodattimessa tai kenties liian vanhoissa sytytystulpissa. Mahtaako kellään olla parempia ideoita suuren kulutuksen aiheuttajista.
Lieneekö sytytystulppien vaihto vaikea homma tehdä itse. En ole aiemmin vaihtanut tulppia Saabiin, joten neuvot eivät olisi pahitteeksi.. Ilmanputsarin kotelo löytyy kai auton alta, jollen ole aivan väärin ymmärtänyt..
Re: Bensa maistuu..
Paljonko on suuri kulutus?
Sytytystulpat löytyvät DI-kasetin alta, joka on kiinni neljällä torx-ruuvilla (sopiva meisseli löytyy auton kontista, jos sitä ei ole hukattu). Ilmanputsari löytyy apukuskin puolelta puskurin takaa.
Eski
Sytytystulpat löytyvät DI-kasetin alta, joka on kiinni neljällä torx-ruuvilla (sopiva meisseli löytyy auton kontista, jos sitä ei ole hukattu). Ilmanputsari löytyy apukuskin puolelta puskurin takaa.
Eski
Re: Bensa maistuu..
2,3t kulutti minulla keskim. 7,5 l maantieajossa, 9,5 l sekakäytössä ja semmoset 13 l kaupungissa. Lisäksi maantiekulutus nousi aika reippaasti kun keskinopeus alkoi lähennellä satasta.
Noissa turbokoneissa kasvanut kulutus voipi johtua myös siitä että turbosta on tulossa urpo eikä ilmat enää riitä![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Noissa turbokoneissa kasvanut kulutus voipi johtua myös siitä että turbosta on tulossa urpo eikä ilmat enää riitä
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: Pe Elo 11, 2006 18:07
Re: Bensa maistuu..
Kiitokset neuvoista! En ole seurannut kulutuksen tarkkoja litralukuja viimeaikoina, mutta aiempaan verrattuna kulutus tuntuu reilusti kasvaneen. Ajosuoritteet ovat suunnilleen pysyneet samanlaisina, mutta tankata saa tiheämmin. Käytännössä kulutus on jatkuvasti toisella kymmenellä, kun aiemmin pääsin yhdeksän litran tuntumaan. Autolla oli ostohetkellä ajettu 175 tkm ja tällä hetkellä vajaat 200 tkm. En ole tuona aikana vaihtanut tulppia tai ilmanputsaria. Viimeisin merkkihuollon leima on kilometrilukemalla 166 tkm. Lieneekö tuossa huollossa vaihdettu muuta kuin öljyt. Muuten olen huoltanut autoa säännöllisesti.. Täytynee kokeilla aluksi tulppien ja ilmanputsarin vaihtoa ja katsoa onko toimenpiteillä vaikutusta kulutukseen.
PS. Käsittääkseni auton turbo on alkuperäinen Garret, mutta sen tuntuu toimivan vielä kohtuullisesti, eikä pölläyttele savuja..
PS. Käsittääkseni auton turbo on alkuperäinen Garret, mutta sen tuntuu toimivan vielä kohtuullisesti, eikä pölläyttele savuja..
Re: Bensa maistuu..
Jep, muista hommata varmasti oikeat NGK:n tulpat; DI-kasetti on äkkiä vainaa, jos on väärät kynttilät...
Eski
Eski
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: Pe Elo 11, 2006 18:07
Re: Bensa maistuu..
Voikohan 2,3t:n (136kW) koneessa käyttää muitakin kuin platinakärkisiä tulppia? Ainakin NGK:n sivuilla tälle moottorille tarjottiin vain platinakärkistä mallia NGK PFR6H-10. Kävisiköhän tulpaksi myös tavallinen NGK BCPR6ES-11?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: Pe Elo 11, 2006 18:07
Re: Bensa maistuu..
Kiitos tiedosta!
Re: Bensa maistuu..
Itselläni kans vähän alkanu mietityttämään tuo bensankulutus. Aijemmin matka-ajossa k-kulutus oli 8,3 - 9 mutta myös alle 8litran päässy kun oikein iisisti ajanut.
Nyt ajoin oulusta leville ja takaisin ja reissun kulutus oli 10,3 ( !!) toki pakkastakin oli liki -30 mutta keulan olin peittänyt pahvilla ja lämmöt pysyivät puolessavälissä.
Ensimmäisenä ajattelin vaihtaa tulpat ja ilmanputsarin.
Auto on siis 9-5 Aero wagon automaatti.
Mitkä tulpat ja mikä suodatin olisi parhaat tähän autoon?
En tiedä menikö OT:ksi mutta tämä ketju osui ensimmäiseksi silmään![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Nyt ajoin oulusta leville ja takaisin ja reissun kulutus oli 10,3 ( !!) toki pakkastakin oli liki -30 mutta keulan olin peittänyt pahvilla ja lämmöt pysyivät puolessavälissä.
Ensimmäisenä ajattelin vaihtaa tulpat ja ilmanputsarin.
Auto on siis 9-5 Aero wagon automaatti.
Mitkä tulpat ja mikä suodatin olisi parhaat tähän autoon?
En tiedä menikö OT:ksi mutta tämä ketju osui ensimmäiseksi silmään
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: Bensa maistuu..
20-30 asteen pakkasilla ajetut kulutuslukemat ei sitten ole mitenkään verrannollisia lämpimämpiin keleihin, se kannattaa muistaa.. siitäkin huolimatta että moottorin lämpö olisi vaakatasossa. Matka-ajossa voi helposti olla litran kovempi kulutus kuin keväällä tai syksyllä samalla nopeudella, ja lyhyemmässä kaupunkiajossa useita litroja.
Kaupunkiajossa tärkein syy on tietysti suuri lisärikastuksen tarve sekä öljyjen (ml. voimansiirto) pumppaushäviöt ja kitkat. Matka-ajossa ilman tiheyden kasvu ja molemmissa tapauksissa lämpöhäviöt suoraan palotilasta ulkoilmaan ja matalammat rengaspaineet jos niitä ei ole nostettu takaisin ylös pakkasten alettua.
Kaupunkiajossa tärkein syy on tietysti suuri lisärikastuksen tarve sekä öljyjen (ml. voimansiirto) pumppaushäviöt ja kitkat. Matka-ajossa ilman tiheyden kasvu ja molemmissa tapauksissa lämpöhäviöt suoraan palotilasta ulkoilmaan ja matalammat rengaspaineet jos niitä ei ole nostettu takaisin ylös pakkasten alettua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Bensa maistuu..
Tämä on kyllä aivan totta ja varmasti se suurin syy kulutuksen nousuun mutta tuo 2litran nousu sai vähän mietityttämään.jcarlson kirjoitti:20-30 asteen pakkasilla ajetut kulutuslukemat ei sitten ole mitenkään verrannollisia lämpimämpiin keleihin, se kannattaa muistaa.. siitäkin huolimatta että moottorin lämpö olisi vaakatasossa. Matka-ajossa voi helposti olla litran kovempi kulutus kuin keväällä tai syksyllä samalla nopeudella, ja lyhyemmässä kaupunkiajossa useita litroja.
Vko lopuksi luvannut laskea pakkasen -3 joten taidan käydä heittämässä 100km matkalenkin ja verrata kulutuksen viime vko lopun pakkasiin.
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: Bensa maistuu..
jos on levinmatkalla ollu suksiboksi katolla niin siitä tulee jo litra lisää. Huono lambda-anturi ilmeisesti nostaa myös kulutusta tuntuvasti ![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
#3272
Re: Bensa maistuu..
Siellä keulalla on jo kolme kennoa peräkkäin muutenkin, joten lisäpeittely ei ole tarpeen. Lämmöt nousevat nopeasti siihen puoliväliin muutenkin ja jos ne ei siinä pysy, niin termarin vaihto auttanee.anttimak kirjoitti:keulan olin peittänyt pahvilla ja lämmöt pysyivät puolessavälissä.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Bensa maistuu..
Oliko ne rengaspaineet myös kohdallaan? Rengas joka on nollakelillä speksatussa paineessa voi olla aika löysä -30C:ssä.. Sen lisäksi että kasvanut ilman tiheys nostaa ilmanvastusta rajusti (joka on se merkittävin energiankuluttaja matka-ajossa) ja kaikki lämpöhäviöt vielä päälle.anttimak kirjoitti:Tämä on kyllä aivan totta ja varmasti se suurin syy kulutuksen nousuun mutta tuo 2litran nousu sai vähän mietityttämään.jcarlson kirjoitti:20-30 asteen pakkasilla ajetut kulutuslukemat ei sitten ole mitenkään verrannollisia lämpimämpiin keleihin, se kannattaa muistaa.. siitäkin huolimatta että moottorin lämpö olisi vaakatasossa. Matka-ajossa voi helposti olla litran kovempi kulutus kuin keväällä tai syksyllä samalla nopeudella, ja lyhyemmässä kaupunkiajossa useita litroja.
Vko lopuksi luvannut laskea pakkasen -3 joten taidan käydä heittämässä 100km matkalenkin ja verrata kulutuksen viime vko lopun pakkasiin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Bensa maistuu..
Sekin homma kyllä jäi katsomatta ennen reissuun lähtöä, korjataan asia seuraavalla huoltoasemalla. Muistaakseni viimetarkistuksella (n.1kk sitten) oli -10 pakkasta.jcarlson kirjoitti:Oliko ne rengaspaineet myös kohdallaan? Rengas joka on nollakelillä speksatussa paineessa voi olla aika löysä -30C:ssä.. Sen lisäksi että kasvanut ilman tiheys nostaa ilmanvastusta rajusti (joka on se merkittävin energiankuluttaja matka-ajossa) ja kaikki lämpöhäviöt vielä päälle.anttimak kirjoitti:Tämä on kyllä aivan totta ja varmasti se suurin syy kulutuksen nousuun mutta tuo 2litran nousu sai vähän mietityttämään.jcarlson kirjoitti:20-30 asteen pakkasilla ajetut kulutuslukemat ei sitten ole mitenkään verrannollisia lämpimämpiin keleihin, se kannattaa muistaa.. siitäkin huolimatta että moottorin lämpö olisi vaakatasossa. Matka-ajossa voi helposti olla litran kovempi kulutus kuin keväällä tai syksyllä samalla nopeudella, ja lyhyemmässä kaupunkiajossa useita litroja.
Vko lopuksi luvannut laskea pakkasen -3 joten taidan käydä heittämässä 100km matkalenkin ja verrata kulutuksen viime vko lopun pakkasiin.
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: Bensa maistuu..
Kyllä reissun tarkoitus oli ihan muu kuin laskettelu/hiihto, joten suksiboksia ei tarvinut, oluet ja ruoat mahtui konttiinPola kirjoitti:jos on levinmatkalla ollu suksiboksi katolla niin siitä tulee jo litra lisää. Huono lambda-anturi ilmeisesti nostaa myös kulutusta tuntuvasti
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Surullisilta BMW ajoilta lambda-anturi viat ovat tuttuja.
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744